هنگام بررسی هر نمودار چیزی که بیشتر از همه مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد سطح حمایت و مقاومت است. هرچه در گذشته اتفاق افتاده می‌تواند بر روی آینده هم تاثیر گذار باشد، اگرچه این قانون همیشگی نیست اما در بسیاری از موارد به پیش بینی وضع بازار کمک می‌کند.سطح حمایت  و مقاومت به تعیین حجم بازار و روند قیمت‌های آتی کمک می‌کند. در دو مطلب قبل به مفهوم تحلیل تکنیکال و انواع نمودارها پرداخته‌ایم در این مطلب کوین نیک را تا آخر دنبال کنید تا بیشتر در مورد مفهوم سطح حمایت و مقاومت اطللاعات بدست آورید و راحت‌تر بتوانید نمودارها را بخوانید.

سطح مقاومت و حمایت به چه معنا است؟

سطح حمایت به سطحی گفته می‌شود که هنگام یک خرید عظیم رخ می‌دهد و در سطح مقاومت فروش قابل مشاهده است. به عبارت ساده تر سطح حمایت به سطحی گفته می شود که در آن خرید عظیمی صورت می گیرد و بر عکس در سطح مقاومت فروش عظیمی واقع می شود.

این خطوط نقاط اتصال بسیار مهمی دارند که در آن‌ها نیروی عرضه و تقاضا به هم می‌رسند.حمایت زمانی مشخص می‌شود که نقاط حداقلی به هم وصل می‌شوند و مقاومت از اتصال نقاط حداکثری مشخص می‌شود. حتما به خوبی می‌دانید که با افزایش تقاضا قیمت بالا می‌رود و با عرضه بیشتر قیمت‌ها کاسته می‌شوند. در شرایط برابر بودن عرضه و تقاضا هم با توجه به رفتار خریدار و فروشنده قیمت‌ها با شیب ملایم تغییر می‌کنند. حال که به صورت کلی با این دو مفهوم آشنا شدید به شکل جداگانه هر یک را برای شما تشریح می‌کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

مفهوم سطح حمایت

سطح حمایت در نمودارها برای خریداران اهمیت بالایی دارد و از این رو  دائما پیگر آن هستند. وقتی قیمت به سطح حمایتی می‌رسد ،قیمت در پی آن افزایش می‌یابد، دلیل هم کاملا آشکار است چون رسیدن به سطح حمایت به مفهوم افزایش تقاضا است.

در سطح حمایتی میزان تقاضا بیشتر از عرضه بوده و به این دلیل افزایش قیمت‌ها و ادامه روند صعودی بازار قابل انتظار است.

بررسی سطح حمایت و مقاومت

سطح حمایت در نمودار تکنیکال

مفهوم سطح مقاومت

این سطح بیشتر مورد توجه افرادی است که قصد فروش دارند. زمانیکه قیمت به سطح مقاومت می‌رسد عرضه از سوی معامله‌گرها افزایش می‌یابد و سبب می‌شود عرضه بیش از تقاضا شود و به این ترتیب قیمت کاهش پیدا کرده و با بازار نزولی مواجه می‌شویم.

تشخیص نقاط حمایت و مقاومت بازار

حقیقت این است که نقطه حمایتی جایگاه مشخصی ندارد به همین دلیل محدوده حمایتی قابل تعریف است که تشخیص وضعیت بازار را ساده‌تر می‌کند. گاهی اشتباهات محاسباتی و دیدگاه غلط تحلیلگر می‌تواند تعیین نقطه حمایت را با دشواری روبرو کند. تعیین محدوده حمایتی کمک می‌کند ظریب خطا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

برای مقاومت یا حمایت خط‌های رسم می‌شود هرچه این خط افقی‌تر باشد تحلیل را ساده‌تر می‌کند.اگر سطح حمایت شکسته شود شرایط قیمت تغییر چشمگیری داشته و نقطه جدید باید تعریف شده و شناسایی شوند . در نقطه مقاومت شرایط دقیقا عکس حمایت است. مقاومت و حمایت مانند تصویر قرینه در آیینه هستند، خصوصیات مشترک زیادی دارند اما عکس هم عمل می‌کنند.

نقطه حمایت می‌تواند در نقاط عطف پایین ایجاد شود و مقاومت می‌تواند با کمک نقاط عطف بالای قبل خود ایجاد شود. ریزش قیمت به پایین سطح حمایت، تغییر در عرضه و تقاضا را مشخص می‌کند و شکست حمایت نشان‌دهنده پیروزی نیروی عرضه بر تقاضا است.

وقتی قیمت‌ها در یک دامنه محدود تغییر می‌کند محدوده معامله شکل می‌گیرد و تعادل نیروهای عرضه  و تقاضا را نشان می‌دهد.خارج شدن قیمت‌ها از این محدوده رو به بالا یا پایین به معنی پیروزی یکی از طرف‌های خریدار یا فروشنده است.

اگر قیمت بالا رود خریداران یعنی طرف تقاضا و اگر قیمت پایین رود فروشنده‌ها یعنی طرف عرضه در این بازار پیروز شده اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه چیزی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

مناطق سطح حمایت و مقاومت

قبلا هم اشاره کردیم که تحلیل تکنیکال یک علم دقیق نیست. تعیین مناطق حمایت و مقاومت تصمیم‌گیری را ساده تر می‌کند. اگر قیمت‌ها ثبات بیشتری داشته باشند. سطوح مقاومت و حمایت کاربرد دقیق‌تری خواهند داشت. اگر قیمت‌ها چند ماه ثابت بمانند از محدوده مقاومت و حمایت به سطح مقاومت و حمایت تغییر می‌کنند اما از آنجا که ارزهای دیجیتال دائما در حال تغییر هستند این وضعیت کمتر پیش می‌آید.

این محدوده و نقاط تنها راهنمای کلی تحلیل تکنیکال هستند که به قضاوت بهتر شرایط بازار کمک می ‌کنند. از سایر عناصر تاثیرگذار در کنار محدوده مقاومت و حمایت باید استفاده شود  تا تصمیم بهتری بتوان گرفت.

نتیجه گیری سطح حمایت و مقاومت

تعیین سطح مقاومت و حمایت در تحلیل تکنیکال یک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در بسیاری موارد تعیین این نقطه دشوار می‌شود و به همین دلیل آن‌ها را در سطح محدوده بررسی می‌کنند. وقتی قیمت به سطح حمایت نزدیک می‌شود هشداری برای افزایش فشار خرید بیت کوین یا خرید تتر است،اگر خلاف آن رخ دهد و در سطح حمایت نتواند بر عرضه پیروز شود شرایط تغییر خواهد کرد.

شکسته شدن سطح حمایت و مقاومت پیروزی یکی از طرف‌های عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد.