کارشناسان زیادی در خصوص اهمیت آموزش تحلیل تکنیکال صحبت کرده اند و حتی کار تا آنجا پیش رفته که برخی توصیه می‌کنند، بدون فراگیری اصول تحلیل تکنیکال وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوید اما حقیقت این است که دانستن اصول بنیادی تحلیل تکنیکال به تنهایی کافی نیست. شما باید بتوانید از دانسته‌های خود به درستی استفاده کنید و از تحلیل‌ها برای عملکرد بهتر در بازار استفاده کنید.

در نوشته‌های قبل در مورد تعریف تحلیل تکنیکال، انواع نمودارها، سطح حمایت و مقاومت ، خط روند بازار، حدضرر و اندیکاتورها صحبت کردیم. در این مطلب به بررسی روش‌های موفقیت در استفاده از تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت.

چرا از تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنیم؟

آموزش تحلیل تکنیکال در پاسخ به این نیاز به وجود آمد که بر اساس روند حرکتی اخیر بازار، آینده قیمت‌ها را پیش بینی کنیم. از نظر تحلیلگران داده‌ها و نمودارهای ریاضی کفایت می‌کند و همین‌ها برای تصمیم‌گیری یک تریدر همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش قرار می‌دهد.

فعالان قدیم بازار بورس از تحلیل‌های تکنیکال استفاده زیادی می‌کردند و موفقیت آمیز بودن استفاده از داده‌های این تحلیل باعث شد تا در مورد پیش‌بینی بازار ارزهای دیجیتال هم مورد توجه قرا بگیرند.

برخی فعالان بازار تنها با تکیه بر یافته‌های تحلیل‌های تکنیکال سرمایه گذاری می‌کنند و در خصوص اقدامات آینده خود در بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.

اهمیت آموزش تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال

آیا یافته‌های تحلیل تکنیکال وآموزش تحلیل تکنیکال قابل اعتماد است؟

این بازار به داده‌ها احترام می‌گذارد، نوسان بازار کرپتوکارنسی  بسیار زیاد است و به همان نسبت سود و زیان آن هم بالا است. به همین دلیل استفاده از ابزارهای دقیق به فعالان بازار کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری بگیرند.

فعالان بازار طیف گسترده‌ای از افراد را در بر می‌گیرند، از تریدرهای حرفه‌ای که سال‌ها در این عرصه حضور دارند تا تازه واردهایی که از بیت کوین جز نام آن چیزی نمی‌دانند و تنها می‌خواهند بخشی از سرمایه خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند تا از سودهای سرشار آن که اغلب در مورد آن سخن به میان می‌آید استفاده کنند.

فراموش نکنید اخبار در این بازار نوپا تاثیر بسیاری می‌گذارد از این رو لازم است در کنار توجه به نمودارها به عوامل فاندامنتال که در قیمت‌ها اثرگذار هستند هم توجه کنیم.

با تمام مواردی که در بالا مطرح شد باید به این نکته توجه کنید که تحلیل‌های تکنیکال مثل چراغ راهنمایی هستند که راه را برای تمام فعالان بازار اعم از کسانی‌که تازه به بازار وارد شده اند و چه حرفه‌ای ها روشن می‌کند.

اعتبار تحلیل تکنیکال بسیار بالا است و قابلیت اعتماد زیادی دارد به شرط آنکه توسط یک فرد متخصص ترسیم شده و یک تحلیل‌گر مطلع آن را تفسیر کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

راه‌های موفقیت در تحلیل تکنیکال کدام است؟

برای اینکه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید لازم است از تحلیل‌های معتبری که توسط افراد مطرح بازار ارائه می‌شوند استفاده کنید.

شناخت این افراد نیاز به حضور مستمر در بازار و برقراری ارتباط با قدیمی‌های بازار دارد، بعد از آنکه به تحلیل‌های معتبر دسترسی پیدا کردید، لازم است بتوانید این تحلیل‌ها را به درستی تفسیر کنید و از آن‌ها نتایج درستی استخراج کنید.

دسترسی به نتایج درست و تحلیل‌های دقیق از طریق اطلاعات زیر امکان پذیر است:

۱. تعیین حد ضرر

قبلا در یک مطلب جداگانه به صورت کامل حد ضرر و عوامل تاثیر گذار در آن را معرفی کردیم. در این مقاله برای اینکه بتوانید موفق‌تر در بازار عمل کنید به یک سری نکات جدید اشاره خواهیم کرد.

تعیین محدوده قیمتی کاری است که تریدرهای با سابقه حتما آن را انجام می‌دهند. قیمت مشخص است وقتی شرایط به حد مطلوب رسید خرید می‌کنند و وقتی به سطح حدضرر رسید می‌فروشند. به این ترتیب از تصمیم‌های احساسی پیشگیری می‌کنند. از نظر روانشناسی حد ضرر از تصمیم‌های بی پشتوانه جلوگیری می‌کند.همه ما گاهی طمع می‌کنیم که عواقب زیادی برایمان به همراه دارد، حد ضرر از طمع جلوگیری کرده و وقت صبر و عمل را مشخص می‌کند. برای موفقیت باید به اصول و مرزهایی که تحلیل تکنیکال برای شما مشخص کرده پایبند باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

۲. احترام قائل شدن برای زمان

معامله‌گری در بازه زمانی قابل تعریف است و معاملات روزانه معمولا ریسک بالا و زیان بیشتری به همراه می‌آورند، به همین دلیل توصیه می‌شود که در میان مدت تصمیم بگیرید و عمل کنید. اینجا هم بر عنصر صبر تاکید می‌شود، حقیقت این است که صبر باید ملکه ذهن یک تریدر شده باشد تا در شرایطی که همه استرس می‌گیرند و با تصمیمات اشتباه به خودشان ضرر می‌زنند او با صبر بهترین عملکرد را از خود بروز می‌دهد.گاهی یک مبادله زودهنگام شما را از یک سود بزرگ محروم می‌کند.

۳. ایجاد سبد خرید

برای موفقیت در بازار و استفاده بهینه از تحلیل تکنیکال لازم است ضمن آموزش تحلیل تکنیکال یک سبد از ارزهای دیجیتال مختلف برای خودتان درست کنید. سرمایه گذاری روی یک ارز مثل خرید بیت کوین یا خرید تتر ممکن است زیان زیادی را به شما تحمیل کند اما اگر سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کنید در صورت افت قیمت‌ها زیان شما چندان قابل توجه نخواهد بود.گاهی یک خبر منفی به لحاظ روانی تاثیر زیادی روی کاربران می‌گذارد و باعث کاهش ناگهانی قیمت‌ها می‌شود.