بیت کوین اولین و پر استفاده‌ترین ارز رمزنگاری شده است. این ارز تا امروز توانسته است محبوبیت خود را در سرتاسر دنیا حفظ کند. در حال حاضر، ارزش کلی بیت کوین بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. با این وجود، در این مطلب کوین نیک قصد داریم درباره نوعی دیگر از رمزارزهای موجود در بازار به نام آلت کوین‌ها صحبت کنیم. به نظر شما با حضور رقیب قدرتمندی مثل بیت کوین، جایگاه آلت کوین‌ها در دنیای رمزارزها چیست و چرا باید بیش از این به آن‌ها توجه کرد؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: عملکرد بهتر آلت کوینها در برابر بیتکوین ؛ آیا پادشاه به جایگاه خود بازخواهد گشت؟

آلت کوین چیست؟

آلت کوین را از نظر لغوی می‌توان به سادگی، جایگزینی برای بیت کوین، تعریف کرد. آلت کوین‌ها هم مثل بیت کوین از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند. علاوه بر این، اکثر آلت کوین‌ها به صورت مستقل و در شبکه بلاکچین خودشان کار می‌کنند. نکته‌ای که در نهایت، باعث تمایز بین آنها می‌شود.

به عنوان مثال، آنها ممکن است از روش‌های اقتصادی، شیوه توزیع یا استراتژی استخراج متفاوتی استفاده کنند. در کنار این مساله، بسیاری از آلت کوین‌هایی که به تازگی توسعه داده شده‌اند، از فناوری‌های جدیدی برای افزایش سرعت معاملات، کاهش هزینه استخراج و بهبود حفظ حریم شخصی کاربران بهره می‌برند.

تا کنون آلت کوین‌های متعددی ساخته شده است. بنابراین می‌توان از نوآوری‌های پنهان آن‌ها در بلاکچین برای کاربردهای گوناگون استفاده کرد. به عنوان مثال، دومین رمزارز بزرگ دنیا به نام اتریوم، از این نوآوری‌ها برای کمک به تنظیم قراردادها بین مشتریان، استفاده کرده است. این کار با استفاده از کدهای مخصوص برای افزایش درک متقابل طرفین، انجام شده است. بعضی دیگر از مدل‌های آلت کوین هم در حال تلاش برای استفاده از بلاکچین در حوزه‌های جدید هستند. در همین حال، رقابت ایجاد شده توسط آلت کوین‌ها، برای بیت کوین هم مزایایی داشته و باعث توسعه آن شده است. در واقع این مساله باعث شده است که مرتبا شاهد نوآوری‌ها و بهبود فرایندهای موجود در بیت کوین باشیم.

جایگاه آلت کوین‌ها در دنیای رمزارزها

آلت کوین‌ها

مقایسه با بیت کوین

نمی‌توان منکر تفاوت‌ها و برتری‌های بیت کوین نسبت به آلت کوین‌ها شد. به عنوان مثال، الگوریتم‌های امنیتی به کار رفته در بیت کوین، به هیچ‌وجه شبیه دیگر آلت کوین‌ها نیست. همچنین با اینکه در حال حاضر بیش از ۵ هزار نوع رمزارز در بازار وجود دارد، ولی بیت کوین به تنهایی بیش از ۶۷ درصد کل تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

در کنار این مساله، این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که درصد فراوانی از آلت کوین‌ها از کارایی و ارزش چندانی برخوردار نیستند. برخی از این آلت کوین‌ها فقط برای حل مساله‌ای خاص یا موردی که استفاده از نوآوری‌های بلاکچین در آن چندان به صرفه نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کسانی که می‌خواهند روی آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند باید از فرصت‌های اندکی که به دست می‌آورند، بهترین بهره را ببرند. این افراد باید همواره در جستجوی آلت کوین‌هایی باشند که بیشتریان شانس را برای توسعه یافتن دارند.

شاید در حال حاضر نتوان هیچ جایگزین شایسته‌ای برای بیت کوین قائل شد. این موضوع به خاطر امنیت و اطمینانی است که بیت کوین برای کاربرانش به ارمغان آورده است. ولی این مساله، نباید مانع از ادامه راه آلت کوین‌ها و توسعه آن‌ها شود.

مشکل اصلی بسیاری از آلت کوین‌ها در حال حاضر، عدم ارائه و تایید آن‌ها به عنوان یک رمزارز رسمی است. مساله‌ای که می‌تواند در گذر زمان و با افزایش متقاضیان و افراد شاغل در حوزه ارزهای دیجیتال، تغییر کرده و جایگاه آلت کوین‌ها را بیش از پیش تقویت کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رشد آلت کوین : چقدر طول می‌کشد تا بیت کوینی دیگر متولد شود؟

نکته پایانی

همین حالا هم آلت کوین‌های بزرگی مثل اتریوم و XPR توانسته‌اند به خوبی جای خود را در کسب و کارهای مختلف پیدا کنند. گرچه هنوز نمی‌توان آن‌ها را با بیت کوین مقایسه کرد. در حال حاضر، خریدن این آلت کوین‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد. چون هیچکس نمی‌داند که در آینده، چه اتفاقی در انتظار این ارزهای دیجیتال خواهد بود.