در علم کامپیوتر، حسگر اثر انگشت، قرار دادن اثر انگشت به منظور ساخت شرایطی است که تایید هویت خاصی برای هر گونه اطلاعات قرار داده شود. به خصوص این فرآیند بر روی جمع آوری اطلاعات درباره تلفن‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی و هر وسیله دیجیتالی دیگری است. این راه از هر روش دیگری امن‌تر است.

سال‌ها آنالیز کننده‌های وب تلاش کردند تا بهترین و امن‌ترین راه ممکن را پیدا کنند آن‌ها می‌خواستند وب را از لحاظ قانونی بهبود ببخشند تا کلاهبرداران اینترنتی متوقف شوند.

پیش از این قابلیت اسکن اثر انگشت تنها بر روی کامپیوتر وجود داشت.اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر وسیله‌ای می‌تواند آن کار را انجام دهد. علاقه همه به این قابلیت باعث شد توسعه دهندگان روزانه تلاش بیشتری برای توسعه آن کنند. در این مطلب کوین نیک به این موضوع می‌پردازیم.

کاربرد حسگر اثر انگشت

اثر انگشت فعال

طرز کار آن چگونه بود؟

حسگر اثر انگشت با تابع درهم ساز کار می‌کند. این تابع دقیقا همان تابعی است که در بلاک چین بیت کوین استفاده می‌شود. این تابع برای هرکس یک کد منحصر به فرد قرار می‌داد. اطلاعات معمولا در پایگاه داده جمع آوری شده است. به کمک تابع درهم ساز این اطلاعات منحصر به فرد هستند.

اسکن اثر انگشت هم به صورت موثر هم به صورت بی‌اثر انجام می‌شود و به طور همزمان هر تعداد وسیله‌ای را پشتیبانی می‌کند. زمانی که کاربران زیادی قصد استفاده از آن را دارند  این الگوریتم برای هر یک از آن‌ها به طور خاص عملکردی متفاوت دارد.

اثر انگشت غیر فعال

همان طور که از اسم آن پیداست اثر انگشت غیر فعال اطلاعات را به صورت غیر مستقیم دریافت می‌کند. اطلاعات از دستگاه‌های دیگر جمع آوری می‌شود در نتیجه در اثر انگشت غیر فعال باید اطلاعاتی را قرار دهید که اهمیت کمتری دارند.

به عنوان مثال اثرانگشت بی اثر را می‌توان بر روی مودم‌های وایرلس قرار داد و برای افزایش امنیت آن‌ها استفاده کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

اثر انگشت فعال

اثر انگشت فعال بر روی شبکه‌ی فعال فعالیت دارد و به همین علت از نظر کاربران مورد اعتمادتر است.

بعضی وبسایت‌ها از جاوا اسکریپت برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنند که می‌تواند شامل اطلاعاتی مثل زبان مورد استفاده، سایز، فونت و … شود.

حسگر اثر انگشت مورد استفاده بر روی تلفن همراه و کامپیوترها مثال مناسبی برای اثر انگشت موثر است.

اسکن اثر انگشت در کجا کاربرد دارد؟

این قابلیت به شرکت‌های تبلیغاتی کمک می‌کند الگوی رفتاری کاربران را از طریق مرورگرهای مختلف متوجه شوند. به عنوان مثالی دیگر بانک‌ها را در نظر بگیرید، آن‌ها با استفاده از اسکن اثر انگشت هویت فرد را تایید می‌کنند. اسکن اثر انگشت می‌تواند به کمک یک وبسایت هم بیاید و از ساخت چند حساب کاربری توسط یک فرد جلوگیری کند یا اگر فردی رفتاری مشکوک در استفاده از مرورگر داشت بتوان آن را شناسایی کرد.

اما بزرگترین کاربرد اثر انگشت در جلوگیری از کلاهبرداری است. البته این قابلیت ممکن است امنیت کاربران را کاهش دهد اما با گذشت زمان قطعا تکنولوژی بوجود خواهد آمد که از نظر امنیتی هم مشکلی وجود نداشته باشد.

امنیت حسگر اثر انگشت

زبان برنامه نویسی برای حسگر اثر انگشت

محدودیت‌ها چیست؟

برای استفاده از اثر انگشت باید از زبان‌های برنامه نویسی خاصی استفاده کرد، که یکی از رایج‌ترین آن‌ها جاوا اسکریپت است.

گاهی با تمام تدابیر امنیتی باز هم ممکن است هویت شما فاش شود. برای مثال شما از اثر انگشت بر روی تلفن همراه خود استفاده می‌کنید و برنامه‌ای نامعتبر را بر روی آن نصب می‌کنید، شما خود را در خطر بزرگی قرار داده‌اید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

نتیجه‌گیری

حسگر اثر انگشت یکی از مواردی است که به تازگی رایج شده است. استفاده از این قابلیت علاوه بر افزایش امنیت برای جمع آوری اطلاعات هم مفید است. تکنولوژی هر روز بیشتر از دیروز پیشرفت می‌کند و به همین دلیل راه‌های افزایش امنیت نیز باید پیشرفت کنند، به این ترتیب امنیت خرید و فروش ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند. برخی از صرافی‌های بزرگ و مطرح ارز دیجیتال در کیف پول‌ خود از این قابلیت استفاده می‌کنند.

درحال حاضر چندین سرویس کیف پول ارزهای دیجیتال هم این قابلیت را به خدمات خود اضافه کرده اند.