معاملات مارجین روشی برای تجارت دارایی با استفاده از بودجه‌ای است که توسط شخص ثالث تهیه شده باشد. در مقایسه با حساب‌های تجاری متداول، حساب‌های مارجین به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا به مبالغ بیشتری از سرمایه دسترسی پیدا کرده و پوزیشن خود را گسترش دهند. در اصل، معاملات مارجین نتایج معاملات را تقویت می‌کند تا معامله‌گران بتوانند سود بیشتری در معاملات موفق کسب کنند. این توانایی در افزایش نتایج معاملات باعث می‌شود معاملات مارجین به ویژه در بازارهای دارای نوسانات کم، به خصوص در بازار بین‌المللی فارکس محبوب باشد. معاملات مارجین در بازارهای سهام، کالا و ارزهای رمزنگاری‌شده نیز استفاده می‌شود. صرافی بایننس امکان انجام معاملات به روش مارجین را برای کاربران فراهم کرده است.

در بازارهای سنتی، معمولا سرمایه‌های وام گرفته‌شده، توسط یک کارگزار سرمایه‌گذاری تامین می‌شوند. با این حال، در معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده، بودجه غالبا توسط سایر معامله‌گران تامین می‌شود که بر اساس تقاضای بازار برای سرمایه مارجین، بهره می‌گیرند. اگرچه خیلی رایج نیست، اما برخی از صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده نیز سرمایه مارجین را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. این مطلب کوین نیک به بررسی معاملات مارجین می‌پردازد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: در چه مواردی نیاز به استفاده از بلاکچین است؟

معاملات مارجین چگونه کار می‌کند؟

هنگامی ‌که یک معامله مارجین (Margin Trading) آغاز می‌شود، معامله‌گر موظف است درصدی از کل ارزش سفارش را متعهد شده و به امانت بگذارد. این سرمایه‌گذاری اولیه به عنوان مارجین شناخته می‌شود و با مفهوم اهرم، ارتباط نزدیکی دارد. به عبارت دیگر، حساب‌های معاملات مارجین برای ایجاد معاملات اهرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اهرم، نسبت وام‌های گرفته‌شده به مارجین را توصیف می‌کند. به عنوان مثال، برای باز کردن یک معامله ۱۰۰۰۰۰ دلاری با اهرم ۱: ۱۰، یک معامله‌گر باید ۱۰۰۰۰ دلار از سرمایه آن‌ها را به امانت بگذارد.

به طور طبیعی، پلتفرم‌ها و بازارهای مختلف معامله، مجموعه متفاوتی از قوانین و نرخ‌های اهرم را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال در بورس سهام، ۱: ۲ یک نسبت معمولی است، در حالی که قراردادهای آتی اغلب با اهرم  ۱: ۱۵ معامله می‌شوند. در رابطه با کارگزاری‌های فارکس، معاملات مارجین اغلب با نسبت ۱: ۵۰ اهرم می‌شوند، اما ۱: ۱۰۰ و ۱: ۲۰۰ نیز در برخی موارد استفاده می‌شود. وقتی نوبت به بازارهای ارزهای رمزنگاری‌شده می‌شود، نسبت‌ها به طور معمول از ۱: ۲ تا ۱: ۱۰۰ متغیر هستند و انجمن معاملات اغلب از اصطلاح «x» استفاده می‌کند (۲x ، ۵x ، ۵x، ۵۰x و مانند آن.)

معاملات مارجین می‌تواند برای باز کردن پوزیشن‌های طولانی و کوتاه استفاده شود. یک پوزیشن طولانی بیانگر این فرض است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت، در حالی که یک پوزیشن کوتاه نشان دهنده عکس آن است. در حالی که پوزیشن مارجین باز است، دارایی‌های معامله‌گر، به عنوان وثیقه برای وجوه وام گرفته‌شده عمل می‌کند. درک این موضوع برای معامله‌گران بسیار حیاتی است، زیرا اکثر کارگزاری‌ها در صورت حرکت بازار خلاف پوزیشن خود (بالاتر یا پایین‌تر از آستانه مشخص) حق خود را برای اجبار به فروش این دارایی‌ها محفوظ نگه می‌دارند.

به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک پوزیشن اهرمی طولانی باز کند، وقتی قیمت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، می‌توان آن‌ها را مارجین کال (اخطار کسری سرمایه) نامید. مارجین کال زمانی اتفاق میفتد که یک معامله‌گر برای رسیدن به حداقل الزامات معاملات مارجین، باید مبلغ بیشتری را به حساب مارجین خود واریز کند. اگر معامله‌گران نتوانند این کار را انجام دهند، دارایی‌های آن‌ها به طور خودکار برای تامین ضررهایشان از بین می‌رود. به طور معمول، وقتی ارزش کل سهام در یک حساب مارجین، که به عنوان انحلال (تسویه) مارجین نیز شناخته می‌شود، به کمتر از کل ملزومات مارجین آن بورس یا کارگزار خاص افت می‌کند، این اتفاق میفتد.

نحوه انجام معاملات مارجین

معاملات مارجین

مزایا و معایب

بدیهی‌ترین مزیت معاملات مارجین این واقعیت است که می‌تواند به دلیل ارزش نسبی بیشتر پوزیشن‌های معاملات، منجر به سودهای بیشتری شود. به غیر از این، معاملات مارجین می‌تواند برای متنوع سازی مفید باشد، زیرا معامله‌گران می‌توانند چندین پوزیشن با مقادیر نسبتا کمی از سرمایه‌گذاری را باز کنند. سرانجام، داشتن یک حساب کاربری مارجین می‌تواند برای معامله‌گران، باز کردن پوزیشن‌ها را سریع‌تر و بدون نیاز به جابجایی مبالغ زیادی به حساب‌های آن‌ها، آسان‌تر کند.

معاملات مارجین با تمام منافعی که دارد، به همان روشی که می‌تواند سود را افزایش دهد، می‌تواند باعث افزایش ضرر ‌و ‌زیان شود. برخلاف معاملات منظم نقدی (spot)، معاملات مارجین ممکن است باعث ضرر‌ و‌ زیانی شود که بیش از سرمایه اولیه یک تاجر باشد و بر این اساس، یک روش معامله با ریسک بالا محسوب می‌شود. بسته به میزان اهرم درگیر در معامله، حتی کاهش اندک در قیمت بازار ممکن است ضررهای قابل توجهی برای معامله‌گران ایجاد کند. به همین دلیل، مهم است سرمایه‌گذارانی که تصمیم به استفاده از معاملات مارجین می‌گیرند، از استراتژی‌های مناسب مدیریت ریسک استفاده کرده و از ابزارهای کاهش ریسک مانند سفارش‌ها stop-limit استفاده کنند.

معاملات مارجین در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده

معامله در مارجین ذاتا ریسک‌پذیرتر از معاملات معمولی است، اما وقتی نوبت به ارزهای رمزنگاری‌شده می‌رسد، خطرها حتی بیشتر هم می‌شود. با توجه به میزان بالای نوسانات که عموما در این نوع بازارها وجود دارد، معامله‌گران مارجین ارزهای رمزنگاری‌شده باید بسیار مراقب باشند. در حالی که استراتژی‌های مصون‌سازی و مدیریت ریسک می‌توانند مفید واقع شوند، مطمئنا معاملات مارجین برای مبتدیان مناسب نیست.

توانایی تجزیه‌و‌تحلیل نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج، خطرات ناشی از معاملات مارجین را از بین نمی‌برند، اما ممکن است به پیش‌بینی بهتر خطرات و معاملات موثرتر کمک کنند. بنابراین، قبل از بهره بردن از معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده، به کاربران توصیه می‌شود ابتدا درک خوبی از تجزیه‌وتحلیل فنی داشته باشند و تجربه گسترده‌ای در معاملات نقدی به دست آورند.

اهمیت معاملات مارجین

معامله‌گران مارجین

سرمایه مارجین

برای سرمایه‌گذارانی که تحمل ریسک را ندارند که خودشان در معاملات مارجین شرکت کنند، روش دیگری برای سود بردن از روش‌های معاملات اهرمی وجود دارد. برخی از پلتفرم‌های معاملات و صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده، ویژگی را تحت عنوان سرمایه مارجین ارائه می‌دهند که در آن کاربران می‌توانند پول خود را برای تامین اعتبار معاملات مارجین سایر کاربران سپرده‌گذاری کنند.

معمولا این روند از شرایط خاصی پیروی می‌کند و نرخ بهره خوب و پویایی به همراه می‌آورد. اگر یک معامله‌گر شرایط را بپذیرد و پیشنهاد را قبول کند، بازپرداخت وام با بهره توافق شده باید به ارائه‌دهنده وجه پرداخت شود. اگرچه سازوکارها ممکن است از هر مبادله تا مبادله دیگر متفاوت باشند، با توجه به این‌ که پوزیشن‌های اهرمی را می‌توان با اجبار منحل کرد تا از خسارات بیش از حد جلوگیری شود، خطرات فاندهای مارجین نسبتا کم است. با این وجود، سرمایه مارجین نیاز دارد که کاربران بتوانند بودجه خود را در یک کیف پول برای مبادله  نگهداری کنند. بنابراین، مهم است که خطرات مربوط به آن را در نظر بگیرید و درک کنید که چگونه این ویژگی در مبادلات انتخابی آن‌ها عمل می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با وجود کاهش قیمت، علاقه‌مندان هنوز بیت کوین را دوست دارند

نتیجه‌گیری

مطمئنا معاملات مارجین ابزار مفیدی برای کسانی است که به دنبال افزایش سود معاملات موفق خود هستند. اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، معاملات اهرمی ارائه‌شده توسط حساب‌های مارجین می‌تواند به سودآوری و متنوع سازی نمونه کارها کمک کند.

همان‌طور که گفته شد، به هر حال، این روش معاملات می‌تواند ضررهایی نیز داشته و خطرات بسیار بیشتری را دربر داشته باشد. بنابراین، تنها باید توسط معامله‌گران بسیار ماهر استفاده شود. تا جایی که به ارزهای رمزنگاری‌شده مربوط می‌شود، با توجه به سطح بالای نوسانات بازار، معاملات مارجین در مورد آن‌ها باید حتی با دقت بیشتری انجام شود.

امیدواریم مقاله بررسی معاملات مارجین برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم !