در این مطلب، تمامی اصول معامله ارز دیجیتال را با شما به اشتراک می‌گذاریم و با شرایط مختلف تجارت ارز دیجیتال به خصوص بیت کوین آشنا می‌شویم، از روش‌های مختلف بررسی بازار آگاه می‌شویم، چگونگی ایجاد یک نقشه معامله را یاد می‌گیریم و چگونگی اجرای آن نقشه را بررسی می‌کنیم. پس با کوین نیک همراه باشید.

معامله ارز دیجیتال در یک نگاه

معامله ارزهای دیجیتال یا معامله بیت کوین یا هر ارز رمزنگاری شده دیگر، به انجام خرید آن‌ها با پایین‌ترین قیمت و فروش به بالاترین قیمت می‌گویند. برخلاف سرمایه گذاری، که به معنی خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن به مدت طولانی است، در اصول معامله ارز دیجیتال، پیشبینی افزایش یا کاهش قیمت دخیل است که البته نباید آن را بدون هیچ اطلاعات و دانشی حدس زد و نیاز به مطالعه دارد. معامله ارز دیجیتال یک شرط بندی نیست بلکه یک روش اقتصادی کسب درآمد است. بنابراین معامله‌های موفق ارزهای دیجیتال به صرف زمان زیاد، هزینه و تلاش برای هر گونه انجام عمل و استراتژی نیاز دارند.

معامله ارز دیجیتال در برابر سرمایه گذاری

پیش از این که عمیق‌تر به مسئله مورد بحث این مطلب نگاه کنیم، بهتر است ابتدا کاملا از تفاوت میان معامله ارز دیجیتال با سرمایه گذاری ارز دیجیتال آشنا شویم.

زمانی که مردم روی بیت کوین یا دیگر ارزها سرمایه گذاری می‌کنند، معمولا به این معنی است که آن‌ها بیت کوین را برای سود بلند مدت خریداری می‌کنند. به معنای دیگر، آن‌ها بر این باور هستند که در نهایت قیمت آن ارز دیجیتال افزایش پیدا خواهد کرد، بدون در نظر گرفتن هر گونه بالا و پایین شدن روزانه قیمت. معمولا، مردم روی بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند چرا که آن‌ها به تکنولوژی، ایدئولوژی یا تیم‌های پشت دنیای اقتصاد باور دارند.

به نگهداری بیت کوین یا هر ارزهای دیجیتال دیگری به منظور افزایش قیمت و سرمایه‌گذاری، HODL گفته می‌شود. یک اصطلاح محبوب که در اصل ابتدا یک اشتباه تایپی از کلمه HOLD بود که در یکی از انجمن‌های قدیمی BitcionTalk صورت گرفت.

گروهی دیگراز معامله کنندگان ارزهای دیجیتال، رمزارزهای خود را برای سود کوتاه مدت خریداری می‌کنند، آن هم زمانی که فکر می‌کنند از این کار می‌توانند سود کنند. برخلاف سرمایه گذاران، معماله کنندگان، ارزهای رمزنگاری شده و مخصوصا بیت کوین را به چشم یک ابزار برای خلق سود نگاه می‌کنند. گاهی اوقات، این افراد حتی تلاشی برای مطالعه روی تکنولوژی یا ایدئولوژی پشت محصولی که معامله می‌کنند ندارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۴ پیشنهاد سرمایه گذاری ارز دیجیتال

سرمایه گذاری و تبادل، دو راه مجزا در کسب درآمد با ارز دیجیتال

با این اوصاف، بسیاری از مردم می‌توانند با اهمیت دادن به چنین موضوعاتی، به معامله بیت کوین بپردازند و خیلی از مردم هم هستند که بدون در نظر گرفتن و اهمیت دادن به برخی از تکنولوژی‌های پشت بیت کوین و دیگر ارزها، به خرید و فروش می‌پردازند. روزی روزگاری تنها افرادی وارد این میدان می‌شدند که عاشق تکنولوژی و پیچیدگی پشت آن بودند اما این شرایط زمانی عوض شدن و بسیاری از مردم به ارزهای دیجیتال جذب شدند که بیت کوین و برخی دیگر از آلت‌ کوین‌ها ناگهان به محبوبیت و ارزش فراوانی رسیدند و برخی از افراد در این زمینه تبدیل به میلیونرهای حال حاضر دنیا شدند. پس از آن بود که معامله در دنیای این ارزهای دیجیتال به یک شاخه اقتصادی رو به رشد تبدیل شد. اما چرا این اتفاق رخ داد؟

اول از همه، بیت کوین به نوعی یک عنصر فرار است. به معنای بهتر، بیت کوین می‌تواند به راحتی تغییر کند و اگر قادر باشید به درستی به پیش بینی بازار بپردازید، سود خوبی از آن به جیب خواهید زد. در ادامه، بر خلاف دیگر بازارهای سنتی و رایج، معامله بیت کوین به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز در حال انجام است. بسیاری از بازارهای سنتی مانند سهام یا کالا، یک بازه زمانی آغاز و پایان دارند. اما بیت کوین یا سایر آلت کوین‌ها اجازه می‌دهند تا به معامله ارز دیجیتال در هر زمان و مکانی که می‌خواهید بپردازید.

اما مسئله‌ای که این امور را ممکن می‌کند، زمینه و چشم انداز نسبتا بدون نیاز به کنترلی است که بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و نیاز نیست حتی زمان طولانی مدتی را برای شناسایی و بررسی کارها یا هر گونه تاییدیه هدر دهید. وجود تکنولوژی غیر متمرکز یکی از محکم‌ترین دلایلی است که مردم را عاشق ارزهای دیجیتال کرده است.

راهکارهای مبادله ارز دیجیتال

مبادله ارز دیجیتال

انواع روش معامله ارز دیجیتال

با این که معامله ارز دیجیتال یک مسئله کلی است، اما کاربران حاضر در این زمینه از اقتصاد، از روش‌های مختلفی برای تجارت استفاده می‌کنند که با هم به برخی از محبوب‌ترین روش‌ها نگاهی می‌اندازیم.

معامله روزانه یا Day Trading

این روش از معامله ارز دیجیتال شامل انجام چندین تبادل در طول یک روز می‌شود و کسب سود از این طریق بر تغییرات کوچک قیمت ارز دیجیتال تکیه دارد. معامله کنندگان، روزانه زمان زیادی در طول روز را با دستگاه هوشمند خود مانند یک لپ تاپ، گوشی یا تبلت صرف می‌کنند و در انتهای همان روز معامله خود را می‌بندند.

معامله ریزه‌خوار یا Sclaping

معامله روزانه اخیرا به محبوبیت بالایی رسیده است و این محبوبیت در حال افزایش است و برای انجام آن هم روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌هایی که به شدت مورد توجه قرار گرفته، ریزه‌خواری است. در این روش، معامله گران سعی می‌کنند تا با تغییرات کوچک ارزش ارز دیجیتال، سود قابل توجه‌ای به دست بیاورند. این روش از تجارت روی معاملات به شدت کوتاه مدت تمرکز دارد. ایده پشت این روش این است تا به صورت متوالی و محدود کردن ریسک، و پشت هم، سودهای کوچکی به جیب زد و این کار را تا پایان روز ادامه داد. بسته به نوع مطالعات و دقت شما، می‌توان از این روش صدها یا حتی هزاران سود در طول یک روز معامله به دست آورد.

تجارت نوسان یا Swing Trading

این روش از معامله ارز دیجیتال تلاش دارد تا از نوسانات طبیعی چرخه ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال بهره ببرد. معامله کنندگان این روش با دقت تمام روی نقطه شروع تغییرات خاص قیمتی تمرکز می‌کنند و سپس به آغاز تجارت خود می‌پردازند. آن‌ها آن قدری صبر می‌کنند تا تغییر و نوسان ثابت شود و سپس سود را به حساب خود تزریق کنند.

یکی از دلایلی که این روش به محبوبیت رسید این است که برخی از معامله کنندگان دوست دارند در عین حال که در جریان بازار قرار داشته باشند، اما دائما چشم خود را به صفحه نمایش گوشی یا کامپیوتر خود خیره نکنند. برای مثال، معامله کنندگان روش تجارت نوسان، می‌توانند یک معامله را آغاز کنند و آن را برای هفته‌ها یا چند ماه باز نگه دارند تا به نتیجه مورد نظر خود برسند و سپس آن را ببندند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال که منجر به کسب درآمد می شود

روش‌های تحلیل، آنالیز فاندامندال در برابر تحلیل تکنیکال

آیا می‌توانم تغییر قیمت بیت کوین یا سایر ارزها را پیش بینی کنم؟

جواب کوتاه این سوال این است که هیچ کس نمی‌تواند واقعا و به طور دقیق قیمت بیت کوین یا آلت کوین‌های دیگر را پیش بینی کند. هر چند، برخی از معامله کنندگان، الگوها، روش‌ها و قوانین خاصی از پیش بینی را کشف کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به سود برسند. اما نکته مهم در مورد معامله کردن این است که باید در انتهای روز معامله شاهد یک مانده حساب مثبت نسبت به مانده حساب ابتدایی خود باشید، حتی اگر در طول روز چندین مقدار از سرمایه خود را از دست داده‌اید.

مردم برای رسیدن به این مهم، دو متدولوژی اصلی را دنبال می‌کنند: آنالیز اساسی و آنالیز تکنیکی.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

این روش به منظور پیش بینی قیمت بر اساس نگاه به تصویری بزرگ‌تر است. برای مثال در بیت کوین، آنالیز اساسی با ارزیابی صنعت بیت کوین، اخبار مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده، توسعه تکنیکی بیت کوین، مقررات حول محور بیت کوین در سرتاسر دنیا و هر گونه اخبار و اطلاعاتی که بتواند روی موفقیت بیت کوین تاثیر بگذارد را شامل می‌شود.

در این متدولوژی، ارزش بیت کوین به عنوان یک تکنولوژی (بدون در نظر گرفتن قیمت فعلی) و قدرت‌های خارجی دیده می‌شود تا بتوانند قیمت آینده بیت کوین را مشخص کنند. برای مثال، اگر ناگهان چین تصمیم بگیرد تا بیت کوین را بن کند، بنابراین آنالیزها این را به ما خواهند گفت که احتمالا شاهد افت قیمت خواهیم بود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

این روش با مطالعه آمار بازار صورت می‌گیرد، مانند تغییر قیمت پیشین یا حجم معاملات روزانه. در این روش سعی می‌شود تا الگو و ترندی در قیمت شناسایی شود تا بتوان بر اساس آن قیمت آینده ارز دیجیتال را پیش بینی کرد. فرض اصلی پشت آنالیز تکنیکی این است که بدون در نظر گرفتن اتفاقاتی که در حال حاضر در سرتاسر دنیا رخ می‌دهد، این تغییرات قیمتی باشند که حرف اول را می‌زنند.

پس کدام یک از این روش‌ها بهتر است؟

همانطور که احتمالا تا حالا متوجه شدید، در این مورد هم نمی‌توان واقعا به درستی آینده را پیش بینی کرد. حقیقت اصلی این است که هیچ ضمانت صد در صدی برای هر دو روش وجود ندارد، بنابراین سالم‌ترین راه برای سرمایه شما این است که از هر دو ‌تحلیل استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با اصطلاحات و عناصر معامله ارز دیجیتال

حال بهتر است با برخی از اصطلاحات و عناصری در معامله ارز دیجیتال آشنا شویم که در این مسیر با آن‌ها رو به رو خواهید شد.

پلتفرم‌های معامله در برابر معامله‌گران و بازارگاه‌ها

پلتفرم‌های معامله ارز دیجیتال سایت‌های آنلاینی هستند که در آن خریداران و فروشندگان به صورت خودکار به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین لازم است بدانید که یک پلتفرم معامله ارز دیجیتال با یک کارگزار ارز دیجیتال مانند Coinmama متفاوت است.

بر خلاف یک پلتفرم معامله ارز دیجیتال، معامله‌گران بیت کوین رابه صورت مستقیم و معمولا با قیمتی بالاتر به شما می‌فروشند. همچنین یک پلتفرم معامله از بازارگاه‌هایی مانند LocalBitcoins متفاوت است. در یک بازارگاه تجارت ارز دیجیتال، خریداران و فروشندگان به صورت کاملا مستقیم با هم در ارتباط هستند و معامله را می‌بندند.

اصول مبادله ارز دیجیتال

معاملات ارز دیجیتال

 دفتر سفارش (The Order Book)

پلتفرم‌ها و صرافی‌ها، فهرستی از خریداران و فروشندگان در اختیار دارند. سفارشات خریداران با نام Bids شناخته می‌شود چرا که خریداران روی قیمت خرید ارز دیجیتال مناقصه (Bidding) انجام می‌دهند. فروشندگان ارز دیجیتال نیز در این فهرست‌ها با نام Asks شناخته می‌شوند، چرا که آن‌ها قیمتی را درخواست می‌کنند (Asking) که به خریداران به فروش برسانند.

قیمت ارز دیجیتال (Price)

زمانی که با کلمه قیمت بیت کوین (Price) یا هر ارز دیگری رو به رو شدید، در حقیقت منظور آخرین قیمت معامله شده در یک پلتفرم است. دلیل وجود چنین تمایزی با ارزهایی نظیر دلار این است که هیچ قیمت واحدی برای بیت کوین وجود ندارد که همه همان را دنبال کنند. برای مثال قیمت بیت کوین در برخی از کشور‌ها می‌تواند متفاوت باشد. همچنین در کنار قیمت ممکن است با اصطلاحاتی نظیر بالا یا پایین (High and Low) رو به رو شوید که نشانه بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت اخیر هستند.

حجم (Volume)

این بخش از پلتفرم‌های معامله ارز دیجیتال، میزان کلی تمامی ارزهای معامله شده در یک بازه زمانی را نشان می‌دهد. این بخش به معامله کنندگان شرایط و میزان قابل توجه بودن یک معامله را نشان می‌دهد و بتوان معاملاتی قابل توجه را صورت داد.

سفارش قیمت بازار (Market Order)

این گونه سفارشات را می‌توان در یک پلتفرم معامله قرار داد و به سرعت با هر ارزش قیمتی ممکن است پر شود. در این بخش میزان بیت کوینی که برای خرید یا فروش نیاز دارید مشخص می‌کنید و از صرافی مورد نظر می‌خواهید تا آن را قرار دهد. سپس پلتفرم معامله تمامی فروشندگان و خریدارانی که با نیاز شما هماهنگ بوده‌اند فهرست می‌کند.

زمانی که سفارش در پلتفرم قرار گرفت، این شانس وجود دارد که سفارش شما با هیچ خریدار و فروشندگی هماهنگ نشود و شاهد اشخاص مختلف با قیمت‌های مختلف باشید. بنابراین لازم است آگاه باشید که در سفارش قیمت، یک پلتفرم معامله ارز دیجیتال هیچ گاه از خرید و فروش بیت کوین دست نگه نمی‌دارید تا این که به میزان مورد نظر خود برسید. با سفارش قیمت بازار، ممکن است در نهایت با قیمت بیشتری نسبت به چیزی که قصد داشتید مجبور به خرید بیت کوین باشید، بنابراین باید در هنگام استفاده از آن مراقب باشید.

سفارش محدود (Limit Order)

این بخش به شما اجازه می‌دهد تا با قیمتی که تصمیم گرفته‌اید و روی آن تاکیید دارید، به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. به زبانی دیگر، ممکن است سفارش شما به طور کامل یا سریع تکمیل نشود، چرا که برای آن قیمتی که تعیین کرده‌اید احتمالا فروشنده یا خریداری وجود ندارد.

برای مثال می‌گوییم شما سفارش داده‌اید تا ۵ بیت کوین را با قیمت هر کدام ۱۰ هزار دلار خریداری کنید. اما در نهایت ممکن است تنها ۴ بیت کوین پیدا کنید و نفر آخری وجود نداشته باشد که با این قیمت بخواهد به شما بیت کوین بفروشد. حال این سفارش باقی می‌ماند تا این که شخصی پیدا شود یا قیمت‌ها تغییر کنند و بتوانید به خواسته خود برسید. در غیر این صورت هرگز یک پلتفرم به شما پیشنهاداتی با قیمت‌های بالاتر نخواهد داد.

حد ضرر (Stop-loss order)

بگذارید بگوییم که شما یک قیمت مشخص تعیین کرده‌اید تا اگر قیمت‌ها به طور ناگهانی افت کردند قادر باشید ارز خود را بفروشید.

اساسا این یک روش سفارش است که به پلتفرم معامله می‌گویید تا این قانون را دنبال کند: اگر قیمت ارز دیجیتال با کاهش چند درصدی یا مقداری قابل تشخیص رو به رو شد، من ارز خودم را با قیمت از پیش تعیین شده می‌فروشم تا با کمترین ضرر مواجه شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین صرافی ارز دیجیتال کدام است؟

هزینه خریدار و هزینه سازنده (Maker and Taker fees)

دیگر اصطلاحاتی که ممکن است در طول معامله ارز دیجیتال با آن رو به رو شوید، هزینه‌های خریدار و سازنده است. از نظر بسیاری از مردم، این مورد یکی از گیج کننده‌ترین اصطلاحات دنیای مبادله ارز دیجیتال به شمار می‌رود. اما با هم نگاهی به آن می‌اندازیم.

صرافی‌ها می‌خواهند همیشه مردم را به معامله تشویق کنند. به زبانی دیگر، آن‌ها قصد دارند تا از طریق پلتفرم خود یک بازار بسازند یا ایجاد کنند. بنابراین، هر زمانی که شما یک سفارش ایجاد کنید که با هیچ یک از خریداران یا فروشندگان هم‌خوانی نداشته باشد، بنابراین اساسا شما یک سازنده بازار می‌شوید و معمولا هزینه پایین‌تری خواهید داشت.

در عین حال، یک خریدار، سفارشی در این پلتفرم ایجاد می‌کند که به سرعت پر می‌شود که به آن بازار سفارش بازار می‌گویند. افراد خریدار با خرید سفارشی که داشته‌اند و بستن آن، یک تجارت را از پلتفرم معامله ارز دیجیتال حذف می‌کنند، پس بنابراین آن‌ها معمولا هزینه بیشتری نسبت به سازندگان دارند.

برای مثال، شما یک سفارش محدود برای خرید یک بیت کوین با قیمت ۱۰ هزار دلار می‌دهید، اما پایین‌ترین قیمت موجود یک فروشنده ۱۱ هزار دلار است. پس شما یک بازار جدید برای فروشندگانی ساخته‌اید که قصد فروش بیت کوین خود به قیمت ۱۰ هزار دلار را دارند. بنابراین شما یک بازار ساخته‌اید که به اصطلاح Market Maker می‌گویند. همین مثال برای طرح مقابل نیز گفتنی است. شما یک سفارش محدود برای خرید یک بیت کوین با قیمت ۱۲ هزار دلار می‌سازید و پایین‌ترین قیمت یک فروشنده ۱۱ هزار دلار است. بنابراین سفارش شما به سرعت پر می‌شود. بنابراین با انجام خواسته خود و پاک کردن سفارش از دفتر سفارشات صرافی، یک خریدار بازار یا Market Taker شناخته می‌شوید. 

در قسمت بعدی این مقاله به نوع خواندن چارت‌ها و ریسک‌های ممکن در مسیر تبادل ارز دیجیتال نگاهی خواهیم انداخت.