به طور خلاصه، حواله بین المللی یا Remittance به معنی انتقال و جا به جایی پول در نقاط دور و مختلف دنیا است و معمولا در مورد انقال پول بین افرادی استفاده قرار می‌گیرد که در دو کشور متفاوت زندگی می‌کنند. در بسیاری از موارد، این عمل مرتبط با افرادی می‌شود که از یک کشور دیگر که به منظور کار به آنجا رفته، برای خانواده خود در کشوری دیگر پول ارسال می‌کند. در این مطلب از کوین نیک در مورد استفاده و مزیت‌های بلاک چین در انتقال پول بین المللی صحبت می‌کنیم.

امروزه، این نوع از حواله و انتقال پول، به مسئله قابل توجه‌ای در دنیای در حال توسعه تبدیل شده است، چرا که سرمایه گذاری‌های خارجی و همکاری در زمینه‌های توسعه، روز به روز پر رنگ‌تر و مرز‌های بین کشورها کمرنگ‌تر می‌شوند. طبق گزارش World Bank Group، صنعت انتقال پول در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۸.۸ درصدی و در سال ۲۰۱۸ شاهد رشد ۹.۶ درصدی بوده است.

برخی از اقتصادهای در حال توسعه به شدت وابسته به پول‌هایی هستند که از خارج کشور تامین می‌شوند و به همین دلیل انتقال پول، جزو یکی از پایه‌های مهم و قابل توجه اقتصاد آن کشور محسوب می‌شوند. همچنین انتقال پول توسط مردم مهاجری که برای کار به سایر کشورها می‌روند،  به یکی از منابع مهم درآمدی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است. برای مثال، کشور هائیتی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۹ درصد از درآمد ناخالص خود را از طریق انتقال پول توسط افرادی که به سایر کشورها منتقل کرده است به دست آورده. این درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۰.۷ درصد رسید.

کاربرد بلاکچین در انتقال پول

تکنولوژی بلاک چین در انتقال پول

مشکلات انتقال پول بین المللی به روش سنتی

 طبق ارزیابی و تخمین The World Bank، هزینه حال حاضر ۲۰۰ دلار انتقال پول به خارج به طور میانگین ۷ درصد است. برای مثال در نظر بگیرید در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۸۹ میلیارد دلار انتقال پول به صورت بین المللی انجام گرفته است. با محاسبه ۷ درصد هزینه جا به جایی، نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار از این مبلغ برای انجام عملیات صرف شده است.

به علاوه این هزینه‌های زیاد، بسیاری از راه حل‌های موجود برای انجام انتقال پول، وابسته به سرویس‌های جانبی و موسسات مالی هستند. نیاز به حضور چندین واسطه به منظور انتقال پول از یک کشور به کشوری دیگر، انجام این کار را به شدت ناکارآمد می‌کند. نه تنها به این دلیل که این سرویس‌ها گران هستند، بلکه انتقال پول ممکن است چندین روز یا حتی هفته‌ها زمان ببرد.

در این مورد، تکنولوژی بلاک چین در انتقال پول ممکن است راه‌های جایگزین به مراتب موثرتر و با دوام‌تری را در صنعت انتقال پول بین المللی ارائه دهد. در ادامه این مطلب، در مورد موقعیت‌ها و راه حل‌های انتقال پول که می‌توان از طریق بلاک چین مورد استفاده قرار داد می‌گوییم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاک چین در بانکداری چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

آیا راه حل مشکلات استفاده از بلاک چین در انتقال پول است؟

هدف اصلی استفاده از بلاک چین در انتقال پول به شکل بین المللی توسط شرکت‌ها و افراد مختلف این است تا پروسه کلی انجام آن را ساده‌سازی کند و واسطه‌های غیر ضروری و هزینه‌بر را هم از میان بردارد. ایده کلی این است تا با استفاده از بلاک چین در انتقال پول راه حلی بدون هیچ گونه اصطحکاک و مانع ایجاد شود که پرداختی‌ها و حواله پول را به سرعت و در لحظه انجام دهد. بر خلاف سرویس‌های سنتی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، یک شبکه بلاک چین، نیاز به انجام پروسه‌ها و تایید تراکنش‌ها توسط افراد و موسسات متفرقه ندارد، تراکنش‌هایی که نیاز دارند برای تایید از طریق چندین واسطه عبور کنند و نیازمند به کارهای دستی بسیار زیاد است که زمان زیادی را هدر می‌دهند.

در عوض، یک سیستم بلاک چین قادر است تراکنش‌های مالی و اقتصادی بین المللی را توسط شبکه توزیع شده کامپیوترهای خود عملی کند. به این معنی که چندین و چند کامپیوتر مشارکت کننده در این پروسه دخیل هستند تا تراکنش‌ها را اعتبارسازی و تایید کنند و این عمل در فضایی غیر متمرکز و کاملا امن صورت می‌گیرد. زمانی که این روش را با سیستم‌های سنتی بانکداری امروزی مقایسه کنیم، تکنولوژی بلاک چین قادر است راه حلی سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر را با هزینه‌هایی بسیار کمتر و ناچیز ارائه دهد و انتقال پول را به راحتی به انجام برساند.

به زبان دیگر، بلاک چین در انتقال پول ممکن است برخی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که امروزه در دنیای انتقال پول در فضای بین المللی وجود دارد را حل کند، مانند هزینه‌های بسیار زیاد و مدت زمان انجام هر یک از تراکنش‌ها. کاهش هزینه‌ها و انجام سریع عملیات توسط بلاک چین در انتقال پول با حذف بسیاری از واسطه‌های غیر ضروری، ساده‌سازی می‌شود.

موارد استفاده بلاک چین در انتقال پول

۱. اپلیکیشن‌های موبایل

بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال آزمایش روش‌های مختلفی هستند تا از طریق تکنولوژی بلاک چین، راه‌ها تازه‌ای به منظور انجام پرداخت‌ها انجام دهند. برخی از کیف پول‌های رمزنگاری شده موبایلی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند دارایی‌های ارزشمند دیجیتالی خود را به راحتی دریافت و ارسال کنند و آن‌ها را به سرعت توسط صرافی‌های دیجیتال به ارزهای دیجیتال یا ارزهای سنتی تبدیل کنند.

Coins.ph یکی از این نمونه کیف پول‌های موبایلی است که ویژگی‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران از طریق این اپلیکیشن قادر هستند تا با استفاده از بلاک چین در انتقال پول بین المللی، به راحتی حواله‌های خود را انجام دهند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به پرداخت قبض‌ها، خرید اعتبار برای بازی‌های متنوع یا تبادل بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده اشاره کرد. همچنین برخی از سرویس‌های مالی آن نیازی به اکانت بانکی هم ندارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین

۲. پلتفرم‌‌های دیجیتال

برخی از شرکت‌ها در حال ایجاد زیر ساخت‌هایی هستند که به شکلی مستقیم با سیستم اقتصادی سنتی در تعامل باشد. برای مثال، BitPesa یک پلتفرم آنلاین است که تکنولوژی بلاک چین را در قاره آفریقا گسترش می‌دهد. این پلتفرم دیجیتال که در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد، توانست روشی برای پرداخت و تبادل ارز را با نرخ پایین‌تر و سرعت بالاتر به کاربران ارائه دهد.

پروتکل Stellar نمونه‌ای دیگر از استفاده بلاک چین در انتقال پول است که توانسته بسیاری از کارها را راحت‌تر کند. Stellar که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، بنا به گفته موسسان خود، هدف آن ترویج دسترسی اقتصادی بیشتر، ارتباط بیشتر بین مردم و موسسات مالی سرتاسر جهان است.

شبکه The Stellar با یک شبکه توزیع شده محاسبه می‌شود که ارز دیجیتالی منحصر به فرد خود را دارد. این ارز دیجیتال Stellar Lumens (XLM) نام دارد. توکن‌های اصلی این پلتفرم به عنوان یک پل برای دیگر ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط آن‌ها می‌توان تبادلات بین المللی بین ارزهای سنتی و اموال دیجیتال را به راحتی به انجام رساند. همانند BitPesa، کاربران و موسسات مالی می‌توانند از پلتفرم Stellar به منظور ارسال و دریافت پول با کمترین هزینه ممکن استفاده کنند.

اهمیت بلاکچین در انتقال پول

پلتفرم های مختلف برای بلاکچین

۳. دستگاه‌های خود پرداز

در کنار اپلیکیشن‌های موبایل و پلتفرم‌های آنلاین، استفاده از دستگاه‌های ATM یا خودپرداز می‌تواند روشی جالب برای ارسال و دریافت پول در سرتاسر دنیا باشد. چنین روشی می‌تواند حتی برای آن کشورها و مناطقی که اینترنت خوبی ندارند یا سیستم بانکی آن‌ها بسیار ضعیف است، یک راه حل جذاب باشد.

شرکت‌هایی نظیر Bit2Me و MoneyFi سیستم‌های انتقال پول بین المللی جدیدی را توسعه می‌دهند که ترکیبی از تکنولوژی بلاک چین درون دستگاه‌های خودپرداز است. هدف توسعه این دستگاه‌های خودپرداز که از بلاک چین در انتقال پول استفاده می‌کند این است تا کارت‌های پیش پرداخت را به منظور پشتیبانی و حل بسیاری از مشکلات انتقال پول به کاربران ارائه دهند.

ترکیب استفاده از قدرت بلاک چین و دستگاه‌های خود پرداز می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین موانع جا به جایی پول یعنی وجود واسطه را از بین ببرد. کاربران دیگر نیازی به حساب بانکی ندارند و شرکت‌های ATM که از بلاک چین در انتقال پول بهره می‌برند، هزینه کمی را از کاربران به منظور حواله پول دریافت می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در دولت چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

چالش‌ها و محدودیت‌های موجود برای استفاده از بلاک چین در انتقال پول

در حالی که کاملا واضح و روشن است تکنولوژی بلاک چین در انتقال پول می‌تواند مزیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد، اما راه زیادی برای همه‌گیر شدن آن باقی مانده است. در ادامه برخی از موانع و محدودیت‌های قابل توجه استفاده از بلاک چین در انتقال پول بین المللی را بیان می‌کنیم.

تبدیل پول بین ارز دیجیتال و ارز سنتی

اقتصاد حال حاضر دنیا همچنان بر پایه پول‌های سنتی یا Fiat Currencies ایستاده است و تبدیل ارز میان پول دیجیتال و پول سنتی در حال حاضر امری راحت نیست. در بسیاری از موارد، برای انجام این کار نیاز به یک حساب بانکی دارید. هر چند که تراکنش‌های همتا به همتا (Peer to Peer) می‌توانند این نیاز برای یک بانک را از میان بردارند، اما به هر حال کاربران در حال حاضر برای انجام این کار نیاز دارند تا ارز خود از پول سنتی را به پول دیجیتال به منظور استفاده از آن، تبدیل کنند.

وابستگی به موبایل و اینترنت

میلیون‌ها نفر از مردم دنیا در کشورهای توسعه نیافته، فاقد اینترنت هستند و بسیاری از آن‌ها هم حتی گوشی‌های هوشمند ندارند. اما همانطور که اشاره شد، قدرت گرفتن دستگاه‌های خود پردازی که از بلاک چین بهره می‌برند، یکی از راه‌ حل‌های مناسب برای این مشکل است.

مقررات بین المللی استفاده از بلاک چین در انتقال پول

مقررات و آیین نامه ارزهای دیجیتال در حال حاضر در مرحله بسیار پایه‌ای خود قرار دارد. در برخی از مواقع این آیین نامه‌ها نامشخص هستند یا در برخی از کشورها اصلا وجود خارجی ندارند، مخصوصا آن‌هایی که وابسته به جریان درآمدی پول‌های خارجی به کشور خود هستند و به لطف قرار دادن واسطه‌ها، از این راه درآمدزایی می‌کنند. اما هر چه که تکنولوژی بلاک چین رو به جلو حرکت کند، چنین موانعی رفته رفته از میان برداشته خواهند شد.

پیچیدگی رمزارزها برای افراد ساده

استفاده از ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین نیازمند به یک سری دانش تکنیکی خاص دارد. بسیاری از کاربران همچنان وابسته به سرویس‌ها و موسسات جانبی هستند چرا که راه‌اندازی و استفاده از بلاک چین به صورت خودگردان اصلا امری آسان نیست. همچنین، بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌ها فاقد دستورالعمل‌ها و راه‌نماهای آموزشی و روابط کاربری بصری مناسب هستند.

نوسان ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال همچنان نابالغ و به شدت پر نوسان است. به همین دلیل، ارزهای رمزنگاری شده برای همه مردم در حال حاضر مناسب محسوب نمی‌شوند چرا که ارزش بازار آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند. به غیر از آن، ارزهای پر از نوسان برای مردمی که تنها می‌خواهند پولی را از یک کشور به کشور دیگر جا به جا کنند اصلا ایده آل نیست. هر چند با وجود ارزهای ثابت (StableCoins) و گسترش آن‌ها می‌تواند تا حد ممکن این مشکل را برطرف کرد.

نتیجه‌گیری

صنعت جابه‌جایی پول به شکل بین المللی، در دهه گذشته به شکل قابل توجه‌ای گسترش یافته است و احتمالا در سال‌های پیش رو هم شاهد گسترش آن خواهیم بود. مهاجرات، تحصیل و کار در کشورهای دیگر، از جمله دلایل رشد این صنعت هستند. طبق گزارش World Migration در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۲۴۴ میلیون مهاجرت در سال ۲۰۱۵ انجاتم شده است، چیزی حدود ۵۷ درصد بیشتر از ۱۵۵ میلیون مهاجری که در سال ۲۰۰۰ محاسبه شد.

هر چند، فضا و شبکه انتقال پول به صورت بین المللی به دلیل وجود محدودیت‌ها و برخی شرایط ناکارآمد مانند واسطه‌ها، دچار مشکلات پر هزینه و زمان‌بری است. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها در تلاش برای بهره‌برداری از تکنولوژی بلاک چین به منظور ایجاد راه‌های جایگزین برای سیتم‌های قدیمی و کهنه حال حاضر حاکم در دنیا هستند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!