اگر توجه شما در سال ۲۰۱۷ به ارز دیجیتال جلب شده، به احتمال قوی نام تتر (Tether) را شنیده‌اید. تتر، نوعی تازه از ارز در بازار ارزهای دیجیتال است و شیوه تازه‌ای از ارزش‌گذاری دارد.

بازار ارز دیجیتال، بازار شام است. این بازار هر روز یک قیمت متفاوت دارد و ممکن است ارزی که چندین هفته مداوم در حال رشد بوده سقوط کند. تتر اما با این هدف عرضه شده که ارزی پایدار باشد. یک واحد USDT ارزش مشخص و ثابتی را خواهد داشت و اهمیتی ندارد که هنگام خرید تتر بازار صعود یا سقوط داشته باشد. در سالی گذشته، تتر سالی پرفراز و نشیب را تجربه کرد.

با کوین نیک همراه باشید تا در مورد تتر بیشتر صحبت کنیم. تتر چیست؟ چرا تتر در بازارهای ارز دیجیتال اینقدر سر و صدا به پا کرده است؟

آشنایی با تتر

این ارز، یک ارز ERC20 بر پایه اتریوم است و به عنوان نسخه دیجیتال دلار آمریکایی شناخته می‌شود. این نامگذاری بدین خاطر است که هر واحد پولی تتر متصل به ذخایر پول حکمی یا همان پول فیات است و این ذخایر در یک حساب ناشناس به نام Tether Limited کنترل می‌شوند. شرکت Tether Limited در واقع شرکتی است که کل این پروژه را بر عهده دارد. هر واحد تتر می‌تواند به یک واحد پولی متصل شود و نسخه آمریکایی آن USDT نام دارد که توسط دلار آمریکا پشتوانه می‌شود. نسخه اروپایی این واحد EURT است و همچنین مسئولین این ارز در حال کار بر روی ین ژاپن هستند.

شرکت مسئول چندین بار اعلام کرده که این ذخایر پولی کاملا حسابرسی شده و منظم هستند، اما بعدا به این نکته اشاره بیشتر خواهیم داشت.

تتر چیست

ایده اصلی پشت ارز تتر چیست؟

اما ایده اصلی پشت ارز تتر چیست؟ با استفاده از این ارز، سرمایه‌گذاران و تجار به راحتی می‌توانند پول فیات را بدون نگرانی از تغیر بازار به ارز دیجیتال تبدیل کنند و از امکانات بدون محدودیت بازار و تجارت دیجیتال بهره ببرند. به عنوان مثال این پول‌ها گاهی اوقات زمانی که بازار ارز نزولی است، توسط سرمایه‌گذاران به کار خواهد آمد و سودآور خواهد بود.

Tether Limited همچنین اعلام کرده که با هر واریز یک واحد تازه ایجاد می‌کند و با هر برداشت واحد پیشین را نابود خواهد کرد و برای این کار باید رسید رد و بدل شود.

تتر از کجا آمد؟

مردمی که در بازار ارز دیجیتال سرمایه دارند، مدت‌هاست که خواستار یک ارز دیجیتال پایدار هستند. به همین خاطر با معرفی تتر، بسیار از شرکت‌های صرافی شروع به پخش این ارز کرده‌اند.

این صرافی‌ها عبارتند از:

  • Binance
  • Bitfinex
  • Bittrex
  • Poloniex

در حقیقت، گزینه‌های USDT و EURT برای تجار بسیار جذاب است و می‌توان با استفاده از این ارزها از مالیاتی هنگامی تبدیل ارز دیجیتال به فیات دوری کرد. این محبوبیت با آمار مشخص می‌شود و در حال حاضر ۱/۳ میلیارد واحد تتر موجود است.

یکی از مسائلی که باعث نگرانی خواهد بود، میزان ریسک بالا ارز دیجیتال است. اگر زمانی پروژه تتر شکست بخورد بسیاری از تبدیل‌ها با مشکل برخواهد خورد و این میان سرمایه عظیمی قرار دارد.

با این حال لازم به ذکر است که در همین لحظه بسیاری از مردم در حال استفاده از تتر هستند و این استفاده‌‌ها شاخه شاخه هستند و فعلا اهمیتی ندارد که تتر شکست بخورد یا موفقیت‌آمیز باشد.

اتهامات Bitfinex

همانطور که گفتیم کاربران بیشتری هر روزه به تتر روی می‌آورند تا قابلیت‌های پول فیات را در بازار ارز دیجیتال داشته باشند، اما پروزه تتر در چند وقت اخیر در کنار محبوبیت فراوان، دچار مشکلاتی نیز شده است. مسائلی وجود دارد که مردم احساس خطر کند و آنچنان بی‌اساس نیستند. اگر به حرف شرکت اعتماد کنیم و بپذیریم که هر واحد تتر توسط یک واحد فیات پشتیبانی می‌شود پس مشکلی وجود نخواهد داشت. در این صورت تتر واقعا یک ارز پایدار است.

تتر چیست

تتر واقعا یک ارز پایدار است.

شایعاتی این چند مدت حول ارز تتر چرخیده و به نظر می‌رسد رابطه‌ای خاص بین پروژه تتر و شرکت Bitfinex وجود دارد. این شایعات به روابط تجاری بین دو شرکت اشاره کرده و این روابط عبارت است از:

  • صدور تتر جعلی (بدون پشتوانه)
  • پولشویی
  • سرپوش گذاری مشترک

باید اشاره کرد که هر دو شرکت این اتهامات را رد کرده‌اند و هر دو به این اتهامات برچسب تئوری توطئه زده و خود را بی‌گناه می‌شناسند. این میان بررسی زیادی در حساب‌های تتر شده و از پخش‌کنندگان شایعات نیز شکایت‌هایی صورت گرفته است.

با این حال همچنان سر و صدا حول این دو شرکت زیاد است.

چندی پیش مجموعه اسنادی با نام Paradise Papers فاش شد که در این اسناد، اسامی و اطلاعات مالی بسیار حساسی از افراد فوق ثروتمند جهان وجود داشت. یک نکته در این اسناد مشهود بود، مدیران اجرایی شرکت Tether و Bitfinex یک تیم همسان است. Giaincarlo Devasini مدیر اجرایی هر دو شرکت است و Phill Potter نیز به عنوان مدیر استراتژی دو شرکت فعالیت می‌کند.

به نظر می‌رسد ماهیت این ارتباط از پیش هم مشخص بوده ولی فاش شدن این اسناد، سوالات فراوانی را طرح می‌کند. Bitfinex یکی از بزرگ‌ترین و حتی بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان است و این میان یکی از بزرگ‌ترین تاییدکنندگان اعتبار USDT است. مشکل اینجاست که هر بار یک حجم بزرگ از ارز تتر ثبت می‌شود، قیمت بیت‌کوین نیز بالاتر می‌رود. این میان مردم بسیار مشکوک است.

چرا شک وجود دارد؟ تصور کنید که USDT واقعا توسط پول فیات پشتوانه نداشته باشد، بدین ترتیب پول تقلبی وارد بازار دیجیتال می‌شود و به همین خاطر قیمت ارزهای دیجیتال بالاتر و بالاتر می‌رود. این مسئله شبیه این است که بدون پول ارز دیجیتال خریداری کنید و با این خرید قیمت بیت‌کوین بالاتر برود.

آیا بازار دیجیتال به این سمت خواهد رفت؟ جواب به این سوال بسیار سخت است. اما بی‌شک این مسئله در چندین هفته اخیر سریعا به یک مسئله داغ و مهم تبدیل شده است.

جواب Tether و Bitfinex

این دو پروژه بدون جواب دادن و دفاع از خود نخواهند ماند و ساکت نیستند.

در سپتامبر گذشته، دو شرکت گزارشی را منتشر کردند و وضعیت مالی خود را در اختیار عموم قرار دادند. اما این گزارش راضی‌کننده نبود. گزارش یک حسابرسی رسمی نبود و توسط یک سازمان حسابداری کوچک تهیه شده بود. حسابرسان دسترسی کاملی به منابع شرکت نداشتند و حجم قابل توجهی از اطلاعات این دو شرکت نیز کاملا مخفی شده بود.

این اتفاقات باعث شده تا Bitfinex و Tether تیم ۵W را استخدام کرده که یک تیم روابط عمومی است. این تیم وظیفه دارد تا چهره دو شرکت را دوباره بازسازی کند. البته این تیم قصد ندارد تا حساب‌های این دو شرکت را معرفی و افشا کند، مخصوصا بعد از اینکه برخی از حساب‌ها توسط شرکت سرمایه‌گذاری Wells Fargo افشا شد.

آخرالزمان تتری

بیایید تصور کنیم که همه چیز به همان بدی است که در اخبار مشاهده کردید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر بازار متوجه شود که تتر توسط یک ذخیره واقعی پشتیبانی نمی‌شود، اتفاقات مختلفی پشت سر هم و زنجیروار رخ خواهند داد. حال این اتفاقات چه اتفاقاتی هستند؟

در ابتدا قیمت بیت‌کوین در صرافی‌هایی که از USDT استفاده نمی‌کنند افت خواهد داشت. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که بیشتر در صرافی‌هایی هزینه کنند که امنیت پول فیات در آن‌ها وجود دارد.

پس از این تمام کسانی که بیت‌کوین یا ارزهای شبیه به آن را دارند، آن را تبدیل به ارزهایی خواهند کرد که در تجارتشان از USDT استفاده نمی‌شود. البته ممکن است به صورت خواسته یا ناخواسته این گزینه از موارد تجاری حذف شود چون میزان تراکنش بسیار بالا خواهد رفت.

در مرحله سوم، یک سری از شرکت‌ها مانند Bittrex که به شدت به ارز تتر وابسته هستند، زیان فراوانی خواهند داشت چون ارزش این ارز به شدت افت خواهد داشت.

هیچکس خواهان چنین کابوسی نیست. اما می‌توانیم یک نکته مثبت را در تمام این اتفاقات بد ببینیم. اگر واقعا شرکت Tether در کار خود مشکلی داشته باشد و برنامه کلاهبرداری را پی‌ریزی کرده باشد، پس بهتر است که به هر شکلی این برنامه افشا شود. ممکن است سخت و ترسناک باشد، اما دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد.

پیشنهاد ما این است که تست کنید و متوجه شوید چقد زمان می‌برد که ارز دیجیتال را به پول فیات تبدیل کنید. با توجه به این زمان، می‌توانید در صورت اتفاقی ناخوشایند سریعا دارایی خود را تبدیل کنید.

کشش بازار

چندین سال پیش بازار ارز دیجیتال با سقوط Mt.Gox یک فاجعه بزرگ را تجربه کرد، بسیاری از مردم دارایی خود را از دست دادند. آن زمان قیمت بیت‌کویت ۸۶ درصد افت داشت. البته دوباره ثبات به بازار برگشت و بیت‌کوین دوباره قیمتی فرازمینی را به خود دید.

اگر USDT نیز سقوط را تجربه کند ممکن است حادثه‌ای بدتر از Mt.Gox در انتظار بازار باشد. اوضاع مدت زمان طولانی بد خواهد بود و شاید در پایان باز هم به ثبات بازگردد. تنها کسی که این میان سود می‌کند اشخاصی هستند که زودتر از اتفاق خطرناک ارز خود را نقد کرده‌اند و کسانی که هنوز روی ارز حساب باز کرده‌اند ممکن است ضرر فراوانی را تجربه کنند.

همچنان مشکل ارز دیجیتال این است که ممکن است یک در طول یک شب همه چیز از بین برود. پس همیشه برای بدترین اتفاق آماده باشید.