امروزه همه جا صحبت از لایت کوین است و می‌پرسند لایت کوین چیست . هر روز افراد بیشتری به دنیای ارزهای مجازی می‌پیوندند و با گذشت زمان افراد به دنبال فرصتی برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای مجازی به جز بیت کوین و اتریوم هستند، لایت کوین یکی از این فرصت‌هاست.

یکی از دلایلی که افراد برای سرمایه گذاری به لایت کوین فکر می‌کنند رشد ۷۲۹۱% لایت کوین در مقابل رشد ۱۷۳۱% بیت کوین است.

در این مقاله کوین نیک ما به شما کمک می‌کنیم به سوال لایت کوین چیست پاسخ دهید و با عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

نقطه شروع لایت کوین

در حالی که هویت سازنده بیت کوین ساتوشی ناکاموتو (satoshi nakamoto) هنوز فاش نشده است، سازنده لایت کوین چارلی لی (charli lee) در شبکه‌های اجتماعی و بلاگ خود فعالیت زیادی دارد. چارلی لی پیش از این در شرکت گوگل کار می‌کرد و توانست نسخه‌ای روشن‌تر از بیت کوین بسازد.

در حالی که بیت کوین مانند طلا دیده می‌شد و برای اهداف بلند مدت استفاده می‌شد، لایت کوین به عنوان نقره دیده می‌شود و برای اهداف روزانه نیز کاربرد دارد.

در تاریخ ۷ اکتبر سال ۲۰۱۱ لایت کوین در GitHub منتشر شد و شبکه‌ی آن در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و باعث دو دستگی کابران بیت کوین شد.

لایت کوین چیست و مزایای آن
تفاون بیت کوین و لایت کوین

لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

اگر ما لایت کوین را به درستی درک کرده باشیم، مقایسه‌ی آن با بیت کوین کاری ضروری است و لایت کوین با وجود درآمد منحصر به فرد خود، ابزاری مشابه بیت کوین است.

پس لایت کوین چیست و تفاوت مالی آن با بیت کوین چیست؟

اجازه دهید همه‌ی ویژگی‎های آن را برای شما توضیح دهم.

استخراج لایت کوین

یکی از مهم‌ترین و تکنیکی‌ترین تفاوت‌ها بین این دو طرز استخراج آن‌ها است. هر دو از مکانیزم proof of work استفاده می‌کنند که درک این مکانیزم کاری مشکل است.

ماینرها از قدرت محاسبه‌ی خود برای حل سوالات بسیار سخت در دنیای مجازی استفاده می‌کنندو با وجود اینکه حل سوالات مشکل است اما بررسی درستی پاسخ کار آسانی به نظر می‌رسد.

این فرآیند مختصرا همان proof of work است:

  • حل مسائل و به جواب رسیدن کار سختی است
  • بررسی درستی جواب به نظر سخت نیست

اما هم بیت کوین و هم لایت کوین با این شرایط کمی متفاوت‌اند.

بیت کوین از الگوریتم درهم ساز SHA-256 برای فرآیند استخراج خود استفاده می‌کند. چندی پیش ماینرها متوجه شدند که اگر می‌خواهند به نتایج بهتری دست پیدا کنند باید از پردازش موازی در استخرهای استخراج استفاده کنند.

در پردازش موازی، دستورالعمل برنامه‌ها در بین ماینرها تقسیم می‌شود. با این کار زمان اجرای برنامه پایین می‌آید و این دقیقا همان کاریست که در استخرهای استخراج بیت کوین انجام می‌شود.

برای حل مسائل SHA-256 به قدرت پردازش بالایی نیاز است. در استخراج بیت کوین از ASICs استفاده می‌شود.

استخرهای استخراج بیت کوین از asicsهایی استفاده می‌کنند که منحصرا برای استخراج طراحی شده‌اند.

  • استخراج بیت کوین توسط ساتوشی برای اهداف دموکراتیک اختراع شد. هدف این بود که هر فرد عادی بتواند از پشت کامپوتر خود تبدیل به یک ماینر شود. اما با توسعه‌ی asics افراد عادی هیچ شانسی برای رقابت با شرکت‌ها بزرگ نداشتند.
  • استخراج در واقع فرآیندی پر از هدررفت است. انرژی که در طول استخراج مصرف می‌شود و هدر می‌رود غیر قابل باور است. انرژی که ماینرها استفاده می‌کنند چیزی نزدیک به مصرف کل کشور دانمارک و بیشتر از مصرف کل امان، مراکش و صربستان است و این مصرف بیش از حد انرژی ضررهای جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌کند.
  • یکی دیگر از مسائل پیش آمده، متمرکز بودن ارزهای مجازی است. بیشتر از ۵۰% بیت کوین متعلق به ۵ استخر استخراج است.

تا اینجا به بخشی از سوال لایت کوین چیست پاسخ دادیم با ما همراه باشید تا بیشتر موضوع را تشریح کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال چیست و چطور دنیا را تصرف کرد؟

Scrypt چیست؟

در ابتدا scrypt به صورت s-crypt نوشته می‌شد، با این وجود طرز خواندن آن اسکریپت است. محاسبه‌ی این الگوریتم بسیار مرتب‌تر از sha ۲۵۶ است. با این وجود مقایسه‌ی این دو الگوریتم کار درستی نیست.

یعنی چه؟

فکر کنید دو فرآیند «الف» و« ب» را داریم.

بیت کوین می‌تواند با جفت کردن این دو فرآیند، هر دوی آن‌ها را همزمان انجام دهد. اما در لایت کوین شما باید اول فرآیند «الف» را به پایان برسانید سپس بعد از آن به سراغ فرایند «ب» بروید. و اگر برای انجام همزمان هر دو فرایند تلاش کنید، حافظه‎ی مورد نیاز شما غیرقابل پیشبینی است.

از اسکریپت به عنوان « مشکل سخت حافظه» یاد می‌کنند و دلیل این نام گذاری محدودیت قدرت پردازش نیست بلکه به خاطر محدودیت حافظه است. این دقیقا همان مسئله‌ای است که همگام سازی را تبدیل به یک مشکل کرده است.

همگام سازی ۵ فرآیندی نیاز به حافظه‌ای با گنجایش ۵ برابر بیشتر از حالت عادی دارد  و خب قطعا وسایلی به این مقدار حافظه وجود دارد اما هر کسی امکان دسترسی به آن را ندارد و دو مورد این مشکل را کم اثرتر می‌کند.

  • افراد عادی با خرید حافظه‌های روزانه می‌توانند در رقابت شرکت کنند.
  • خریدن کارت حافظه بسیار گران‌تر از تولید چیپ‌های درهم ساز sha 256 است.

اسکریپت برای اطمینان از در دسترس بودن و دموکراسی داشتن استخراج طراحی شده است.

لایت کوین چیست و کارکرد آن
لایت کوین و سرعت آن در معاملات

سرعت معامله‌ی لایت کوین

در لایت کوین سرعت معاملات چیزی حدود ۲.۵ دقیقه است اما در بیت کوین به دلیل مشکلات شبکه‌ای و سرعت پایین بلاک‌های استخراج زمان آن ممکن است به ۲۹ دقیقه هم برسد.

این ویژگی لایت کوین برای کاربرانی که نیاز به معاملات کوچک روزانه دارند بسیار کاربردی است و کاربر در ۵ دقیقه می‌تواند دو تاییدیه لایت کوین بگیرد در حالی که برای دریافت یک تاییدیه بیت کوین حداقل به ۱۰ دقیقه زمان نیاز است.

یکی دیگر از مزایای این سرعت بالا اختلاف  پاداش‌هاست. به دلیل اینکه زمان بین بلاک‌ها بسیار کم است ماینرها می‌توانند استخراج بیشتری کنند و در ازای آن پاداش بیشتری دریافت کنند.

نتیجه‌ی جملات بالا این است که پاداش‌های لایت کوین بهتر تقسیم می‌شوند ونامتمرکز هستند.

با این وجود سرعت بالای معاملات مشکلاتی را نیز بوجود می‌آورد.

اولین مشکل، سرعت پایین تولید بلاک است که منجر به تشکیل بلاک‌های اورفان (orphan) می‌شود.

بلاک اورفان چیست و چطور به پاسخ سوال لایت کوین چیست کمک می کند؟

استخراج کاری حساس و رقابتی بین ماینرها است. شما تعداد زیادی ماینر و یک استخر دارید و نا امیدانه منتظر بلاک بعدی که به زنجیره اضافه می‌شود هستید. لحظاتی وجود دارد که بیشتر از یک ماینر می‌تواند به بلاک چین دسترسی داشته باشد.

در شرایط این چنینی،  شبکه تصمیم می‌گیرد که بعد از این کدام بلاک اضافه شود و بلاک دیگر تبدیل به یک اورفان می‌شود و در واقع بلاک قانونی ساخته می‌شود که توانایی انجام هیچ معامله‌ای را در خود ندارد.

متاسفانه در لایت کوین به دلیل سرعت بالا و فاصله زمانی کم بین بلاک‌ها، امکان این که ماینرها یک اورفان را استخراج کنند بالا می‌رود. بلاک‌های اورفان تنها فضاهای خالی در سیستم هستند که هیچ کاربرد دیگری ندارند.

دومین مشکل بوجود آمده بار بی اندازه‌ای است که به سیستم تحمیل می‌شود و با وجود این که لایت کوین برای گنجایش زیادی طراحی شده است اما مقدار بار و فشار گاهی بیش از حد انتظار است.

لایت کوین این مشکل را با معرفی سگویت (segwit) حل کرد. در زیر خلاصه‌ای از عملکرد سگویت را می‌خوانید.

عملکرد سگویت

فرض کنید فردی می‌خواهد ۰.۰۰۱۵btc را برای دیگری ارسال کند و برای این کار ورودی ۰.۰۱۵۷۷۰btc را ارسال می‌کند.

اولین چیزی که مشاهده می‌کند نام معامله و درهم سازی شده‌ی وروردی  خروجی است.

زیر اطلاعات ورودی، امضای فرد قرار دارد. دقت کنید که امضا نباید فضای زیادی را اشغال کند و نباید به قدری آسان باشد که معامله را به خطر بیاندازد.

در چنین شرایطی و با امضای نامناسب سگویت اعلام حضور می‌کند.

زنجیر کناری (sidechain) همیشه به عنوان راه حلی در دایره‌ی بیت کوین قرار داشته  است. ایده این مسئله بسیار راحت است، شما زنجیره‌ای دارید که همگام با زنجیر اصلی کار می‌کند. زنجیر کناری توسط یک رابط به زنجیر اصلی متصل می‌شود.

ایده‌ی اضافه کردن بعضی ویژگی‌ها به این زنجیر کناری به فکر دکتر ویلو (willu) رسید.این ویژگی شامل جدا کردن اطلاعات شناسایی تمام معاملات از زنجیر اصلی است.

پس با حذف کردن این اطلاعات از معاملات با یک تیر دو هدف را می‌زد، فضای بلاک خالی می‌شد و انعطاف پذیری معاملات افزایش پیدا می‌کرد. از زمانی که لایت کوین سگویت را اعمال کرد، ظرفیت زنجیره آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا هک بلاک چین امکان پذیر است؟ آشنایی با ۴ روش هک بلاک چین 

مصونیت از طوفان حملات

در جولای سال ۲۰۱۵، شبکه‌ی بیت کوین تحت طوفان حملات قرار گرفت.

طوفان حملات، حمله‌ای است که در آن شبکه پر از spam ها می‌شود و بلاک چین و بلاک‌ها درگیر می‌شوند. در این حمله شبکه‌ مملواز هزاران معامله شد و در یک نقطه ۸۰۰۰۰ معامله قرار گرفت.

لایت کوین برای مقابله با این حمله چه کاری کرد؟ بر اساس سخنان چارلی لی (Charlie lee) آن‌ها تلاش کردند با بی اثر کردن حمله از لحاظ اقتصادی با آن مقابله کنند. در زیر سخنان او را می‌خوانید.

« دلیل اینکه بیت کوین توانست با این حمله مقابله کند، حمله‌ی مشابه کوچکتری بود که سالیان پیش با آن مواجه شده بود. و وقتی این نقص  را در بیت کوین دیدم تلاش کردم آن را در لایت کوین بر طرف کنم. این اجرا در لایت کوین به ازای هر خروجی کوچک به کاربر کارمزدی دریافت می‌کرد. برای مثال در این حمله‌ی خاص به ازای هر ۲۴ خروجی کاربر باید ۰.۰۰۰۰۱ بیت کوین پرداخت کند. پس با این کار حمله کردن خیلی سخت‌تر شد. راه حل ساده است، فرستنده به ازای ارسال هر ورودی باید هزینه پرداخت کند.»

معامله‌ی هسته‌ای پایاپای لایت کوین

یکی از مهیج‌ترین ویژگی‌های لایت کوین «معامله‌ی هسته‌ای پایاپای» است. معامله‌ی هسته‌ای پایاپای یک زنجیر عبور را برای  اکسچنج کوین‌ها بدون نیاز به بخش سوم فراهم می‌کند.

تصور کنید آلیس یک بیت کوین داشته و در مقابل آن ۱۰۰ لایت کوین می‌خواهد. در حالت عادی او باید به سراغ اکسچنج برود و مبالغی را برای کارمزد بپردازد. با پیاده سازی معامله‌ی هسته‌ای بیت کوین، با فرض این که آلیس یک بیت کوین و باب ۱۰۰ لایت کوین داشته باشد، آن‌ها به راحتی می‌توانند سکه‌های خود را با یکدیگر جابه‌جا کنند و هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای برای اکسچنج نکنند.

معامله‌ی پایاپای به کمک استفاده از راهکارهای درهم ساز زمانی عمل می‌کند.

راهکارهای درهم ساز زمانی (HTLC) یکی از مناسب‌ترین برنامه‌های کانال‌های پرداخت است.

HTLC چیست؟

تا کنون کانال‌های زیادی را دیدیم که از زمان برای برنامه‌های خود استفاه می‌کنند. HTLC به سراغ توسعه‌ی این برنامه رفته است و درهم ساز را با زمان تلفیق کرده است.

HTLC می‌تواند یک کانال پرداخت را باز کند که در آن سرمایه بین گروه‌ها در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده انتقال یابد. این پرداخت‌ها توسط واگذاری ارزهای مجازی تایید می‌شود.

در کنار آن، یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی HTLC اجازه به گروه‌ها برای ضبط کردن سرمایه پرداختی و سپس برگرداندن آن به پرداخت کننده است.

این پروژه همچنان در حال توسعه است اما در ۲۰ سپتامبر لایت کوین یکبار این کار را امتحان کرده است و چون بیت کوین در فضای اسکریپت فعالیت می‌کند امکان معامله‌ی پایاپای آن با لایت کوین وجود دارد.

لایت کوین چیست و معایب آن
جایگاه لایت کوین در ارزهای مجازی

عرضه و تقاضا

در حال حاضر، لایت کوین پنجمین ارز مجازی در لیست برترین‌هاست و همه‌ی ما می‌دانیم که بیت کوین در این لیست اول است.

تعداد کوین‌های منتشر شده از هر ارز مجازی بر روی رتبه بندی در این لیست تاثیر دارد و بزرگترین مسئله‌ای که بر روی تعداد کوین منتشر شده تاثیر می‌گذارد، عرضه و تقاضاست.

طرز عملکرد عرضه و تقاضا چگونه است؟

هر چقدر عرضه یک ارز مجازی کمتر باشد ارزش آن بیشتر است. و اگر عرضه‌ی یک ارز مجازی را به مقدار زیادی افزایش دهید تنها باعث کاهش ارزش آن می‌شوید. به همین دلیل است که لایت کوین و بیت کوین تنها تعداد محدودی کوین عرضه کرده اند. و در حالی که بیت کوین ۲۱ میلیون سکه عرضه کرده است، تعداد عرضه‌ی لایت کوین ۸۴ میلیون است. پس اینبار که از خود پرسیدید لایت کوین چیست این مورد را هم در نظر داشته باشید.

لایت کوین را از کجا خریداری و در کجا ذخیره کنیم؟

یکی از بزرگترین دلایلی که به رشد لایت کوین کمک کرد اجرای آن در coinbase است و تا وقتی که بتوانید از آن در کشورتان استفاده کنید بهترین و سریعترین راه برای خرید لایت کوین است.

علاوه بر آن می‌توانید لایت کوین را از اکسچنج‌های زیر نیز خریداری کنید.

  • BTC-e
  • کراکن (kraken)
  • کریپتسی (cryptsy)

وقتی صحبت از ذخیره‌ی لایت کوین می‌شود، گزینه زیادی کیف پول وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

گزینه ۱ : سخت افزار کیف پول

سخت افزار کیف پول وسیله‌ای است که می‌توانید ارزهای مجازی خود را در آن ذخیره کنید. که در چند مدل مختلف ارائه شدند اما رابج ترین آنها شبیه به usb است. با وجود اینکه افراد زیادی به آن عقیده دارند اما هنوز در معرض خطر هستند. اولا شما به شرکت سازنده اعتماد می‌کنید که در کیف پول شما نفوذی ندارد و بعدا از آن سو استفاده نمی‌کند. و این مسئله ممکن است تنها به شرکت تولید کننده مرتبط نباشد بلکه واسطه‌ای که قصد خرید از آن را دارید نیز تاثیرگذار است و تحت هیچ شرایطی هیچکس نباید از کیف پولی که قبلا استفاده شده استفاده کند. از trezor  و  ledger nano s می‌توانید برای ذخیره‌ی لایت کوین استفاده کنید.

گزینه ۲: کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ نوعی کیف پول آماده است. کیف پول دسکتاپ را می‌توانید دانلود و نصب کنید و این کیف پول تنها بر روی همان کامپیوتری که برای دانلود آن استفاده شده قابلیت دسترسی دارد. و با وجود اینکه نسبت به کیف پول‌های آنلاین امنیت بیشتری دارد اما در عین حال نامناسب است. چون شما تنها در صورتی به سرمایه خود دسترسی دارید که به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید.

Exodus یکی از بهترین نمونه‌های کیف پول دسکتاپ است که ارزهای مجازی مختلفی از جمله لایت کوین را پشتیبانی می‌کند.

گزینه ۳ : کیف پول تلفن همراه

کیف پول تلفن همراه یکی از بهترین نمونه‌های کیف پول‌های آماده است و این کیف پول‌ها برای استفاده بسیار مناسب‌اند چون تنها کاری که باید بکنید دانلود آن روی تلفن همراهتان است.

گزینه ۴: کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی یک روش آفلاین برای ذخیره ارزهای مجازی است. این روش شامل پرینت گرفتن کلیدهای عمومی و خصوصی خود بر روی یک کاغذ و سپس نگه داری آن در مکانی امن می‌شود. کلیدها به شکل کدهای QR پرینت می‌شود و شما به هنگام معاملات به راحتی می‌توانید آن را اسکن کنید. دلیل اینکه این روش بسیار امن است، کنترل کامل کاربر بر روی همه چیز است.

نیازی نیست شما  نگران عملکرد خوب یک سخت افزار، هکرها و یا بد افزارها باشید. تنها باید از یک کاغذ مراقبت کنید و می‌توانید کیف پول کاغذی خود را در سایت liteaddress.org بسازید.

نتیجه گیری کلی لایت کوین چیست

همانطور که پیش از این گفته شد لایت کوین مانند طوفان همه‌جا را در بر گرفته است و چند دلیل آن عبارت است از:

  • اعتماد و افزایش استفاده ارزهای دیجیتال توسط مردم نسبت به گذشته
  • Coinbase شروع به فروش لایت کوین کرده است
  • لایت کوین سگویت را فعال کرده

جدا از رشد چشمگیر آن چیزی که لایت کوین ارائه می‌کند ارزشمندتر است و با وجود اینکه لایت کوین به عنوان طرحی مشابه و کوچکتر از  بیت کوین ارائه شد اما قدم فراتر از آن گذاشته است.

در طول یک سال گذشته لایت کوین این فرصت را داشته که توانایی‌ ارزهای مجازی را بار دیگر به همه نشان دهد. آن‌ها نه تنها سگویت را راه اندازی کردند بلکه به سراغ معاملات هسته‌ای پایاپای نیز رفتند و همچنان به دنبال نو آوری‌های دیگر هستند.

و با وجود تمام این کارها لایت کوین با تلاشی که کرده است توانسته به ارزشی که حقش بوده برسد. امیدوارم با مطالعه این نوشتار به پاسخ سوال لایت کوین چیست رسیده باشید. برای خرید ارز دیجیتال با ما در تماس باشید.