ارز دیجیتال چیست و چطور از آن استفاده می‌شود؟ چطور این نوع پول‌های رمزنگاری شده توانسته‌اند به چنین قدرت قابل توجه‌ای در دنیای اقتصاد دست پیدا کند؟ در این مطلب از کوین نیک، قصد داریم تا تعریف جامعی از تمامی مسائل مرتبط با ارز دیجیتال داشته باشیم.

ارز دیجیتال چیست؛ سر فصل‌ها:

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یک مدل پول اینترنتی‌ست

تعریف ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا ارز رمزنگاری شده، یک مدل پول دیجیتال است که هیچ گونه وجود فیزیکی ندارد و فقط در بستر اینترنت کار می‌کند. این نوع پول‌های رمزنگاری شده غیر متمرکز هستند و هیچ بانک، موسسه یا دولتی قادر به نظارت روی آن‌ها نیست. ارز دیجیتال به صاحبان خود اجازه می‌دهد تا آن را فقط به صورت مجازی در اختیار داشته باشند، با آن معامله انجام دهند یا به خرید کالا یا سرویس بپردازند و به طور کلی، تمام مدیریت امور مالی را خودشان برعهده بگیرند؛ حتی امنیت و نگهداری.

در فضای اینترنت ارز دیجیتال را با نام‌های مختلفی خواهید شنید که از جمله آن‌ها می‌توان به کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)، ارزهای رمزنگاری شده، ارز مجازی و رمزارز اشاره کرد.

مسائل زیادی وجود دارند که باعث شده‌اند ارزهای دیجیتال منحصر به فرد شوند و تا این اندازه بر سر زبان‌ها قرار بگیرند. همانطور که پیش از این هم گفتیم، یکی از مهم‌ترین اهداف ارزهای دیجیتال این است که به عنوان یک پول دیجیتالی، خبری از نظارت و کنترل بانک‌ها و دولت‌ها روی آن‌ها نیست. غیرمتمرکز بودن  رمزارزها و شبکه آن‌ها نسبت به پول رایج، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این تکنولوژی و سیستم مالی جدید محسوب می‌شود. به زبان ساده، غیرمتمرکز بودن یعنی دست بانک‌ها، دولت‌ها و به طور کلی مراکز قدرت هر کشور، از کنترل یک جانبه این پول‌ها قطع است.

برای این‌که ارزهای دیجیتال بتوانند دائما در چرخش باشند، به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند و تمامی مشترکین آن بدون مشکل به کار خود ادامه دهند، به یک سرور مرکزی بزرگ نیاز است که بدون دخالت یک ارگان متمرکز، تمامی تراکنش‌ها را انجام دهد. این سرور مرکزی که به منظور ایجاد قابلیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال دائما در فعالیت است، بلاک چین نام دارد. در ادامه مقاله، با تمامی زیر و بم ارز دیجیتال و شبکه بلاک چین بیشتر آشنا خواهیم شد.

تعریف ارز دیجیتال به زبان ساده:

تفاوت پول‌های رایج با ارز دیجیتال چیست

  • عدم کنترل آن توسط بانک‌ها
  • عدم دخالت دولت و موسسات
  • امنیت بالا به لطف شیوه رمزنگاری موثر
  • بدون نیاز به اجازه بودن
  • بدون نیاز به اعتماد سازی
  • بدون محدودیت مرز و بوم

دلایل زیادی باعث منحصر به فرد بودن ارزهای دیجیتال شده‌اند. اما مهم‌ترین هدف و عملکرد ارزهای دیجیتال این است که به عنوان یک پول دیجیتالی، بدون نظارت و کنترل بانک‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های ارز دیجیتال آشنا خواهیم شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای جامع و اولیه برای آشنایی با مقوله رمزارز

ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال و شبکه آن‌ها نسبت به پول رایج، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت رمزارزها است. غیرمتمرکز بودن به زبان ساده، یعنی دست بانک‌ها و دولت‌ها از کنترل یک جانبه این پول‌ها قطع است.

کنترل و نظارت ارزهای دیجیتال، به صورت مشترک توسط تمامی اعضایی که در شبکه ارزهای دیجیتال حضور دارند انجام می‌شود. این مشترکین به اصطلاح دقیق‌تر گره‌ها (Nodes) نام دارند. این گره‌ها توسط یک نرم‌افزار به یکدیگر متصل هستند و تمامی اطلاعات و تراکنش‌هایی که انجام می‌شود، بین تک تک مشترکین شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. این گره‌ها، هر شخصی با یک کامپیوتر می‌تواند باشد. یعنی من، شما، یک فرد عادی، یک کارمند، یک کارگر، یک مهندس کامپیوتر، یک دکتر و حتی یک فردی که هنوز مشغول تحصیل است، با داشتن یک کامپیوتر و اتصال اینترنت، قادر است عضوی از این شبکه باشد. ارزهای دیجیتال محبوب که شبکه گسترده‌ای دارند، هزاران هزار گره را در خود جای داده‌اند.

معنی غیر متمرکز بودن ارز دیجیتال چیست

برای اینکه ارزهای دیجیتال بتوانند دائما در چرخش باشند، و تمامی این مشترکین بتوانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند و با یکدیگر در ارتباط باشند، نیازمند یک سرور مرکزی هستند. این سرور مرکزی، بلاک چین نام دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد. در شبکه بلاک چین، هیچ مدیری وجود ندارد، هیچ گونه سلسله مراتبی در این سرورهای مرکزی نیست یا حتی یک گره از گره‌ دیگری بالاتر نیست و همه در این شبکه برابر هستند. این مسئله باعث شده تا ارزهای دیجیتال، به قابلیت غیر متمرکز بودن دست پیدا کنند.

غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، دلیلی است که باعث از بین بردن معنی حکومت روی این سیستم مالی شده است. این ویژگی باعث می‌شود تا شبکه نسبت به سانسور، خاموش یا قطع شدن توسط یک گروه، موسسه یا فرد، مقاوم باشد.

فرض کنید که اگر یک شبکه متمرکز داشته باشیم (مانند سرور بانک‌ها)، کافی است برای خاموش کردن آن سرور اصلی را از برق بکشید. همچنین مدیریت شبکه متمرکز فقط برعهده یک نفر یا یک گروه است. از طرفی دیگر، یک هکر قدرتمند با تجهیزات کامل ممکن است بتواند وارد یک شبکه متمرکز شود، تمامی اطلاعات موجود در آن را به سرقت ببرد و اگر نسخه پشتیبانی وجود نداشته باشد، اطلاعات کاربران و تمامی دارایی آن‌ها از بین خواهد رفت. یا حداقل بسیار سخت خواهد بود تا دوباره بتوان میزان مبلغی را که یک کاربر در اختیار داشت، دوباره مشخص کرد.

در طرف مقابل، یک شبکه غیرمتمرکز هیچ یک از این مشکلات را ندارد. نمی‌توان آن را خاموش کرد، قطع نمی‌شود، دچار عیب نمی‌شود، هیچ مدیر یا گروهی روی آن مدیریت ندارند و هک کردن آن تقریبا غیرممکن است.

شبکه ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند

تک تک گره‌هایی که در شبکه ارزهای دیجیتال وجود دارند، یک نسخه از دیتابیس کل اطلاعات موجود درون شبکه را در اختیار دارند. به همین دلیل، هر یک از گره‌ها، یک سرور برای شبکه محسوب می‌شوند. اگر یک گره به هر دلیلی خاموش شود یا فعالیت خود را متوقف کند، هزاران گره دیگر هستند که به کار خود ادامه دهند و شبکه را فعال نگه دارند.

بنابراین، شبکه‌های ارزهای دیجیتال، ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال، بدون توقف در حال فعالیت هستند. از طرف دیگر، به لطف غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، می‌توان پول‌های دیجیتالی را بدون وجود هیچ گونه واسطه‌ای مانند بانک‌ها، در هر نقطه‌ای از دنیا جا به جا کرد. به همین دلیل، یکی از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال، بدون اجازه بودن (Permissionless) است. هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، بدون دخالت هیچ واسطه‌ای، می‌تواند برای شخصی دیگر در آن سر دنیا پول واریز کند.

ارزهای دیجیتال

از زمان طلوع اولین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین، شاهد تولد انواع و اقسام ارزهای دیجیتال بوده‌ایم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین این ارزهای دیجیتال با توجه به کمیاب بودن، عملکرد، میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازار و موارد دیگر، قیمت‌های مختلفی دارند. نه فقط قیمت، بلکه برخی از این ارزهای دیجیتال توانسته‌اند با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تبدیل به یکی از دارایی‌های مهم در زمینه سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا تجارت تبدیل شوند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا آشنا خواهیم شد.

ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال دنیا است که در سال ۲۰۰۸ معرفی، و یک سال بعد در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. یت کوین در حال حاضر برترین ارز دیجیتال دنیاست که آن را حتی پادشاه رمزارزها هم صدا می‌کنند. خالق اصلی بیت کوین، از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای معرفی خود استفاده کرد. اما هیچ شخصی نمی‌داند هویت واقعی او چیست. بیت کوین همچنین اولین ارز دیجیتال دنیا بود که به منظور عملکرد و امکانات خود، بلاک چین را به صورتی کاربردی به دنیا معرفی کرد تا زمینه‌ای برای خلق تمامی دیگر بلاک چین‌های دنیا باشد. برای آشنایی هرچه بیشتر با بیت کوین، می‌توانید مطلب معرفی بیت کوین را در کوین نیک مطالعه کنید.

ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم یک تکنولوژی بلاک چین است که هدف آن، ایجاد بستری برای اجرای اپلیکیشن‌ها و امور مالی غیر متمرکز با بالاترین سطح امنیت است. اتریوم یک پلتفرم محاسبه غیر متمرکز است. اترویم بر خلاف بلاک چین، از سیستم استخراج استفاده نمی‌کند و نیازی به ماینرها ندارد، بلکه در عوض این سرمایه‌گذاران هستند که با داریی خود به صورت گواه اثبات سهام، حیات و امنیت این پلتفرم را برقرار می‌کنند. به همین دلیل هم همانند بسیاری از پلتفرم‌های بلاک چین، خبری از هیچ گونه شخص یا گروهی واحد که کنترل کل شبکه را برعهده داشته باشند نیست. اتریوم هم دارای ارز دیجیتال خود به نام اتر است و تا امروز پس از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال با ارزش دنیا از نظر ارزش بازار شناخته می‌شود.. اما فرق اتریوم این است که امکانات بسیار بیشتری را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

اتریوم اجازه می‌دهد تا کد‌های اپلیکیشن یا قراردادهای منحصربه‌فرد خود را روی این شبکه توسعه دهید، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خاص خود را بسازید و حتی با اپلیکیشن دیگر کاربران تعامل برقرار کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتریوم، قراردادهای هوشمنداست. به دلیل منعطف بودن بسیار زیاد این پلتفرم، هر گونه برنامه پیچیده‌ای را می‌توان روی اتریوم پیاده و اجرا کرد. به طور کلی، ایده اصلی شکل‌گیری اتریوم این است تا توسعه‌ دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های خود را به جای انتشار روی سرورهای متمرکز که مدیریت آن دست اشخاص، شرکت‌ها، دولت‌ها یا بانک‌ها است، روی یک شبکه توزیع شده (غیر متمرکز) اجرا کنند.

ارز دیجیتال تتر

هدف از خلق تتر، ایجاد یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت است تا در دنیای ارزهای رمزنگاری شده نقش دلار یا یورو را ایفا کند. تتر پول‌های رایج نقدی را به ارز دیجیتال اما با قیمت ثابت تبدیل می‌کند تا بتوان در شبکه بلاک چین بدون نگرانی نوسانات قیمت، از آن استفاده کرد. تتر یک ارز فیات رمزنگاری شده است که هر یک عدد از آن، یک دلار، یک یورو یا یک ین را به عنوان پشتیبان در اختیار دارد. این نوع ارزها به نام استیبل کوین شناخته می‌شوند. ارزش تتر وابسته به ارزش دلار آمریکا یا دیگر ارزهای فیات مهم دنیا است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تتر می‌توانید مطلب اختصاصی تتر را مطالعه کنید.

ارز دیجیتال ریپل

در سال ۲۰۱۲ بود که سیستمی با نام پرداخت نوسانی (ripplepay) معرفی شد. ریپل در واقع یک سیستم بزرگ پرداخت در هم‌زمان (real time gross settlement system) است که به اختصار به آن RTGS می‌گویند، و شبکه‌ای برای تغییر و یا واریز وجه است. این پلتفرم هم مانند سایر پلتفرم‌ها، ارز دیجیتال منحصر‌به‌فرد خود را در اختیار دارد که XPR نامیده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ریپل، می‌توانید مطلب اختصاصی ریپل را در کوین نیک مطالعه کنید.

ارز دیجیتال دوج کوین

دوج کوین یک ارز دیجیتال است که در ابتدا تنها با هدف شوخی و سرگرمی خلق شده بود و قصد داشت به عنوان انعام و پاداش در بین شبکه‌های اجتماعی عمل کند. برای مثال هدف این بود تا اگر از یک محتوا و پست یک شخص در شبکه‌های اجتماعی لذت بردید، مقداری دوج کوین به تولید کننده آن محتوا ارسال کنید. دوج کوین یک ارز دیجیتال متن باز همتا به همتا محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۳ با قصد به عنوان یک شوخی و با نام (Joke currency) عرضه شد، اما خیلی سریع در بین کاربران اینترنتی اهمیت و محبوبیت پیدا کرد و به یکی از ارزهای مهم بازار ارز دیجیتال تبدیل شد. این ارز دیجیتال اما خیلی زود از یک شوخی به یک پدیده چند صد میلیون دلاری تبدیل شد. این ارز دیجیتال به قدری محبوب شد که حالا حتی ایلان ماسک معروف هم از آن استقبال کرده بود. برای آشنایی هر چه بیشتر با این ارز دیجیتال، مطلب اختصاصی دوج کوین را در کوین نیک مطالعه کنید.

ارز دیجیتال لایت کوین

لایت کوین هم یکی دیگر از ارزهای دیجیتال همتا به همتای محبوب است که امکان انجام تراکنش‌هایی با سرعت بالا و هزینه کم را برای کاربران فراهم می‌کند. لایت کوین همانند دارایی‌های مشابه خود مبتنی بر بلاک چین است و هیچ گونه مرکز یا موسسه‌ای در مدیریت آن دخیل نیستند. ارز دیجیتال لایت کوین همانند بیت کوین امنیت شبکه خود را از فرایند اثبات کار (استخراج) و رمزنگاری تامین می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال، مطلب اختصاصی لایت کوین را در کوین نیک مطالعه کنید.

ارز دیجیتال ملی

بیش از ۱۰ سال از ظهور ارزهای دیجیتال می‌گذرد و با تمای پستی و بلندی‌هایی که داشت، ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یکی از پدیده‌های قرن ۲۱ شناخته می‌شوند. امکانات و ویژگی‌های جذاب ارزهای دیجیتال باعث شد تا نگاه بسیاری از مردم به سمت آن‌ها خیره شود. یکی از این ویژگی‌ها، کوتاه شدن دست بانک‌ها و دولت‌ها در مدیریت و نظارت روی دارایی مردم است. این مسئله نگرانی‌های زیادی را از سوی بانک‌های مرکزی به همراه داشت.

به همین دلیل بسیاری از بانک‌ها با همکاری دولت کشورهای مختلف، به فکر ایجاد ارزهای دیجیتال ملی خود افتادند. کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، آمریکا، روسیه و غیره، در سال‌های اخیر در تلاش هستند تا با ایجاد ارزهای ملی خود و در طرف مقابل، ایجاد قوانین سفت و سخت برای ارزهای دیجیتال اصلی، دوباره قدرت مالی کشورشان را در دست بگیرند. اینکه آیا آن‌ها می‌توانند در برابر ارزهایی نظیر بیت کوین و اتریوم موفق شوند یا نه، زمان مشخص خواهد کرد.

چرا به آن ارز رمزنگاری شده می‌گویند؟

اصطلاح ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency) تشکیل شده از دو کلمه رمزنگاری (Cryptography) و ارز (Currency) است. دلیل آن ساده است، چرا که این ارزهای دیجیتال، به لطف تکنیک‌های منحصر به فرد رمزنگاری، امنیت تراکنش‌ها میان کاربران را تامین می‌کند.

هر فرد که یک کیف پول دیجیتال داشته باشد، صاحب ۲ کلید عمومی و خصوصی است تا از طریق آن بتواند ارز دیجیتال خود را برای دیگران ارسال کند.

کلید رمزنگاری شده چیست؟

کلید‌های خصوصی رمزنگاری شده به عنوان تایید کننده در شبکه‌های ارزهای دیجیتال کاربرد دارند. یک کلید عمومی این اجازه را صادر می‌کند تا یک شخص بتواند ارز دیجیتال ارسال یا دریافت کند.

یک کاربر دارای ۲ کلید است: کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی (Private Key). یک کلید خصوصی، تشکیل شده از اعداد و ارقامی بسیار زیادی است که عملا برای هیچ شخصی حدس زدن آن ممکن نیست. برای مثال، یک کلید خصوصی ارز دیجیتال هماند حروف زیر است:

L2hjTJNhjpUTdAVMArh3UqmnTXEVx6J6Faui8cUXCPpyQMUEkJ54

اگر قصد هک کردن یک رمز خصوصی را داشته باشید، با کامپیوترهای حال حاضر دنیا غیرممکن در غیرممکن است. اگر کامپیوتر خود را به حال خودش رها کنید تا با محاسبات مختلفت بتواند یک رمز خصوصی را کشف کند، میلیون‌ها سال طول می‌کشد!

کار کلید خصوصی ارز دیجیتال چیست

همانطور که از نام کلید خصوصی مشخص است، این کلیدی است که باید نزد خود به صورت خصوصی نگه دارید. به زبان ساده کلید خصوصی همان کلیدی است که امنیت تمامی دارایی‌های دیجیتال‌تان به آن وابسته است.

کلید خصوصی اجازه می‌دهد تا توسط آن، یک کلید عمومی ایجاد کنید. سپس برای جا به جایی پول دیجیتال خود، می‌توانید کلید عمومی را به شخص مقابل بدهید. همچنین امکان پذیر نیست که بتوانید با یک کلید عمومی، مهندسی معکوس انجام دهید. به این معنی که قادر نیستید با یک کلید عمومی، یک کلید خصوصی ایجاد کنید.

کلید خصوصی

کلید خصوصی کلیدی است که امنیت دارایی‌های دیجیتال‌تان به آن وابسته است

آیا جعل کردن کلید خصوصی ارز دیجیتال ممکن است؟

با استفاده از یک کلید خصوصی، شما یک امضای دیجیتال (Digital Signature) می‌سازید. این کار مشابه امضای یک سند در دنیای واقعی است. اما تفاوت اصلی این جاست که در یک امضای دیجیتال، هر شخصی می‌تواند این امضا را توسط همسان‌سازی و مقایسه با کلید عمومی، تایید کند. امضای دیجیتال اجازه می‌دهد تا ثابت کنید که ارز دیجیتالی که در حال انتقال آن هستید، واقعا برای شما است و صاحب آن هستید. اگر یک امضای دیجیتال جعلی باشد، هیچگاه یک انتقال تکمیل نخواهد شد.

به همین دلیل است که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، دارای ویژگی بدون نیاز به اعتماد (Trustless) هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا اصلا مهم نباشد که به شخص مقابلی که قصد معامله با او را دارید، اعتماد کنید یا نه.

در ارزهای دیجیتال، تنها زمانی می‌توانید پول خود را خرج کنید که آن ارز در کلید خصوصی شما وجود داشته باشد. به زبان ساده، هنگامی که در حال انجام یک تراکنش هستید، شما با کلید خصوصی خود به شبکه اعلام و تایید می‌کنید که قصد جا به جایی ارز خود را دارید. سپس این پیام به شبکه منتقل می‌شود که به آن تراکنش (Transaction) می‌گوید. این تراکنش، یک پیام امضا شده است که پس از تکمیل، به دیتابیس ارزهای دیجیتال اضافه می‌شود. این دیتابیس، بلاک چین (Blockchain) نام دارد.

بنابراین به زبان ساده، نه، نمی‌توان ارزهای دیجیتال را جعل کرد و ارزهای دیجیتال هر شخص، کاملا وابسته به کلید خصوصی همان شخص است.

چه شخصی ارزهای دیجیتال را اختراع کرد؟

از سال‌ها پیش، تلاش‌های فراوانی برای ایجاد ارزهای دیجیتال صورت گرفت. اما اولین ارز دیجیتالی که توانست در نهایت به سطح کاربری برسد و آن قدر ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد که خود را از ارزهای سنتی دور کند، بیت کوین بود. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. این ارز دیجیتال محبوب که حالا به قیمت بسیار بالایی دست یافته است، توسط شخص یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است. تا تاریخ نگارش این مطلب، هویت این فرد یا افراد فاش نشده است.

بیت کوین باعث شد تا تعداد عظیمی از ارزهای دیجیتال ریز و درشت دیگر وارد دنیای اقتصاد شوند. برخی از این ارزهای دیجیتال، هدفی جز رقابت با بیت کوین نداشتند و برخی‌های دیگر، به دنبال ارائه ویژگی‌هایی بودند که در بیت کوین و بلاک چین آن یافت نمی‌شود. این رقابت‌ها، دنیای بلاک چین را به جایی رسانده که از این تکنولوژی نه فقط برای جا به جایی پول و امور اقتصادی، بلکه برای بسیاری از موارد دیگر هم در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز گرفته تا قراردادهای هوشمند. اتریوم، یکی از مشهورترین مثال‌ها در زمینه یک بلاک چین است.

بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان بود

توکن چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

در نگاه اول، ارزهای دیجیتال و توکن‌ها به ظاهر از هر نظر شبیه به هم هستند. هر دو در صرافی‌های دیجیتال تبادل می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به آدرس‌های بلاک چین ارسال کرد. اما ماجرای بین این ۲ با هم فرق دارد.

ارزهای دیجیتال، به طور انحصاری طراحی شده‌اند تا به عنوان پول دیجیتالی خدمت کنند. حال این پول به عنوان وسیله‌ای برای تبادل مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا برای خرید محصول یا سرویس، یا در نهایت برای سرمایه‌گذاری بلند مدت. هر واحد از ارزهای دیجیتالی، قابلیت تعویض یا تبدیل شدن به پول را دارا هستند.

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی که در ابتدای ظهور عصر ارزهای رمزنگاری شده اختراع شدند، هدفشان چیزی جز اهداف مالی نبود. اما با پیشرفت بلاک چین، این تکنولوژی پای خود را فراتر از امور اقتصادی گذاشت. مثال بارز آن، اتریوم است. اتریوم نه تنها به عنوان یک پلتفرم اقتصادی عمل می‌کند، بلکه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند روی بلاک چین آن کدنویسی کنند (مانند قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز) و آن را درون شبکه‌ای توزیع شده اجرا کنند. این کار به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود، توکن‌ خلق کنند. اما وجود توکن به چه معناست؟ تفاوت آن با ارز دیجیتال چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

توکن‌ ها در چه اموری به کار می‌آیند؟

توکن‌ها را می‌توان همانند ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار داد. اما توکن‌ها بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال انعطاف‌پذیر هستند. همانطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال برای امور اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بلاک چین آن‌ها، اجازه تولید توکن‌هایی را می‌دهند که هر کدام می‌توانند برای میلیون‌ها اهداف مختلف مورد استفاده قرار بگیرند یا هر یک از آن‌ها می‌توانند خواص منحصر به فردی داشته باشند. توکن را می‌توان به عنوان یک رسید دیجیتالی برنامه‌ریزی کرد، می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای برای یک سهام برنامه‌ریزی کرد، یا حتی می‌توان از آن به عنوان یک امتیاز وفاداری بهره برد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن اوراق بهادار بلاک چین چیست؟ با عامل احتمالی دگرگونی دنیای اوراق بهادار آشنا شوید

روی یک پروتکل با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند، ارز اساسی پلتفرم آن نسبت به توکن‌های آن جدا است. برای مثال در اتریوم، ارز محلی این پلتفرم اتر (Ether) نام دارد و باید از آن برای ایجاد و انتقال توکن‌ها درون شبکه اتریوم استفاده کرد. هر کدام از این توکن‌های اتریوم هم بنا به استاندارد خاصی مانند ERC-20 یا ERC-721 تولید می‌شوند که مبحثی جدا طلب می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

اساسا، یک کیف پول ارز دیجیتال، چیزی است که کلید‌های خصوصی شما را نگهداری می‌کند. این طور نیست که در این کیف پول، ارزهای دیجیتال شما ذخیره شود. ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارید، در شبکه بلاک چین حفظ می‌شوند و تنها زمانی قابل جابه‌جایی هستند که شما به عنوان صاحب آن‌ها، با استفاده از کلید خصوصی خود، اجازه انتقال آن‌ها را صادر کنید. اگر کلید خصوصی گم شود؟ آن ارزهای دیجیتال برای همیشه در شبکه بلاک چین باقی می‌مانند و غیرقابل استفاده خواهند ماند.

برای این که بتوانید امنیت کلیدهای خصوصی خود را حفظ کنید، باید به سراغ یک کیف پول ارز دیجیتال بروید. کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کنند که بسیاری از کاربران به لطف آن، می‌توانند با یک شبکه ارز دیجیتال تعامل برقرار کنند. انواع و اقسام کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام عملکرد منحصر به فرد خود را دارند.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

این کیف پول‌ها می‌توانند به صورت سخت‌افزاری، به صورت نرم‌افزاری روی گوشی یا کامپیوتر یا به صورت کاغذی باشند.

برای مثال، امن‌ترین کیف پول‌های حال حاضر، کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول سرد (Cold Wallets) هستند. هک کردن این کیف پول‌ها عملا غیر ممکن است زیرا اصلا به اینترنت متصل نیستند. مگر آن که صاحب این کیف پول آن را گم کند. اما از طرفی دیگر استفاده از آن‌ها برای کارهای روزمره مانند ترید کردن چندان مناسب نیست زیرا کار با آن کمی کندتر از کیف پول‌های دیگر صورت می‌گیرد. معمولا افرادی که مقدار ارز دیجیتال بسیار زیادی در اختیار دارند یا قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند، به سراغ کیف پول‌های سخت افزاری می‌روند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم؛ کدامیک بهتر است؟

کیف پول‌های بعدی، کیف پول‌های نرم‌افزاری یا کیف پول‌های گرم (Hot Wallets) نام دارند. این کیف پول‌ها که به صورت نرم‌افزار و اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، به نوعی دائما به اینترنت متصل هستند. به همین دلیل دسترسی به کلید‌های خصوصی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و برای کارهای روزمره مانند ترید کردن مناسب هستند.

اگر امنیت می‌خواهید، کیف پول‌های سخت‌افزاری رقیب ندارند. اما معمولا افرادی که سر و کارشان دائما با ارزهای دیجیتال است، معمولا از هر ۲ کیف پول استفاده می‌کنند.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همان قدر که امروزه تعداد بی‌شماری ارزهای دیجیتال خلق شده است، کیف پول‌های زیادی هم وجود دارند که ارزهای دیجیتال خود را در آن‌ها ذخیره کنید. اما در خصوص ارزهای دیجیتال، بحث اعتماد و امنیت اولویت بالایی دارد. بنابراین باید در انتخاب کیف پول خود دقت بالایی را به خرج دهید. در فهرست پایین برخی از بهترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال را قرار می‌دهیم:

  • بهترین کیف ‌پول‌های آنلاین
    کراکن (Kraken)
    کوین‌بیس (Coinbase)
    متاماسک (Metamask) 
  • بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری
    اکسودوس (Exodus)
    الکتروم (Electurm)
    کوینومی (Coinomi)
  • بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری
    لجر (Ledger)
    ترزور (Trezor)
    کیپ‌کی (KeepKey)

باید در نظر داشته باشید که با یک فهرست ساده، نمی‌توان کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کرد. چرا که هر یک از این کیف پول‌ها، دارای مزایا و معایب خود هستند و هر کدام برای اهداف مختلفی طراحی شده‌اند. همچنین برخی از آن‌ها برای افراد مبتدی مناسب نیستند و از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردارند. حتی برخی از این کیف پول‌ها، به عنوان کیف پول‌های مناسب استیکینگ، برای شما سود به همراه خواهند داشت. بنابراین بد نیست برای درک و آگاهی هرچه بیشتر این ارزها، مطالب مختلفی را که در کوین نیک تهیه کردیم،‌ مطالعه کنید:

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در اختیار شما قرار می‌دهند. اما به یاد داشته باشید که از هر دری که برای سرمایه‌گذاری وارد می‌شوید، ابتدا تحقیق کنید و مدیریت ریسک داشته باشید. در ادامه برخی از برترین روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

هودل ارز دیجیتال

هودل (HODL) یا نگهداری ارز دیجیتال، به روشی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که یک شخص ارزهای دیجیتال خود را برای مدت طولانی نگهداری می‌کند تا ارزش آن ارز در طول زمان افزایش پیدا کند و سپس آن‌ها را بفروشد. مشخص کردن زمان هودل یک ارز دیجیتال نیاز به تحقیقات دارد. باید از خود بپرسید آیا ارز دیجیتالی که خریداری می‌کنم آینده روشنی دارد؟ جالب است بدانید افرادی که در سال ۲۰۲۰ بیت کوین خریداری کرده‌اند، با افزایش طوفانی قیمت این ارز در ابتدای سال ۲۰۲۱، تنها در یکی دو ماه به یک ثروتمند تبدیل شده‌اند. افرادی هم بوده‌اند که سال‌های سال بیت کوین خود را نگه داشته‌اند و حالا در سال ۲۰۲۱، اوقات خوشی را سپری می‌کنند.

استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ یکی از جدیدترین و البته مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. استیکینگ ارز دیجیتال به نگهداری رمزارزها در یک کیف پول کریپتویی یا یک پلتفرم، به منظور حمایت از عملکرد و امنیت یک شبکه بلاک چین گفته می‌شود. به زبان ساده، شما ارزهای دیجیتال خود را روی یک کیف پول یا پلتفرم ذخیره می‌کنید و در ازای آن پاداش یا سود دریافت می‌کنید. در حال حاضر پلتفرم‌هایی نظیر اتریوم از طریق استیکینگ به کاربران خود پاداش می‌دهند. هرچند که باید در نظر داشته باشید استیکینگ برای هر پلتفرم، یک میزان مشخص شده دارد.

پاداش سپرده

صرافی‌هایی هستند که، تنها با خرید بیت کوین یا برخی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده دیگر، به شما سود می‌دهند. این سود همانند سپرده‌گذاری بلند مدت بانک‌ها انجام می‌شود. هرچند باید این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه نگهداری ارزهای دیجیتال در یک صرافی، خطرناک است. بنابراین پیش از انجام این کار از صحت و امنیت صرافی مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال با وام

یکی از روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال این است دارایی خود را به صورت وام به دیگران انتقال دهید. در این روش، فردی که به دیگران وام می‌دهد، در مدت زمان مشخص شده همراه با دریافت سود، دارایی خود را پس می‌گیرد. 

ترید ارز دیجیتال

تریدینگ یا خرید و فروش، یکی از متداول‌ترین روش‌های کسب درآمد ارزهای دیجیتال است. به دلیل نوسان بالایی ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به یک روش کسب درآمد تبدیل شده است که البته برای موفقیت در آن  به دانش، تحقیق و تجربه نیاز دارید. 

سود از طریق ماینینگ

ماینرها عضو مهمی در هر شبکه بلاکچین غیر متمرکز هستند که امنیت آن‌ها از طریق گواه اثبات کار (Proof of Work) تامین می‌شود. آن‌ها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند، شبکه را امن نگه می‌دارند و در نهایت باعث حرکت تراکنش‌ها می‌شوند. ماینرها با انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. هرچند باید در نظر داشته باشید که استخراج ارز دیجیتال، به خصوص بیت‌کوین، خرج بالایی دارد. خرید دستگاه ماینینگ و البته هزینه سرسام‌آور برق و خنک‌سازی دستگاه‌ها، باعث شده تا سرمایه‌گذاری از طریق استخراج ارزهای دیجیتال، به روشی گران‌قیمت شناخته شود.

برای آگاهی هرچه بیشتر در خصوص انواع روش کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، شما را به مطالعه مطالب زیر در سایت کوین نیک دعوت می‌کنم:

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

همانطور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، هر یک از ارزهای دیجیتال دارای اهداف و ویژگی‌های خاص خود هستند. این امر باعث می‌شود تا قیمت آن‌ها در زمان حال و آینده دچار پستی و بلندی‌های مختلفی شود. بنابراین بسیار مهم است که برای سرمایه‌ گذاری، ابتدا به خوبی روی ارزهای دیجیتال مختلف تحقیق کنید. 

در حال حاضر برترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری شامل موارد زیر هستند:

  1. بیت کوین
  2. لایت کوین
  3. اتریوم
  4. بایننس کوین
  5. مونرو
  6. نئو
  7. نکسو
  8. کاردانو

برای درک بیشتر در انتخاب ارز دیجیتال مناسب به منظور سرمایه‌گذاری، می‌توانید دو مطلب زیر را در کوین نیک مطالعه کنید:

بلاک چین چطور کار می‌کند؟

در ادامه این مقاله، به معرفی بلاک چین می‌پردازیم، از چگونگی اضافه شدن بلوک‌ها به بلاک چین می‌گوییم، از اهمیت ماینینگ در بلاک چین صحبت می‌کنیم و سپس کمی از خصوصیات و اهمیت بلاک چین در ارزهای دیجیتال می‌گوییم.

یک بلاک چین ارز دیجیتال چیست

یک شبکه بلاک چین، به نوعی یک دیتابیس مخصوص است که فقط می‌توان در آن اطلاعات را اضافه کرد و هیچگاه امکان خارج یا حذف کردن اطلاعات از آن وجود ندارد. تراکنش‌ها و اطلاعات، درون یک بلوک (Block) قرار می‌گیرند و سپس به صورت دوره‌ای، وارد شبکه بلاک چین می‌شوند. هر بلوک حاوی اطلاعات مرتبط با تراکنش‌ها است.

اما چرا به آن بلاک چین می‌گوییم؟ چِین (Chain) به معنی زنجیر، به منظور ساختار زنجیروار در کلمه بلاک چین گنجانده شده است. در یک بلاک چین، هزاران هزار بلوک به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند. هر یک بلوک جدید، حاوی بخشی از اطلاعات بلوک قبلی است؛ به اصطلاح دقیق‌تر، هر یک از بلوک‌های جدید حاوی یک هش (Hash) از بلوک قبلی هستند. از نظر فنی، این هش‌ها را به عنوان اثر انگشت دیجیتالی معرفی می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین یک شبکه غیرقابل دستکاری است

از این جهت به آن اثر انگشت دیجیتالی گفته می‌شود، چرا که احتمال این که در یک شبکه، ۲ هش با یکدیگر شبیه باشند، به شدت کم است. به لطف این ویژگی و زنجیروار بودن اطلاعات هر بلوک با یکدیگر، اگر شخصی بخواهد به هر دلیلی بلوک‌ها را دستکاری کنند، باید تمامی بلوک‌های قبل از آن را هم تغییر دهد که عملا می‌توان گفت این کار غیر ممکن است. به همین دلیل، هک کردن، کنترل کردن یا دستکاری کردن شبکه بلاک چین، در حال حاضر و با تکنولوژی امروز، امکان‌پذیر نیست.

هر یک از مشارکت کنندگان در یک شبکه ارز دیجیتال، نسخه‌ای کامل از بلاک چین را در اختیار دارند. هر یک از اشخاصی که درون شبکه بلاک چین شرکت داشته باشند، می‌توانند امضاهای دیجیتال و تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کنند. اگر هر چیزی در خصوص یک بلوک جدید غیر معتبر باشد، شبکه بلاک چین این بلوک را به کلی پس می‌زند.

هر بار که یک نود، یک بلوک معتبر دریافت کند، این نود یک نسخه برای خود می‌سازد و سپس آن بلوک را به دیگر نودها پخش می‌کند. این کار آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا این بلوک به تمامی شبکه بلاک چین منتقل شود.

بلاکچین

تکنولوژی بلاکچین

چطور یک بلوک به شبکه بلاک چین اضافه می‌شود؟

هر بلوک در شبکه بلاک چین حاوی اطلاعاتی نظیر تراکنش‌ها است. از طرفی دیگر بلاک چین قادر است بلوک‌های تقلبی یا دارای هر مشکلی را سریعا پس بزند. همچنین بلاک چین یک شبکه توزیع شده بین هزاران کامپیوتر در سرتاسر جهان است. بنابراین هیچ مدیر، رهبر یا قدرت خاصی روی آن کنترل ندارد. حال این سوال بزرگ شکل می‌گیرد: چطور بلوک‌ها به شبکه بلاک چین اضافه می‌شوند و می‌توانیم مطمئن شویم که هر یک از مشتریکن حاضر در شبکه بلاک چین، با صداقت کامل در این کار شریک شده‌اند؟ چطور می‌توان مطمئن شد شخصی در این بین تقلب نمی‌کند؟

ساتوشی ناکاموتو، در هنگام اختراع بیت کوین، به این مسئله هم فکر کرده بود. به این منظور، او یک سیستمی به نام گواه اثبات کار (Proof of Work) ایجاد کرد. این سیستم به هر شخصی اجازه می‌دهد تا برای اضافه کردن بلوک‌ها به شبکه بلاک چین مشارکت کنند.

چطور یک بلوک به شبکه بلاک چین اضافه می‌شود؟ برای این که هر بلوک وارد شبکه شود، یک کاربر باید قدرت محاسباتی سخت‌افزار و کامپیوتر خود را در اختیار این شبکه قرار دهد. زمانی که شخصی این کار را انجام دهد و با استفاده از محاسباتی که سخت افزار او انجام داده، یک بلوک به شبکه اضافه کند، پاداش دریافت خواهد کرد. برای مثال اگر شخصی در اضافه کردن بلوک به شبکه بلاک چین بیت کوین نقش داشته باشد، علاوه بر هزینه‌ای که بابت تایید هر تراکنش دریافت می‌کند، با اضافه کردن یک بلوک به بلاک چین، بیت کوین پاداش می‌گیرد. به این کار مایننینگ یا استخراج می‌گویند.

استخراج ارز دیجیتال

پروسه‌ای که در بالا در خصوص گواه اثبات کار اشاره کردیم، استخراج یا ماینینگ (Mining) نام دارد. هنگامی که سخت افزار یک فرد استخراج کننده توانست با استفاده از قدرت خود، محاسبات شبکه را انجام دهد و معادله را حل کند، بلوکی که از این راه ایجاد شده، به زنجیر شبکه بلاک چین اضافه می‌شود. در نتیجه، این فرد به لطف کاری که انجام داده است، ارز دیجیتال این شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. برای این که قدرت استخراج شبکه بلاک چین افزایش پیدا کند، ماینرها درون پلتفرمی به نام استخر استخراج با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

البته گواه اثبات کار با این که در شبکه بلاک چین بیت کوین اثبات شده و محبوبیت بالایی هم دارد، اما تنها روش نیست. برخی دیگر از بلاک چین‌ها، از روش جایگیزینی به نام گواه اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کنند که به تازگی، توجه بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جلب کرده است. در این روش، به جای اینکه شخصی با استفاده از قدرت محاسباتی خود پاداش دریافت کند، به لطف میزان سهامی که در یک شبکه سرمایه‌گذاری کرده است، پاداش می‌گیرد.

تعریف استخراج ارز دیجیتال توسط ماینرها به زبان ساده:

جا‌به‌جایی ارز دیجیتال چطور انجام می‌شود؟

همانطور که متوجه شدید، ارزهای دیجیتال همانند پول‌های عادی کاربرد دارند و می‌توان یا با آن‌ها سرمایه گذاری کرد یا محصول و سرویس خرید. اما روش پرداخت آن، با پول‌های سنتی فرق دارد. اگر بخواهیم دقیق بگوییم، این طور نیست که مثلا پیمان ۲۰ هزار تومان به حساب هانیه واریز کند. روش جابه‌جایی ارز دیجیتال بیشتر شبیه این است که پیمان روی یک برگه کاغذ (دیجیتال) می‌نویسد: من ۲۰ هزار تومان به هانیه داده‌ام و این انتقال برای همیشه روی این کاغذ در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود. همچنین همه می‌توانند این جابه‌جایی ارز دیجیتال از آدرس پیمان به آدرس هانیه را بدون فاش شدن هویت ببینند.

این تکه کاغذ دیجیتالی، همانند یک دیتابیس عمل می‌کند که این دیتابیس، همان شبکه بلاک چین است. تمام مشترکین ارزهای دیجیتال، یک نسخه از این برگه دیجیتالی را روی کامپیوتر خود در اختیار دارند. تک تک این برگه‌های دیجیتالی که در اختیار هزاران مشترک بیت کوین است، به یکدیگر متصل هستند تا با هر تغییر یا تراکنشی، اطلاعات آن‌ها برای همه بروزرسانی شود.

استفاده از شبکه بلاک چین برای ثبت تراکنش‌ها

دقیقا به همین دلیل است که به شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال، شبکه همتا به همتا (Peer to Peer) گفته می‌شود. چرا که برگه دیجیتالی تمامی مشتریان، به صورت زنجیروار به هم متصل است و زمانی که یک برگه بروز شود، برگه‌های دیگر هم دست خوش تغییرات جدید می‌شوند. این عامل باعث می‌شود تا هیچ فرد یا مرکزی نتواند به آسانی تغییری در تراکنش‌ها انجام دهد. این کار عملا غیر ممکن است و انجام آن تریلیاردها دلار هزینه دارد.

وقتی یک کاربر تراکنشی از ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد، این تراکنش را مستقیما به این شبکه همتا به همتای آن ارز دیجیتال ارسال می‌کند. اما اما سوال اینجاست: وقتی بانک یا موسسه‌ای نیست که این تراکنش‌ها را پردازش کند، چطور این تراکنش‌ها ثبت می‌شوند؟ این مسئله دقیقا باز هم به مسئله استخراج ارزهای دیجیتال (یا ماینینگ – Mining) باز می‌گردد که بالا توضیح دادیم. از طریق این پروسه است که تمامی تراکنش‌ها، در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال ثبت می‌شوند.

انتقال ارز دیجیتال به زبان ساده

پیمان می‌خواهد مقداری بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را برای هانیه ارسال کند. پیمان برای این که بتواند ارز دیجیتال خود را ارسال کند، باید آدرس عمومی کیف پول هانیه را در اختیار داشته باشد (همانند شماره کارت بانک‌ها). زمانی که پیمان این آدرس را در اختیار گرفت، با استفاده از موبایل، کامپیوتر، تبلت یا غیره، از طریق یک اپلیکیشن یا صرافی، مقدار ارز دیجیتالی که می‌خواهد ارسال کند را مشخص می‌کند، آدرس کلید عمومی کیف پول هانیه را می‌نویسد و سپس دکمه اتمام کار را انتخاب می‌کند.

به همین سادگی. حال برای این که این تراکنش تکمیل شود، باید در شبکه بلاک چین تایید شود. این کار، وظیفه ماینرها است.

آیا می‌توان با هک یا دستکاری شبکه بلاک چین ارز دیجیتال به دست آورد؟

ایجاد یک بلوک جدید و محاسبه معادلات آن توسط سخت‌افزارهای مخصوص ماینینگ، بسیار گران قیمت است، چرا که یک ماینر باید هزینه سنگینی بابت این سخت‌افزارهای بپردازد و با کامپیوترهای معمولی قابل انجام نیست. البته فقط مسئله سخت‌افزارها نیستند، بلکه هزینه برق راه‌اندازی و کارکرد این دستگاه‌ها بسیار بالاست.

بنابراین یک سوال پیش می‌آید: اگر استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تا این حد از هزینه بالایی برخوردار است، اما از طرفی هم سود خوبی می‌توان از آن کسب کرد، آیا واقعا نمی‌شود در انجام آن تقلب کرد یا هر دوز و کلکی را به کار برد تا بدون نیاز به این هزینه‌ها بیت کوین جدید پیدا کنیم؟ همیشه در دنیای کامپیوتر و فضاهای مجازی، یافتن روش‌های هک مطرح است، بنابراین باید در این زمینه هم راهی وجود داشته باشد، نه؟

مسئله این است که شبکه همتا به همتای بلاک چین به قدری گسترده است که اصلا اجازه نمی‌دهد به فکر هک کردن باشید. نه این که هرگز نتوانید این کار را انجام دهید، اما انجام آن بسیار هزینه‌بر خواهد بود و حتی دولت‌ها هم به سراغ این کار نمی‌روند.

هزینه بالای هک که هیچ نتیجه‌ای هم ندارد

همچنین اگر شخصی تلاش کند تا یک بلوک تقلبی یا غیر معتبر ایجاد کند تا بتواند با این کار بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی را به دست بیاورد، شبکه بلاک چین آن ارز دیجیتال، خیلی زود در این خصوص هوشیار می‌شود و بلوک تقلی مسدود خواهد شد. به زبان ساده‌تر، یک بلوک تقلبی با هر هدفی که به شبکه ارسال می‌شود، تقلبی بودن آن سیگنال‌هایی را به آن شبکه ارسال می‌کند تا بلاک چین متوجه این موضوع شود. سپس بلوک غیرمعتبر شناسایی خواهد شد، بلاک چین آن را مسدود می‌کند و ماینر تقلبی جریمه خواهد شد.

مسئله دیگر این است که اگر بلاک چین و استخراج به راحتی قابل هک کردن بود و هر شخصی می‌توانست به راحتی در آن دست ببرد، نه بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌توانستند به چنین ارزشی برسند و نه شبکه بلاک چین اصلا کاربری داشت.

بنابراین آیا هک بلاک چین ارزهای دیجیتال غیر ممکن است؟ در حال حاضر، بله این کار کاملا غیر ممکن به نظر می‌رسد. اما آیا این که در آینده شاهد ظهور تکنولوژی‌ای باشیم که قادر باشد از پس شبکه بلاک چین بر بیاید یا نه، هیچ شخصی جواب این سوال را نمی‌داند. حتی در حال حاضر روش‌هایی برای هک شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما همانطور که گفتیم، این کار بسیار پیچیده و هزینه بر خواهد بود.

دستگاه استخراج ارز دیجیتال چیست

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال (Mining) از جمله سرمایه‌گذاری‌های مدرن و محبوبی است که با ظهور بیت کوین و به لطف افزایش قیمت این ارز دیجیتال، خیلی از مردم را به سمت خود جلب کرده است. هرچند متاسفانه بسیاری از همین مردم از هزینه سرسام آور دستگاه‌های ماینینگ باخبر نیستند و بدون تفکر و تحقیق، دستگاهی خریداری می‌کنند که حتی قادر نیست خرج هزینه‌های برق و نگهداری را بپردازد، چه برسد به جبران قیمت دستگاه. به همین دلیل است که قبل از ورود به این بازار، باید به خوبی از فوت و فن‌های خرید دستگاه ماینینگ آگاه باشید و بدانید که اصلا این کار برای شما سودآور خواهد بود یا نه.

یک کاربر باید با توجه به میزان دسترسی به امکانات، راحتی خرید تجهیزات و انعطاف‌پذیری محیطی که در آن زندگی می‌کنند، نسبت به سودآوری استخراج ارز دیجیتال روی بیاورد. اگر بدون آگاهی یک دستگاه ماینینگ بخرید، اگر بدون دانش شروع به استخراج کنید و هر یک از هزینه‌ها را مدیریت نکنید، مطمئنا استخراج ارز دیجیتال برای‌تان یک ضرر بزرگ خواهد بود. در غیر این صورت استخراج را می‌توان یک کار بسیار پرسود دانست. 

آشنایی با هش ریت در خرید دستگاه ماینینگ

هش ریت به معنی میزان محاسبات پیچیده‌ای است که یک سخت افزار استخراج قادر است در عرض یک ثانیه آن را انجام دهد. میزان هش ریت، شانس حل معادلات پیچیده را افزایش می‌دهد و این مسئله اهمیت بالایی در موفقیت شما به عنوان یک ماینر خواهد داشت. هش ریت به صورت مگاهش بر ثانیه (MH/s)، گیگاهش بر ثانیه (GH/s) و تراهش بر ثانیه (TH/s) اندازه‌گیری می‌شود که در هنگام خرید یک دستگاه باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اولین سخت افزار ماینینگ دارای نرخی بین ۳۳۶ مگاهش و ۱۴ میلیون مگاهش بر ثانیه بوده است.

با در نظر گرفتن این موضوع که ماینینگ بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال یک نوع سرمایه‌گذاری است، شما برای هزینه‌هایی که به منظور این کار باید پرداخت کنید، نیاز به میزان هش ریتی دارید که علاوه بر جبران هزینه‌ها، برای‌تان سودآور باشد. دستگاه استخراجی که می‌خرید، باید کاملا به نسبت هزینه‌ها، مخصوصا هزینه برق، سود موثری به شما بدهد.

آیا می‌توانم با کامپیوتر شخصی خودم استخراج بیت کوین انجام دهم؟

کامپیوترهای عادی و خانگی، کمترین قدرت محاسباتی ممکن را برای استخراج بیت کوین دارند. بنابراین جواب منفی است. در ابتدای راه بیت کوین، هر شخصی می‌توانست با یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی به استخراج بیت کوین بپردازد. اما با شدیدتر شدن رقابت و پیچیده‌تر شدن معادلات استخراج، به قدرت‌ سخت‌افزاری بسیار بیشتری نیاز است. بنابراین برای این که بتوانید استخراج انجام دهید، نیاز به سخت‌افزار و کارت گرافیک‌های مخصوصی دارید که بتوانند از پس حل معادلات پیچیده بیت کوین بربیایند.

بسیاری از ماینرها حالا برای استخراج ارز دیجیتال، به سراغ دستگاه‌هایی به نام مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) رفته‌اند. این سخت‌افزارها به صورت اختصاصی برای استخراج ارز دیجیتال تولید می‌شوند.

بهترین دستگاه‌های ماینینگ سال ۲۰۲۰

  1. BitMain AntMiner S5
  2. BitMain AntMiner S7
  3. BitMain AntMiner S9
  4. AntMiner T9
  5. AvalonMiner 741
  6. AntMiner L3 Plus
  7. BitMain AntMiner D3
  8. Dragonmint T16
  9. Pagolin Miner M3X
  10. Avalon6

برای آشنایی با هر یک از این دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال می‌توانید مطلب راهنمای خرید دستگاه ماینینگ را در کوین نیک مطالعه کنید.

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

اما حالا که بازار استخراج داغ شده است، سخت‌افزار مناسب و قدرتمند هم نمی‌تواند به اندازه کافی شما را به سود مناسبی برساند. حتی ممکن است در آن واحد چندین مدار مجتمع با کاربرد خاص را به‌کار بگیرید و با این حال فقط چند قطره از اقیانوس بیت کوین را به جیب بزنید. پس از هاوینگ بیت کوین، حل معادلات بیت کوین و پاداشی که دریافت می‌کنید، بسیار سخت‌‌تر شده است. حتی اگر پول زیادی را صرف سخت‌افزارها کنید و بتوانید برق مورد نیاز آن‌ها را هم تامین کنید، ممکن است نتوانید به سود قابل توجهی دست پیدا کنید.

بنابراین اگر به دنبال سود هستید، ما به شما استخرهای استخراج را پیشنهاد می‌کنیم. استخرهای استخراج، پلتفرم‌هایی هستند که چندین و چند ماینر قدرت سخت‌افزاری خود را روی هم می‌گذارند تا قدرت محاسباتی خود را افزایش دهند و در نتیجه شانس بیشتری برای استخراج داشته باشند. 

بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

  • زی کش (ZEC)
  • راون کوین (RVN)
  • گرین (GRIN)
  • مونرو (XMR)
  • لایت کوین (LTC)
  • بیت کوین گلد (BTG)
  • دش (DASH)
  • دوج کوین (DOGE)
  • اتریوم کلاسیک (ETC)

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا در سال ۲۰۲۰ همچنان استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

مقیاس‌پذیری ارزهای دیجیتال

همیشه این سوال وجود دارد که شبکه‌های توزیع شده که همان بلاک چین هستند، نمی‌توانند به اندازه تعریف‌شان موثر واقع شوند. متاسفانه، ارزهای دیجیتال تنها زمانی می‌توانند امن باشند و قدرت ضد سانسور به دست بیاورند که تمامی گره‌ها بتوانند یک نسخه از شبکه بلاک چین را همگام‌سازی کنند. هر چقدر که الزامات کمتری برای ایجاد روند عملکرد بلاک چین نیاز باشد، مردم بیشتری قادر خواهند بود راحت‌تر عضو شبکه شوند.

به همین دلیل است که یک شبکه بلاک چین، تنها مقدار کوچکی از بلوک‌ها را در هر ۱۰ دقیقه اضافه می‌کند و این برای خیلی‌ها بهترین گزینه است. فرض کنید اگر قراربود یک بلوک بسیار بزرگ هر ۵ دقیقه یک بار به شبکه اضافه شود، هر گره در شبکه بلاک چین نیازمند به سخت‌افزارهای کامپیوتری بسیار قوی بود تا بتواند دائما در شبکه همگام باشد. اگر در این بین شخصی کامپیوتری ضعیف داشت، سریعا در شبکه آفلاین می‌شد. سپس بلاک چین قابلیت غیرمتمرکز بودن خود را از دست می‌داد و افراد کمتری کنترل کل شبکه را در دست می‌گرفتند.

اما حالا سوال دیگری پیش می‌آید. از آن‌ جایی که هر ۱۰ دقیقه یک بار، فقط مقدار کوچکی از بلوک‌ها به شبکه اضافه می‌شوند، احتمالا مردم سرتاسر دنیا به اندازه کافی قادر نخواهند بود، در هر ثانیه تراکنش‌های بیشماری انجام دهند. به این معنی که در زمان‌های شلوغی که هزاران تراکنش در لحظه انجام شوند، بسیار طول می‌کشد تا همه آن‌ها در شبکه بلاک چین اضافه شوند. اگر بخواهیم پرداخت‌ها به سرعت انجام شوند، این مسئله نکته‌ای منفی محسوب می‌شود. اما این دقیقا هزینه‌ای است که باید برای شبکه غیرمتمرکز پرداخت کرد. هرچند، آیا راهی برای حل این مشکل وجود ندارد؟

شبکه لایتنینگ در بلاک چین و ارز دیجیتال چیست

ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی با قدم‌های بسیار بلندی به سمت جلو حرکت می‌کند. بنابراین یافتن راهی برای مقابله با مشکل مقیاس‌ پذیری بلاک چین، مسئله‌ای تعجب برانگیز نیست. پس از تحقیقات و توسعه‌های فراوان، شبکه لایتنینگ به عنوان روشی قدرتمند برای مقابله با این مشکل به وجود آمد.

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) راه حل قدرتمندی برای بالا بردن سرعت تراکنش‌ها محسوب می‌شود. به این راه حل، لایه ۲ (Layer Two) گفته می‌شود، زیرا شبکه لایتینگ، شبکه‌ای است که روی شبکه بلاک چین قرار می‌گیرد. در شبکه لایتنینگ به جای این که تمامی تراکنش‌ها در لایه اصلی (بلاک چین) قرار بگیرند، این تراکنش‌ها توسط روی شبکه لایتنینگ اضافه می‌شوند.

شبکه لایتنینگ چطور کار می‌کند؟

شبکه لایتنینگ اجازه می‌دهد تا سریعا، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال جا به‌ جا شوند. از طرفی دیگر، برخلاف بلاک چین که هر ۱۰ دقیقه یک بار تراکنش‌ها را اضافه می‌کند، لایتنینگ هیچ گونه محدودیتی ندارد. شبکه لایتینگ بدون محدودیت، تراکنش‌ها را می‌پذیرد و تکمیل می‌کند، سپس بدون این که کاربر منتظر تکمیل آن باشد، لایتنینگ تراکنش‌ها را در نهایت به شبکه بلاک چین منتقل می‌کند.

اما اگر قبل از تکمیل تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین شخصی قصد سو استفاده یا تقلب را داشته باشد چی؟ شبکه لایتنینگ به اندازه شبکه بلاک چین امن است. اگر هر یک از طرفینی که می‌خواهند ارز دیجیتال خود را جا به جا کنند، تصمیم به تقلب یا دزدی بگیرند، شبکه لایتنینگ آن را سریعا شناسایی و مسدود می‌کند و دارایی شخص قربانی را به او باز می‌گرداند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه شبکه لایتنینگ در پی سومین هاوینگ بیت کوین رشد خواهد کرد

در شبکه لایتنینگ هزاران تراکنش در لحظه صورت می‌گیرد. البته که باید در نظر داشته باشید که شبکه لایتنینگ یک نکنولوژی جوان است و در مراحل اول توسعه خود به سر می‌برد. هر چقدر که این شبکه پخته‌تر شود، قادر خواهد بود نقش بسیار پر رنگی در مقیاس پذیری و گسترش قدرت بلاک چین ایفا کند. از آن مهم‌تر، دیگر مردم نگران این نخواهند بود که تکمیل تراکنش‌های آن‌ها ممکن است مدتی به طول بی‌انجامد و شاهد چرخش بازار سریع‌تری خواهیم بود.

چه شخصی برای نرم افزارها و شبکه‌های ارز دیجیتال تصمیم می‌گیرد؟

شبکه‌های ارزهای دیجیتال، کاملا اختیاری هستند. هیچ شخصی نمی‌تواند شما را مجبور کند تا نرم افزاری را نصب و اجرا کنید که اصلا دوست ندارید. در یک شبکه ارز دیجیتال با پروتکل خوب، تمامی کدهای نوشته شده در آن به صورت متن باز هستند، بنابراین کاربران می‌توانند مطمئن باشند که سیستمی که با آن سر و کار دارند، عادلانه و امن است.

به طور عمومی، شبکه‌های ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهند تا هرشخصی قادر باشد در توسعه آن مشارکت کند. در گروه توسعه دهندگان، اگر ایده جدیدی شکل بگیرد، قابلیت جدیدی بخواهد اضافه شود، یا حتی نیاز به یک ویرایش ساده باشد، باید در جامعه توسعه دهندگان آن شبکه، این ایده ابتدا ثبت شود، سپس روی آن توافق جمعی صورت بگیرد و سپس انجام و منتشر شود. پس از تکمیل این مراحل، سپس تک تک کاربران هم قادر هستند کدهای تغییر یافته یا کدهای جدید را بررسی کنند و اگر به آن علاقه‌ای نداشتند، آن را اصلا اجرا نکنند.

البته برخی از آپدیت‌ها و ویژگی‌های جدید، دارای قابلیت سازگاری رو به عقب هستند. به این معنی که آپدیت‌ها و ویژگی‌های جدید، با ویژگی‌های قبلی یک شبکه سازگاری دارند. برخی‌ بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های دیگر، از این قدرت برخوردار نیستند. به همین دلیل نمی‌توانند با ویژگی‌های قدیمی یک شبکه سازگاری داشته باشند. به این ۲ نوع آپدیت، Hard Forks و Soft Forks گفته می‌شود.

ارز دیجیتال چیست؟ از زبان رئیس صرافی کوین بیس بشنوید:

خرید ارز دیجیتال

با وجود افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، مخصوصا بیت کوین، قطعا بسیاری از شما به فکر خرید مقداری ارز دیجیتال افتاده‌اید. خرید ارز دیجیتال کاری بسیار آسان است، مهم نگهداری یا چگونگی فروش یا استفاده از ارز دیجیتال است. البته که برای خرید ارز دیجیتال، باید به اندازه کافی در خصوص این تکنولوژی مالی جدید اطلاعات کسب کرده باشید. 

چه ارز دیجیتالی باید بخرم؟

این که به سراغ خرید کدام ارز دیجیتال بروید، کاملا بستگی به خود شما دارد. مسئله مهم این است که قبل از هر اقدامی، تحقیقی همه جانبه در مورد ارزهای دیجیتالی که تصمیم به خرید آن‌ها دارید، انجام دهید. سعی نکنید اگر شخصی به شما یک ارز دیجیتال پیشنهاد کرد، سریعا به سراغ خرید آن بروید. ممکن است فردی بگوید تا بیت کوین بخرید. درست است که بیت کوین در حال حاضر محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال دنیا محسوب می‌شود، اما در عین حال نوسانات شدیدی دارد و ممکن است قادر نباشید با بازار آن سازگار شوید.

بنابراین تحلیل و بررسی در ارزهای دیجیتال به شدت اهمیت بالایی دارید. ابزارهای زیادی هم ایجاد شده‌اند که می‌توانید برای تحقیق و تحلیل ارزهای دیجیتال، به سراغ آن‌ها بروید. سایت‌هایی نظیر Binance Research یکی از این ابزار است تا به شما کمک کند ارزهای دیجیتال را تحلیل کنید، نسبت به آن‌ها دید کامل‌تری به دست بیاورید و بتوانید آن‌ها را نسبت به نیاز و قدرت خود بسنجید.

در ابتدای این مقاله، برخی از ارزهای دیجیتال محبوب را معرفی کردیم، با این حال، باید حتما ابتدا تحقیقات خود را در خصوص تک تک آن‌ها انجام دهید. قرار است سرمایه خود را پای این ارزهای دیجیتال بریزید، قطعا هیچ شخصی دوست ندارد ناگهان متوجه شود سرمایه خود را روی ارز دیجیتالی بسته که نمی‌تواند با شرایط آن سازگار شود.

چه چیزهایی قبل از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال باید بدانم؟

جواب به پاسخ این سوال به خودی خود نیازمند یک مطلب جداگانه است. ۱۰ها موضوع و راه و روش وجود دارد که باید در بازارهای مالی ارزهای دیجیتال تحقیق کنید. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر، همیشه از چندین راه به صورت همزمان برای تحلیل بازار مورد نظر خود استفاده می‌کنند. اما به طور کلی، همه این راه و روش‌ها، زیر مجموعه ۲ هسته اصلی قرار می‌گیرند: تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) و تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis).

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال چیست

تحلیل فاندامنتال، یک روش برای ارزیابی ارزش یک دارایی بر اساس فاکتورهای اقتصادی و مالی است. تحلیلگرانی که از این روش استفاده می‌کنند هم به اقتصاد کلان (Macroeconomic) و هم به اقتصاد خرد (Microeconomic) توجه دارند و در عین حال چشم به وضعیت صنعت یا کسب و کارهای مرتبط با یک ارز دیجیتال می‌دوزند.

این دیدگاه می‌تواند شامل تعداد تراکنش‌ها، آدرس‌ها، مهم‌ترین سرمایه‌گذاران، نرخ هش و بسیاری از موارد دیگر باشد. هدف از این نوع تحلیل، این است که یک تحلیلگر بتواند ارزش یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری را معین کند. در نهایت، این روش تحلیلگر را به این نتیجه می‌رساند که آیا ارز دیجیتالی که با آن سر و کار دارد، در حال حاضر در بازار دارای ارزش بالایی است یا کم ارزش محسوب می‌شود.

با تمامی این اوصاف، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید ارزهای دیجیتال، دارایی‌های جدید و تازه‌ای هستند که به تازگی در دنیای اقتصاد شکوفا شده‌اند. به همین دلیل، تحلیل‌های فاندامنتال نمی‌توانند به اندازه کافی، قدرت تعیین ارزش یک ارز دیجیتال را داشته باشند.

بسیاری از روش‌هایی که در حال حاضر برای تحلیل فاندامنتال بیت کوین به کار گرفته می‌شوند، در شعاع بزرگ و دوره‌های بلند مدت، کاربرد ندارند و قابل اعتماد نیستند. موفقیت یا شکست یک ارز دیجیتال، به فاکتورهای بسیار مختلفی وابسته است و به همین دلیل هیچ چارچوب دقیقی وجود ندارد تا با استفاده از آن، قیمتی قطعی برای ارزهای دیجیتال تعیین کنیم. این مسئله باعث شده تا تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال برجستگی بیشتری از خود نشان دهند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست

بر خلاف تحلیل فاندامنتال، تحلیل‌های تکنیکال سعی ندارند تا ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال یا یک دارایی را تعیین کنند. به جای آن، تحلیل‌های تکنیکال روی موقعیت‌های معاملات و سرمایه‌گذاری تمرکز دارند و این کار را بر اساس تاریخچه فعالیت‌های تریدینگ انجام می‌دهند. در تحلیل تکنیکال، تمرکز روی حرکت‌های قیمت‌ها، الگوهای نمودارها، شاخص‌ها و بسیاری از دیگر ابزارها است تا قدرت یا ضعف یک بازار را مشخص شود.

به طور کلی، تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند که حرکت قیمتی گذشته یک ارز دیجیتال یا یک دارایی، برای پیشبینی قیمت آینده آن می‌تواند بسیار موثر و با ارزش باشد. از آن جایی که تحلیل‌های تکنیکال را می‌توان اساسا روی همه نوع بازار و تاریخچه داده‌ها انجام داد، به همین دلیل این روش آنالیز در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار محبوب و کاربردی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش تحلیل تکنیکال: چگونه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنم؟

اما اگر این سوال به وجود آمده که شما کدام را باید یاد بگیرید، جواب این است که چرا به سراغ هر ۲ مدل نروید؟ اکثر ابزارهای تحلیل ارزهای دیجیتال، زمانی بهترین نتیجه را ارائه می‌دهند که با یکدیگر ادغام شوند. علاوه بر تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، مهم است که ریسک‌های اقتصادی، مدیریت ریسک، احساسات در سرمایه‌گذاری و بسیاری از مسائل دیگر را هم تحت نظر داشته باشید.

لیست قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

برای دریافت قیمت‌ لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، می‌توانید همیشه صفحه خرید و فروش کوین نیک را دنبال کنید. 

صرافی ارز دیجیتال

برای انجام این کار، باید به سراغ صرافی‌های ارز دیجیتال بروید. اما صرافی‌ ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارند؟ قبل از این که به معرفی انواع صرافی‌های ارز دیجیتال برویم، باید این مسئله را هم در نظر داشته باشید که قبل از انجام هرگونه خرید و فروش، باید و باید تحقیقات فراوانی در مورد آن‌ها انجام دهید. این که آیا می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟ آیا صرافی شناخته شده‌ای هستند؟ آیا نقدینگی مناسبی دارند؟ آیا تعداد کاربران آن‌ها زیاد است؟ آیا کشور من را پشتیبانی می‌کنند؟ بدون تحقیق در خصوص صرافی‌های ارز دیجیتال، هرگز سرمایه خود را سریعا در اختیار آن‌ها قرار ندهید.

انواع صرافی‌های ارز دیجیتال، عبارتند از: صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchanges)، صرافی‌های غیر متمرکز (Decentralized Exchanges) و در نهایت صرافی‌های P2P یا همتا به همتا.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال

صرافی متمرکز ارز دیجیتال چیست

شاید مفهوم صرافی متمرکز، باعث سردرگمی شما در خصوص ارزهای دیجیتالی شود، چرا که ما آن‌ها را به عنوان پول‌های غیر متمرکز معرفی کردیم. به زبان ساده‌، صرافی‌های متمرکز، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که فضایی را فراهم می‌کنند تا خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال بتوانند معامله‌های خود را انجام دهند.

به این دلیل به این صرافی‌ها، صرافی متمرکز گفته می‌شود چرا که شما برای انجام هر گونه معامله، باید پول فیات یا ارز دیجیتال خود را وارد این صرافی‌ها کنید. از این مرحله به بعد، پول شما با این که در حساب کاربری‌تان ذخیره می‌شود، با این حال درون پلتفرم این صرافی‌ها قرار دارد. به اصطلاح دقیق‌تر، این صرافی‌ها حضانت دارایی‌های شما را برعهده می‌گیرند. اما بدون هیچ دردسری قادر خواهد بود سرمایه خود را از این پلتفرم‌ها بیرون بکشید و درون کیف پول دیجیتال خود نگهدارید.

برخی از مردم ترجیح می‌دهند تا پس از هرگونه معامله، دارایی‌های خود را از این پلتفرم‌ها بیرون بکشند و به کیف پول مطمئن خود واریز کنند. برخی تریدرهای روزانه هم ترجیح می‌دهند به دلیل راحتی کار، هر چند وقت یک بار پول‌های خود را به کیف پول‌شان واریز کنند.

بسیار مهم است که در هنگام انتخاب یک صرافی، به امنیت و شهرت آن توجه داشته باشید. یک صرافی نامطمئن هر آن ممکن است هک شود و یا به هر دلیلی خاموش شود. به این صورت تمامی دارایی‌های خود را از دست خواهید داد و هیچ شخصی نیست که برای پس گرفتن این پول‌ها به شما کمک کند.

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست

صرافی‌های غیرمتمرکز کاملا مسیری متفاوت را طی می‌کنند. هنگامی که از این نوع صرافی‌ها استفاده می‌کنید، هیچ گونه حضانتی وجود ندارد. در حقیقت، شما مستقیما با طرف مقابل خود معامله می‌کنید. بنابراین، دیگر نیازی نیست پول خود را در حساب کاربری پلتفرم صرافی غیر متمرکز واریز کنید تا قادر باشید معامله انجام دهید.

برای انجام یک معامله با یک شخص، پس از توافق نهایی، ارز دیجیتال را مستقیما به کیف پول شخص مقابل واریز می‌کنید. یا برعکس، شما آدرس کیف پول خود را به طرف مقابل می‌دهید تا پس از توافقات نهایی، او ارزهای دیجیتال را برای‌تان ارسال کند. این توافق که به صورت مستقیم انجام می‌شود، به لطف قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) صورت می‌گیرد.

از آن جایی که هیچ مرکزی وجود ندارد که به عنوان متولی عمل کند، برخی‌ها بر این باور هستند که پلتفرم‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، از امنیت بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که صرافی‌های غیرمتمرکز را جذاب می‌کند، عدم نیاز به ارائه هر گونه اطلاعات شخصی است. برای استفاده از این نوع صرافی‌ها، فقط و فقط نیاز به یک آدرس کیف پول بلاک چین دارید.

البته باید در نظر داشته باشید از آن‌جایی که این فقط خود شما هستید که در این صرافی‌ها باید نسبت به معاملات و نگهداری پول خود وظیفه‌شناس باشید، بنابراین تخصص و دقت در انجام معاملات روی این صرافی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و وظیفه تک تک مراحل آن بر عهده خود شما خواهد بود.

صرافی‌های P2P

یک صرافی‌های همتا به همتا (Peer to Peer) مانند دیگر صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز، وظیفه اتصال خریداران و فروشندگان را برعهده دارد، اما روند کار در این صرافی‌ها کاملا نسبت به ۲ صرافی CEX و DEX متفاوت است. در یک پلتفرم همتا به همتا، صرافی هیچ وظیفه‌ای بیشتر از اتصال میان خریداران و فروشندگان را بازی نمی‌کند و معامله کنندگان از هر راهی که می‌خواهند، روی معامله خود به توافق می‌رسند و تراکنش را نهایی می‌کنند. در این پلتفرم‌ها، تمامی قوانین برعهده خود خریداران و فروشندگان است.

معمولا از این صرافی‌ها زمانی استفاده می‌شود که هر دو سمت معامله، شناخت و اعتماد کاملی نسبت به یکدیگر دارند.

امنیت بیت کوین

امنیت بیت کوین

توجه به امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم، برای خرید ارز دیجیتال، باید به سراغ صرافی‌های ارز دیجیتال بروید. از زمان ظهور بیت کوین و قدرت گرفتن ارزهای دیجیتال در دنیا، صدها صرافی ارز دیجیتال مختلف تاسیس شده‌ است. اما باید بدانید که تنها بخشی از آن‌ها به محبوبیت رسیده‌اند و باید به آن‌ها اطمینان کنید. صرافی‌هایی نظیر بایننس، کوین بیس، کوین‌ماما و… از جمله پلتفرم‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین خرید.

چرا می‌گوییم امنیت مهم است و باید در انتخاب یک صرافی دقت لازم را به خرج دهید؟ زیرا از زمان عرضه بیت کوین و افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال تا امروز، هر ساله شاهد هک شدن و نفوذ هکرها به صرافی‌های دیجیتال هستیم. با این که می‌گوییم خود ارزهای دیجیتال امن هستند و هک کردن یا کنترل بلاک چین توسط یک هکر یا یک مرکز غیرممکن است، اما خود صرافی‌ها بهترین مکان برای هکرهایی هستند که می‌توانند از کوچک‌ترین نقض فنی وارد پلتفرم شده و تمام ارزهای دیجیتال را به جیب بزنند.

حتی در طول تاریخ بارها شده که صرافی‌های بزرگ و محبوب دنیا هم هک شده باشند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود بدون در نظر گرفتن این که از چه صرافی‌ای استفاده می‌کنید، همیشه سعی کنید ارز دیجیتال خود را از حساب‌تان به کیف پول خود منتقل کنید. جالب است بدانید که حتی روزی به نام اثبات کلید‌ها (Proof of Keys Day) ایجاد شده است.

پس از مسئله امنیت، باید به میزان محبوبیت، میزان حجم خرید و فروش، قیمت‌ها و همچنین امکان تبادل ارزهای دیجیتال با ارزهای سنتی مانند دلار و میزان نقدینگی یک صرافی دقت داشته باشید.

سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال

بر شخصی پوشیده نیست که شرایط خرید ارزهای دیجیتال با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. از آن جایی که بسیاری از بانک‌ها و صرافی‌ها مستقیما از کارت‌های اعتباری ایرانی پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین باید به سراغ روشی راحت‌تر و بهتر برویم. شما در ایران هم قادر هستید به راحتی یک کیف پول بلاک چین بسازید،‌ و از طریق سایت کوین نیک، بدون هیچ دردسری ارز دیجیتال بخرید.

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

نه تنها در سایت کوین نیک قادر هستید محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال را با پول رسمی کشور خریداری کنید، بلکه همچنین می‌توانید ارز دیجیتال خود را در این پلتفرم به فروش برسانید. تنها کافی است پس از ثبت نام و احراز هویت خود، وارد داشبورد خود شوید و با مطالعه راهنمای خرید بیت کوین در کوین نیک، کار خود را آغاز کنید.

از اواسط تابستان ۱۳۹۸ با نام «کوین نیک» تمام خدمات مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهیم. تلاش می‌کنیم تا با ایجاد ساعات طولانی مدت پشتیبانی و استفاده از فناوری روز در انجام سفارشات، بالاترین میزان رضایت را در زمینه خرید و فروش تتر، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای مشتریانی که به ما اعتماد می‌کنند، ایجاد کنیم.

نیروی انسانی متخصص کوین نیک در تمام مراحل خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کنار شما هستند و هیچ سوال و مشکل شما بدون راهکار باقی نخواهد ماند. ترکیب این نیروی انسانی متخصص و فناوری پیشرفته‌ای که در وب سایت مورد استفاده قرار گرفته، خیال شما را بابت دریافت خدماتی متفاوت راحت کرده است.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

بد نیست خرید و فروش آلاین ارز دیجیتال را در چند قدم خلاصه کنیم. خرید و فروش ارز دیجیتال در هر مرحله قاعده و قوانین خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید به صورت یک حرفه‌ای عمل کنید، مهم است که درک و دانش خود از هر مرحله را تا حد امکان افزایش دهید. 

قدم اول: تحقیق کنید و یاد بگیرید!

بدون این کار پای خود را وارد دنیای ارزهای دیجیتال نگذارید. برای تحقیق و یادگیری تمامی فوت و فن دنیای ارزهای دیجیتال، به سراغ وبلاگ سایت کوین نیک بروید. ما در کوین نیک تمامی آموزش‌های لازم برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای را تهیه کرده‌ایم. همچنین تحلیل‌های تخصصی هفتگی ما را از دست ندهید. 

قدم دوم: یک کیف پول دیجیتال بسازید

کیف پول یکی از مهم‌ترین ابزار حضور در دنیای ارزهای دیجیتال است. شما نیاز دارید تا برای نگهداری آدرس‌ها و امنیت رمزارزهای خود، یک کیف پول باکیفیت و مناسب کار خود را انتخاب کنید. برخی از تریدرها هم هستند که با توجه به اهداف خود، از یک کیف پول آنلاین برای خرید و فروش روزانه و از یک کیف پول سخت‌افزاری نگهداری بلند‌مدت دارایی‌های خود استفاده می‌کنند.

قدم سوم: امنیت را جدی بگیرید

دنیای مجازی پر است از افراد سودجو که به هر روشی به دنبال هک، خرابکاری یا کلاهبرداری هستند. قبل از خرید ارز دیجیتال، مهم است که امنیت فضایی که قصد خرید یا فروش یک ارز را دارید، بسنجید و در صورت امکان این امنیت را تامین کنید. 

قدم چهارم: خود را با بهترین ابزار تجهیز کنید

ابزار تحلیل، ابزار خرید و فروش، نمودارها و آمارها، هر کدام می‌توانند در یافتن فرصت مناسب برای خرید یا فروش، شما را در موقعیت مناسبی قرار دهند. 

قدم پنجم: تحلیل بازار

بدون تحلیل بازار، شما نه تنها به سود دست پیدا نخواهید کرد، بلکه ممکن است ضرر و زیان قابل توجهی هم متحمل شوید. 

قدم ششم: خرید و فروش ارز دیجیتال

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال چیست

در حال حاضر، با این که صدها صرافی ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد، اما بهتر است فقط روی یک سری از آن‌ها نسبت به خواسته‌ای که دارید، تمرکز کنید. بهترین صرافی‌های سال ۲۰۲۰ از نظر محبوبیت، کارایی، امنیت و حجم معاملات عبارت‌اند از:

  • کوین نیک (Coinnik)
  • بایننس (Binance)
  • کوین بیس پرو (Coinbase Pro)
  • بیت مکس (BitMex)
  • اوکی‌اکس (OKEx)
  • کراکن (Kraken)
  • هوبی (Huobi)
  • بیتفینکس (Bitfinex)
  • بیت‌ترکس (Bittrex)
  • کوین‌ماما (Coinmama)
  • کوکوین (KuCoin)

خرید آنلاین ارز دیجیتال

اما اگر یک سایت مطمئن و با محیط کاربری قابل فهم می‌خواهید که از زبان فارسی و از همه مهم‌تر، کارت‌های بانکی داخلی پشتیبانی کند، می‌توانید از کوین نیک مارکت استفاده کنید. از آن جایی که کشور ما در شرایط تحریم، از امکانات بین‌المللی مختلفی محروم است، شما برای خرید آنلاین ارز دیجیتال قطعا به پلتفرمی نیاز دارید که نه تنها تنوع خوبی در پشتیبانی انواع ارزهای دیجیتال داشته باشد، بلکه سفارش‌های‌ خرید و فروش آنلاین ارز دیجیتال شما را به صورت ریالی، بدون معطلی و به صورت خودکار انجام دهد. 

کوین نیک مارکت امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اینکه همیشه در جریان بازار رمزارز و نوسانات آن باشید و بتوانید بهترین تصمیم‌ها را برای خرید آنلاین ارز دیجیتال بگیرید، نیاز است که به اطلاعات تخصصی دسترسی داشته باشید. کوین نیک مارکت این داده‌ها را به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • آخرین سفارش های خرید و فروش باز و حجم مبادلات انجام شده در نزدیکی قیمت بازار
  • نمودار عمق بازار (DOM : Depth of Market) با توجه به قیمت و مقدارعرضه و تقاضای موجود در بازار
  • اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA : The exponential moving average) برای بررسی میانگین قیمت در بازه های مختلف و پیدا کردن نقاط تلاقی برای ورود و خروج به بازار
  • شاخص مقاومت نسبی (RSI: relative strength index) با قابلیت اعلام محدوده اشباع خرید و اشباع فروش
  • اندیکاتور مک-دی (MACD : moving average convergence/divergence) نمایانگر همگرایی و واگرایی در نمودار قیمت و نقاط بحرانی
  • مقایسه نمودارها در سیستم خطی و لگاریتمی برای ارزیابی دقیق تر روند حرکتی
  • محدوده حرکتی قیمت (Bollinger Bands) با استفاده از میانگین های حرکتی برای ارزیابی نقاط کف و سقف

خرید آنلاین ارز دیجیتال بدون احراز هویت

همه افرادی که قصد دارند در بورس یا ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه خود را وارد این بازارها کنند، ابتدا باید از پله اول، یعنی احراز هویت بالا بروند. این اقدام نیازمند مراحلی است که سرمایه‌گذار می‌بایست مرحله‌به‌مرحله و بادقت آن را پشت‌ سر بگذارد. احراز هویت یا اصالت‌سنجی (Authentication) مرحله‌ای است که طی آن، یک فرد هویتی را که مدعی شده است، ثابت می‌کند.

شما ممکن است برای استفاده از یک سایت، مثلا خواندن یک مطلب یا دانلود یک فایل، اکانت کاربری بسازید و نام و مشخصات خود را وارد کنید. تا اینجای کار شاید نیازی به احراز هویت نباشد، اما وقتی در یک سایت در حوزه فین‌تک ثبت نام می‌کنید و پای تراکنش‌های مالی به میان باز می‌شود، قضیه فرق می‌کند و به‌منظور افزایش امنیت این تراکنش‌ها نیاز است که فرد مراحل احراز هویت را طی کند.

اما گاهی یک فرد علاقه‌ای ندارد تا هویت خود را به هیچ صورت برای خرید و فروش ارز دیجیتال فاش کند. اگر شما هم جزو این دست افراد هستید، باید به سراغ یک صرافی همتا به همتا بروید. بر خلاف صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های همتا به همتا (P2P) خریداران و فروشندگان را مستقیما بدون دخالت یک واسطه، به یکدیگر متصل می‌کنند. در نتیجه این عمل، برخی پروسه‌هایی که در صرافی‌های متمرکز شاهد هستیم حدف می‌شوند و کاربر می‌تواند با پرداخت کمترین هزینه یا در اکثر مواقع، بدون هیچ هزینه‌ای، خرید و فروش خود را انجام دهد. از این طریق خرید بیت کوین بدون هزینه ممکن می‌شود.

با ارز دیجیتال چه چیزهایی می‌توان خرید؟

با ارز دیجیتال چه چیزهایی می‌توان خرید؟

علاوه بر اینکه ارزهای دیجیتال را می‌توان برای کسب درآمد خرید و فروش کرد یا سرمایه‌گذاری بلند مدتی روی آن‌ها انجام داد، قادر هستید تا از فروشگاه‌های مختلف، با ارز دیجیتال خود محصول یا سرویس خریداری کنید. بلیت هواپیما یا کشتی، رزرو هتل، تورهای مسافرتی، ملک، ماشین، لباس، گیفت کارت، یا حتی غذا و نوشیدنی، از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید با ارز دیجیتال بخرید. البته باید در نظر داشته باشید که فروشگاه مورد نظر باید از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند. از آن جایی که ارزهای دیجیتال به تازگی شکوفا شده‌اند، شاید خیلی از فروشگاه‌ها از آن‌ها پشتیبانی نکنند، اما در عوض، خیلی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر به حمایت از آن‌ها علاقه نشان داده‌اند و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را به عنوان یکی از گزینه‌های پرداختی برای مردم در دسترس قرار داده‌اند.

شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت اجازه می‌دهند با بیت کوین محصولات این شرکت را خریداری کنید. از طرفی دیگر، شرکت خودروسازی لامبورگینی اجازه می‌دهد تا با استفاده از بیت کوین، به راحتی یک ماشین لامبورگینی بخرید. حتی برخی فست فود‌ها اجازه می‌دهند با بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی خود، پیتزا سفارش دهید. بد نیست نگاهی به مطلب روز پیتزای بیت کوین بندازید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: روز پیتزای بیت کوین مبارک؛ روزی که ۱۰٫۰۰۰ بیت کوین برای خرید پیتزا هزینه شد

می‌توانم به جای پول رایج، با ارز دیجیتال خرید کنم؟

اگر چنین اختیاری با رمزارزهای خود نداشته باشید، پس اصلا هدف از داشتن ارز دیجیتال چیست ؟ درست است که ذخیره و معامله ارزهای دیجیتال، خود به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است، اما اگر ارزهای دیجیتال در بازار در گردش نباشند، ارزش آن‌ها تا این حد بالا نبود. البته در حال حاضر، اکثرا فروشگاه‌های آنلاین هستند که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و به ندرت می‌توان فروشگاه فیزیکی را یافت که بتوانید با بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال خرید کنید. برخی از فروشگاه‌های آنلاین که اجازه خرید محصول یا سرویس با ارزهای دیجیتال را فراهم کرده‌اند:

  • TravelbyBit: با ارز دیجیتال به هر نقطه دنیا که می‌خواهید سفر کنید. می‌توانید از این سایت با ارز دیجیتال خود بلیت هواپیما بخرید و هتل رزرو و در تورهای مسافرتی دلخواه خود ثبت نام کنید.
  • Coinmap: این سایت به شما اجازه می‌دهد تا سایت‌ها و دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال را در نزدیکی موقعیت خود پیدا کنید.
  • Spendabit: این سایت یک موتور جستجو است که از طریق آن، می‌توانید محصولات یا سرویس‌هایی که می‌توان با ارز دیجیتال خریداری کرد، پیدا کنید. فقط کافی است اسم محصول خود را جستجو کنید تا این سایت بهترین گزینه‌ها را در اختیارتان بگذارد.
  • Biterfill: انواع و اقسام گیفت‌ کارت‌ها را می‌توانید از این سایت با ارز دیجیتال خریداری کنید. از گیفت کارت‌های پلی استیشن و اکس باکس گرفته تا نتفلیکس و اسپاتیفای.

تاثیرگذارترین عوامل دنیای ارز دیجیتال

فضای ارز دیجیتال، دارای شاخ و برگ‌های زیادی است که هر کدام با کوچک‌ترین وزش با، تغییر وضعیت پیدا می‌کنند. در این فصل، مهم‌ترین عواملی را که روی بازار ارزهای دیجیتال تاثیر‌ می‌گذارند، معرفی خواهیم کرد. روش‌های دزدی و هک ارز دیجیتال چیست و چطور انجام می‌شوند؟ عوامل مهم قبل از خرید یک ارز دیجیتال چیست و به چه فاکتورهایی باید دقت کرد؟ عامل مهم روی تعیین قیمت ارز دیجیتال چیست و چطور می‌توان آن‌ها را پیشبینی کرد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها، در فصل چهارم همراه کوین نیک باشید.

روش‌های دزدی و هک ارز دیجیتال چیست و چطور انجام می‌شوند؟

روش‌های دزدی و هک ارز دیجیتال چیست و چطور انجام می‌شوند؟

شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال امن و قدرتمند است. ارزهای دیجیتال هم به لطف رمزنگاری خود، غیرقابل هک هستند. اما هرگز بر این باور نباشید که هکرها و کلاهبرداران، به خاطر این مسائل دست از سر شما برمی‌دارند. با وجود امنیت بالای بلاک چین و ارزهای دیجیتال، اما هنوز هم راه‌های زیادی وجود دارد که یک هکر می‌تواند تمامی دارایی شما را به دست بیاورد یا یک کلاهبردار به راحتی دار و ندار‌تان را به جیب بزند. بنابراین، باید در تمامی مراحل خرید و فروش، سرمایه‌گذاری، استفاده از کیف پول‌ها و مراجعه به سایت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، در ذهن داشته باشید که هکرها و کلاهبرداران در کمین هستند.

مشکل فقط پلتفرم‌های خرید و فروش، سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی نیستند. خود ما آدم‌ها هم همیشه ممکن است چه به دلایلی مانند سهل‌انگاری یا چه به‌ خاطر عدم آگاهی لازم، اشتباهات مختلفی از ما سر بزند. یک سهل‌انگاری در زمینه ارزهای دیجیتال، مساوی است با از دست دادن سرمایه. همین عامل است که ما را به هدف اول کلاهبرداران تبدیل می‌کند. یک کلاهبردار ممکن است هک کردن بلد نباشد، اما روش‌هایی فراتر از هک کردن وجود دارد که به یک کلاهبردار اجازه می‌دهند حتی بدون این که متوجه ماجرا شوید، دارایی خود را در اختیار آن‌ها بگذارید. در ادامه به برخی از روش‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال که باید از آن‌ها آگاه باید، می‌پردازیم.

روش‌های مختلف دزدی و کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست

صرافی‌ها و پلتفرم‌های تقلبی یا با امنیت پایین

از دست دادن ارزهای دیجیتال در صرافی‌هایی که امنیت بالایی ندارند یا فقط فضایی را ایجاد کرده‌اند که پول مردم را بدزدند، نتیجه عدم آگاهی و عدم تحقیقات لازم پیش از واریز ارز دیجیتال به یک پلتفرم است. به همین دلیل بارها و بارها گوشزد می‌کنیم که بهتر است ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید و به فاکتورهای زیادی توجه کنید. ابتدا به سراغ صرافی‌های شناخته شده بروید، چرا که آن‌ها مورد اعتمادترین پلتفرم‌ها برای مردم هستند.

روش کلاهبرداری پانزی

ترفند پانزی، همان روشی است که در کلاهبرداری‌های هرمی مانند گلد کوئیست به کار گرفته شده بود. افرادی که در راس این هرم‌ها هستند، با ارائه پیشنهاد کسب درآمد راحت و وسوسه کننده، هدفی جز دزدی از جیب افراد پایین هرم، در سر ندارند.

ارسال مخرب‌ها و فایل‌های جاسوسی

همه ما برای خرید و فروش به اینترنت متصل هستیم. حال این خرید و فروش چه می‌تواند از طریق بانک‌های سنتی باشد یا چه بخواهیم به سراغ روش‌های مدرن‌تر برویم و با ارزهای دیجیتال سر و کار داشته باشیم. این مسئله باعث می‌شود تا همیشه در معرض یکی از اهداف هکرها قرار بگیریم. هکرها برای اینکه بتوانند به سیستم ما نفوذ کنند، فایل‌های مختلفی را به شیوه‌های مختلف جاسازی می‌کنند تا افرادی که از عدم آگاهی کافی برخوردار هستند و امنیت مناسبی برای سیستم خود ایجاد نکرده‌اند، به راحتی قربانی آن‌ها شوند. پس از این که هکر توانست به هدف خود برسد، راه برای دزدی از سیستم و اطلاعات شما باز خواهد بود.

فیشینگ ارز دیجیتال چیست

در روش فیشینگ، کلاهبردار صفحه‌ای را ایجاد می‌کند که بسیار شبیه به پلتفرمی است که قصد خرید و فروش در آن را دارید. سپس شما بدون این که متوجه موضوع شوید، اطلاعات خود را وارد این صفحه ساختگی می‌کنید و کلاهبردار تمامی اطلاعات شما را ثبت می‌کند. ناگهان متوجه خواهید شد که تمامی پول‌ها یا ارزهای دیجیتال از حساب‌تان خالی شده‌اند. روش فیشینگ نه تنها در ارزهای دیجیتال، بلکه در خصوص بانک‌ها و پول‌های فیات هم بسیار رایج است.

اهدای دروغین بیت کوین

یکی از روش‌های محبوب برای کلاهبرداران، که دردسر کمتری دارد و در عین حال جواب پس داده است، وعده دروغین اهدای بیت کوین است. در این روش کلاهبردار قربانی ناآگاه را به‌گونه‌ای وسوسه می‌کند تا ارزهای دیجیتال او را بدزدد.

برای آگاهی هر چه بیشتر در خصوص هک و شیوه‌های کلاهبرداری، مطالب اخصاصی کوین نیک را مطالعه کنید:

عواملی که روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند

در این مطلب، بیان کردیم که ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بالایی هستند. به همین دلیل، تغییر قیمت ارزهای دیجیتال شدیدا زیاد است و برعکس بسیاری از دارایی‌های دیگر که ممکن است روزانه یا هفتگی یا حتی سالانه تغییر قیمت داشته باشند، ارزهای دیجیتال به صورت ثانیه‌ای تغییر قیمت پیدا می‌کنند.

عواملی که روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند

حال سوال این است که در دنیای کریپوتوکارنسی، عوامل تغییر قیمت ارز دیجیتال چیست و چه چیزهایی در آن نقش دارند؟ با هم نگاهی به این عوامل می‌اندازیم:

عرضه و تقاضا

اولین نکته در خصوص قیمت ارزهای دیجیتال، نرخ تعادل میان عرضه و تقاضا است. این یک قانون همیشگی در خصوص بسیاری از دارایی‌ها و حتی اجناس درون بازار است. وقتی یک ارز دیجیتال به محبوبیت بالایی برسد و تقاضا برای آن بالا باشد، قیمت‌ها هم افزایش پیدا خواهند کرد. برعکس، وقتی پیشنهادات در خصوص یک ارز دیجیتال محبوب بالا برود، اما تقاضا کاهش پیدا کند، قیمت‌ها هم به سمت پایین سرازیر خواهند شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه چیزی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

قانون گذاری ارز دیجیتال

یکی از فاکتورهای مهم روی قیمت ارزهای رمزنگاری شده، که تاثیر مستقیمی هم روی بازار آن می‌گذارد، قانون گذاری یک کشور در خصوص ارزهای دیجیتال است. با این که دولت هیچ کشوری نمی‌تواند جلوی ارزهای دیجیتال را بگیرد و آن را کنترل کند، اما در عوض، برخی کشورها، شرکت‌ها و افراد مختلف را برای استفاده از ارزهای دیجیتال منع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این پول مجازی در کشور آن‌ها به عنوان روش پرداخت در جریان باشد. برای مثال قانون گذاری ارزهای دیجیتال در چین، یکی از عوامل تغییر قیمت بیت کوین در رویدادهای گذشته بوده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تعیین جریمه و حبس برای فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

اخبار زیرساختی

برعکس برخی کشورهایی که با قانون گذاری خود باعث کاهش ارزش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شوند، اما در طرف مقابل، عوامل مثبتی هم هستند که باعث شوند بازار رمزارزها بزرگ‌تر شود و روی قیمت تاثیر گذار باشند. اضافه شدن روش پرداخت در یک فروشگاه بسیار بزرگ و بین المللی، قراردادن دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال در یک شهر پرجمعیت، پشتیبانی خرده فروش‌ها از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، حمایت یک کشور از مردم برای استفاده از تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال، و دیگر اخباری که در این دست قرار می‌گیرند، تاثیر بسزایی در قیمت ارزهای دیجیتال می‌گذارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: جایگزینی ارز دیجیتال به جای پول نقد توسط بانک های مرکزی

حملات هکرها

هر ماه، حداقل شاهد چند خبر در خصوص حملات هکرها به پلتفرم‌ها یا صاحبان ارزهای دیجیتال هستیم. گزارشاتی که در خصوص هک‌ها منتشر می‌شوند، یکی از عوامل حرکت قیمت‌ها هستند. معمولا بازار ارزهای دیجیتال، به سرعت در برابر هک، واکنش نشان می‌دهد. حال تاثیر آن ممکن است کوتاه مدت باشد، یا یک هک به قدری تاثیرگذار باشد که به کلی بازار رمزارزها ر ا تکان دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: یک هکر نابغه با DeFi توانسته‌ است ۳۵۰ هزار دلار به جیب بزند

افزوده شدن یا حذف ارزهای دیجیتال در صرافی‌های بزرگ

اضافه شدن یا حذف شدن یک ارز دیجیتال در صرافی‌های بزرگ و شناخته شده، باعث می‌شوند تا روی قیمت آن ارز تاثیرگذار باشد. برای مثال هنگامی که صرافی‌های بزرگی نظیر کوین بیس و بایننس یک ارز دیجیتال کمتر شناخته شده به فهرست ارزهای دیجیتال مورد حمایت خود اضافه می‌کنند، این باور برای کاربران ایجاد می‌شود که آن ارز دیجیتال مورد اعتماد است. همچنین سرمایه گذارانی هستند که با اضافه شدن یک ارز دیجیتال تازه به این صرافی‌ها، به سرعت به سراغ خرید آن‌ها می‌روند تا با احتمال افزایش قابل توجه قیمت آن‌ها در آینده، سود خوبی برنده شوند. برعکس زمانی که یک ارز دیجیتال توسط این صرافی‌‌ها حذف می‌شود، این باور ایجاد می‌شود که این ارز دیجیتال دیگر در بازار کاربرد مناسبی ندارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پشتیبانی کوین بیس کاستدی از تتر ؛ اتفاقی مهم در بازار رمزارزها

اخبار و شبکه‌های اجتماعی ارزهای دیجیتال

اخبار و شبکه‌های اجتماعی

یکی از عوامل تشدید نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، به دلیل شور و حرارتی است که رسانه‌ها ایجاد می‌کنند. یک سقوط تند و تیز در نمودار ارزهای دیجیتال، باعث واکنش سریع در شبکه‌های اجتماعی، چه توسط اشخاص شناخته شده و چه توسط رسانه‌های خبری می‌شوند. در دنیای ارزهای دیجیتال، اخبار و شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا توییتر، یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی قیمت رمزارزها محسوب می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با تایید بیت کوین توسط ایلان ماسک، رمزارزها دوباره در توییتر سروصدا به پا کردند

عوامل زیاد دیگری هم هستند که روی بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند. فاکتور ترس یا فومو (Fear of Missed Opportunity)، پروسه‌های تکنولوژی مانند ایجاد یک پلتفرم جدید و برجسته، فاکتورهای سیاسی، قبولیت یک ارز دیجیتال در جوامع رمزارزها، و ۱۰ها عامل دیگر.

عوامل مهم انتخاب صرافی ارز دیجیتال چیست

همانطور که بارها هم گفتیم، انتخاب یک صرافی خوب از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب، نکات مهم در خصوص انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

قابل دسترس بودن صرافی در یک کشور

باید به این نکته توجه داشته باشید که همه صرافی‌ها، تمام دنیا را پوشش نمی‌دهند و ممکن است یک صرافی، اصلا برای یک کشور خدمات دهی نداشته باشد. این مسئله معمولا به شیوه قانون گذاری یک کشور مربوط می‌شود. به همین دلیل مهم است که قبل از انتخاب یک صرافی، باید مطمئن شوید که آیا می‌توانید به طور کامل از خدمات آن در کشور خود بهره ببرید یا نه. معمولا هر یک از صرافی‌های معروف، نقشه‌ای از مناطق تحت پوشش را روی سایت خود قرار داده‌اند.

هزینه معاملات

جای تعجبی ندارد که یک صرافی ارز دیجیتال، از هر یک از معاملات انجام شده روی پلتفرم خود، درصدی را به عنوان هزینه کسر کند. هر بار که خرید، فروش یا تبادلی انجام می‌دهید، این پلتفرم‌ها مبلغی را از شما دریافت خواهند کرد. اگر میزان خرید و فروش شما بالا باشد، در طولانی مدت ممکن است یک پلتفرم حسابی جیب شما را خالی کند. به همین دلیل، مهم است که به سراغ صرافی‌هایی بروید که کمترین هزینه را از شما دریافت می‌کنند. در حال حاضر، صرافی بایننس و کوین بیس، کمترین هزینه‌ها را دریافت می‌کنند. همچنین معمولا صرافی‌های همتا به همتا، هیچ هزینه‌ای برای خرید و فروش دریافت نمی‌کنند.

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال

اکثر صرافی‌ها، معمولا همیشه از ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین یا ریپل پشتیبانی می‌کنند. اما کم پیش می‌آید که آن‌ها به سراغ انواع و اقسام آلت کوین‌ها بروند. اگر از آن دست افرادی هستید که به دیگر ارزهای دیجیتال علاقه دارید، مهم است که ابتدا ببینید کدام صرافی از ارزهای دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند.

شهرت

از زمان ظهور تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال، متاسفانه شاهد اخبار زیادی از هک شدن، دزدی و نفوذهای امنیتی بوده‌ایم. در سال ۲۰۱۹، به تنهایی چندین هک صورت گرفته که باعث شده‌اند بیش از میلیون‌ها دلار سرمایه از بین بروند. به همین دلیل، همیشه سعی کنید به سراغ صرافی‌های مشهور بروید. صرافی‌های مشهور دارای لایه‌های امنیتی قدرتمند هستند و در عین حال، معمولا سرمایه کاربران را هم بیمه می‌کنند.

سوالات متداول در خصوص ارزهای دیجیتال

 

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟ آیا ارزهای دیجیتال با ارزش هستند؟ منظور از ناشناس بودن ارز دیجیتال چیست و چه تاثیری دارد؟ آینده ارز دیجیتال چیست و چه انتظاری می‌توان از رمزارزها داشت؟ در ادامه این فصل، به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟

این مسئله به همان قانون‌گذاری کشورها باز می‌گردند. کشورهای کمی هستند که خرید، فروش، ذخیره یا معامله ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند. در اکثر کشورهای دنیا، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کاملا قانونی محسوب می‌شوند. اما به هر حال قبل از این که بخواهید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید، بهتر است نگاهی به قانون گذاری کشور خود در خصوص رمزارزها داشته باشید.

همچنین، هر کشور، قانون متفاوت خاص خود را در خصوص ارزهای دیجیتال به ثبت رسانده است. یک کشور ممکن است استفاده از بلاک چین در امور مختلف را ممنوع نکرده باشد، اما استفاده از رمزارزها در همان کشور ممنوع باشد. کشوری ممکن است مشکلی با استفاده از رمزارزها نداشته باشد، اما مالیات سنگینی در خصوص آن‌ها وضع کرده باشد.

آیا ارزهای دیجیتال امن هستند؟

همیشه در دنیای اقتصاد، ریسک وجود داشته است. ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنا نیستند. حتی به ساده‌ترین شکل هم ممکن است تمامی دارایی خود را از دست بدهید. برای مثال، اگر نام کاربری و رمز عبور حساب بانکی خود را فراموش کنید، خیلی راحت می‌توانید به بانک مراجعه کرده و مشکل خود را حل کنید. اما اگر در دنیای ارزهای دیجیتال، کلید خصوصی خود را گم یا فراموش کنید،‌ دیگر قادر نخواهید بود به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید و همچنین هیچ مرکزی وجود ندارد که برای پیدا کردن کلید خصوصی خود به آن مراجعه کنید.

البته از نظر امنیت، ارزهای دیجیتال و شیوه رمزنگاری آن‌ها، می‌توان گفت آن‌ها امن هستند و هنوز شاهد شکسته شدن قفل آن‌ها نبوده‌ایم. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، این امنیت رمزارزها نیستند که شما را تهدید می‌کنند، بلکه امنیت پلتفرم‌ها و سایت‌های مختلف در خصوص ارزهای دیجیتال هستند که می‌توانند خطرناک باشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

منظور از ناشناس بودن ارز دیجیتال چیست

در خصوص ارزهای دیجیتال، این سوال مطرح است که آیا بدون این که نام من فاش شود، می‌توانم ارزهای دیجیتالم را جا به جا کنم؟ آدرس ارزهای دیجیتال شما، به اطلاعات شخصی و نام واقعی‌تان متصل نیستد. یک آدرس ارزهای دیجیتال، روی شبکه بلاک چین شامل حروف و اعداد مختلف به صورت زیر است:

نمونه آدرس بیت کوین: ۱CKa7k7RtaV4TRRcnjciVndBS8hNG1G9ip

نمونه آدرس اتریوم: 0x77dce4813eC15650e57E1b999c197aad00bEc1c2

با این حال نمی‌توان گفت شما کاملا ناشناس هستید، بلکه آدرس ارزهای دیجیتال را معمولا به عنوان یک نام مستعار می‌شناسند. شما همچنان روی زنجیر اطلاعات بلاک چین، یک سری اطلاعات هویتی دارید. اما به طور کلی هر کاربری قادر نیست هویت شما را شناسایی کند. برخی روش‌ها هستند که اجازه می‌دهند آدرس IP شما را با فعالیت‌های‌تان در زمینه ارزهای دیجیتال مرتبط کنند. مثلا روش حمله گرد و غبار (Dusting Attack) یا دیگر تکنیک‌های تحلیلی می‌توانند باعث کشف هویت شوند.

منظور از ناشناس بودن ارز دیجیتال چیست

سوالات متداول درخصوص ارز دیجیتال

بلاک چین اساسا یک دیتابیس بسیار بزرگ اطلاعات است. به همین دلیل، باید در خصوص ارتباط میان آدرس‌های خود با هویت شخصی‌‌تان بسیار هوشمند عمل کنید. اگر تا حد ممکن در ارائه اطلاعات شخص دقت داشته باشید، حتی با روش‌های مختلف نام برده شده هم نمی‌توان هویت شما را کشف کرد.

همچنین ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، خصوصی و ناشناس نیستند. اما می‌توان با روش‌هایی نظیر Coin Mixing و CoinJoins در برابر روش‌های احراز هویت، دیواری مقاوم ساخت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ راه برای تضمین ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

دلیل ارزش پیدا کردن ارز دیجیتال چیست

در سیستم‌های اقتصادی، «ارزش» یک باور مشترک است. همانند هر چیز با ارزش دیگری، ارزش ارزهای دیجیتال به خود رمزارزها نیست، بلکه به خاطر مردم است. به زبان ساده‌تر، زمانی چیزی ارزش پیدا می‌کند که مردم باور داشته باشند آن چیز با ارزش است. فرقی نمی‌کند دارایی مورد نظر چیست، چه بخواهد یک تکه فلز با ارزش باشد یا یک تکه کاغذ یا حتی یک سری اطلاعات. با این تفاسیر، ارزهای دیجیتال به جایگاهی رسیده‌اند که خیلی از مردم بر این باور هستند که یک سری از رمزارزها مانند بیت کوین، ارزشی برابر با طلا دارند. حتی به لطف قابلیت پیشبینی و قوانین پولی بیت کوین، خیلی‌ها آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های سرمایه‌گذاری می‌شناسند. از دیگر عواملی که باعث شده ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به ارزش بالایی برسند، محدودیت آن‌ در میزان عرضه است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب اختصاصی کوین نیک در خصوص هاوینگ و تاثیر آن در قیمت ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: هاوینگ بیت کوین چیست ؛ با یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ بیت کوین آشنا شوید

آیا همه ارزهای دیجیتال، ارز رمزنگاری شده هستند؟

خیر. شاید شنیده باشید که برخی از کشورها، به دنبال خلق ارز دیجیتال منحصر به فرد خود هستند. با این حال، این پول‌ها فقط یک ارز دیجیتال معمولی هستند، نه چیزی بیشتر. به این ارزها، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی گفته می‌شوند، چرا که اساسا آن‌ها همان پول فیات یک کشور محسوب می‌شوند و از نعمت بسیاری از فواید ارزهای رمزنگاری شده به دور هستند. این ارزها، مستقیما از بانک مرکزی و دولت یک کشور منتشر می‌شوند، کنترل شده هستند، از شبکه توزیع شده‌ای مانند بلاک چین برخوردار نیستند و تمامی تراکنش‌ها ضبط می‌شوند.

از طرفی دیگر، ارزهای دیجیتال دیگری هم مانند لیبرا فیسوک (Facebook Libra) هم هستند که شاید همانند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نباشند، اما برخلاف بیت کوین و اتریوم، قدرت بدون اجازه (Permissionless) ندارند و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها توسط یک سری از اعضا کنترل و رهبری می‌شود.

بنابراین، با وجود ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، و یک سری دیگر از ارزهای دیجیتال که از بلاک چین و شیوه رمزنگاری استفاده می‌کنند، اما نسبت به ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند بیت کوین، متفاوت محسوب می‌شوند.

دلیل دریافت هزینه در هنگام تراکنش‌های ارز دیجیتال چیست

اگر ۱ بیت کوین را به ۱ آدرس دیگر ارسال کنید، متوجه خواهید شد که آدرس مورد نظر، یک مقدار، کمتر از حدی که شما به آن ارسال کرده‌اید، بیت کوین خود را دریافت کرده است. این مسئله به دلیل این است که شما، یک هزینه کوچک را به عنوان پاداش به ماینرها داده‌اید. ماینرها یا همان استخراج کنندگان شبکه بلاک چین، به منظور اضافه کردن تراکنش‌ها به شبکه بلاک چین، از سخت‌افزارهای خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل هزینه‌ای هم بابت این کار از هر تراکنش دریافت می‌کنند.

این مکانیزمی است که بسیاری از ارزهای دیجیتال برای امنیت شبکه خود و جذب ماینرهای بیشتر، به کار برده‌اند که به آن سیستم اثبات گواه کار گفته می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفتیم، ماینرها علاوه بر این که هزینه تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند، سکه‌های جدیدی را هم به عنوان پاداش هر بلوک می‌گیرند.

همچنین قادر هستید میزان هزینه تراکنش‌ها را هم تغییر دهید. اگر می‌خواهید زودتر تراکنش شما تکمیل شود، بنابراین باید هزینه تراکنش هم افزایش دهید. ماینرها، همیشه به دنبال این هستند تا تراکنش‌هایی را اول از همه به شبکه بلاک چین اضافه کنند که هزینه بالاتری داشته باشند.

کلید خصوصی‌ ارز دیجیتالم را گم کردم

کلید خصوصی‌ ارز دیجیتالم را گم کردم. آیا می‌توانم پول‌هایم را برگردانم؟

اگر کلید خصوصی خود را فراموش کنید یا آن‌ها را گم کنید، هرگز قادر نخواهید بود ارزهای خود را برگردانید. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ارزهای دیجیتال، این است که واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و موسسات را حذف کرده است و هیچ شخصی جز شما، روی حساب‌ها کنترل ندارد. اما در طرف مقابل، وظیفه نگهداری و حفظ امنیت سرمایه، کاملا برعهده خود شماست. بنابراین باید نسبت به نگهداری کلید خصوصی خود به شدت مراقب باشید. در طول تاریخ ارزهای دیجیتال، بارها و بارها شده است که شخصی با گم کردن کلید خصوصی خود، تمامی سرمایه‌اش را از دست داده است.

آیا ارزهای دیجیتال فقط برای خوره‌های تکنولوژی و اینترنت است؟

برای یک فرد عادی، ارزهای دیجیتال و بلاک چین آن‌ها، پر است از اصطلاحات عجیب و غریب نظیر بلاک چین، نرخ هش، امنیت، هارد فورک، سافت فورک، ASIC و خیلی موارد دیگر. به همین دلیل گاهی این باور شکل می‌گیرد که بلاکچین و ارزهای دیجیتال فقط مخصوص خوره‌های (Geeks) تکنولوژی و اینترنت است.

از نظر فنی، بله شاید درست باشد، اما به این معنی هم نیست که شما به عنوان یک فرد عادی نتوانید از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. در دنیای ارزهای دیجیتال، هیچ محدودیتی وجود ندارد. چه یک نوجوان ۱۲ ۱۳ ساله باشید یا یک فرد سالخورده، می‌توانید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید، خرید و فروش کنید و سرمایه‌گذاری داشته باشید.

از طرفی دیگر، صرافی ارزهای دیجیتال روز به روز در تلاش هستند تا پلتفرمی با رابط کاربری بسیار ساده ایجاد کنند تا همه افراد بتوانند از تبادل ارزهای دیجیتال لذت ببرند.

آیا دولت می‌تواند روند بلاک چین و ارزهای دیجیتال را قطع کند؟

یک کشور یا دولت، تنها قادر است از طریق قانون گذاری، فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را مسدود کند. اما هرگز قادر نیست آن را کنترل کنند یا باعث قطعی آن شود. ذات غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا هیچ شخص یا اشخاصی قادر نباشند به کلی یک ارز دیجیتال را متوقف کنند.

آینده ارز دیجیتال چیست

باورهای مختلفی در خصوص آینده ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی‌ها بر این باور هستند که بیت کوین در آینده و در عصر دیجیتال، جای طلا را خواهد گرفت و سیستم اقتصادی حال حاضر دنیا را دگرگون خواهد کرد. برخی‌های دیگر بر این باور هستند که ارزهای دیجیتال، همیشه به عنوان جایگاه دوم سیستم اقتصادی باقی خواهند ماند. حتی برخی‌های دیگر بر این باور هستند که بلاک چین اتریوم، به استخوان بندی اصلی اینترنت تبدیل خواهد شد. دسته دیگری هم وجود دارند که پیشبینی می‌کنند صنعت ارزهای دیجیتال به کلی نابود خواهد شد. ۱۰ها اتفاق محتمل در دنیای ارزهای دیجیتال پیشبینی می‌شود و از حالا نمی‌توان گفت ارزهای دیجیتال به کجا خواهند رسید. اما به هر حال، در طی سالیان گذشته، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم، با قدرت به رشد خود ادامه داده‌اند.

قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال

با افزایش محبوبیت و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ارزهای دیجیتال رقابتی جدی را با پول‌های بانکی آغاز کرده‌اند. نه فقط این موضوع، بلکه ارزهای دیجیتال راه را برای انواع کلاهبرداری‌ها، پول‌شویی و استفاده‌های غیرمجاز باز کرده‌اند. به همین دلیل هم بسیاری از کشورها دست به کار شده‌اند تا برای استفاده از ارزهای دیجیتال، قوانین مشخصی را تعیین کنند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از انجام هرگونه معامله ارز دیجیتال در یک کشور، ابتدا قانون‌گذاری آن کشور در خصوص ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی بلاک چین را مطالعه کنید.

قوانین بین المللی خرید و فروش ارز دیجیتال چیست

هر کشور دارای قوانین خود در خصوص ارزهای دیجیتال است. ما در سایت کوین نیک قوانین مهم‌ترین کشورهای دنیا را برای شما تهیه کرده‌ایم تا پیش از هرگونه اقدام خرید و فروش، ایجاد یک تجارت، استخراج و موارد دیگر، با مطالعه کامل آن‌ها از هرگونه مشکل قانونی دور بمانید. 

می‌توانید برای دنبال کردن جدیدترین اخبار در خصوص قوانین ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، بخش قوانین بین المللی خرید و فروش ارز دیجیتال را در کوین نیک مطالعه کنید. 

خطرات خرید و فروش ارز دیجیتال در بازارهای خارجی

کشورهایی هستند نه تنها خرید و فروش ارز دیجیتال در آن‌ها ممنوع است، بلکه جریمه‌های بسیار سنگینی هم برای افراد خاطی در نظر گرفته‌اند. برای مثال، در کشور روسیه شما ممکن است ۱۰ هزار دلار جریمه شوید یا برای چند سال زندانی شوید. حتی کشوری مانند چین حساسیت به مراتب بیشتری به رمزارزها دارد. شما می‌توانید با دنبال کردن قوانین هر کشور، خود را از هرگونه خطرات خرید و فروش ارز دیجیتال دور کنید. بد نیست برای آگاهی هرچه بیشتر، نگاهی به مطالب زیر در خصوص قانون و خطرات خرید و فروش ارز داشته باشید:

قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران چیست

ممنوعیت خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده از سوی دولت ایران و از طرفی آزادی فعالیت این صنعت در کشور ما، فعالان این حوزه، مخصوصا ماینرها را با سردرگمی و مشکلات متعددی مواجه کرده است. سکوت بانک مرکزی ایران درخصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در ایران هم بیش از پیش به این سردرگمی‌ها دامن زده است. با توجه به وضع موجود، به‌نظر می‌رسد این بلاتکلیفی ادامه‌دار باشد و به این زودی‌ها خبری از یک قانون واضح و روشن نباشد.

صنعت ارزهای دیجیتال در نوپاست و بسیاری از مردم شناخت کافی از آن ندارند. از طرفی با تعلل دولت برای ارائه یک سری قوانین شفاف و کاربردی، ممکن است دارایی بسیاری از مردمی که به سمت این صنعت آمده‌اند در خطر باشد. کشورهای توسعه ‌یافته برای قانون گذاری ارز دیجیتال به‌سوی قوانین شفاف رفته‌اند تا زمینه‌ای را برای فعالیت شرکت‌های فعال در این حوزه ایجاد کنند. قانون گذاری ارز دیجیتال در ایران هنوز شکل جدی و شکیلی نداشته و دولت در این زمینه نتوانسته سیاستگذاری منسجمی داشته باشد.