دولت روسیه اخیرا قوانین تازه‌ جریمه نقدی و حبس را برای فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه به ثبت رسانده است؛ بیش از ۷ هزار دلار جریمه نقدی و ۷ سال زندان برای مجرمین. با کوین نیک همراه باشید.

صنعت ارزهای دیجیتال در روسیه، به زودی با قوانین سختی روبه‌رو خواهد شد. مراکز دولتی این کشور قوانین جدیدی را در خصوص فعالیت‌های غیرقانونی در خصوص ارزهای دیجیتال تعیین کرده‌اند و احتمالاً به زودی شاهد ممنوعیت تمام و کمال ارزهای دیجیتال در این کشور خواهیم بود.

فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

بر اساس گزارشی از یک خبرگزاری محلی در تاریخ ۲۱ می ۲۰۲۰، مجلس روسیه قانون جدیدی را در قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط با این صنعت، به تصویب رساند. این قانون، یک اصلاحیه در قوانین کیفری روسیه و تخلفات اداری است.

در این قانون، اشخاص و کسب و کارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال که قوانین مرتبط با رمزارزها را زیر پا بگذارند، باید مبلغ سنگینی را بپردازند و چند سالی در زندان به سر کنند. این اصلاحیه همچنین باعث ممنوعیت استفاده از عرضه اولیه سکه (ICO) در روسیه می‌شود.

در بخشی از طرح این اصلاحیه که در خصوص عرضه ارزهای دیجیتال است، آمده است که برای استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت یا در گردش قرار دادن ارزهای دیجیتال، جریمه‌ای معادل ۵۰۰٫۰۰۰ روبل (معادل ۷ هزار دلار) برای اشخاص حقیقی و ۲ میلیون روبل (معادل ۲۸ هزار دلار) برای اشخاص حقوقی تعیین شده است.

 جریمه و حبس برای فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

ممنوعیت هرگونه فعالیت در فروش ارزهای دیجیتال

همچنین افراد حقیقی و حقوقی که برای خرید محصولات یا سرویس‌ها از ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند، دارایی‌های خود را در معرض خطر کشف و ضبط توسط مراکز دولتی قرار داده‌اند که در کنار آن جریمه‌ای بین ۶ هزار دلار تا ۱۴ هزار دلار هم تعیین شده است. علاوه بر این، استفاده غیرقانونی از امکانات و تسهیلات روسیه در این کشور برای فعالیت‌های استخراج بیت کوین، دارای مجازات است و همچنین افرادی که در انجام این کار دخیل باشند، جریمه مالی خواهند شد. این در حالی است که روسیه، یکی از کشورهای بزرگ و تاثیرگذار در استخراج بیت کوین است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: دستور حسن روحانی درباره بازنگری سریع در ارز دیجیتال

بخش دوم اصلاحیه، برای آن دست از فعالیت‌ها و نقض قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال است که به مردم روسیه و استان‌های آن آسیب برساند. افرادی که چنین فعالیتی داشته باشند، باید جریمه بپردازند و حبس خواهند کشید. همچنین اشخاصی که ارزهای دیجیتال را با پول فیات روسیه خریداری کنند یا پول خود را از بانک‌های روسیه به این منظور منتقل کنند، جریمه و حبس خواهند داشت. این اشخاص باید برای جریمه ۱۴ هزار دلاری بپردازند یا به مدت ۷ سال حبس بگذرانند. این قانون بستگی به میزان تخلف اشخاص حقیقی و حقوقی دارد.

البته آناتولی آکساکوو (Anatoly Aksakov) رئیس کمیته بازار اقتصادی مجلس روسیه که اصالت این قوانین را تایید کرده، همچنین اعلام کرده که این اصلاحیه هنوز به نسخه نهایی خود نرسیده است.

ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال در روسیه

علاوه بر قوانین بالا، عرضه و انتشار توکن‌های ارزهای دیجیتال در این کشور تنها زمانی ممکن است که شرکت مورد نظر، در فهرست ثبت ویژه بانک مرکزی روسیه قرار گرفته باشند. در ماه می سال ۲۰۱۸، روسیه در اولین قانون‌گذاری خود در خصوص ارزهای دیجیتال،‌ رمزارزها را به عنوان یک دارایی به ثبت رساند. اما در ادامه سال ۲۰۱۸، وزیر امور داخلی کشور روسیه، فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال که ثبت نشده باشند را غیرمجاز خواند.

هرچند که روسیه دائما این تصویب این قانون را به دلیل عدم توافقات بین مراکز دولتی به تاخیر انداخت. حال قوانین جدیدی که در خصوص ارزهای دیجیتال نوشته شده، شامل همین قوانین قدیمی هم می‌شود. طبق صحبت‌های عضو ارشد بانک مرکزی روسیه، در قوانین جدید آمده است که فروش و عرضه ارزهای دیجیتال ممنوع است. اصلاحیه جدید زمانی که تصویب نهایی برسد، باعث خواهد شد تا صرافی‌های ارزهای دیجیتال کسب و کار خود را در روسیه تعطیل کنند و به دیگر کشورهایی که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند نقل مکان کنند.

منبع: BTCManager