استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت، یکی از اعضای نسبتا جوان دنیای ارزهای رمزنگاری شده محسوب می‌شوند. این ارزها عرضه شده‌اند تا میان هیاهوی نوسانات ارزهایی نظیر بیت‌ کوین، قیمت ثابتی داشته باشند. اولین استیبل کوین دنیا، تتر نام دارد و ثبات قیمت آن وابسته به دلار آمریکا است. اما تتر چیست و چطور کار می‌کند؟ کاربرد تتر به عنوان یک استیبل کوین در ارزهای دیجیتال چیست؟

شاید در نگاه اول، چیزی به اسم استیبل کوین یا رمزارز پایه با قیمت ثابت (Stablecoin) نداشته باشیم. حتی ارزهایی مانند دلار آمریکا و یورو هم تحت تاثیر تورم و کاهش ارزش قرار می‌گیرند، اما از آن جایی که این تغییرات بسیار کوچک و کند هستند، بنابراین برای استفاده روزانه گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند. اما آیا این امکان وجود دارد که ارزهای دیجیتال هم دارای چنین ثباتی مانند دلار و یورو باشند؟ اینجا پای تتر به عنوان یکی از مهم‌ترین استیبل کوین‌های دنیای ارزهای دیجیتال به میدان باز می‌شود. با کوین نیک همراه باشید تا ببینیم تتر چیست و به چه منظور اختراع شده است.

تتر چیست

پیش از معرفی جامع تتر در کوین نیک، شما را به تماشای ویدیوی معرفی تتر به زبان کوتاه و مختصر دعوت می‌کنم:

 
 

هدف از ایجاد تتر، ایجاد یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت بود تا در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، نقش دلار یا یورو را ایفا کند. تتر پول‌های سنتی را به ارز دیجیتال اما با قیمت ثابت تبدیل می‌کند تا بتوان در شبکه بلاک چین بدون نگرانی نوسانات قیمت، از آن استفاده کرد.

در خصوص قیمت ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی وجود دارد و با این که این مسئله اجازه داده تا بتوان از این طریق با خرید و فروش رمزارز به سود رسید، اما در عین حال این ویژگی باعث شده تا برای استفاده در جریان اصلی اقتصادی روزانه، ارزهای دیجیتال ابزاری مناسب محسوب نشوند.

در حالی که نوسان، همان چیزی است که ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند بیت کوین را به یک ابزار مالی برای کسب درآمد تبدیل می‌کند، در عین حال اجازه نمی‌دهد تا قادر باشند جایگزین یورو یا دلار شوند (البته به جز مسائل قانون‌گذاری رمزارزها). اما از طرفی هم ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از یورو و دلار در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. مخصوصا زمانی که پلتفرم بد نام Silk Road با استفاده از دارک وب و ارزهای رمزنگاری شده، به فعالیت‌های غیرقانونی بزرگی دست زد.

دلیل ایجاد تتر

معرفی مزایای تتر

چرا تتر به وجود آمد؟

در آن زمان، ارزهای دیجیتال حتی به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری هم انتخاب نمی‌شدند، اما خیلی زود نوسانات قیمتی که به وجود آمد و انفجار ۲۰ هزار دلاری قیمت بیت کوین که خیلی‌ها را میلیاردر کرد، باعث شد تا بسیاری از مردم عاشق رمزارزها شوند و موفقیت زندگی خود را در این تکنولوژی اقتصادی جدید ببینند.

از آن زمان، همه چیز تغییر کرد، حتی برخی بانک‌ها و دولت‌ها به حمایت از ارزهای دیجیتال پرداختند و برخی کشورهای دیگر، ارزهای رمزنگاری شده را تهدیدی برای کشور خود می‌دانستند. نوسانات بی‌قرار ارزهای دیجیتال، باعث شد تا آن‌ها به یکی از جذاب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری تبدیل شوند.

اما نوسان ارزهای دیجیتال، همانند قدم گذاشتن روی لبه تیغ است؛ ممکن است قیمت‌ها سر به فلک بکشد یا ناگهان ممکن است یک سرمایه‌گذار در اقیانوس پر از ریسک دنیای رمزارزها ورشکسته شود.

خطر نوسانات ارزهای دیجیتال، پای تتر را به میدان باز کرد

برای این که ارزهای دیجیتال بتوانند آینده دنیای اقتصاد را شکل دهند و به عنوان یک ابزار مالی اصلی در کارهای روزانه مورد استفاده قرار بگیرند، نوسان ارزهای رمزنگاری شده باید کنترل شود و این دقیقا جایی است که سر و کله تتر (Tether) پیدا می‌شود. تتر یک استیبل کوین (Stablecoin) است که خلق شد تا از نظر قدرت خرید، همیشه ثابت باشد و به عنوان ابزاری برای گردش مالی سریع‌تر در شبکه‌های بلاک چین مورد استفاده قرار بگیرد.

به زبان بسیار ساده اگر بخواهیم بگوییم تتر چیست و چطور کار می‌کند، باید گفت که تتر یک ارز دیجیتال اما با قیمتی ثابت شده است که معیار قیمت آن، ارزهای فیات مانند دلار، یورو، یوان، ین و غیره هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رمزارز تتر : پرکاربردترین رمزارز دنیا

پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر ارزهای دیجیتال و شکوفایی بیت کوین که در ادامه، ظهور اتریوم را در پی داشت، حالا استیبل کوین‌هایی مانند تتر، به یکی از مهم‌ترین ابزار تراکنش‌های روزانه دنیای رمزارزها تبدیل شده‌اند.

بدون وجود ثبات، خیلی از فروشندگان و خریداران، نسبت به معامله محصولات و سرویس‌ها دچار تردید خواهند شد و نوسانات قیمت، ترس از دست دادن دارایی‌ها را در پی خواهد داشت. نوسان قیمت‌های ارزهای دیجیتال، شاید بزرگ‌ترین دلیلی است که خیلی‌ها هنوز به سراغ خرید آن نرفته‌اند و وجود استیبل کوین‌ها، دلیلی است که خیلی از تریدرهای بزرگ حاضر به داد و ستد در این دنیای اقتصادی شده‌اند.

جایگاه بالای تتر در دنیای ارزهای رمزنگاری شده

درست است که ارزهای دیجیتال بزرگی نظیر بیت کوین، اتریوم و لایت کوین برای تراکنش‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما در عین حال، هیچگاه نتوانسته‌اند به عنوان پولی برای معاملات روزمره مردم مورد استفاده قرار بگیرند.

ظهور تتر باعث شد تا در نهایت شاهد ثبات در دنیای ارزهای دیجیتال باشیم؛ کاری که دیگر توکن‌ها و کوین‌ها، قادر به انجام آن نبودند. تتر این امکان را در فضای رمزارزها ایجاد کرد تا بتوان آن‌ها را مستقیما نسبت به ارزش ارزهای فیات، به کوین‌های رمزنگاری شده تبدیل کرد.

میزان تراکنش‌های omni
میزان تراکنش‌های تتر در شبکه omni

تتر در ابتدایی‌ترین روزهای خود، در شبکه بلاک چین بیت کوین منتشر شد. اما در نهایت با استفاده از پروتکل Omni Layer، به بلاک چین لایت کوین انتقال یافت و حالا، روی ۷ بلاک چین مختلف مشغول فعالیت است. استیبل کوین تتر، به قدری به درجه اهمیت رسیده که حالا تا زمان نگارش این مطلب، جایگاه سوم ارزش بازار را در میان رمزارزها را به ارزش ۹ میلیارد دلار آمریکا در اختیار دارد؛ درست پشت سر بیت کوین و اتریوم.

ارز دیجیتال تتر چیست

تتر یک ارز فیات رمزنگاری شده هیبریدی است که به نام استیبل کوین شناخته می‌شوند و به اختصار در پلتفرم‌های مختلف به صورت USDT نوشته می‌شود. ارزش تتر وابسته به ارزش دلار آمریکا یا دیگر ارزهای فیات مهم دنیا است. تتر یک دارایی رمزنگاری شده است که توسط شرکت هنگ کنگی Tether Limited منتشر شده و روی پروتکل Omni یا بلاک چین اتریوم، به عنوان یک توکن در این شبکه‌های بلاک چین عمل می‌کند. طبق قاعده سرانگشتی، تمامی تراکنش‌های Omni و دیگر بلاک چین‌های مرتبط با بیت کوین که شامل تتر هم می‌شوند، در تراکنش‌های بیت کوین ثبت می‌شوند و یک هشِ برابر را به اشتراک می‌گذارند. برای آشنایی با چگونگی عملکرد بیت کوین و نرخ هش، مطلب جامع معرفی بیت کوین را مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین چیست و به چه کار می آید؟

در حال حاضر، تتر به عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا شناخته می‌شود و حتی در برخی از صرافی‌های مشهوری نظیر Bitfinex و Poloniex از تتر به عنوان جایگزین دلار بهره می‌برند. وقتی می‌گوییم برای هر تتری که منتشر شده، یک پشتیبان دلار آمریکا وجود دارد، به این معنی است که به همان میزان که تتر در اختیار داریم، به همان میزان هم دلار در شرکت توزیع کننده ذخیره شده است.

مقابله با نوسانات ارزهای دیجیتال توسط تتر

اهمیت ارز دیجیتال تتر به این است که کمک می‌کند تا از شدت نوسانات ارزهای رمزنگاری شده کاسته شود و کاربرانی که مایل هستند، بتوانند به عنوان پول فیات در شبکه بلاک چین رمزارزها و صرافی‌های دیجیتال، از این ارز دیجیتال استفاده کنند.

بنابراین، در خصوص استیبل کوین‌ها به خصوص تتر، شاهد ارزش و قیمت‌های متنوعی نخواهیم بود و همیشه قیمت آن برابر است با ۱ دلار. البته تتر فقط وابسته به دلار نیست. یورو هم جزو ارزهایی محسوب می‌شود که تتر وابستگی بالایی به آن دارد. چرا که یورو تحت کنترل اتحادیه اروپا است و بیشترین درصد کنترل بازارهای اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

مزایای استفاده از تتر چیست

با شرح این ویژگی‌های تتر و به طور کلی استیبل کوین‌ها، استفاده از این ارز دیجیتال نسبت به سایر رمزارزها، مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

یک ارز دیجیتال مناسب برای انتقال

تتر انتقال پول واقعی به پول دیجیتال را تسهیل می‌بخشد. همچنین زمانی که پول سنتی خود را به پول دیجیتال تبدیل کنید، از مزایای شبکه‌ بلاک چین هم بهره‌مند خواهید شد و نگران نوسانات قیمت رمزارزها هم نخواهید بود. همچنین با در اختیار داشتن تتر به جای پول فیات،‌ خرید یا تبادل با ارزهای رمزنگاری شده‌ای نظیر اتر و بیت کوین بسیار سریع‌تر خواهد بود. از طرفی دیگر، تتر برای خرید سریع و ارزان ارزهای رمزنگاری شده، نسبت به رقبا برتری دارد.

یک ارز دیجیتال قابل پذیرش

تعداد قابل توجه‌ای از پلتفرم‌هایی که با ارزهای رمزنگاری شده سر و کار دارند، استفاده از ارز دیجیتال تتر را پذیرفته‌اند. حتی از نظر بین المللی، کاربران کشورهایی که به راحتی امکان جا به جایی ارزهای سنتی مانند دلار را ندارند، می‌توان تتر را به عنوان یک جایگزین مناسب انتخاب کنند.

یک تتر برابر با یک دلار
وابستگی تتر به دلار آمریکا

یک ارز دیجیتال پشتیبان

با داشتن استیبل کوینی مانند تتر، می‌توانید برای سرمایه ارزهای دیجیتال خود یک ثبات ایجاد کنید. می‌توانید برابر با همان میزان سرمایه خود، تتر را به عنوان یک پشتیبان مناسب انتخاب کنید.

زمان تراکنش

سپرده گذاری و دریافت دلار آمریکا از طریق صرافی‌های آنلاین خارجی معمولا زمان زیادی طلب می‌کند. به طور عادی، برای این که بخواهید دلار آمریکای خود را از یک صرافی خارجی جا به جا کنید، بین ۱ تا ۴ روز کاری کامل ممکن است زمان می‌برد. حتی برخی از کشورها استفاده یا تغییر پول فیات به تتر یا دیگر ارزهای دیجیتال را در قانون گذاری خود ممنوع کرده‌اند.

اما در طرف مقابل، ترانکش خرید و فروش تتر تنها در چند دقیقه قابل انجام است. این مزیت موردی بسیار مهم و قابل توجه در خصوص ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. چرا که تبادل کنندگان نیاز به این دارند که به سرعت و دائما ارزها و دارایی خود را جا به جا کنند و به لطف وجود تتر، دیگر نیازی نیست با ارزهای معمولی و دردسرهای بانکی دست و پنجه نرم کنند.

هزینه‌های تراکنش

هزینه تراکنش‌ها در سوئیفت (SWIFT یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) بسیار گران است. در حال حاضر هزینه انجام هر تراکنش بالای ۲۰ دلار معادل با هزینه‌ای حدود ۳۰ دلار است. به علاوه، اگر ارز فیاتی داشته باشید که در صرافی‌ها پشتیبانی نمی‌شود، بانک حتی مبلغی اضافی برای تبدیل ارز شما به ارز پشتیبانی شده دریافت می‌کند.

اما در نقطه مقابل خرید و فروش تتر در کیف پول‌های تتر هیچ هزینه‌ای ندارد.

چطور تتر در قیمت ۱ دلار ثابت می‌ماند؟

با استفاده از نسبت ۱ به ۱، شرکت هنگ کنگی Tether Limited، نسبت به میزان تتری که در چرخه بازار وجود دارد، ارز فیات در ذخایر خود نگه می‌دارد. به زبان ساده، شرکت Tether Limited، به عنوان یک شرکت واسط مورد اعتماد، وضعیت تتر را با ذخیره دلار به همان میزان تتر موجود در بازار، ثابت نگه می‌دارد. پیچیدگی نگهداری و هدایت ارز دیجیتال و ارز فیات کاربران، به واسطه یک سری معادلات توسط این شرکت ساده‌سازی می‌شود تا در عین حال هم شفافیت تتر و هم امنیت این استیبل کوین حفظ شود.

انتقادات بسیار زیادی نسبت به تتر وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد، تتر روی پروتکل Omni و یک سری بلاک چین‌های دیگر نظیر اتریوم عمل می‌کند که یک پلتفرم تطبیق‌پذیر است. این پلتفرم میزبان چندین دارایی و ارز رمزنگاری شده مختلف است که بر اساس بلاک چین بیت کوین عمل می‌کند. همانطور که گفتیم، هر ۱ تتر معادل است با ۱ دلار و در هر زمانی می‌توان آن را برابر با ۱ دلار ارز فیات، مورد استفاده قرار داد.

برای مثال، اگر یک مشتری دلار خود را به حساب صرافی کراکن (Kraken) واریز کند، برابر با هر ۱ دلار، تتر دریافت می‌کند. سپس در پلتفرم‌های داد و ستد ارزهای دیجیتال، می‌توانند این تترها را با ارزهای دیگر نظیر بیت کوین، معامله کنند.

به دنبال آن، هنگامی که به هر میزان، ارز فیات به حساب شرکت Tether Limited واریز شود (پس از انتقال پول به صرافی‌هایی نظیر کراکن) این شرکت در ازای آن، تتر به کیف پول کاربر ارسال می‌کند و سپس کاربر می‌تواند به هر نحوی که می‌خواهد، از استیبل کوین خود بهره‌ ببرد.

این مکانیزم باعث شده تا سوال‌هایی در خصوص امن بودن شبکه و غیرمتمرکز بودن سیستم تتر به وجود بیاید.

مشکلات و انتقادات وارد شده به تتر چیست

با وجود این که تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر کاربرد و ارزش بازار است، با این حال هیچ دارایی دیجیتال دیگری هم مثل تتر زیر ذره‌بین و حمله منتقدان قرار نگرفته است. منتقدین باور دارند که تتر، فاقد شفافیت است و احتمالا نقش زیادی هم در فعالیت‌های مجرمانه دارد. تتر یک ارز دیجیتال کاملا متمرکز در دنیای ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز است.

هنگامی که صحبت از استیبل‌کوین‌ها می‌شود، نقدینگی، ثبات، امنیت، اعتماد، شفافیت، قانونی بودن، مقاومت در برابر سانسور شدن و حریم خصوصی، از مهم‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. با این حال جالب است بدانید که تتر بارها و بارها متهم به عدم رعایت یک سری از این ویژگی‌ها شده است. حتی چندین بار پیش آمده که شرکت تتر، آدرس‌های حاوی ارزهای دیجیتال را مسدود و غیر قابل استفاده کرده است.

شبکه بلاک چین تتر
معرفی شبکه‌های بلاک چین تتر

اما انتقادات به استیبل کوین تتر چیست و آیا این ارز دیجیتال توانسته اتهامات را از خود دور کند؟ در ادامه با برخی از مشکلاتی که تتر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند آشنا می‌شویم:

فرایند حسابرسی

یکی از اصلی‌ترین اتهاماتی که تا امروز به تتر وارد شده، این است که به آن اندازه که تتر وجود دارد، دلار برای پشتیبانی از آن در ذخایر موجود نیست. منتقدان تتر، اعتقاد دارند که این ارز دیجیتال بر اساس یک ذخیره ناچیز عمل می‌کند و از قانون ۱ تتر معادل ۱ دلار در ذخایر پیروی نمی‌کند. البته تتر در طول سال‌ها تلاش کرده تا این اتهامات را رفع کند. در سال ۲۰۱۹، تتر اعلام کرد که همه ذخایر تتر، از پول فیات نیستند و ارزهای دیگر هم به جز دلار، به منظور پشتیبانی از تتر وثیقه گذشته شده‌اند.

اما اوضاع زمانی شدت گرفت که صرافی Bitfenix به عنوان شرکت خواهر تتر، ضررهای خود را با موجودی‌های این استیبل کوین جبران می‌کرد.

وابستگی به سیستم بانکی

یکی از مشکلات پرتکراری که در خصوص تتر وجود دارد، ارتباط آن با سیستم‌های بانکی است. تتر به منظور عملکرد خود، وابسته به سیستم‌های سنتی بانک‌ها است تا بتواند دارایی‌های رزرو شده تتر را نگهداری کند. از طرفی دیگر، در کشورهای مختلف، پشتیبانی بانک‌ها از ارزهای رمزنگاری شده ممنوع است. همین مسئله باعث شده تا تتر بارها و بارها همکاری خود با بانک‌های مختلف را تغییر دهد. ترس از دست دادن پشتیبانی بانک‌ها، ممکن است پایانی برای تتر باشد.

از طرفی دیگر، تتر برای مسائل قانونی با بانک‌ها و موسسات دولتی هم همکاری می‌کند و در صورت دریافت هرگونه دستور، می‌تواند آدرس‌های کاربران را مسدود کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال تتر و تسلط بر فضای استیبل‌کوین

قانونی بودن یا نبودن؟

اوضاع برای تتر وقتی نابسامان‌تر شد که دادستانی شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا، ایستادگی در برابر برخی ارزهای دیجیتال از جمله اتهامات وارده به سیستم سرمایه و رزرو ۱ تتر ۱ دلار را آغاز کرد.

این دادستانی اعلام کرد که صرافی Bitfinex ضرری ۸۵۰ میلیون دلاری را تجربه کرده و برای جبران این خسارت، از سرمایه رزرو شده تتر استفاده کرده است. چرا که مدیران صرافی بیتفینکس و تتر یکی هستند. همچنین دادستانی نیویورک اعلام کرد که تتر قوانین نگهداری ۱ دلار برای هر ۱ تتر را رعایت نمی‌کند و به همین دلیل عملکرد آن به عنوان یک استیبل کوین،‌ فاقد اعتبار است.

آیا تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است؟

دلیل تمامی نگرانی‌ها و انتقاداتی که نسبت به تتر وارد می‌شود، این است که تتر در تمامی بخش‌های سیستم خود، یک ارز دیجیتال متمرکز است. بر خلاف ارزهای دیجیتال بزرگی نظیر بیت کوین و اتر، تتر از یک سیستم متمرکز بهره‌ می‌برد. شرکت ارائه دهنده تتر، وابسته به فعالیت‌های دولت و بانک‌ها است و ارزهای رزرو شده تتر، در اختیار بانک‌های دولتی قرار دارد.

در عین حال با این که خیلی‌ها بر این فرض هستند که خود ارز تتر، یک ارز غیرمتمرکز است، با این حال بارها و بارها شرکت تتر نشان داده است که می‌توان تراکنش‌های این ارز را بازگرداند یا به صورت اجباری روی آن هارد فورک (Hard Fork) انجام داد.

البته که این انتقادات به دیگر استیبل‌ کوین‌های بزرگ دیگر هم وارد است، اما هیچ کدام از مشکلات آن‌ها به این اندازه صاحبان تتر را تهدید نمی‌کنند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، استیبل کوین‌های غیرمتمرکزی مانند DAI و Reserve در تلاش هستند تا با پوشش ضعف‌هایی که تتر دارد، جایگاه خود را به دست بیاورند.

موارد استفاده تتر
موارد کاربردی تتر چیست

تتر برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

همانطور که گفته شد، هدف اول تتر این است تا نقدینگی ایجاد کند و مانعی برای نوسانات بازار ارزهای رمزنگاری شده باشد. این توکن‌ها از آن جایی که وابسته به ارزهای فیات هستند، نباید دارای ریسک از بین رفتن ارزش یا تحت لرزش نوسانات باشند.

به همین دلیل، استیبل کوین‌ها نست به ارزهای رمزنگاری شده دیگر مانند بیت کوین، از نظر قیمتی، از ریسک‌های کمتری برخوردارند. با وجود ضعف‌هایی که در خصوص این استیبل کوین مطرح کردیم، تتر توانسته جایگزینی برای پول‌های فیات باشد. برای خیلی از سرمایه‌گذاران، تتر راهی را ایجاد کرده تا بتوانند در هنگام خرسی بودن بازار، به راحتی سرمایه خود را حفظ کنند، مخصوصا در کشورهایی که تبدیل ارزهای دیجیتال به ارز فیات بسیار عذاب آور است.

پایداری قیمت

بی‌ثباتی ارزهای دیجیتال شهرتی است که با بدنامی همراه بوده‌اند. به همین دلیل استیبل کوین‌ها توانسته‌‌اند خود را به خوبی در دنیای رمزارزها نشان دهند. افرادی که بیشترین لذت را از این منفعت می‌برند، تریدرهای آلت کوین‌های کوچک‌تری هستند که هیچ نقدینگی مناسبی در بازار ندارند. وقتی صحبت از معامله ارزهای بی‌ثبات باشد، انواع و اقسام ریسک‌ها یک تریدر را تهدید می‌کنند. بنابراین وجود یک ارز با ثبات که نقدینگی مناسبی داشته باشد، توجه بسیاری از تریدرها را به خود جلب می‌کند.

بلاک چین تتر چیست و چطور عمل می‌کند؟

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، تتر بر اساس بلاک چین Omni کار خود را به صورت جدی‌تر آغاز کرد. اما لازم به ذکر است که علاوه بر Omni، استیبل کوین تتر حالا روی ۷ بلاک چین مشغول فعالیت است. در ابتدای سال ۲۰۲۰، تتر به عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین حال حاضر دنیا بر اساس ارزش بازار، به شبکه بیت کوین کش (Bitcoin Cash) هم اضافه شد.

با اعلام این خبر، تتر در حال حاضر روی بلاک‌ چین‌های Algorand، EOS، Ethereum، Liquid Network، Omni، Tron و Bitcoin Cash فعالیت دارد.

تمامی بلاک چین‌هایی که تتر در آن‌ها قرار دارد:

  • بلاک چین Bitcoin Cash: تتر در شبکه بیت کوین کش، با پشتوانه توکن این بلاک چین به نام Simple Ledger Protocol عرضه می‌شود. تتر قصد دارد تا در این شبکه، به عنوان ابزاری برای تسهیل پرداخت اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
  • بلاک چین Omni: بلاک چین امنی، پلتفرمی برای تبادل دارایی‌های دیجیتال شخصی‌سازی شده است که نرم‌افزار آن روی یکی از محبوب‌ترین، مورد اعتماد‌ترین و امن‌ترین بلاک چین دنیا یعنی بیت کوین ساخته شده است.
  • بلاک چین Liquid Network: لیکوئید نتوورک، یک پلتفرم پرداخت سایدچین (Sidechain) است که به منظور ایجاد روشی برای پرداخت‌های مطمئن‌تر و سریع‌تر معاملات بیت کوین ایجاد شده است.
  • بلاک چین EOS: این بلاک چین پس از بروزرسانی‌اش در سال ۲۰۱۸، خود را قدرتمندترین زیرساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز معرفی کرد. این بلاک چین اجازه توسعه، میزبانی، اجرا و انتشار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سطح تجاری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.
  • بلاک چین Algorand: هدف از ایجاد بلاک چین Algorand، ایجاد سیستمی شفاف برای همه است تا بتوانند پروژه‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را در آن اجرا کنند.
  • بلاک چین Tron: شبکه ترون یک پلتفرم بلاک چین اشتراک گذاری محتوا و سرگرمی غیرمتمرکز است که از تکنولوژی همتا به همتا استفاده می‌کند و سعی دارد بستری برای شبکه‌های اجتماعی آینده باشد.
  • بلاک چین Ethereum: در نهایت اتریوم به عنوان شبکه‌ای که بیشترین سهم را از ارزش بازار تتر در اختیار دارد، یک پلتفرم متن باز است که از تکنولوژی بلاک چین برای ایجاد و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند و به عنوان یکی از مورد اعتمادترین پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود.
تتر در تکنولوژی بلاک چین
میزان توزیع تتر در بین ۳ بلاک چین محبوب

اهمیت بلاک چین اتریوم برای تتر

بخش زیادی از تترهای موجود، در اکوسیستم بلاک چین اتریوم در جریان هستند. تا زمان نگارش این مطلب، بیش از ۶۸ درصد از توکن‌های تتر به عنوان توکن‌های ERC-20 در پلتفرم اتریوم قرار دارند. حضور تتر در بلاک چین اتریوم، روی استخر‌های نقدینگی، کیف پول‌های دیجیتال ذخیره ارزهای رمزنگاری شده، حجم معاملات و راحتی خروج، تاثیر مثبتی گذاشته است. تتر اجازه داده تا تریدرهای اتریوم، چندین انتخاب برای خود داشته باشند و در عین حال بتوانند به راحتی بین بلاک چین‌های مختلف جا به جا شوند.

در جدول زیر، می‌توانید میزان توزیع توکن تتر را در میان ۳ بلاک چین محبوب اتریوم، امنی و ترون مشاهده کنید:

روش خرید تتر چیست و از کجا تتر بخریم؟

همانطور که در معرفی این ارز دیجیتال گفتیم، تتر یک ارز رمز پایه با قیمت ثابت محسوب می‌شود که پشتوانه آن، دلار آمریکا است. قیمت هر سکه از این استیبل کوین همیشه چیزی در حدود ۱ دلار است و به همین منظور ارز مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه‌ای است که وارد دنیای ارز دیجیتال کرده‌اید.

اما برای خرید تتر می‌توانید روی خدمات صرافی ارز دیجیتال کوین نیک حساب کنید. ما تقریبا در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات خرید و فروش تتر و سایر ارزهای دیجیتال هستیم.

تنها کافی است پس از ثبت نام در سایت کوین نیک، مراحل احراز هویت خود را انجام دهید و به راحتی با کارت‌های بانکی داخلی کشور، به خرید تتر، بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری بپردازید. برای آشنایی با چگونگی خرید تتر در ایران، می‌توانید راهنمای جامعه کوین نیک را در این رابطه مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کوین نیک

باید در نظر داشته باشید که برخی از صرافی‌ها از تتر پشتیبانی نمی‌کنند. به دلیل برخی از محدودیت‌هایی که در قانون گذاری ارز دیجیتال توسط ایالات متحده آمریکا به وجود آمده، برخی از صرافی‌ها نظیر کوین بیس از تتر یا USDT پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین قبل از انتقال یا خرید تتر از صرافی‌های معروف، ابتدا باید تحقیقات لازم را انجام دهید.

انواع کیف پول‌های تتر
معرفی بهترین کیف پول‌های تتر

روش‌های ذخیره و نگهداری تتر چیست

ذخیره تتر درست همانند ذخیره هر ارز دیجیتال دیگری انجام می‌شود و کاملا بستگی به شخص تریدر دارد. یک فرد ابتدا باید نیاز خود را نسبت به دسترسی، امنیت و حریم خصوصی بسنجد و سپس به سراغ انتخاب‌های خود در مورد کیف پول ارز دیجیتال برود. اما انتخاب‌های یک فرد برای ذخیره تتر چیست و کدام کیف پول‌های رمزنگاری شده، بهترین گزینه محسوب می‌شوند؟

در خصوص تتر، یک تریدر ۴ انتخاب پیش روی خود دارد:

  • کیف پول‌های حضانتی
  • کیف پول‌های غیر حضانتی
  • کیف پول‌های سرد
  • کیف پول‌های گرم

معرفی انواع کیف پول تتر

در ادامه با مزایا و معایب انواع کیف پول تتر آشنا می‌شویم و سپس بهترین کیف پول‌های تتر را معرفی می‌کنیم.

کیف پول حضانتی تتر چیست

یک کیف پول حضانتی (Custodial)، به حساب‌های درون یک صرافی گفته می‌شود که تترهای یک فرد در آن جا نگهداری می‌شوند و وظیفه حفاظت از آن‌ها برعهده خود صرافی است، مانند صرافی‌هایی نظیر Bybit. در صورتی که به سراغ این نوع ذخیره تتر بروید، این امکان وجود دارد تا به سرعت در صورت یافتن موقعیت مناسب خرید و فروش، تترهای خود را سریعا در صرافی جا به جا کند.

با این روش یک خریدار یا فروشنده می‌تواند سریع و بدون معطلی، بین موقعیت خرید و فروش وارد یا خارج شود. اما از طرفی دیگر، یک کیف پول حضانتی روی پلتفرم خرید و فروش، از امنیت و کنترل کافی برخوردار نیست. اولا یک پلتفرم همیشه در معرض خطر خاموشی یا هک قرار دارد، دوما یک صرافی می‌تواند ناگهان تمامی حساب‌ها را بسته و با پول‌های مردم پا به فرار بگذارد.

این نوع صرافی‌ها، به صرافی‌های متمرکز مشهور هستند.

کیف پول غیر حضانتی تتر چیست

یک کیف پول غیر حضانتی یا بلوک ذخیره غیر حضانتی (Non Custodial)، مانند ShapeShift، شامل نگهداری تتر در صرافی‌های غیرمتمرکز است. از آن جایی که صرافی‌های غیرمتمرکز به تازگی در دنیای معاملات ارزهای دیجیتال شروع به رشد کرده‌اند، نقدینگی در آن‌ها کوچک‌تر است، با این حال همچنان گزینه خرید و فروش سریع و بدون وقفه در این پلتفرم‌ها وجود دارد.

از طرفی دیگر، قیمت‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز پر افت و خیزتر است، اما در عین حال، امنیت به مراتب بالاتری نسبت به صرافی‌های مترمکز و کیف پول‌های حضانتی دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی غیر متمرکز چیست و چه تفاوتی با صرافی متمرکز دارد

کیف پول‌های داغ تتر چیست

کیف پول‌های ارز دیجیتال، یک نرم‌افزار منحصر به فرد خارج از پلتفرم‌های صرافی هستند. این کیف پول‌ها به ۲ نوع کیف پول‌های داغ و کیف پول‌های سرد شهرت دارند.

یک کیف پول داغ (Hot Wallet)، کیف پولی است که به هر نحوی، به اینترنت متصل است. این نوع کیف پول‌ها معمولا به شکل نرم‌افزارهای دسکتاپ یا اپلیکیشن‌های موبایلی هستند و اجازه می‌دهند به راحتی تترهای خود را دریافت یا ارسال کنید. از آن جایی که این کیف پول‌ها همیشه آنلاین و به اینترنت متصل هستند، بنابراین برای پرداخت یا خرید و فروش سریع تتر، کارایی بیشتری دارند. این کیف پول‌ها برای معامله‌گرانی که روزانه خرید و فروش می‌کنند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

اما در عین حال باید توجه داشت که به دلیل آنلاین بودن دائمی کیف پول‌های داغ، خطر هک شدن همیشه آن‌ها را تهدید می‌کند. یا حتی یک سهل‌ انگاری از سوی شما خوراک کلاهبرداران را جور کرده است. البته که می‌توان امنیت این‌گونه کیف پول‌ها را هم به خوبی تامین کرد. مطلب زیر به شما در این امر کمک خواهد کرد:

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

کیف پول‌های سرد تتر چیست

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال که در معرض اینترنت قرار ندارند، کیف پول‌های سرد یا Cold Wallet نامیده می‌شوند. این کیف پول‌ها، نسبت به تمامی گزینه‌های دیگر، از امنیت بسیار بالاتری برخوردار هستند و به دلیل آنلاین نبودن و عدم اتصال دائمی به اینترنت، از شر هکرها و کلاهبرداران به دور هستند. اما از طرفی دیگر، خرید و فروش با استفاده از این کیف پول‌ها زمان‌ بر است. کیف پول‌های سرد به صورت کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول کاغذی در دسترس قرار دارند. می‌توانید برای درک هر چه بیشتر کیف پول‌های سرد، مطالب اختصاصی کوین نیک را در این خصوص مطالعه کنید:

بهترین کیف پول‌های تتر چیست و چه امکاناتی در اختیار می‌گذارند؟

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری تتر:

Ledger: همانطور که گفته شد، بهترین کیف پول‌ها برای هر گونه امور ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های سخت افزاری یا کیف پول‌های سرد هستند. این نوع کیف پول‌ها، سخت افزاری محسوب می‌شوند که ارزهای شما را به صورت آفلاین درون خود نگهداری می‌کند و دزدی از آن کاملا غیر ممکن است، مگر آن که کلاهبردار یا هکر به خود سخت افزار دسترسی داشته باشد که باز هم برای ورود به آن نیاز به رمز است. کیف پول دیجیتالی Ledger که شامل دو مدل Model S و Model X است، بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال از جمله تتر را پشتیبانی می‌کند. مزیت Model X این است که می‌توانید آن را از طریق گوشی هوشمند خود هم کنترل کنید.

Trezor: یکی دیگر از کیف پول‌های سخت افزاری محبوبی است که از تتر پشتیبانی می‌کند. این کیف پول سخت‌افزاری هم شامل دو مدل Trezor One و Trezor Model T است. مدل Trezor T که مدل جدیدتر محسوب می‌شود، دارای یک صفحه نمایش لمسی است و تنها با کامپیوترها قابل کنترل هستند.

بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری تتر:

Coinomi: کوینومی یکی از پلتفرم‌های تولید کننده کیف پول نرم افزاری یا کیف پول داغ است که اجازه می‌دهد بیش از ۱۵۰۰ نوع ارز دیجیتال از جمله تتر را در آن حفظ کنید. این کیف پول ظاهر کاربری دوستانه‌ای دارد. این کیف پول نرم افزاری برای سیستم‌ عامل‌های iOS، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس در دسترس قرار دارد.

Exodus: یکی از کیف پول‌های نرم افزاری زیبا با رابط کاربری عالی است که بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال از جمله تتر را پشتیبانی می‌کند. اگر یک فرد تازه کار در دنیای ارزهای دیجیتال هستید، به دلیل طراحی دوستانه محیط کاربری این کیف پول دیجیتال، استفاده از Exodus کاملا پیشنهاد می‌شود. این کیف پول نرم افزاری برای سیستم‌ عامل‌های iOS، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

Tether: لازم به ذکر است که خود تتر دارای یک رابط کاربری داخلی تحت وب است تا بتوانید تترهای خود را در آن نگهداری کنید. البته از آن جایی که این رابط کاربری فقط و فقط از تتر پشتیبانی می‌کند و کاربری دیگری با ارزهای دیجیتال غیر از تتر ندارد، چندان نمی‌تواند گزینه کاربرد‌پذیری باشد. همچنین، این سرویس پیش از این به دلیل یک هک گسترده ۳۰ میلیون دلاری USDT امنیت خود را زیر سوال برده است.

آیا می‌توان تتر را مانند بیت کوین استخراج کرد؟

تتر، همانند بیت کوین از شیوه استخراج و گواه اثبات کار (Proof of Work) به دست نمی‌آید. همچنین تتر مشابه سیستم گواه اثبات سهام (Proof of Work) هم نیست. همانطور که در این مطلب گفته شد، تتر وابسته به دلار است و هر بار که دلاری به منظور خرید تتر واریز شود، یک تتر توسط شرکت مادر، تولید و منتشر می‌شود.

همین مسئله باعث شده تا تتر در گروه ارزهای غیرمتمرکز قرار نگیرد. متمرکز بودن این ارز، نگرانی‌های زیادی را در خصوص این رمزارز به وجود آورده است. وجود این نگرانی‌ها، در نتیجه منجر به ظهور رقیبانی شده که شاید در حال حاضر فاصله زیادی با تتر داشته باشند، اما ویژگی‌های مثبت زیادی را به کاربران ارائه می‌دهند.

شبکه تتر
اهمیت شبکه‌سازی در موفقیت تتر

مزایای دیگر استیبل کوین‌ها نسبت به تتر چیست

در ادامه با برخی از ویژگی‌هایی استیبل کوین‌ها که تتر از آن‌ها عاجز است، آشنا می‌شویم:

شفافیت

تقریبا تمامی استیبل کوین‌هایی که در حال رقابت در بازار هستند، این توانایی را دارند تا نسبت به شفافیت ویژه‌ای که نسبت به تتر دارند، به خود افتخار کنند. پروژه‌هایی مانند USD Coin (USDC)، True USD (TUSD) و Paxos Standard (PAX) در زمینه مدیریت و جزئیات کاری خود، شفافیت بالایی به جا گذاشته‌اند. برای مثال، استیبل کوین USDC با گروه‌ها و موسسات مختلفی همکاری نزدیک داشته تا به صورت قانونی و شفاف برای کاربران، به کار خود ادامه دهد.

پشتیبانی مناسب

شفافیت مناسب یک ارز دیجیتال مخصوصا در زمینه استیبل کوین‌ها، در نتیجه منجر به پشتیبانی مناسب از آن کوین می‌شود. برای مثال، استیبل کوین USDC به صورت دائم با شرکت‌های مشهوری مانند Grant Thronton LLP حسابرسی انجام می‌دهد. برخی دیگر از استیبل کوین‌هایی مانند PAX حتی پای خود را فراتر می‌گذارند و سرمایه هر مشتری را تفکیک می‌کنند و برای هر کدام بالاترین سطح شفافیت و امنیت را در نظر می‌گیرند.

بدون نیاز به اعتماد

در طول تاریخ ارزهای رمزنگاری شده، اکوسیستم ارزهایی که دارای زیرساخت شکننده‌ای بوده‌اند، کاملا ثابت شده است و بارها و بارها شاهد هک شدن صرافی‌ها بوده‌اند. این خطری است که یک ارز دیجیتال متمرکزی مانند تتر را دائما تهدید می‌کند. این ریسک با وجود صرافی Bitfinex حتی چند برابر می‌شود. بارها شده است که این صرافی، خسارت‌های خود را با ذخایر تتر جبران کرده است.

البته که خیلی از دیگر استیبل کوین‌ها چنین مشکلی دارند و تنها تعداد انگشت شماری از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز هستند که از این مشکلات خود را دور کرده‌اند. با این حال، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در حال حاضر بهترین راه حل برای بازار ارزهای ثابت هستند، می‌توانند مقیاس‌پذیر باشند و نیاز نقدینگی را برای کاربران رفع کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای کامل استفاده از تتر

ویژگی‌های بارز تتر چیست و چطور در رقابت استیبل کوین‌ها یکه‌ تازی می‌کند؟

با وجود مشکلات بی‌شماری که در خصوص تتر وجود دارد و ویژگی‌های حیاتی و برجسته‌ای که رقبای آن به کاربران ارائه می‌دهند، با این حال تتر به عنوان یکه تاز دنیای استیبل کوین‌ها به کار خود ادامه داده است. تا لحظه نگارش این مطلب، در نبرد استیبل کوین‌ها، تتر بیش از ۹۷ درصد از حجم استیبل کوین‌ها و بیش از ۸۱ درصد از ارزش بازار تمامی استیبل کوین‌ها را در اختیار دارد.

بزرگ‌ترین رقبای تتر، TSUD، USDC و PAX به شمار می‌روند، اما جالب است بدانید که TUSD تنها ۱ درصد از حجم کلی استیبل کوین‌ها را در اختیار دارد. این مسئله یک سوال بزرگ را به وجود آورده است: ویژگی تتر چیست که توانسته در برابر تمامی این رقبا با ویژگی‌های جذاب‌شان پیروز شود؟

اثر شبکه‌ای تتر

جدا از بهره مرکب یا بهره بر سود (Compounding Interest)، قدرتمندترین عنصری که می‌تواند روی یک اقتصاد تاثیر بگذارد،‌ اثر شبکه‌ای یا Network Effect است. اثر شبکه‌ای تتر چیست و چطور تاثیرگذار بوده است؟ یک اثر شبکه‌ای، به معنی اثری است که یک استفاده کننده از کالا یا خدمات روی آن می‌گذارد. هر چقدر که شبکه قوی‌تر باشد، تعداد استفاده کنندگان بیشتر می‌شود و در نتیجه روی ارزش آن محصول یا کالا تاثیر می‌گذارد.

تک تک ارزهای دیجیتالی که امروزه به قدرت رسیده‌اند، اثر شبکه‌ای روی آن‌ها تاثیرگذار بوده است و استیبل کوین‌ها هم در این مسئله مستثنا نیستند.

هنگامی که تعداد قابل توجهی از کاربران شروع به استفاده از یک داریی کنند، میزان استفاده از آن هم دائما به شیوه‌های مختلف رشد می‌کند. این دقیقا اتفاقی است که برای استیبل کوین تتر رخ داده. تتر در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، اما انفجار استفاده از آن در سال ۲۰۱۷ به وقوع پیوست. پروژه تتر به لطف یک حرکت رو به رشد گاوی سود برد و هیچ رقیبی هم وجود نداشت که بخواهد با آن مبارزه کند؛ تتر در زمان خود، تنها انتخاب کاربرانی بود که به دنبال قیمت ثابت بودند.

تقریبا تمام رقبای امروزی تتر، از سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کردند، اما تا آن زمان، دیگر تتر بار و بندیل خود را بسته بود و دندان‌هایش برای بازار تیز شده بود. حال فقط یک نیروی عجیب و غریب در دنیای ارزهای دیجیتال قادر است تتر را از تخت پادشاهی پایین بکشد.

ندانم گرایی بلاک چین

منظور از ندانم گرایی بلاک چین تتر چیست ؟ بالاتر در خصوص تعداد بلاک چین‌هایی که تتر در آن‌ها حضور دارد صحبت کردیم. تتر سعی کرده تا در برابر بیت کوین، روی دیگر بلاک چین‌ها سرمایه‌گذاری کند و حالا روی بیش از ۷ بلاک چین، به خصوص بلاک چین اتریوم حاضر شده است.

با وجود فلسفه ندانم گرایی در بلاک چین (Agnosticism Blockchain)، تتر می‌تواند مزیت‌های خود را روی چندین شبکه داشته باشد و از سایه موفقیت‌های بیت کوین دور شود. یکی از تئوری‌های پر تکرار تتر این است که این استیبل کوین توانسته روی قیمت بیت کوین تاثیر مستقیم بگذارد.

تاثیر در نوسانات و نقدینگی

رهبری تتر و شبکه‌ای که در اختیار دارد، باعث شده تا به نقدینگی بالایی دست پیدا کند. تریدرهای بزرگ‌تر و موسسات، تنها زمانی می‌توانند بین موقعیت‌های خرید و فروش جا به جا شوند که نقدینگی بالایی وجود داشته باشد. بنابراین، تتر جذاب‌ترین استیبل کوین ممکن برای بازیگران بزرگ دنیای داد و ستد رمزارزها محسوب می‌شود؛ بازیگرانی که نیازی به رضایت‌های قانونی ندارند و به مشکلاتی که در خصوص تتر وجود دارد اهمیتی نمی‌دهند.

هیولایی معیوب اما بی‌رقیب

تتر، بزرگ‌ترین استیبل کوین حال حاضر دنیا است که از مشکلات فراوانی رنج می‌برد. عدم شفافیت، بی‌اعتماد، وابسته به دولت‌ها و بانک‌ها، متمرکز بودن و ۱۰ها مسئله دیگر،‌ تتر را به هیولایی ترسناک تبدیل کرده‌اند که نه شکست می‌خورد و نه می‌توان آن را فرشته‌ای در دنیای ارزهای دیجیتال دانست. با این حال، بازار ارزهای دیجیتال از ویژگی‌های این هیولا سود می‌برد؛ نقدینگی، ثبات قیمت، شبکه و کاربردپذیری، ویژگی‌هایی هستند که تتر را به برنده میدان نبرد تبدیل کرده‌اند.

تمامی شواهد با شفافیت کامل نشان داده‌اند که تتر به لطف تاریخ طولانی‌تر و نتیجه‌ای که از شبکه خود گرفته، باعث شده تا به عنوان برترین استیبل کوین، از رقبا سبقت بگیرد و حالا به سومین ارز دیجیتال دنیا از نظر ارزش بازار تبدیل شود.

در این مطلب به خوبی با تتر آشنا شدیم. حال زمان آن است تا نظر خود در خصوص تتر را با کوین نیک به اشترام بگذارید.