ارز دیجیتال تتر در حال حاضر و پس از گذشت ۶ سال از شروع فعالیت، به یک پایگاه اصلی تبدیل شده است و کم‌کم بر فضای استیبل‌کوین‌ تسلط می‌یابد. اما آیا می‌دانید چطور این اتفاق روی داده است؟ آیا می‌دانید چطور تتر بر استیبل‌کوین‌ها تسلط یافته است؟ اگر شما هم می‌خواهید اطلاعاتی در این حوزه کسب کنید، با ما در این مطلب از کوین نیک همراه باشید.

نکات اساسی به‌شرح زیر هستند:

  • استیبل‌کوین تتر (USDT) برای بهبود نقدشوندگی در اوایل بازار بیت‌کوین معرفی شد.
  • این پروژه با بحث‌وگفتگوهای حقوقی مختلفی روبه‌رو بوده است که پیرامون مشروعیت پشتوانه ۱:۱ USD بود.
  • علی‌رغم موانع موجود، این استیبل‌کوین بر یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در رمزنگاری مسلط شده است.

از سال ۲۰۱۴، استیبل‌کوین تتر (USDT) که مسلط بر دلار است، رشد یافته تا بر فضای رمزنگاری حاکم شود.

این توکن در میان تاجران جایگاهی پیدا کرده که به‌دنبال محافظت در برابر دارایی‌های بی‌ثبات دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتر به‌وجود آمده است. با این‌ حال، در طول مسیر، با جنجال‌های مختلفی روبه‌رو بوده است.

با وجود این موانع، ارز دیجیتال تتر عنوان شماره یک استیبل‌کوین را در میان طیف گسترده‌ای از معیارها به‌د‌ست آورده است.

ارز دیجیتال تتر و تسلط بر فضای استیبل کوین

استیبل کوین تتر

استیبل‌کوین ارز دیجیتال تتر چیست؟

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد فنی تتر به خبرگزاری کریپتو گفت:

ارز دیجیتال تتر از «مزیت پیشگام‌بودن» در فضای رمزنگاری برخوردار است. «در سال ۲۰۱۴، اعضای جامعه رمزنگاری پس از مشاهده مشکل بزرگی در این فضا گرد هم آمدند.» «جابه‌جایی بین ارز فیات و ارز رمزنگاری‌شده برای انجام معامله‌ها در نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار کند بود.»

در آن زمان، بزرگ‌ترین معامله بین دلار آمریکا و بیت‌کوین بود، اما از آن‌جا که پردازش معامله در یک بانک سنتی ممکن است ۳ تا ۵ روز طول بکشد، شکاف قیمتی گسترده‌ای در صرافی‌ها آغاز شد.

قیمت بیت‌کوین در آن مدت چند روزه که بانک‌ها برای تایید معامله‌ها نیاز داشتند، توانست به‌طرز چشمگیری تغییر کند.

شکاف قیمت در صرافی به تفاوت بین بالاترین قیمتی که یک خریدار پرداخت خواهد کرد یعنی قیمت «پیشنهادی» و کمترین قیمتی که یک فروشنده برای یک دارایی معین می‌پذیرد یعنی قیمت «درخواستی» اشاره دارد.

قیمت‌های پیشنهادی را می‌توان تقاضا برای یک دارایی و قیمت‌های درخواستی را می‌توان عرضه این دارایی در نظر گرفت.

وقتی این شکاف قیمتی کوچک باشد، نشان می‌دهد که یک بازار نسبتاً نقدشونده است. زمانی‌که این شکاف قیمتی بزرگ باشد، بازار غیرنقدشونده است. در زمان ایجاد تتر، بازار بیت‌کوین بسیار غیرنقدشونده و این شکاف قیمتی بسیار گسترده بود.

آردوینو و بقیه تصمیم گرفتند برای بهبود سرعت معامله‌ها، یک نسخه دیجیتالی از دلار آمریکا را ارائه دهند و نقدشوندگی معامله بیت‌کوین را بیشتر کنند. برای انجام این کار، آن‌ها یک توکن ساختند که همیشه برابر با قیمت یک دلار آمریکا است و آن را USDT نامیدند.

آردوینو گفت:

«۳ مرحله وجود دارد که در چرخه زندگی USDT جدید اتفاق می‌افتد: دادن مجوز، صدور و نقدکردن.»

استیبل‌کوین ارز دیجیتال تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر

این مطلب راهم مطالعه کنید: عبور ارزش بازار تتر از ریپل در گیر و دار شرایط بحرانی ارزهای دیجیتال

USDT مجاز، توکن‌های تتر هستند که در گردش نیستند، اما بر اساس تقاضای مشتری شخص ثالث برای خرید در دسترس قرار می‌گیرند. آن‌ها در خزانه‌داری تتر وجود دارند.

هربار که یک مشتری تاییدشده تتر بخواهد USDT به ارزش ۱ دلار را بخرد، ابتدا باید این وجوه را به بانک ارز دیجیتال تتر ارسال کند. ارسال وجوه، مرحله صدور را وارد عمل می‌کند. سپس ارز دیجیتال تتر مبلغ معادل USDT را برای مشتری ارسال می‌کند.

ارز دیجیتال تتر به USD بر اساس تقاضای پیش‌بینی‌شده کاربر مجوز می‌دهد. در زمان نوسان‌ها، مانند مارس ۲۰۲۰، آن‌ها USDT بیشتری را مجاز کردند، زیرا انتظار می‌رفت معامله‌گران هنگام تجارت، به‌دنبال استفاده از استیبل‌کوین باشند.

«وقتی بازار راکد است، دیگر نیازی به مجوز بیشتر USDT نیست. ما فقط باید بافر (حاشیه امنیت) خود را حفظ کنیم.»

بر این اساس، USDT مجاز بیشتری نسبت به USDT صادرشده وجود دارد.

همچنین، ارز دیجیتال تتر باید قبل از صدور، توکن‌هایی ایجاد کند تا تعداد دفعاتی‌ را محدود کند که کلیدهای ساخت خود را در معرض خطرهای امنیتی قرار می‌دهد. با توجه به حجم بالا و نقش اصلی USDT در فضای رمزنگاری، ممکن است عوامل مخرب به ارز دیجیتال تتر چشم طمع داشته باشند.

پس از صدور، کاربران می‌توانند هر زمان و با استفاده از عملکرد نقدشدن ارز دیجیتال تتر، این توکن‌ها را با دلار نقد کنند.

ارز دیجیتال تتر ادعا می‌کند که برای هر توکن تتر در گردش، مبلغ معادل پشتوانه را در ذخایر خود دارد. صحت این ادعا در موارد بسیاری مورد تردید قرار گرفته است.

برای درک این مغایرت، خوانندگان باید درباره گروه تتر شرکت‌ها، صرافی رمزنگاری بیت‌فینکس و آیفینکس هم مواردی را بدانند.

چرا USDT بحث‌برانگیز است؟

در گروه شرکت‌های ارز دیجیتال تتر، ۴ شرکت وجود دارد. آن‌ها شامل عملیات محدود تتر (Tether Operations Limited) ، محدودیت تتر (Tether Limited)، محدودیت بین‌المللی تتر (Tether International Limited) و محدودیت منابع تتر (Tether Holdings Limited) هستند. تمام این شرکت‌ها به‌جز محدودیت منابع تتر، USDT صادر کرده و با آن فعالیت می‌کنند.

بسته به شرایط نظارتی که مشتریان در آن قرار دارند، آن‌ها با یک شرکت متفاوت ارتباط برقرار می‌کنند.

طبق شرایط و خدمات ارز دیجیتال تتر، شهروندان آمریکایی از تعامل با هریک از گروه‌های شرکت تتر منع شده‌اند.

اگر یک کاربر با هر زیرساخت بانکی آمریکایی ارتباط برقرار کند، با محدودیت تتر (Tether Limited) ارتباط برقرار کرده است. دلیل آن هم این است که Tether Limited به‌عنوان یک کسب‌وکار خدمات پول ثبت شده و به قانون‌گذار ایالات متحده، FinCEN، گزارش می‌دهد.

مشتریانی که به ایالات متحده وابسته نیستند با محدودیت بین‌المللی تتر (Tether International Limited) ارتباط برقرار می‌کنند. Tether Operations Limited وب‌سایت ارز دیجیتال تتر را اداره می‌کند و همچنین مالکیت معنوی ارز دیجیتال تتر را دارد.

شرکت آیفینکس مالکیت صرافی رمزنگاری بیت فینکس را دارد و آن را اداره می‌کند.

چرا USDT در ارز دیجیتال تتر بحث‌برانگیز است؟

رمز ارز تتر

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید و فروش تتر چیست و چطور در دنیای ارز دیجیتال انجام می‌شود؟

استوارت هوگنر (Stuart Hoegner)، مشاور عمومی بیت فینکس گفت:

«شرکت آیفینکس دارای سهامداران مشترکی با ارز دیجیتال تتر است. همچنین بیت فینکس و تتر مدیران مشترکی دارند (البته نه همه ).»

در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۹، دفتر دادستان کل نیویورک به سرپرستی لتیتیا جیمز (Letitia James) ادعا کرد که آیفینکس در حال مخلوط‌کردن وجوه شرکت‌ها با وجوه مشتریان برای سرپوش‌گذاشتن روی ۸۵۰ میلیون دلاری است که در حسابرسی‌ها وجود ندارد.

دادستان کل، حکم دادگاه بدوی را صادر کرد که تتر را از اعطای وام‌های بیشتر به بیت فینکس منع کرد. این دستور در ایالت نیویورک قابل اجرا است.

طبق گفته وال‌استریت ژورنال، ارز دیجیتال تتر و بیت فینکس گفتند که این وجوه مورد بحث به یک «پردازنده پرداخت شخص ثالثCrypto Capital Corp  داده شده است تا جهت رسیدگی به درخواست‌های برداشت مشتری، کارها را انجام دهد.»

در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۱۹، بیت فینکس افزود:

«بایگانی‌های دادستان کل نیویورک با بی‌اعتمادی نوشته شده بودند و پر از ادعاهای دروغین هستند، از جمله ضرر ۸۵۰ میلیون دلاری در Crypto Capital. در مقابل، ما مطلع شدیم که این مبالغ Crypto Capital گم نشده‌اند، بلکه در حقیقت توقیف و محافظت شده‌اند. ما به‌طور جدی کار کرده‌ایم تا بتوانیم از حقوق و راه‌کارهای خود استفاده کرده و این وجوه را آزاد کنیم.»

این جزئیات مربوط به USDT هستند، زیرا گفته می‌شود ارز دیجیتال تتر از منابع خود برای وام‌دادن وجوه مربوطه به بیت فینکس استفاده کرده و به پرکردن این شکاف ۸۵۰ میلیون دلاری کمک کرده است. هوگنر گفت که این وام تضمین شده و از نظر تجاری مناسب است.

هوگنر در یک پرونده دادگاه مورخ ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ تایید کرد که:

«تتر دارای وجه نقد و معادل‌های نقدی (اوراق بهادار کوتاه مدت) است که بالغ بر ۱/۲ میلیارد دلار، تقریبا ۷۴٪ از تترهای فعلی را تشکیل می‌دهد.»

بنا بر گزارش‌ها، این درصد به‌دلیل رشد تتر در طی سال گذشته بسیار بیشتر است، با تایید این نکته که این استیبل‌کوین تنها به‌صورت ۱:۱ توسط دلار پشتیبانی نمی‌شود. در مقابل، این استیبل‌کوین توسط ذخایری پشتیبانی می‌شود که ترکیبی از ارز فیات، معادل‌های پول نقد و دارایی‌هایی است که اشخاص ثالث برای بازپرداخت وام تتر از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

بسیاری از افراد جامعه رمزنگاری برای اطمینان از برخی از این ادعاها خواستار حسابرسی مستقل از تتر شده‌اند. دیوید جرارد، نویسنده کتاب Attack of 50 Foot Blockchain و منتقد صریح ارز دیجیتال تتر، به خبرنامه Crypto گفت:

«تتر پذیرفته است که توسط دلارهای واقعی به‌صورت یک‌به‌یک پشتیبانی نمی‌شود و در واقع مقداری از این پشتیبانی را بیت‌کوین‌ها انجام می‌دهند. این امر گواهی است بر حرف منتقدینی که می‌گویند آن‌ها تترها را چاپ، بیت‌کوین را خریداری کرده و سپس ادعا می‌کنند که این بیت‌کوین‌ها پشتوانه تترها هستند. برای من روشن نیست که ترتیب این وقایع مهم است یا خیر.»

همچنین این مسئله کانون فاجعه بحثی دیگر است. جرارد و سایرین از نقش احتمالی تتر در دستکاری قیمت بیت‌کوین گزارش داده‌اند.

هوگنر درباره این موارد اظهار داشت:

ادعاهایی مبنی بر استفاده ارز دیجیتال تتر از USDT برای دستکاری قیمت هر توکن دیجیتالی «بی‌ارزش» است.

علی‌رغم این بحث‌ها، تتر همچنان از نظر ارزش بازار، به هدایت بسته استیبل‌کوین، استفاده و ویژگی‌های نوآورانه ادامه می‌دهد.

ارز دیجیتال تتر و USDT

مقایسه بیت کوین و تتر

این مطلب راهم مطالعه کنید: تتر باعث شد قیمت بیت کوین به ۷۵۰۰ دلار برسد

چگونه ارز دیجیتال تتر با دیگر استیبل‌کوین‌ها مقایسه می‌شود؟

تتر در مقایسه با بقیه بازار استیبل‌کوین، محبوب‌ترین و نقدشونده‌ترین استیبل‌کوین است. این واقعیت در حادثه ۱۲ مارس، که با نام دیگر «پنجشنبه سیاه» شناخته می‌شود، بیشتر ملموس شد.

با پایین‌آمدن قیمت بیت‌کوین بیش از ۴۰٪، معامله‌گران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به سرعت به‌ سراغ استیبل‌کوین رفتند.

معامله‌گران به ارز دیجیتال تتر روی آورده‌اند، زیرا تتر فراتر از پیشگام ‌بودن، یکی از در دسترس‌ترین استیبل‌کوین‌ها در این صنعت است.

آردوینو گفت:

«موجود بودن در بلاک‌چین‌های مختلف و این‌که در جوامع شبکه‌های مختلف در دسترس‌ باشد، واقعاً مهم است.»

برای این منظور، تتر در حال حاضر در Omni Layer، اتریوم ، ترون (Tron)، EOS، الگورند (Algorand)، لیکوئید (Liquid) و بیت کوین کش  در دسترس است.

زک وول، یک توسعه‌دهنده Blockstream و همچنین نویسنده Hyperbitcoinizaion گفت:

تتر از چند شبکه برای ایجاد یک محافظ «در برابر آسیب‌پذیری‌های احتمالی اتریوم یا نارسایی‌های زنجیر اصلی» پشتیبانی می‌کند.

از میان این بلاکچین‌ها، هنگام انتقال USDT، اتریوم فعال‌ترین است. در واقع، طبق گفته‌های Messari، استیبل‌کوین‌ها، نه فقط USDT ، ۸۰٪ از ارزش انتقال روزانه اتریوم را تشکیل می‌دهند.

آردوینو در مورد انتقال تتر به اتریوم و دیگر بلاک‌چین‌ها، گفت:

«ما می‌خواهیم نسبت به همه رقبای احتمالی اتریوم پیشگام باشیم. اگر اتریوم ضعیف شود، ما در یک جامعه جدید خواهیم بود.»

علاوه بر اتخاذ شبکه‌های مربوط به بلاک‌چین، آردوینو فاش کرد که تیم ارز دیجیتال تتر در تلاش است تا استیبل‌کوین را در شبکه لایتنینگ بیت‌کوین در دسترس قرار دهد.

او گفت:

«این رقابت واقعا ساده است. بقیه در حال گسترش به سایر بلاک‌چین‌ها یا سرمایه‌گذاری در تحقیقات جدید نیستند.»

دیوید جرارد توضیح داد:

سلطه ارز دیجیتال تتر هم باید به ماهیت بسیار قانونمند چنین رقابتی اعتبار بدهد. «سایر استیبل‌کوین‌ها مانند ارز دیجیتال تتر فروخته نمی‌شوند. آن‌ها قانون‌گذاری و حسابرسی شده‌اند.»

به‌عنوان مثال نزدیک‌ترین رقیب سکه USDT (USDC)  را از Circle در نظر بگیرید.

هر ماه، Circle از Grant Thornton LLP، یکی از ۵ شرکت برتر حسابداری، می‌خواهد تا حسابرسی و تایید کند که هر USDC کاملا با ذخایر دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و پیشنهاد Circle هم مانند USDT، به‌عنوان یک توکن ERC-20 در دسترس است.

چرا معامله‌گران تغییری ایجاد نکردند؟ جرارد به Crypto گفت:

«استیبل‌کوین‌هایی که درست عمل می‌کنند، همان چیزی نیستند که بازار تجارت می‌خواهد. آن‌ها ژتون‌های پوکر را برای کازینوی خود می‌خواهند و ژتون‌های قابل ردیابی پوکر را نمی‌خواهند. ارز دیجیتال تتر دریافته است که هیچ‌کس به ظاهر کار آن‌ها اهمیت نمی‌دهد. آن‌ها فقط می‌خواهند قمار کرده و دلارهای واقعی را از هرجایی وارد این بازار دستکاری‌شده کنند.»

به این ترتیب، ارز دیجیتال تتر ۱۸۰ درجه تغییر جهت داد. تتر اولین استیبل‌کوین در دسترس برای جامعه رمزنگاری در سال ۲۰۱۴ بود و به‌دلایل مشابه همچنان در رتبه‌بندی‌ها پیشگام است.

به‌نظر می‌رسد که طبق پیشنهادهای هیئت پایداری مالی (FSB)، استیبل‌کوین‌هایی مانند USDT تحت بررسی دقیق‌تر رهبران جهان قرار خواهند گرفت.

آردوینو گفت:

«ما از تشخیص هیئت مدیره ثبات مالی از نقش استیبل‌کوین‌ها در اقتصاد جهانی و بررسی آن در مورد نوآوری در فناوری مالی در فضای دارایی‌های دیجیتال استقبال می‌کنیم.»

منبع: Cryptobriefing