به‌طور کلی، توکن چیزی است که نشان‌دهنده چیز دیگری است؛ مانند یک شیء دیگر (اعم از فیزیکی یا مجازی) یا یک مفهوم انتزاعی. به عنوان مثال، یک هدیه گاهی به‌عنوان یک Token یا نشانه‌ای از ارزش قائل‌شدن هدیه‌دهنده به گیرنده آن است. در رایانه‌ها انواع مختلفی از توکن‌ها وجود دارد. در این مطلب از کوین نیک همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در زمینه Token به شما ارائه کنیم.

۱. در یک شبکه حلقه توکن (token ring)، وجود یک Token (که تنها تنظیم بیت خاصی است) در یک جریان انتقال مداوم در حال گردش، به یک دستگاه اجازه می‌دهد تا تنظیم بیت را تغییر دهد (بدین ترتیب توکن را می‌گیرید) و یک پیام را در جای خود قرار می‌دهید. گیرنده پیام در جای دیگری از شبکه حلقه توکن، پیام را دریافت کرده و سپس آن را حذف می‌کند و بیت را مجددا تنظیم می‌کند (بدین ترتیب توکن را پس می‌گیرد) تا شخص دیگری در حلقه دستگاه‌ها بتواند در استفاده از آن فضای پیام، نوبت خود را داشته باشد.

۲. توکن برنامه‌نویسی، مولفه اصلی کد منبع است. کاراکترها به‌صورت یکی از پنج کلاس توکن‌ها دسته‌بندی می‌شوند که توابع خود (ثابت‌ها، شناسه‌ها، اپراتورها، کلمات رزرو‌شده و جداکننده‌ها) را مطابق با قوانین زبان برنامه‌نویسی توصیف می‌کنند.

۳. توکن امنیتی یک وسیله فیزیکی است، مانند یک کارت هوشمند ویژه که همراه با چیزی که کاربر می‌داند، مانند PIN، دسترسی مجاز به یک سیستم رایانه یا شبکه را امکان‌پذیر می‌‌سازد.

توکن در ارزهای رمزنگاری‌شده به چه معنی است؟

واژه Token در رمزنگاری و به‌طور کلی، معانی مختلفی دارد. در ارزهای رمزنگاری شده، Token معمولا به‌عنوان مترادف ارزهای رمزنگاری‌شده به‌کار می‌رود. اغلب این دو اصطلاح با هم ترکیب شده و اصطلاح «توکن رمزنگاری» استفاده می‌شود. در نظر بگیرید واحد شمارش روی بلاک ‌چین بیت‌ کوین، توکن بیت ‌کوین است و مجموع شمارش در بلاک‌ چین اتریوم، توکن اتریوم است. ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان داده‌های توکن‌سازی شده وجود دارند (نوعی از داده‌های رمزگذاری‌شده که به‌طور کلی در رمزنگاری و امنیت رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرند)، بنابراین ارزهای رمزنگاری‌شده اغلب به‌عنوان توکن نامیده می‌شوند. گاهی اوقات مردم از اصطلاح توکن برای اشاره به دارایی‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند که در بلاک ‌چین ارز رمزنگاری‌شده دیگری وجود دارند. با همه این‌ تفاسیر، در امنیت رایانه و ارزهای رمزنگاری‌شده، اصطلاح Token به‌طور کلی به یک رشته رمزنگاری از اعداد و حروف اشاره دارد که هیچ داده واقعی ندارد، اما به داده‌های واقعی مربوط می‌شود (این کد رمزنگاری‌شده «نشانه‌ای» برای داده‌های واقعی است.) در امنیت رایانه، این توکن‌ها توکن امنیتی نامیده می‌شوند.

در ارزهای رمزنگاری‌شده، بیش از یک جنبه از معامله به‌صورت «داده‌های توکن‌سازی‌شده» وجود دارد. یک Token می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:

۹۴۷۱۵۳d332beaf39dec6ebae8883bfb84eda47abccccbc2d61436d8d1e81584d.

در ارزهای رمزنگاری‌شده، اصطلاح Token به‌طور کلی می‌تواند به هر «توکن ارز رمزنگاری‌شده» (مثلا بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و …) اشاره داشته باشد یا می‌تواند به توکنی اشاره کند که در بلاک چین ارز رمزنگاری‌شده دیگری وجود دارد (مثلا توکن‌های ICO روی بلاک چین اتریوم.)

زمانی که هیچ زمینه دیگری ارائه نشده است، هنگام بحث در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده، معمولا باید فرض کنید اصطلاح Token به عنوان مترادف ارز رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود.

در عین حال، هنگامی‌ که از Token برای توصیف نوع خاصی از ارز رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود، باید فرض کنید که این امر به رمزپایه‌ای اشاره دارد که روی بلاک چین ارز رمزنگاری‌شده دیگری مانند اتریوم وجود دارد.

در همین حال، هنگام بحث در مورد رمزگذاری رایانه یا امنیت رایانه، باید فرض کنیم که Token رشته‌ای از اعداد و حروف به‌کاررفته در رمزگذاری را توصیف می‌کند و نه یک «توکن ارزش» مانند بیت‌ کوین (توکن بیت ‌کوین یک جانشین برای ارزش است، دقیقا مانند پول.)

با توجه به همه این موارد، پاسخ کوتاه درباره این که چرا همه موارد فوق صحیح است، این است که ارزهای رزمنگاری‌شده، توکن‌های ارزش هستند که بیشتر به‌عنوان داده‌های معامله توکن‌سازی‌شده ذخیره‌شده روی بلاک چین‌ها وجود دارند.

به‌طور خلاصه، یک ارز رمزنگاری‌شده در ارتباط با اصطلاح Token، به معنی استفاده به عنوان پول با بیشتر از یک روش است.

آیا می‌دانستید نه تنها می‌توانید پول را توکن کنید، به عنوان مثال توکن بیت‌کوین نمونه‌ای از این مورد است، بلکه تقریبا می‌توانید هر چیزی را توکن کنید؟ به‌عنوان مثال، شما توکنی را ایجاد می‌کنید که نشان‌دهنده یک قطعه از املاک و مستغلات یا سهام است و سپس می‌توانید با استفاده از فناوری‌های موجود در ارزهای رمزنگاری‌شده (مانند بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند) آن Token را معامله کنید.

توکن در ارزهای رمزنگاری‌شده به چه معنی است؟

توکن در ارزهای رمزنگاری‌شده

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

روش‌های مختلفی که اصطلاح توکن در ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود

با توجه به این نکات کلی، اصطلاح «Token» در ارزهای رمزنگاری شده به چند روش مختلف استفاده می‌شود (برخی در بالا ذکر شد، برخی هنوز مورد توجه قرار نگرفته‌اند.)

در ارزهای رمزنگاری‌شده

۱. اصطلاح Token به معنای کاملا کلی برای توصیف هر دارایی دیجیتالی استفاده می‌شود (جایی‌ که بیت‌ کوین یک «توکن ارز رمزنگاری‌شده» است و اتریوم یک «توکن ارزرمزنگاری‌شده») است.

۲. اصطلاح Token برای توصیف یک واحد از ارزش استفاده می‌شود (مثلا من تعداد X توکن بیت‌کوین دارم.) در این‌جا اشاره به این واقعیت است که ارزهای رمزنگاری‌شده، مانند دلار آمریکا، توکن‌های ارزش/ توکن‌های ارز/ پول توکن هستند (آن‌ها ارزش را نشان می‌دهند، اما خودشان هیچ ارزش ذاتی ندارند.)

۳. اصطلاح Token به این واقعیت اشاره دارد که تولید، انتقال و ذخیره‌سازی ارزهای رمزنگاری‌شده از رشته‌هایی از اعداد و حروف موسوم به توکن استفاده می‌کند (توکن‌سازی نوعی رمزگذاری است.) در معامله‌های ارزهای رمزنگاری‌شده، توکن‌ها هنگام ایجاد تراکنش‌ها از طریق اینترنت تولید شده و فرستاده می‌شوند و به عنوان ورودی و موارد ثبت‌شده موجود در دفترکل/بلاک چین سکه وجود دارند.

۴. در عین حال، گاهی اوقات هنگامی‌ که مردم می‌گویند «Token»، آن‌ها به‌طور خاص به دارایی‌های دیجیتالی که روی پلتفرم ارزهای رمزنگاری‌شده دیگری ساخته شده‌اند، مانند توکن‌هایERC-20  اترویم،ERC-223 ، ERC-721 و ERC-777 اشاره می‌کنند. توکن بومی در پلتفرم اتریوم، اتر 0x است، برای مثال توکن ERC-20 از 0x ICO ایجاد شده است. هر دو اتر و 0x در شبکه اتریوم، ارزهای رمزنگاری‌شده (توکن‌های AKA) هستند، اما ممکن است کسی برای تمایز آن از ارز رمزنگاری‌شده بومی در یک پلتفرم / شبکه / بلاک چین، به 0x به عنوان «توکن» اشاره کند.

۵. توکن همچنین می‌تواند برای توصیف «توکن‌های کاربردی» که رشته‌هایی از داده‌ها هستند که می‌توانند برای توابع خاص در سیستم‌های خاص استفاده شوند، به‌کار روند (مانند توکنی که به شما امکان دسترسی به مقدار مشخصی از فضای ذخیره‌سازی ابری را می‌دهد.)

۶. Token همچنین می‌تواند برای توصیف «توکن‌های امنیتی»که رشته‌های اعداد و حروف مورد استفاده در امنیت رایانه هستند (رشته‌های رمزگذاری شده از اعداد و حروف) به‌کار رود. نکته: توکن‌های امنیتی مورد استفاده در امنیت رایانه ممکن است با توکن‌های ICO مبتنی بر اتریوم اشتباه گرفته شوند.

به‌طور خلاصه، توکن‌ها می‌توانند توکن‌های ارزش (توکن‌هایی مانند بیت ‌کوین)، توکن‌های امنیتی (توکن‌های مورد استفاده برای امنیت رایانه) یا توکن‌های کاربردی (توکن‌هایی که از ارزش‌ها استفاده می‌کنند و فقط ارزش‌ها را مبادله نمی‌کنند.) در همه این موارد، ما در مورد یک رشته رمزنگاری از تعدادی حروف صحبت می‌کنیم و تفاوت بین توکن‌های ارزش، توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربردی به هدفی که توکن برای آن استفاده می‌شود، مربوط است.

از نظر معنایی، در مورد ارزهای رمزنگاری شده، به‌طور کلی، اصطلاح «Token» معمولا به‌صورت مورد شماره ۱ برای توصیف هرگونه ارز رمزنگاری‌شده یا واحد ارزش یک ارز رمزنگاری‌شده به‌کار می‌رود یا مورد شماره ۲ که از آن برای توصیف توکن‌های ICO، به‌ویژه توکن‌های موجود در شبکه مانند اتریوم استفاده می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

در عین حال، در مواردی‌که مستقیما رمزگذاری مورد بحث قرار می‌گیرد، اصطلاح «توکن» به معنای یک رشته رمزگذاری‌شده است که به‌عنوان چیزی غیر از ارز رمزنگاری‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر، اصطلاح «توکن» معمولا به معنای دسته‌ای از چیزهای مختلف در ارزهای رمزنگاری‌شده است، اما می‌تواند به معنای هر یک از موارد فوق در زمینه‌های خاص باشد.

با این‌حال، اگر کسی کلمه Token را در ارزهای رمزنگاری شده بیان کند، شما می‌توانید فرض کنید که آن‌ها به «توکن ارز رمزنگاری‌شده» اشاره می‌کنند.

توکن نه تنها هم به یک توکن ارز رمزنگاری‌شده و هم یک توکن به‌ویژه مانند اتریوم اشاره دارد، بلکه به نحوه کار رمزنگاری، امنیت رایانه و نظریه چگونگی کارکرد پول نیز مربوط می‌شود. به‌طور خلاصه، توکن یک اصطلاح ساده است که پر از معنی است و بنابراین باید به زمینه‌ای که در آن استفاده می‌شود توجه کرد … به‌خصوص هنگام بحث در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده، زیرا به اقتصاد و امنیت رایانه مربوط است.

اکنون مفهوم Token را در هر زمینه به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

مفهوم اصطلاح توکن در ارزهای رمزنگاری‌شده: یک توکن یک رشته رمزگذاری‌شده است که به داده‌ها مربوط می‌شود. توکن‌سازی به‌سادگی نوعی رمزگذاری است (نوعی که به‌طور آزاد در فناوری رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

نقش توکن‌ها در امنیت رایانه

از نظر امنیت رایانه، «توکن» نوعی از داده‌های رمزگذاری‌شده است که در آن رشته‌ای از داده‌های الگوریتمی تولید‌شده به‌عنوان جایگزینی برای داده‌های اصلی عمل می‌کنند. با این‌ کار، حتی از ارسال پیام رمزگذاری‌شده داده‌های واقعی از طریق اینترنت جلوگیری می‌شود. این مفهوم به این معنی است که این توکن به داده‌های واقعی مربوط می‌شود ولی حاوی داده‌های واقعی نیست. بسیاری از سیستم‌های پرداخت دیجیتالی و انواع دیگر سیستم‌های دیجیتال از این نوع توکن‌ها استفاده می‌کنند، از جمله شرکت‌های Apple Pay ،Square، شرکت‌های کارت‌های اعتباری و ارزهای رمزنگاری‌شده.

مفهوم توکن و توکن‌های ارز / ارزش / پول

یک توکن ارز (یا توکن ارزش یا توکن پول) نماینده مقداری از یک ارز (یا به صورت عمومی‌تر ارزش یا پول) است که به‌صورت یک اسکناس دلار به صورت دیجیتال یا کاغذی است که نماینده ۱ دلار یا یک بیت‌ کوین است که ارزش ۱BTC را نشان می‌دهد. بنابراین، هم دلارها و هم ارزهای رمزنگاری‌شده، توکن‌های ارز / توکن‌های ارزش / توکن پول هستند (آن‌ها ارزش را نشان می‌دهند و می‌توانند به‌عنوان ارز / پول مورد استفاده قرار گیرند؛ اما خودشان ذاتا ارزشی فراتر از ارزش مبادله ندارند.)

مفهوم توکن‌های کاربردی

همه توکن‌ها نیازی به جایگزین‌شدن برای ارز / ارزش / پول ندارند. از روش‌های دیگر نیز می‌توان از توکن‌ها استفاده کرد. به‌عنوان مثال، توکن‌های Filecoin به کاربران امکان دسترسی به یک پلتفرم غیرمتمرکز ذخیره‌سازی ابری را فراهم می‌کنند (از این نظر برخی از توکن‌ها به عنوان کوپن یا بلیط برای مقدار x کالای خاص یا خدمات خاص عمل می‌کنند.) پول بودن یک کاربرد است، اما از نظر تئوری، همه ابزارها نباید حول محور تجارت و ارزش بچرخند.

روش‌های مختلفی که اصطلاح توکن در ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود

ارز دیحیتال بیت کوین

توکن‌های ERC-20 (و توکن‌های دیگری از این دست)

«Token» به‌طور خاص در ارزهای رمزنگاری‌شده معنای دیگری دارد. افراد غالبا از اصطلاح «توکن» برای توصیف آلت‌کوین‌ها (جایگزینی برای بیت‌ کوین) استفاده می‌کنند که در پلتفرم سکه دیگری وجود دارند. اتریوم و نئو مانند سایر پلتفرم‌ها دارای توکن‌هایی از این نوع هستند. معمولا با استفاده از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اتریوم، «توکن» به هر توکن ERC-20 ساخته‌شده روی پلتفرم اتریوم که توکن بومی اتر (یا هرگونه توکن مبتنی بر NEO نیست) اشاره دارد.

توجه!

توابع هش رمزنگاری یک طرفه برای تولید توکن‌ها استفاده می‌شوند. یک تابع هش هر مقدار داده را می‌گیرد و سپس رشته‌ای با طول ثابت رمزگذاری‌شده از داده‌ها را ایجاد می‌کند. به‌طور کلی، ارزهای رمزنگاری‌شده برای بسیاری موارد از جمله ایجاد توکن‌ها از توابع هش رمزنگاری استفاده می‌کنند.

تفاوت بین ارز رمزنگاری‌شده و Token چیست؟

اساسا هیچ تفاوتی بین ارز رمزنگاری‌شده و توکن در یک سطح وجود ندارد، زیرا اصطلاح توکن به‌طور کلی هر ارز رمزگذاری‌شده را توصیف می‌کند. تنها وقتی افراد از اصطلاح توکن به‌طور خاص برای اشاره به توکن‌های امنیتی یا به‌ویژه برای توکن‌های ساخته‌شده روی پلتفرم دیگری مانند توکن‌های ERC-20 روی پلتفرم اتریوم استفاده می‌کنند، از نظر معناشناسی تفاوت وجود دارد.

مزیت توکن‌سازی

با توکن‌سازی، داده‌های حساس واقعی هرگز ارسال و ذخیره نمی‌شوند، تنها یک عدد تولید‌شده با الگوریتم به‌نام Token ارسال و ذخیره می‌شود. بنابراین، در داده‌های شخصی ارزهای رمزنگاری‌شده که نباید عمومی باشند، هرگز به‌طور مستقیم روی بلاک چین ذخیره نمی‌شوند یا از طریق اینترنت ارسال نمی‌شوند، تنها توکن‌هایی که مطابق با داده‌های اصلی هستند، ارسال و ذخیره می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

نتیجه‌گیری

در ارزهای رمزنگاری‌شده اصطلاح Token به معنی یک چیز نیست، بلکه به بسیاری از موارد اشاره دارد. در همه موارد، یک توکن جایگزینی برای چیزهای دیگر است.

Token رشته‌ای رمزگذاری‌شده از داده‌ها است که به داده‌ها اشاره می‌کند بدون این‌که در واقع داده‌های اصلی را شامل شود و به‌طور خاص در ارزهای رمزنگاری‌شده، توکن یک رشته رمزگذاری‌شده از داده‌ها است که با انجام معامله یک شخص ایجاد می‌شود. این رشته آن معامله را مشخص می‌کند و به‌طور کلی در بلاک چین ذخیره می‌شود … بنابراین مردم گاهی اوقات ارزهای رمزنگاری‌شده را توکن می‌نامند.

از این نظر اتر، توکن ارز رمزنگاری‌شده بومی برای بلاک چین اتریوم است و بیت ‌کوین، Token ارز رمزنگاری‌شده بومی برای بلاک چین بیت ‌کوین است (جایی‌که یک بلاک چین یک دفترکل دیجیتالی معاملات است و آن معاملات توکن‌سازی می‌شوند و به‌عنوان توکن‌ها به بلاک چین افزوده می‌شوند.)

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بایننس کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!