برای افرادی که به تازگی وارد دنیای رمزارزها شده‌اند، واژه‌شناسی و البته فوت و فن‌های آن می‌تواند کاملا درگیر کننده باشد و در نهایت آن‌ها را به مسیری اشتباه ببرد. حتی برخی از مردم هستند که وقتی در مورد تکنولوژی بلاک چین صحبت می‌کنند، از بیت کوین برای معرفی آن بهره می‌برند و به کلی این دو موضوع را با هم ترکیب می‌کنند، یا حتی برخی‌ها زمانی که قصد معرفی ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده را دارند، آن را به عنوان بلاک چین معرفی می‌کنند. دانستن تفاوت بیت کوین با بلاک چین یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد تازه‌ وارد باید به خوبی از آن آگاه باشند.

هر چند که این واژه‌ها و اصطلاحات در دنیای دیجیتال غیر قابل تعویض هستند و نمی‌توان از نام دیگری برای آن‌ها استفاده کرد، اما نمی‌توان منکر ارتباط مفهوم این مسائل با یکدیگر شد. بنابراین، وقتی وارد این صنعت می‌شویم، بسیار مهم است که تفاوت میان آن‌ها را هم به خوبی درک کنیم و یاد بگیریم. وقتی هنوز بسیاری از افراد تفاوت بیت کوین با بلاک چین را به خوبی نمی‌دانند، پس بعید نیست که کلاهبرداران زیادی به سراغ آن‌ها بیایند.

در ادامه این مطلب از کوین نیک، سعی داریم تا به ساده‌ترین زبان ممکن تفاوت بیت کوین با بلاک چین و دیگر ارزهای رمز نگاری شده را با هم مرور کنیم.

یک مقایسه ساده از تفاوت بیت کوین با بلاک چین

این مسائل را در نظر بگیرید:

  • وبسایت‌ها یک تکنولوژی خاص هستند که به منظور اشتراک اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • موتورهای جستجو شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای استفاده از تکنولوژی وب سایت‌ها هستند.
  • به نوبه خود، گوگل یکی از شناخته‌ شده‌ترین و محبوب‌ترین نمونه از موتورهای جستجو است.

در نقطه مقابل:

  • بلاک چین یک تکنولوژی خاص است که برای ثبت اطلاهات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ارزهای رمزنگاری شده یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های استفاده از بلاکچین هستند.
  • به نوبه خود، بیت کوین یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌هرین نمونه از ارزهای رمزنگاری شده است.

این شاید ساده‌ترین روش برای فهمیدن تفاوت بیت کوین با بلاک چین باشد، اما بهتر است در ادامه بیشتر در مورد این ۲ مورد صحبت کنیم.

تفاوت بیت کوین با بلاکچین

بلاکچین

مفهوم تفاوت بیت کوین با بلاک چین

بسیاری از بلاک چین‌های توسعه یافته، به عنوان یک دفتر کل یا مرکزی دیجیتالی غیر متمرکز و توزیع شده طراحی شده‌اند. به زبان ساده، بلاکچین یک مرکز دیجیتالی به شمار می‌رود که اساسا همانند یک دفتر کاغذی یا یک مرکز فیزیکی است که وظیفه آن ثبت فهرستی از تراکنش‌ها و اطلاعات، و سپس نگهداری و ذخیره آن است.

به طور مشخص‌تر، بلاک چین یک زنجیر است که چندین بلوک را به یکدیگر متصل کرده و توسط روش‌های رمزنگاری خود، از آن‌ها نگهداری می‌کند. تکنولوژی بلاک چین را می‌توان در دیگر فعالیت‌هایی که لزوما ربطی به عملیات‌های اقتصادی ندارند هم مورد استفاده قرار داد. اما در زمینه ارزهای رمزنگاری شده، بلاکچین این وظیفه را دارد تا تراکنش‌ها و تمامی فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها را به شکلی دائمی ثبت و نگهداری کند.

دو واژه «توزیع شده» و «تمرکز زدایی شده یا غیر متمرکز» اشاره به چگونگی ساختار و نگهداری این دفترها یا مراکز دیجیتالی دارد. برای این که فرق آن‌ها را بفهمیم، به یک نوع دفتر متمرکز عمومی فکر کنید، مانند دفاتر ثبت فروش خانه، ثبت تراکنش‌های انجام شده توسط دستگاه بانک‌ها، یا فهرست لوازم فروش رفته در سایت‌هایی نظیر دیجیکالا. در هر یک از این مثال‌ها، یا ده‌ها مثال دیگر، فقط و فقط یک مرکز است که آن‌ها را کنترل می‌کند. دولت روی داد و ستدهای مرتبط با ملک کنترل دارد، بانک‌ها روی دستگاه‌های خودپرداز خود کنترل دارند و دیجیکالا روی خرید و فروش‌های خود کنترل دارد. مورد مهم دیگر این است که تمامی اطلاعات ثبت شده فقط یک نسخه اصلی دارند هر نسخه دیگر مشابه آن‌ها یک کپی و نسخه پشتیبان محسوب می‌شود که نمی‌توان از آن‌ها به عنوان سند اصل یاد کرد. از این رو، دفاتر سنتی، متمرکز هستند، چرا که آن‌ها توسط یک فرد، یک مرکز یا یک مدیر کنترل می‌شوند و معمولا هم تنها به یک دیتابیس منفرد تکیه دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در دولت چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

در نتیجه، یک شبکه بلاک چین بر خلاف موردی که در بالا بیان کردیم، درست در نقطه مقابل کلمه «تمرکز» قرار دارد. یک شبکه بلاک چین به عنوان یک سیستم توزیع شده ساخته شده است که به عنوان یک دفتر «غیر متمرکز» عمل می‌کند. به این معنی که فقط یک نسخه از این دفتر وجود ندارد، بلکه این دفتر «توزیع شده» است و هیچ مرکزی روی آن کنترل ندارد که اشاره به واژه «تمرکز زدایی شده یا غیر متمرکز» دارد.

در زبان ساده، هر کاربری که تصمیم بگیرد عضو و شریکی در پروسه نگهداری یک شبکه بلاک چین باشد، بنابراین یک نسخه از این دفتر دیجیتالی هم در اختیار دارد که به صورت دائم با هر تراکنش یا تغییر، به‌روز می‌شود تا با نسخه دیگر کاربران کاملا هماهنگ باشد. با این کار واژه «توزیع شده» شکل می‌گیرد و با در دست داشتن یک نسخه از این دفتر دیجیتالی توسط هزاران نفر، واژه «غیر متمرکز یا تمرکز زدایی شده» شکل می‌گیرد.

به زبان دیگر، یک سیستم توزیع شده، توسط مشارکت و همکاری تعداد بسیار زیادی از کاربران که در تمامی نقاط دنیا حضور دارند، نگهداری می‌شود و به کار خود ادامه می‌دهد. این کاربران همچنین به عنوان گره‌های شبکه یا Network Nodes شناخته می‌شوند؛ تمامی این گره‌ها به منظور تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در این شبکه با یکدگیر متصل هستند و مشارکت دارند. در نتیجه، این مشارکت کاربرها در سرتاسر دنیا، قدرت تمرکز زدایی را به شبکه بلاک چین می‌بخشد، جایی که هیچ مرکز یا هیچ شخصی در دنیا نیست که روی این سیستم کنترل داشته باشد، حتی خود توسعه دهندگان ابتدایی شبکه بلاکچین.

تفاوت بین بیت کوین با بلاک چین

بیت کوین

تفاوت بیت کوین با بلاک چین در عمل

بلاک چین نام خود را به واسطه چگونگی ثبت اطلاعات و دسته بندی آن‌ها گرفته است، زنجیری (Chain) از بلوک‌های متصل شده به هم. یک بلوک (Block) قطعه‌ای حاوی مقدار مشخصی از اطلاعات است که از جمله آن‌ها می‌توان به فهرست تراکنش‌های انجام شده اشاره کرد. بلوک‌ها و همچنین تراکنش‌ها، عمومی و قابل مشاهده هستند، اما هرگز نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. انگار که آن‌ها را درون جعبه شیشه‌ای غیر قابل نفوذ قرار داده باشیم؛ شفاف، بدون سانسور و غیر قابل دستکاری. در حالی که بلوک‌های جدید به شبکه بلاک چین اضافه می‌شوند، اطلاعات درون آن بین بلوک‌هایی که به هم پیوسته هستند، به‌روز می‌شود. البته این یک شرح و تعریف ساده است، اما طی شدن این مسیر بسیار پیچیده‌تر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج بیت کوین چیست؟

یکی از دلایلی که چرا بلاک چین‌ها در برابر هر گونه تغییر و تصرف مقاوم هستند این است که بلوک‌های موجود در آن کاملا به یکدیگر متصل هستند و توسط رمزنگاری‌های پیشرفته و قدرتمند محافظت می‌شوند. به منظور این که بلوک‌های جدید ایجاد شود، مشارکین شبکه‌های بلاک چین باید خود را درگیر یک سری فعالیت‌های هزینه‌بر و متمرکز کنند که به این افراد، ماینرها یا استخراج کنندگان (Miners) می‌گویند. اساسا، ماینرها افرادی هستند که وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند و با دسته‌بندی آن‌ها، بلوک جدیدی خلق می‌کنند که وارد شبکه بلاک چین می‌شوند. آن‌ها همچنین موظف به معرفی ارزهای جدید به سیستم هستند که به عنوان پاداش کاری که انجام می‌دهند، این ارزهای منحصر به فرد را دریافت می‌کنند و از طریق این افراد، ارزهای جدید به بازار تزریق می‌شود.

هر بلوک جدید تایید شده‌ای به سرعت به بلوکی که قبل آن ساخته شده است، متصل خواهد شد. زیبایی این نوع ترتیب پیاده‌سازی این است که تقریبا غیر ممکن است که بتوان اطلاعات درون هر یک از بلوک‌ها را زمانی که وارد شبکه بلاک چین می‌شوند، دستکاری کرد. این بلوک‌ها هر کدام سیستم رمزنگاری قدرتمند خود را دارند که به شدت هزینه بر و بازگرداندن آن‌ها به شدت سخت است.

تفاوت بلاک چین با بیت کوین

تفاوت بیت کوین و بلاک چین

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده

به زبان ساده، یک ارز دیجیتال (که با نام‌های دیگری مانند رمزارز و ارز رمزنگاری شده شناخته می‌شود)، یک نوع از پول دیجیتال است که به عنوان مال و ارزش واسطه در این شبکه‌های توزیع شده، بین کاربران تبادل می‌شود. مثل همه ما که در دنیای واقعی با پول زندگی خود را سپری می‌کنیم، در شبکه بلاک چین هم پول و ارزی خاص وجود دارد. اما بر خلاف سیستم‌های بانکی سنتی، این تراکنش‌ها درون شبکه‌های بلاک چین، به شکلی کاملا عمومی و شفاف توسط دفاتر دیجیتالی (بلاک چین) دنبال می‌شوند و به طور مستقیم بین مشارکین این شبکه (که به آن‌ها همتا به همتا گفته می‌شود) رخ می‌دهد، اما هیچ یک از این افراد قادر نیستند تا دخالتی در این تراکنش‌های انجام شده توسط یک شخص داشته باشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده

واژه رمزنگاری، اشاره به تکنیکی در ایجاد و طراحی رمز و امنیت کامل برای سیستم اقتصادی شبکه بلاک چین دارد تا این اطمینان را حاصل کند که واحد‌های جدید ارزهای رمزنگاری شده و اعتبارسازی آن‌ها، به شکلی امن و بدون دغدغه انجام شود.

اگر چه همه ارزهای رمزنگاری شده قابل استخراج نیستند، اما بسیاری از آن‌ها، مانند بلاک چین، وابسته به پروسه و جریان استخراج هستند. این مسئله باعث شده تا جریان استخراج به کندی پیش برود و شاهد گردش کنترل شده ابزارهای مورد نیاز برای استخراج باشیم. اما با این حال، استخراج تنها راه ایجاد واحد‌های جدید این نوع از ارزها است. همین مسئله مهم باعث شده تا ریسک تورم، هوای دنیای اقتصادی ارزهای دیجیتال را ابری نکند. کاملا بر عکس ارزهای سنتی رایج که دولت و بانک‌ها هر لحظه که بخواهند می‌توانند میزان موجودی بازار را کنترل کنند و باعث بالا و پایین شدن قیمت هر چیزی شوند.

تفاوت بلاکچین با بیت کوین

ارز دیجیتالی بیت کوین

بیت کوین

بیت کوین اولین رمزارز خلق شده جهان است و البته مشهورترین آن‌ها هم محسوب می‌شود. این ارز رمزنگاری شده معروف، در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. ایده اصلی خلق بیت کوین این بود تا سیستم پرداخت الکترونیکی مستقل و غیر متمرکزی ایجاد شود که توسط رمزنگاری‌های پیچیده محافظت شده باشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین (Bitcoin) چیست و به چه کار می آید؟

با وجود مشهور بودن بیت کوین، اما این ارز تنها نیست. رمزارزهای بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که هر کدام دارای سیستم و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. بیشتر از آن، هر رمز ارزی دارای شبکه بلاک چین منحصر به فرد خود نیست. برخی از آن‌ها بر اساس همان بلاک چین‌های موجود ساخته شده‌اند و برخی‌های دیگر از ابتدا و با شبکه بلاک چین خود روی کار آمدند.

همانند بسیاری از رمزارزهای موجود، بیت کوین دارای میزان موجودی محدود خود است. به این معنی که وقتی تمامی موجودی بیت کوین استخراج شود، دیگر هیچ بیت کوین جدیدی وجود نخواهد داشت. اگر چه این از هر پروژه به پروژه دیگری متفاوت است، اما به طور کلی، تمامی موجودی بیت کوین، ۲۱ میلیون واحد است. پروتکل بیت کوین کاملا متن باز است و هر شخصی می‌تواند کدهای آن را بررسی کند و یک نسخه از آن داشته باشد. بسیاری از توسعه دهندگان سرتاسر دنیا با استفاده از همین ویژگی، با یکدیگر به منظور توسعه پروژه‌های مختلف همکاری و مشارکت داشته‌اند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!