یکی از پر سر و صداترین بلاک چین‌ها و ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۲۰ به شکوفایی بزرگی دست پیدا کرد، کاردانو و رمزارز آن به نام آدا است. کاردانو خود را به عنوان سومین نسل از بلاک چین‌ها معرفی کرده است. اما کاردانو چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این پلتفرم در برابر بیت کوین و اتریوم چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ قیمت کاردانو و آدا چطور تعیین می‌شوند؟ در ادامه این مقاله، به تمامی این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

کاردانو چیست

کاردانو نام یک بلاک چین است که ارز دیجیتال آن ایدا یا آدا (Ada) نام دارد و هدف اصلی آن، ایجاد فضایی برای دریافت و ارسال دارایی‌های رمزنگاری شده با مقیاس پذیری بهتر نسبت به رقبا است. همچنین در این پلتفرم قراردادهای هوشمند با امنیت بیشتر انجام پذیرند.

این پلتفرم قصد دارد تا فراتر از رقبا، به پول آینده تبدیل شود، تا حد ممکن جا‌به‌جایی ارز را سریع‌تر انجام دهد، واسطه‌ها را همانند بیت کوین و اتریوم حذف کند و امنیت قابل توجهی را با شیوه رمزنگاری نوین برای کاربران فراهم کند.

کاردانو چیست و چطور توانسته نسبت به اتریوم ویژگی‌های بیشتری داشته باشد؟

کاردانو چیست و چطور توانسته نسبت به اتریوم ویژگی‌های بیشتری داشته باشد؟



یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که توسط پلتفرم کاردانو فراهم شده، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند مشابه به اتریوم است، با این تفاوت که در کاردانو مسائلی نظیر مقیاس‌پذیری و امنیت، در سطح بالاتری قرار دارد و از ابتدای بنای شالوده این بلاک چین پیشبینی شده است.

شاید ده‌ها بلاک چین هم‌اکنون در حال توسعه باشند، اما کاردانو در این زمینه به دلیل فلسفه علمی و تحقیقات آکادمیک داوری همتا (Peer Review) یکی از بلاک چین‌های متفاوت حال حاضر دنیا محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب، با برخی از جالب‌ترین ویژگی‌های کاردانو، تاریخچه توسعه آن و چگونگی استفاده از آن آشنا می‌شویم.

ریشه شکل‌گیری کاردانو چیست و چطور توسعه یافته است؟

ایده پلتفرم کاردانو توسط فردی به نام چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) شکل گرفت؛ شخصی که یکی از موسسین بلاک چین اتریوم شناخته می‌شود.

در حالی که اتریوم فضای تحسین‌برانگیزی را در زمینه ایجاد قراردادهای هوشمند فراهم کرد، اما طبق نظر هاسکینسون، اتریوم یک بلاک چین نسل دوم است که به دلایل مختلف نیاز به تحول دارد. مسئله‌ای که کاردانو را به شدت استثنایی کرده، حجم تلاش‌هایی است که برای نگهداری و توسعه این بلاک چین به کار رفته است. در حال حاضر، سه ارگان متفاوت به صورت تمام وقت برای توسعه و نگهداری کاردانو مشغول به کار هستند. این سه موسسه عبارت‌اند از:

  • The Cardano Foundation
  • IOHK
  • EMURGO

در سال ۲۰۱۵، با همکاری جرمی وود (JeremyWood) هاسکینسون شرکت IOHK با نام کامل Input Output Hong Kong را تاسیس کرد. هدف از توسعه این شرکت، تحقیق و توسعه برای استفاده و بهره‌وری هرچه بیشتر از ویژگی همتا به همتای بلاک چین است تا بهترین سرویس‌های اقتصادی را برای همه مردم فراهم کند.

همچنین Emurgo یک شرکت ژاپنی توسعه، پشتیبانی و تکامل در زمینه بلاک چین است که می‌خواهد صنایع مختلف را با کمک تکنولوژی بلاک چین متحول کند.

این سه موسسه با همکاری هم تلاش می‌کنند تا توسعه کاردانو به بهترین شکل ممکن ادامه پیدا کند. اما یکی از سوال‌هایی که در خصوص کاردانو وجود دارد این است که ما بلاک چین‌های قدرتمندی نظیر اتریوم را در اختیار داریم. پس هدف از ایجاد بلاک چین کاردانو چیست ؟ کاردانو به عنوان نسل سوم بلاک چین‌ها معرفی شده است. اما این به چه معناست؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مروری بر سه نسل بلاک چین

طبق گفته چارلز هاسکینسون، ما در حال ورود به نسل سوم بلاک چین‌ها هستیم. اما این سه نسل از بلاک چین چه بوده‌اند؟

نسل اول: بیت کوین و انتقال پول

بیت کوین خلق شد تا به یکی از متداول‌ترین سوال‌های دنیای مدرن را پاسخ دهد: آیا این امکان وجود دارد تا نوعی از پول ایجاد شود که بدون محدودیت مرزی و حضور یک واسطه، بتوان بین دو شخص پول جا‌به‌جا کرد؟ آیا می‌توان پولی ایجاد کرد که غیرمتمرکز باشد و هیچ مرکزی قادر باشد کنترل آن را در دست بگیرد؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) با خلق بیت کوین، به تمامی این سوال‌‌ها پاسخ داد. حالا با حضور بیت کوین، ما در نهایت یک سیستم پولی غیرمتمرکز داریم که می‌توان آن را بدون واسطه، بدون دخالت و بدون هیچ محدودیتی به فرد دیگر ارسال کرد.

هرچند، بیت کوین از مشکلی رنج می‌برد که تمامی بلاک چین‌های نسل هم دچار آن شده بودند. این بلاک چین‌ها فقط اجازه تراکنش‌های مالی را به کاربر می‌دادند و هیچ راهی وجود نداشت تا شرایط مختلفی را برای این تراکنش‌ها تعیین کرد.

کاردانو در برابر بیت کوین

کاردانو در برابر بیت کوین – حذف مشکلات بیت کوین در بلاک چین کاردانو

این طور تصور کنید که فاطمه می‌تواند برای حسین پنج بیت کوین ارسال کند، اما او این امکان را ندارد تا برای این تراکنش، شرایط خاصی تعیین کند. نمی‌تواند این طور برای حسین شرط بگذارد که تنها زمانی او این پنج بیت کوین را دریافت خواهد کرد که وظیفه معین شده در قرارداد را به درستی اجرا کند.

ایجاد چنین شرایطی در یک تراکنش نیاز به برنامه‌نویسی به شدت پیچیده‌ای دارد و در عین حال نیاز به فضایی است که این برنامه را به صورت یکپارچه، بدون ایراد و با سرعت بالا اجرا کند.

این نیاز باعث شد تا نسل دوم بلاک چین‌ها وارد میدان شوند.

نسل دوم: اتریوم و قراردادهای هوشمند

برای حل مشکل نسل اول بلاک چین‌، پدیده‌ای جدید به نام قرارداد هوشمند (Smart Contract) ایجاد شد. اما قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند کمک می‌کنند تا بتوانید پول، دارایی، سهام یا هر چیز باارزش دیگری را بدون حضور واسطه یا نیاز به سرویس‌های جانبی، جابه‌جا کنید. در عین حال می‌توانید برای انتقال این دارایی‌های باارزش، هرگونه شرطی را با طرف مقابل خود در این قرارداد ایجاد کنید.

اتریوم که خالق آن ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) نام دارد، بدون شک توانست بلاک چینی قدرتمند با توانایی‌های بی‌نظیر را ایجاد کند. اتریوم که سکان‌دار نسل دوم بلاک چین است، به دنیا نشان داد که این پلتفرم چگونه می‌تواند از یک مکانیزم ساده انتقال پول، به شبکه‌ای بسیار قدرتمند و با کاربردهای بیشتر تبدیل شود.

هرچند، این نسل هم دارای مشکلات خاص خود بود.

کاردانو در برابر اتریوم

کاردانو در برابر اتریوم و رفع مشکلات اتریوم و آسیب پذیری‌های آن در پلتفرم کاردانو

اتریوم و قراردادهای هوشمندی که ارائه داد، به قدری جذاب و کاربردی بود که روز به روز بیشتر مورد توجه و پذیرش مردم قرار گرفت. اما مسئله این بود که این نسل از بلاک چین هیچگاه نیاز به مقیاس‌پذیری را پیش‌بینی نکرده بود. در هنگام طراحی این پروژه، هیچگاه این مسئله پیش‌بینی نشده بود با ورود تعداد زیادی از کاربران روی این پلتفرم، گنجایش و سرعت انجام تراکنش‌ها و تکمیل قراردادهای هوشمند بسیار مهم خواهد بود.

علاوه‌بر آن، مدیریت سیستم این بلاک چین‌ها هم چندان خوب نبود. برای مثال، جدایی اتریوم و اتریوم کلاسیک، یکی از نمونه مدیریت‌های بد این شبکه بوده است.

به همین دلیل و برای رفع چنین مشکلاتی، نسل سوم بلاک چین وارد شد.

نسل سوم: کاردانو

هاسکینسون می‌دانست که بلاک چین اتریوم نیاز به تحول بیشتر دارد. او عناصر مثبت بلاک چین‌های دو نسل قبل را گرفت و یک سری عناصر جدید خود را به آن‌ها اضافه کرد. با این ترکیب، کاردانو به وجود آمد. اما برتری نسل سوم بلاک چین‌ها توسط کاردانو چیست و چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

  • مقیاس‌پذیری
  • کارکردپذیری مشترک
  • پایداری

همانطور که اشاره کردیم، کاردانو از نظر تکنولوژی در میان شبکه‌های بلاک چین منحصر‌به‌فرد و با فلسفه علمی و دانش داوری همتا خلق شده است. تمامی مهندسی و افکاری که پشت این بلاک چین قرار دارد، با هدف نهایی «ضریب اطمینان بالا» دست به دست هم داده‌اند تا کاردانو ایجاد شود. توسعه دهندگان کاردانو برای ایجاد شبکه‌ای با کیفیت و توانایی‌های بالاتر نسبت به هر بلاک چین دیگری، شروع به توسعه و انتشار آن کرده‌اند. بنا به ادعای هاسکینسون، کاردانو سعی دارد تا از تمامی مشکلاتی که گریبان‌گیر اتریوم شده‌اند، اجتناب کند.

پیش از این چند بار از فلسفه کاردانو گفتیم. اما این فلسفه کاردانو چیست و چه نقشی در توسعه آن داشته است؟

فلسفه کاردانو چیست

تیم توسعه دهنده کاردانو می‌خواهند تا نسبت به یک سری اصول و فلسفه پایبند باشند. برعکس بسیاری از بلاک چین‌های نسل قبل، کاردانو هیچگاه وایت پیپر یا نقشه راه نداشته است. به جای آن، این تیم روی طراحی یک سری از اصول خاص، مهندسی اجرای بهترین آیین‌نامه‌ها و اکتشاف ویژگی‌های جدید متمرکز شدند.

در ادامه با برخی از اصول و فلسفه‌های این بلاک چین که در سایت کاردانو ثبت شده‌اند آشنا می‌شویم:

  • تفکیک حسابرسی و محاسبات در لایه‌های مختلف
  • جاگذاری اجزای هسته‌ای در کد‌های تابعی پیمانه‌ای
  • رقابت گروه‌های کوچک و مختلفی از محققین و توسعه دهندگان برای تحقیق روی داوری همتایی
  • بهره‌گیری قابل توجه از تیم‌های میان رشته‌ای به‌خصوص متخصصین امنیت اطلاعات
  • اجرای سریع مراحل بین دستورالعمل‌ها، قرارگیری کدها و تحقیقات جدید برای حل و شناسایی مشکلات
  • ایجاد توانایی آپگرید سیستم پس از انتشار بدون نابود کردن شبکه
  • توسعه مکانیسم سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز برای آینده
  • یک دیدگاه بلند مدت برای بهبود و پیشرفت طراحی ارزهای دیجیتال تا بتوانند در سیستم‌های آینده و روی دستگاه‌های موبایل با امنیت بالا و تجربه کاربری امن کار کنند.
  • نزدیک‌تر کردن سهام‌داران در انجام عملیات‌ها و نگهداری ارزهای دیجیتال آن‌ها
  • آگاهی از نیاز حسابرسی چندین دارایی مختلف در یک شبکه و دفتر توزیع
  • تراکنش‌های صریح و انتزاعی برای گنجاندن متادیتاهای اختیاری به منظور ایجاد همسان‌سازی بهتر
  • یادگیری از بیش از ۱۰۰۰ آلت کوین با پذیرش ویژگی‌های آن‌ها که مناسب شبکه بلاک چین کاردانو هستند.
  • و ده‌ها فلسفه مهم دیگر.

حالا که با فلسفه کاردانو آشنا شدیم، حالا بهتر است نگاهی به سه عنصر مهمی که کاردانو قصد حل کردن آن‌ها را دارد بپردازیم.

اهداف مهم بلاک چین کاردانو چیست و چه مشکلاتی را حل خواهد کرد؟

همانطور که گفتیم، کاردانو قصد دارد تمامی مشکلاتی که شبکه اتریوم و دیگر بلاک چین‌های نسل دوم از آن‌ها رنج می‌برند را برطرف کند. در ادامه به سه مورد از برجسته‌ترین مسائلی که کاردانو آن‌ها را رفع خواهد کرد نگاهی می‌اندازیم. البته برای مطالعه کامل‌تر می‌توانید مقاله تحلیل فاندامنتال کاردانو را مطالعه کنید

هدف اول: مقیاس‌پذیری

وقتی صحبت از مقیاس‌پذیری، انطباق‌پذیری یا تکامل‌پذیری (Scalability) می‌شود، معمولا ذهن مردم به سمت تکمیل پروسه تراکنش‌ها بر ثانیه می‌رود. هرچند، طبق نظر هاسکینسون، این فقط یک بخشی از مشکل است. یک مقیاس‌پذیری کامل، همانند یک هیولای سه‌سر و باید در عین واحد هر سه آن‌ها را حل کرد. این سه سر عبارت‌اند از:

  1. تراکنش‌ بر ثانیه / توان عملیاتی
  2. شبکه
  3. مقیاس‌پذیری داده

۱. توان عملیاتی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بلاک چین‌های اتریوم و بیت کوین، عدم توان عملیاتی مناسب آن‌ها است. بیت کوین قادر است ۷ تراکنش بر ثانیه را مدیریت کند. این رقم برای اتریوم ۱۵ تا ۲۰ تراکنش است. این میزان تحت هیچ شرایطی برای یک سیستم مالی مناسب نیست.

کاردانو امیدوار است تا این مشکل را با استفاده از مکانیزم توافق عام به نام Ouroboros رفع کند. این پروژه در اصل ۵ سال در دست توسعه بوده و با نام Ouroboros Hydra عرضه شده است. این پروتکل به شکل چشمگیری می‌تواند به مقیاس‌پذیری بلاک چین کاردانو کمک کند و در عین حال تاخیر بسیار کمی داشته باشد. از آن مهم‌تر، این پروتکل به طور کلی قادر است نزدیک به ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه انجام دهد و با این حال حجم بسیار کمی از گره‌های شبکه خود را اشغال کند.

این ویژگی نه تنها در زمینه تراکنش‌های مالی رقبا را کنار می‌زند، بلکه اجازه می‌دهد تا ریز تراکنش‌ها، سیستم رای‌دهی، قراردادهای بیمه، و دیگر کارهایی که نیاز به هزینه کم یا انجام سریع دارند به راحتی انجام شود.

قدرت مقیاس‌پذیری کاردانو

قدرت مقیاس‌پذیری کاردانو با مکانیزم Ouroboros Hydra

بنا به ادعای توسعه دهندگان، Ouroboros از نظر تئوری می‌تواند به یک میلیون تراکنش بر ثانیه برسد. به این دلیل به آن نام هایدرا (Hydra) را نسبت داده‌اند چرا که هر کاربری که به شبکه متصل شود، ۱۰ سر در شبکه کاردانو ایجاد می‌کند که وجود هر یک از آن‌ها اجازه انتقال داده‌ها و تراکنش‌ها را می‌دهد. به همین دلیل، شبکه روز به روز سریع‌تر می‌شود و با بزرگ‌تر شدن شبکه، تاخیر آن کمتر و امنیت آن افزایش پیدا می‌کند.

هر یک هایدرا، می‌تواند نزدیک به ۱۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را برعهده بگیرد. این پروتکل در آینده با آپدیت‌ها و بهینه‌سازی به یک میلیون تراکنش خواهد رسید، بسیار بیشتر از میزان تراکنش سیستم پرداخت بین‌المللی VISA!

گواه بر سهام یا گواه بر کار؟ الگوریتم مورد استفاده کاردانو چیست

پس از ظهور الگوریتم گواه بر سهام، بلاک‌چین‌های بزرگ به سمت این شیوه قدم گذاشتند. حتی اتریوم با تمام قدرتی که از گواه اثبات کار کسب کرده، در بروزرسانی اتریوم ۲.۰ قصد دارد به سمت الگوریتم گواه بر سهام کوچ کند. گواه اثبات کار، که بیت کوین از آن پیروی می‌کند، نیازمند به حضور افرادی مانند ماینر است تا توسط آن‌ها تراکنش‌ها تایید شود. اما کاردانو به عنوان سومین نسل از بلاک چین‌ها، به سراغ گواه بر سهام رفته است.

گواه اثبات سهام یک الگوریتم است که در سال ۲۰۱۱ در انجمن Bitcointalk معرفی شد تا مشکلات موجود در الگوریتم دیگری به نام Proof of Work را حل کند. در حالی که هر ۲ آن‌ها اهدافی مشترک در بلاک چین دارند، اما پروسه رسیدن به این هدف برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

در گواه اثبات کار، این ماینرها هستند که با هزینه زیاد سخت افزار و مصرف برق فراوان به استخراج بلوک می‌پردازند و از آن سود می‌گیرند.
در گواه اثبات سهام، شما بدون نیاز به سخت افزار و مصرف برق، از طریق سهام و مشارکت در اعتبارسنجی بلوک‌ها، سود می‌برید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت میان گواهی اثبات کار و گواهی اثبات سهام چیست؟

کاربرانی که می‌خواهند در پروسه ساخت بلوک‌ها مشارکت کنند، نیازمند به این هستند که مقداری از ارزهای رمزنگاری شده خود را به عنوان سهام در این شبکه قرار دهند. حجم سهام، میزان شانس برای انتخاب یک گره به عنوان اعتبارسنج و ساخت بلوک بعدی را مشخص می‌کند.  هر چه که سهام بیشتر باشد، شانس هم بیشتر است.

برای این منظور که این سیستم انتخاب شبه تصادفی فقط به گره‌های ثروتمند در این شبکه لطف نکند و افرادی با سهام کمتر هم شانس داشته باشند، روش‌های منحصر به فرد بیشتری به سیستم انتخاب گره‌ها اضافه شده است.

دلیل عدم استفاده از شیوه گواه بر کار در کاردانو چیست

مشکلات زیادی در خصوص گواه بر کار (Proof of Work) وجود دارد که اجازه نمی‌داد کاردانو خود را به عنوان نسل سوم بلاک چین‌ها معرفی کند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • اول از هر چیز، الگوریتم گواه بر کار پروسه‌ای به شدت غیرکارآمد است که برای انجام پروسه آن نیاز به حجم عظیمی از قدرت سخت‌افزاری و برق است.
  • مردم و ارگان‌هایی که می‌توانند سخت‌افزارهای بهتر (ASIC) تهیه کنند و به راحتی از پس هزینه‌های برق بربیایند، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در زمینه استخراج و گواه بر کار دارند.
  • نتیجه این مشکل باعث شده تا بیت کوین نه تنها به عنوان یک سیستم پرداخت کند عمل کند، بلکه برخلاف تصور مردم،‌ به آن صورت غیرمتمرکز هم نباشد. جالب است بدانید که ۷۵ درصد از نرخ هش بیت کوین فقط در اختیار پنج استخر استخراج است. نمودار زیر بر اساس سایت Blockchain.Info تهیه شده است:
نرخ هش بیت کوین در استخرهای استخراج
میزان نابرابری در نرخ هش بیت کوین در استخرهای استخراج

۲. شبکه

شبکه چطور توانسته به مقیاس‌پذیری کاردانو کمک کند؟ جواب ساده است: پهنای باند.

تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چین با خود داده‌ها را حمل می‌کنند. بنابراین هر چقدر که تعداد تراکنش‌ها افزایش پیدا کند، بنابراین نیاز به منابع شبکه بیشتر احساس می‌شود. برای مثال اگر یک سیستم قصد داشته باشد برای میلیون‌ها کاربر در دسترس قرار بگیرد، شبکه نیاز به حجم عظیمی از منابع دارد تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد. این میزان حجم هزاران ترابایت یا حتی اگزابایت است.

در یک شبکه غیر متمرکز، کاربران (گره‌ها) قادر نیستند چنین اندازه‌ای از منابع را در اختیار داشته باشند و در نهایت تاثیر چنین شبکه‌ای هم کاهش پیدا می‌کند.

برای حل این مشکل، کاردانو از تکنولوژی جدیدی به نام RINA بهره می‌برد.

Rina چیست؟

Rina یا Recursive Inter Network Architecture، به معماری بین شبکه‌ای برگشتی گفته می‌شود که توسط شخصی به نام جان دی (John Day) خلق شده است. این تکنولوژی جدید، یک نوع ساختار شبکه‌ای نوین است که با استفاده از قوه ابتکار و شیوه رویه‌ای کار خود را انجام می‌دهد. هدف اصلی Rina خلق یک شبکه ناهمگون است که حریم خصوصی، شفافیت و مقیاس‌پذیری ایجاد کند.

Rina این کار را به طریقه‌ای انجام می‌دهد که کاربر می‌تواند حدس بزند شبکه چطور قرار است توسط این تکنولوژی در یک ظرفیت تایید شده دسته‌بندی شود. رینا به شکلی طراحی شده است که بدون نیاز به مکانیزم اضافی، محیطی امن و قابل برنامه‌ریزی ایجاد می‌کند که مناسب بازارهای رقابتی است و به راحتی تطبیق‌پذیر است.

کاردانو در ادامه مسیر خود برای تحول دنیای بلاک چین، این تکنولوژی را برای شبکه خود انتخاب کرده است.

۳. مقیاس‌پذیری داده‌ها

در نهایت، به مقیاس‌پذیری داده‌ها می‌رسیم. برای درک این مسئله بگذارید به سراغ یک مثال برویم.

به این فکر کنید که بلاک چین‌ها تا ابد اطلاعات در خود ذخیره می‌کنند. هر تکه از داده‌ها، هر چیزی که باشد، چه بی‌ربط و چه باربط، برای همیشه و تا ابد در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند. همانطور که یک سیستم بزرگ‌تر می‌شود و مردم بیشتری در آن مشارکت می‌کنند، با وجود حجم بی‌توقفی از داده‌ها که وارد شبکه می‌شود، اطلاعات درون بلاک چین هم بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود.

حالا به یاد بیاورید که یک بلاک چین غیرمتمرکز، به لطف حضور گره‌ها کار می‌کند. هر یک از گره‌ها، کاربرانی هستند که یک نسخه کامل از بلاک چین را روی سیستم خود در اختیار دارند. حالا می‌توانید مشکل را درک کنید؟

هرچقدر که بلاک چین سنگین‌تر شود، به فضای بیشتر برای ذخیره روی یک سیستم نیاز دارد. ذخیره یک بلاک چین با حجمی عظیم، برای یک کاربر معمولی با یک کامپیوتر معمولی غیر معقول است.

راه حل مقیاس‌پذیری داده‌ها توسط کاردانو چیست

اما راه حل کاردانو برای حل این مشکل چیست و چه تصمیمی برای تحول دنیای بلاک چین دارد؟ کاردانو برای رفع این مشکل، با یک فلسفه ساده شروع کرد: همه افراد به همه داده‌های شبکه نیازی ندارند.

وقتی فاطمه برای مسعود ارز دیجیتال ارسال می‌کند، این تراکنش انجام شده شاید به هیچ شخص دیگری در شبکه مربوط نباشد. تنها چیزی که دیگر اعضای شبکه باید بدانند این است که فقط یک تراکنش انجام شده و این تراکنش قانونی بوده است.

راه حل کاردانو برای حجم بلاک چین

راه حل کاردانو برای حجم بلاک چین و داده‌هایی که کاربران باید دانلود کنند.

برای به سرانجام رسیدن این هدف، کاردانو سه راه حل را با یکدیگر ترکیب می‌کند: هرس کردن، اشتراک و فشرده‌سازی. در فلسفه کاردانو، عملکرد این سه عامل در کنار هم باعث می‌شود تا حجم داده‌هایی که یک کاربر برای انجام کارهای خود در یک شبکه بلاک چین نیاز دارد، کاهش قابل توجهی پیدا کند.

همچنین کاردانو ایده قسمت‌بندی بلاک چین را هم در فلسفه خود داشته است. به این معنی که به جای این که کاربر کل بلاک چین را دانلود کند، تنها بخشی از بلاک چین را در سیستم خود نگهداری می‌کند. تمام هدف کاردانو این است تا در عین حال که امنیت شبکه کاملا ثابت و برقرار حفظ شود، حجم داده‌هایی را که کاربران باید در سیستم خود ذخیره کنند هم کاهش دهد.

هدف دوم: کارکردپذیری مشترک

حالا که با مقیاس‌پذیری کاردانو آشنا شدیم، به سراغ ستون دوم این پلتفرم رمزنگاری شده می‌رویم: کارکردپذیری مشترک. هدف اول و آخر چارلز هاسکینسون این است تا پلتفرمی را ایجاد کند که خبری از یک توکن برای حاکمیت بر دیگر توکن‌ها وجود نداشته باشد.

برای درک بهتر این مسئله بگذارید نگاهی به سیستم‌های حال حاضر و گذشته اقتصادی داشته باشیم. در زمینه ارزهای دیجیتال، ما رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و غیره را داریم. در عین حال در سیستم‌های قدیمی‌تر، روش‌های سنتی بانکداری مانند سوئیفت وجود دارد.

مشکلی اصلی این است که برای چندین شخص حقیقی یا حقوقی، بسیار سخت‌ است که با این همه روش و سیستم مالی، بتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای آن دست از کاربرانی که از بیت کوین استفاده می‌کنند، سخت است تا به منظور همکاری با شرکتی که با اتریوم کار می‌کنند، هماهنگی مستقیم و بی‌دردسری ایجاد شود. حتی اگر پای بانک‌ها و سیستم‌های سنتی‌تر هم باز شود، این سختی دو چندان خواهد شد.

به همین دلیل است که صرافی‌های دیجیتال، گذرگاهی را بین بانک‌ها و پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال مختلف باز کرده‌اند و حالا بخش مهمی از دنیای رمزارزها را شکل داده‌اند. اما این موضوع مشکلی دیگر را به وجود آورده است: بخش عظیمی از صرافی‌ها، غیرمتمرکز نیستند، خطر کلاهبرداری همیشه وجود دارد و نسبت به هک شدن آسیب‌پذیر هستند.

دردسر دیگری که میان سیستم سنتی و سیستم مدرن ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد، ICO است. عرضه اولیه سکه اجازه می‌دهد تا یک فرد میلیون‌ها دلار وام بگیرد و این فرد این پول را باید به حساب بانکی خود منتقل کند که به خودی خود پروسه‌ای سخت است. اما در ادامه بانک هم قطعا می‌خواهد بداند این حجم از پول از چه طریقی به دست آمده است که در زمینه ICO مسئله‌ای تقریبا غیرقابل پاسخ است.

اما راه حل تمامی این مسائل توسط کاردانو چیست

با وجود تمامی این مسائل، نیاز به روشی مناسب‌تر با ریسک کمتر احساس شد. در نسل سوم بلاک چین ارزهای دیجیتال، باید اکوسیستمی وجود داشته باشد که هر شخص و عضو این بلاک چین بتواند با کاربران یک بلاک چین دیگر ارتباط برقرار کند و در عین حال سیستم مالی مناسب و ساده‌ای بین آن‌ها برقرار باشد. بنابراین سوال این است که راه حل کاردانو چیست و با چه فلسفه‌ای به این مقصود دست پیدا می‌کند؟

ارتباط بین زنجیره‌ای و زنجیرهای جانبی

هدف و دیدگاه کاردانو این است تا یک اینترنت بلاک چین‌ها (Internet of Blockchains) خلق کند. اکوسیستمی را تصور کنید که در آن بیت کوین می‌تواند به راحتی در پلتفرم اتریوم در جریان باشد و ریپل بتواند به صورت یکپارچه در پلترم لایت کوین بدون نیاز به هیچ گونه صرافی متمرکزی در ارتباط باشد. به همین دلیل است که یکی از اهداف کاردانو، ایجاد راهی برای انتقال دارایی‌ها بین زنجیر‌های مختلف بدون حضور هیچگونه واسطه‌ای است.

راه حل بلاک چین کاردانو برای فرا داده‌ها

راه حل بلاک چین کاردانو برای فرا داده‌ها

یکی از راه‌هایی که کاردانو توانسته به خواسته خود دست پیدا کند، زنجیرهای جانبی (Side Chains) است. البته مفهوم و ایده ساید چین‌ها مدت‌ها است که در چرخه ارزهای دیجیتال وجود داشته و حتی برخی از بلاک چین‌ها برای مقیاس‌پذیری خود از این روش استفاده می‌کنند. ایده زنجیرهای جانبی مشخص است؛ شما یک زنجیر موازی با زنجیر اصلی در بلاک چین دارید که به یکدیگر متصل هستند. کاردانو قصد دارد تا در فلسفه خود، زنجیر جانبی را به دو منظور استفاده کند:
  • ایجاد یک نسخه فشرده شده از بلاک چین
  • ایجاد کارکرد‌پذیری و تعامل بین زنجیرهای مختلف

کاردانو می‌خواهد با کمک زنجیرهای جانبی، مسائل مرتبط با عدم هماهنگی میان زنجیر‌های مختلف را از بین ببرد.

موارد استفاده کاردانو چیست

وقتی صحبت از همکارکرد پذیری مشترک با تکنولوژی‌های سنتی‌تر به میان می‌آید، کاردانو در تلاش است تا سه مانع را برای کاربران از میان بردارد تا شاهد جریانی بسیار روان‌تر در دنیای اقتصاد و هر صنعت دیگری باشیم. این سه مانع عبارت‌اند از:

  • متا دیتاها یا فرا داده‌ها
  • تخصیص اطلاعات
  • رعایت حسابرسی

مانع اول: فرا داده‌ها

فراداده‌ها (Metadata) داستان پشت تراکنش‌های درون یک شبکه هستند. با چند سوال به تعریف این مسئله می‌پردازیم. اگر مریم ۵۰ دلار خرج کند، متا دیتاهای آن شامل موارد زیر هستند:

  • مریم ۵۰ دلار خود را برای چه چیزی خرج کرد؟
  • مریم ۵۰ دلار خود را به چه حسابی واریز کرد؟
  • مریم کجا این ۵۰ دلار را خرج کرده است؟

در حالی که این مسائل در زمینه ارزهای دیجیتال مطرح نیست، اما در دنیای بانکداری سنتی بسیار حیاتی است. در حقیقت، این دقیقا یکی از دلایلی است که بسیاری از مراجع دولتی با مواردی نظیر عرضه اولیه سکه (ICO) مشکل دارند. در عرضه اولیه سکه، اصلا خبری از متادیتاها نیست و به همین دلیل بانک‌ها و دولت‌ها به سختی آن را می‌پذیرند.

بانک‌ها برای بررسی منابع یک پول و شناسایی هویت آن، مدیریت تمامی تراکنش‌ها، و مواردی دیگر، به متادیتاها اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. همانطور که متوجه شدید، متادیتاها به شدت اطلاعاتی شخصی هستند و از آن جایی که اطلاعات برای همیشه در بلاک چین ذخیره می‌شوند و هیچگاه قابلیت پاک شدند ندارند، وجود این اطلاعات شخصی می‌تواند مشکل‌ساز شود.

اما کاردانو به عنوان سومین نسل از بلاک چین‌ها، قصد دارد برای راحتی کاربران و ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های قدیمی مانند بانک‌ها با تکنولوژی‌های جدید، این مسئله را از میان بردارد.

مانع دوم: تخصیص اطلاعات

همانند مسئله مربوط به متادیتاها، توسط تخصیص اطلاعات، نام مردم در تراکنش‌ها فاش می‌شود و این یک امر ضروری در سیستم بانکداری است. در این مسئله، نام شما و اطلاعات‌تان در کنار نام تمامی افرادی که بین شما پول رد و بدل شده است مشخص می‌شود.

این یکی از مسائلی است که بسیاری از مردم از سیستم بانکی گذشته دوری کرده‌اند و به سراغ بلاک چین‌ها آمده‌اند، چرا که حریم خصوصی در بلاک چین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جذاب آن است. اما کاردانو قصد دارد تعادلی میان این دو ایجاد کند. این پلتفرم سعی دارد تا این قدرت را در اختیار خود کاربران بگذارد تا زمانی که نیاز بود، اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، در غیر این صورت هیچ مرکزی نمی‌تواند بدون اجازه اطلاعات او را از شبکه به دست بیاورد.

مانع سوم: حسابرسی اطلاعات

حسابرسی موارد مختلفی را شامل می‌شود. شناخت مشتری، قوانین ضد پولشویی، قوانین ضد تروریست مالی و غیره.

این اطلاعات برای قانونی بودن یک تراکنش نیاز است. برای مثال اگر مریم ۵۰ دلار برای فاطمه واریز کند، حسابرسی اطلاعات این امکان را می‌دهد تا اهداف این تراکنش را بررسی کند تا صحت قانونی بودن آن مشخص شود.

اما در دنیای ارزهای دیجیتال، این مسئله به درستی رعایت نشده است و به همین دلیل است که بیت کوین به یکی از جذاب‌ترین دارایی‌های کلاهبرداران، قاچاقچی‌ها و غیره تبدیل شده است. حتی نسل دوم بلاک‌چین‌ها هم نتوانسته در این زمینه کار خاصی انجام دهد و این امر باعث شده تا بسیاری از دولت‌ها نسبت به این تکنولوژی بی‌اعتماد باشند. برای سیستم‌های بانکی بسیار مهم است که حسابرسی اطلاعات در زمینه قانونی بودن تراکنش‌ها به درستی انجام شود.

کاری که کاردانو سعی در انجام آن دارد، استفاده از ۲ مانع دیگر برای این مسئله است. کاردانو به عنوان یک بلاک چین در عین حال که باید حریم خصوصی کاربران را رعایت کند، برای ایجاد گذرگاهی میان سیستم‌های سنتی و مدرن باید حسابرسی اطلاعات در قانون‌گذاری کشورهای مختلف را هم در نظر داشته باشد. به همین منظور، کاردانو این قدرت را در اختیار کاربران می‌گذارد تا هر وقت که آن‌ها اجازه دهند، اطلاعات‌شان در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد.

هدف سوم: پایداری

در نهایت به ستون سوم کاردانو می‌رسیم: پایداری. اما معنی پایداری در کاردانو چیست و چه اهدافی را در سر دارد؟

طبق نظر هاسکینسان، حل مسئله پایداری در دنیای بلاک چین‌ها جزو سخت‌ترین مسائل محسوب می‌شود. پایداری رابطه مستقیمی با سیستم چرخه پرداخت و توسعه دارد. معمولا وقتی در زمینه کسب و کار، پروسه یک توسعه درون سیستم در حال اتمام است و زمان پرداخت فرا می‌رسد چندین مسئله و روش مطرح می‌شود. یکی از این مسائل عرضه اولیه سکه است یا می‌توان به سرپرسی و حمایت مالی اشاره کرد.

پایداری شبکه کاردانو چطور صورت می‌گیرد؟

پایداری شبکه کاردانو چطور صورت می‌گیرد؟

هرچند که هر دو این موارد مشکلات خاص خود را دارند. در زمینه حمایت مالی، احتمال متمرکز بودن یک کسب و کار ایجاد می‌شود. وقتی یک شرکت هزینه بسیار عظیمی روی یک بلاک چین انجام دهد، این شرکت قادر است به کنترل قابل توجهی دسترسی پیدا کند. در زمینه عرضه اولیه سکه، مسئله عدم وجود پایداری مطرح است. بنابراین نیاز است تا در نسل سوم بلاک چین‌ها، این مسئله رفع شود.

اما راه حل کاردانو چیست ؟ این بلاک چین قصد دارد تا با الهام گرفتن از سیستم ارز دیجیتال Dash، یک خزانه‌داری غیرمتمرکز تبدیل شود.

خزانه‌ داری کاردانو چیست و چطور عمل می‌کند؟

هر بار که بلوکی به شبکه بلاک چین کاردانو اضافه شود، بخشی از پاداش آن بلوک به خزانه اضافه خواهد شد. بنابراین‌ اگر شخصی بخواهد با پشتیبانی خزانه توسعه یا تغییری درون اکوسیستم ایجاد کند، یک پروسه رای‌گیری ایجاد می‌کند تا از این طریق مجوز کسب کند.

سهام‌داران اکوسیستم کاردانو با رای‌های خود مشخص می‌کنند که آیا آن شخص می‌تواند به توسعه یا تغییر مورد نظر خود بپردازد یا نه. این سیستم از چندین مزیت برخوردار است:

  • با هر بار کشف بلوک‌های بیشتر، خزانه به طور مداوم پر می‌شود.
  • این سیستم متناسب با اندازه شبکه است. هر چقدر که شبکه بزرگ‌تر باشد، منابع بیشتری موجود خواهد بود و سیستم رای‌گیری بیشتر و بیشتر غیرمتمرکز خواهد شد.

البته در عین حال چندین مانع هم برای این کار وجود دارد:

  • کاردانو یک پلتفرم تازه وارد است و برای دستیابی به یک سیستم رای‌گیری عادلانه زمان نیاز دارد.
  • رای دهندگان نیازمند به یک مشوق برای رای دادن و مشارکت در سیستم هستند.
  • هر رای باید دارای ارزش باشد تا شاهد تراژدی مشترکات (Tragedy of Commons) نباشیم.
  • پروسه ایجاد یک سیستم رای‌گیری با پشتیبانی خزانه باید مستقیم و ساده انجام شود.
  • از اولین تا آخرین مرحله پروسه باید تا حد ممکن غیرمتمرکز صورت بگیرد.
خزانه داری کاردانو چیست؟

خزانه داری کاردانو چیست؟

تا این لحظه، کاردانو به عنوان سومین نسل از بلاک چین، با فلسفه خود قصد دارد تا موانع ذکر شده را از میان بردارد. کاردانو برای این کار قصد دارد مدلی ترکیب شده از دموکراسی سیال همراه با خزانه انگیزه‌ بخش برای پلتفرم خود ایجاد کند تا موانع را از سد راه بردارد.

دموکراسی سیال کاردانو چیست و چطور عمل می‌کند؟

دموکراسی سیال یک سیستم است که بین دموکراسی مستقیم (Direct Democracy) و دموکراسی نیابتی (Representative Democracy) آزادانه و روان در جریان است. این سیستم ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد:

  • مردم می‌توانند بر اساس سیایست‌های خود رای بدهند.
  • مردم می‌توانند وظیفه رای‌دهی خود را به یک نماینده معتبر که از قوانین او پیروی می‌کند محول کنند.
  • نظر هر یک از اشخاص در سیستم حساب می‌شود و به عنوان بخشی از قوانین مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • به منظور تبدیل شدن به یک نماینده برای رای دادن، نیازمند به جلب اعتماد نیست. در این روش خبری از کمپین‌های تبلیغاتی گران قیمت نیست و قوانین ورود راحت‌تر هستند.
  • به دلیل وجود اختیار تغییر جهت بین دموکراسی مستقیم و دموکراسی نیابتی، گروه‌های کوچک می‌توانند عادلانه‌تر در این جامعه دیده شوند.
  • در نهایت، این یک سیستم مقیاس‌پذیر است و نیازی به نگرانی برای افزایش کاربران در آینده وجود ندارد و هر شخصی می‌تواند بنا به قوانین خود، وظیفه رای دهی را به فردی دیگر بسپارد.

ارز دیجیتال آدا چیست؟

ارز دیجیتال آدا یا به صورت دقیق‌تر اِیدا (ADA) با الهام از نام ایدا لاولیس (Ada Lovelace) انتخاب شده است. ایدا لاولیس ریاضی‌دان، نویسنده و نخستین برنامه‌نویس کامپیوتر قرن ۱۹ بوده است.

ارز دیجیتال آدا کاردانو

ارز دیجیتال آدا کاردانو

ارز دیجیتال آدا با نشانه ₳ به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمترکز را روی بلاک چین کاردانو اجرا کنند. همانطور که گفتیم، پشت پرده ساخت کاردانو و آدا، تحقیقات علمی و دانشگاهی وجود دارد. آدا با این دیدگاه ساخته شده است که گروهی از دکترها و دانشمندان زمینه‌های مختلف می‌توانند بلاک چینی بسیار قوی‌تر و بهتر نسبت به اتریوم و بیت کوین خلق کنند.

کاردانو و ارز دیجیتال آن باور دارند که در نهایت بهترین پلتفرم قراردادهای هوشمند، از طریق دانش علمی و تحقیقاتی به دست می‌آید، نه از سوی یک جوان کانادایی – روسی!

خرید ارز دیجیتال آدا

یکی از سریع‌ترین روش‌های خرید کاردانو این است که آن را با دیگر ارزهای دیجیتال مبادله کنید. بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیگری که در اختیار دارید و صرافی مورد نظر از آن پشتیبانی می‌کند. البته می‌توانید با ارز فیات خود هم به خرید آدا بپردازید.

خرید و فروش کاردانو کاملا همانند دیگر ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و اتریوم صورت می‌گیرد. اما برای نگهداری آدا بهتر است به جای حفظ آن‌ها روی صرافی‌ها، رمزارزها را به کیف پول‌های‌تان منتقل کنید.

کاردانو علاوه بر ارز دیجیتال آدا، دو کیف پول دیجیتال رسمی هم تولید و عرضه کرده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول Deadalus

کیف پول رسمی کاردانو، دایدالوس است که نام آن بر اساس یکی از مشهور‌ترین معماران و مخترعین افسانه‌های یونانی گرفته شده است. این کیف پول توسط IOHK توسعه یافته است و اجازه می‌دهد یک نسخه کامل از بلاک چین کاردانو را روی سیستم خود دانلود و به شکل مستقل تمامی تراکنش‌های این شبکه را تایید کنید. این ویژگی اجازه می‌دهد تا به حداکثر امنیت شبکه دست پیدا کنید و از سرورهای متمرکز خارجی خبری نباشد.

کیف پول daedalus کاردانو

کیف پول daedalus کاردانو

البته این کیف پول به دلیل ویژگی خود تنها برای سیستم‌های دسکتاپی یعنی ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

ویژگی‌های کیف پول کاردانو Deadalus

  • کلید‌های خصوصی رمزنگاری شده و رمز عبورهای مطمئن که اجازه می‌دهند لایه‌های امنیتی قدرتمنی برای نفوذ و خطرهایی نظیر فایل‌های مخرب به ارزهای دیجیتال‌تان ایجاد کنید.
  • تبدیل کیف پول نرم‌افزاری به کیف پول کاغدی به منظور دستیابی به حداکثر امنیت.
  • ایجاد نسخه پشتیبان بسیار قوی برای بازگردانی ارزهای دیجیتال.
  • امکان نظارت بر تراکنش‌ها برای حداکثر اطمینان از جا به جایی دارایی‌ها.

کیف پول Yoroi

کیف پول یوروی برگرفته از نام یک زره سامورایی است که این بار توسط شرکت EMURGO طراحی و توسعه یافته. بر خلاف کیف پول دایدالوس، این کیف پول به صورت تحت وب و اپلیکیشن موبایل در دسترس است و نیازی نیست تا برای استفاده از آن، یک نسخه کامل از بلاک چین کاردانو را دانلود کنید.

کیف پول نرم‌افزاری یوروی (Yoroi) کاردانو

کیف پول نرم‌افزاری یوروی (Yoroi) کاردانو

این مسئله باعث شده تا سافتاده از یوروی بسیار ساده‌تر باشد و تنها با چند کلیک و بدون معطلی، دارایی‌های خود را ذخیره یا منتقل کنید. کاربران کاردانو که داد و ستدهای روزانه انجام می‌دهند، کیف پول Yoroi را انتخاب می‌کنند.

ویژگی‌های کیف پول کاردانو Yoroi

  • کلید‌های خصوصی رمزنگاری شده که به صورت مخفی فقط در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و در سرورها به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.
  • ساخته شده با لایه‌های امنیتی قدرتمند،‌ پیشرفته و کدهای با کیفیت.
  • کیف پولی سبک وزن بدون نیاز به دانلود بلاک چین برای ارسال و دریافت تراکنش‌ها.
  • زبان طراحی ساده که هر شخصی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

البته این ۲ کیف پول ارز دیجیتال تنها انتخاب‌های شما نیستند و می‌توانید در صورت پشتیبانی دیگر کیف پول‌های شناخته شده از آدا، از آن‌ها استفاده کنید.

چرا قیمت کاردانو افزایش چشمگیری داشته است؟

یکی از مسائلی که بیش از پیش باعث افزایش توجهات به این پلتفرم شد، افزایش قیمت کاردانو بود. به طوری که حتی در سال ۲۰۲۰، ارز دیجیتال آدا توانست تنها در ۱۰ روز ۸۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد و به رتبه ششم برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار دست یافت. اما دلیل افزایش ارزش و قیمت کاردانو چیست ؟

قیمت کاردانو و ارز دیجیتال آن به نام آدا

قیمت کاردانو و ارز دیجیتال آن به نام آدا

در سال ۲۰۲۰، در کمتر از ۲ هفته، قیمت کاردانو از ۰٫۰۷۴ دلار به ۰٫۱۳۷ دلار رسید. این افزایش ۸۵ درصدی قیمت کاردانو باعث شد تا بیشتر از هر مسئله دیگری، کاردانو مورد توجه واقع شود. ۳ عامل باعث افزایش قیمت کاردانو شده‌اند. آپگرید شلی (Shelley) ساختار بازار مناسب و افزایش تقاضا برای ابپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز.

آپگرید شلی کاردانو چیست و با چه هدفی عرضه می‌شود؟

همانطور که در این مطلب متوجه شدید، کاردانو در عین حال که با فلسفه علمی بنا نهاده شده، از نام‌های تاریخی هم برای نام‌گذاری محصولات و بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کند. آپگرید شلی هم از این قاعده مستثنی نیست و بر اساس نام پرسی بیش شلی، شاعر غزل‌سرای انگلیسی انتخاب شده است.

دلیل انتخاب این نام، دوره‌ای است که رشد و توسعه و ترقی صورت گرفته است. آپگرید شلی هم دقیقا با همین هدف برای کاردانو عرضه می‌شود و قرار است دوره تازه‌ای از رشد و توسعه را برای این پلتفرم به ارمغان بیاورد. هدف از آپگرید شلی کاردانو چیست ؟ شلی طراحی شده تا شبکه کاردانو را بیش از پیش هموار و بستری برای تراکنش‌های بی‌خطر بدون نیاز به هرگونه سرویس واسطه را فراهم کند.

اهمیت آپگرید شلی برای کاردانو

آپگرید شلی باعث می‌شود تا غیرمتمرکز بودن شبکه کاردانو بهینه شود. به این معنی که با شلی گره‌های بیشتری توسط جامعه کاردانو اجرا می‌شوند و هنگامی که این گره‌ها به تعداد بزرگی دست پیدا کنند، کاردانو با غیرمتمرکز شدن بیشتر، به امنیت و قدرتی فراتر از حد تصور می‌رسد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: خروش ۱۱ درصدی ارزش ارز دیجیتال کاردانو با انتشار آپگرید Shelley

شلی همچنین قصد دارد طراح‌های مختلفی برای تشویق سهام‌داران معرفی کند. از آن جایی که کاردانو از سیستم اثبات سهام پیروی می‌کند، کاربران باید ارز دیجیتال آدا را در این شبکه سرمایه‌گذاری کنند. اما برای این که کاربران ترغیب به انجام این کار شوند، نیاز به پاداش و مشوق است. شلی قصد دارد تا با ایجاد طرح‌هایی مناسب، انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این شبکه فراهم کند.

توسعه دهندگان کاردانو انتظار دارند تا پس از یک دهه و پایان یافتن دوره شلی و کوچ به سمت آپگرید بعدی، شبکه کاردانو ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از هر شبکه بلاک چین دیگری غیرمترکز شود.

آپگرید شلی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت کاردانو محسوب می‌شود.

مزایا و معایب کاردانو چیست و آیا سرمایه‌گذاری روی کاردانو عاقلانه است؟

کاردانو با وجود وعده‌های بی‌شماری که داده است، به هر حال یک پلتفرم تازه وارد محسوب می‌شود که راه زیادی را بای طی کند. بنابراین نمی‌توان گفت بلاک چین کاردانو یک پلتفرم کاملا بی‌نقص است. در ادامه با برخی از مزایا و معایب کاردانو آشنا می‌شویم.

مزایای کاردانو چیست

خیلی از کاربران قراردادهای هوشمند بر این باور هستند که کاردانو کلید امنیت بلند مدت این صنعت را در اختیار دارد. هر ماه شاهد انتشار چندین اخبار مختلف در خصوص هک شدن و آسیب پذیری پلتفرم‌هایی نظیر اتریوم هستیم. حتی چارلز هاسکینسان که خود یکی از توسعه‌ دهندگان اتریوم بوده است، این پلتفرم را یک محصول با عجله توصیف کرده که آسیب پذیری‌های زیادی هم به همراه دارد.

امنیت کاردانو

کاردانو سعی داشته تا با رفع این آسیب پذیری‌ها و افزودن ویژگی‌های مثبت اتریوم و دیگر بلاک چین‌ها، پلتفرمی به شدت امن فراهم کند. ما در این مطلب از کد‌های با کیفیت کاردانو خبر دادیم. این حرف به دلیل وجود شیوه کدنویسی دقیق با استفاده از علوم ریاضیات مطرح شده است. چرا که در این روش، خطاهای انسانی به کلی از بین می‌روند و خود سیستم به صورت خودکار از هرگونه باگ و خطا جلوگیری می‌کند.

تیم قدرتمند و نابغه

این فرمول پیچیده، به لطف حضور تیمی ماهر و برجسته توسعه یافته است. حرفه‌ای‌ترین افراد دنیای بلاک چین در توسعه پروژه کاردانو نقش داشته‌اند تا با فلسفه علمی، نسل سوم بلاک چین‌ها را ایجاد کنند. کلید اصلی توسعه این بلاک چین، ایجاد پلتفرمی مطمئن برای قراردادهای هوشمند است که در عین حال توانایی شگفت‌انگیزی در مقیاس‌پذیری دارد، بسیار شفاف و مطمئن است و ویژگی‌های برجسته‌ای برای طرفداران ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد.

در راس تمامی این نابغه‌ها، چارلز هاسکینسان قرار دارد که به عنوان یکی از موسسین اتریوم، تمامی اشتباهات آن پلتفرم را درس گرفته تا بتواند کاردانو، نسل سوم بلاک چین‌ها را با کمترین ایرادات گذشته خلق کند.

ویژگی‌های جذاب و استفاده آسان

در طول این مقاله بارها از ویژگی‌های مختلف کاردانو که سعی دارد نسبت به دیگر بلاک چین‌ها برتری ایجاد کند، صحبت کردیم. کاردانو نسل سوم بلاک چین است و امنیت بالا، شفافیت کامل،‌ نهایت غیرمتمرکز بودن و کمترین ضعف‌ها و آسیب پذیری‌ها را داراست. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کاردانو، پلتفرمی با تجربه کاربری بسیار ساده چه برای کاربران و چه برای توسعه دهندگان است.

معایب کاردانو چیست

یکی از ایراداتی که به کاردانو وارد می‌شود، توسعه نسبتا کند آن نسبت به سایر پلتفرم‌ها است. کاردانو سعی دارد به آرامی و با دانش و تحقیقات لازم رفته رفته به جلو قدم بردارد. اما این مسئله باعث می‌شود تا احتمال پیدا شدن رقیبی جدی‌تر با ویژگی‌های افزایش پیدا کند. یا حتی در این بین ممکن است با تغییر شرایط دنیا و قانون‌گذاری‌های کشورهای مختلف مانند چین که قصد دارد فقط از ارز دیجیتال ملی خود بهره ببرد، زمینه برای پیشرفت بیشتر کاردانو ناهموارتر شود.

خیلی از ویژگی‌هایی که کاردانو قول آن‌ها را داده است هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند و از طرفی دیگر به دلیل قیمت پایین ارز دیجیتال آن و تعداد کاربران کم نسبت به اتریوم، کاردانو هنوز نتوانسته به جایگاهی که انتظار آن را دارد دست پیدا کند.

هارد فورک مری

بلاک چین کاردانو پس از هارد فورک مری، وارد یک مرحله جدید شده است. یک هارد فورک انقلابی که برای اولین بار در تاریخ پروتکل این بلاک چین، کاربران قادر خواهند بود تا توکن‌های شخصی‌سازی شده خود را تعریف کنند، یک لایه با عملکردی جدید را به ارمغان بیاورند و کاربرد پذیری بیشتری برای بلاک چین کاردانو ایجاد نند. 

هارد فورک ۱۲۷ مری، یکی از مهم‌ترین رویدادهای بلاک چین کاردانو پس از هاردفورک شلی در جولای سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. 

نام مری (Mary Loveace O’neal) بر اساس نام مادر توکن اصلی این بلاکچین یعنی آدا انتخاب شده است. این هارد فورک با هارد فورک ترکیب کننده ۲۶ IOHK تسهیل شده است. با کمک این ترکیب کننده (Combinator) انتقال داده‌ها از کاردانوی فعلی به مری به صورت یک پارچه صورت خواهد گرفت و اجازه می‌دهد تا به هیچ گونه اقدامی از سوی هولدرهای آدا نیاز نباشد. 

هارد فورک مری چه تاثیری روی اکوسیستم کاردانو خواهد داشت؟

این را می‌دانیم که دارایی‌ها و توکن‌های محلی به زودی به کاردانو می‌آیند، اما زمانی که آن‌ها وارد شبکه بلاک چین کاردانو شوند، برای چه منظوری و به چه صورت استفاده خواهند شد؟ همانند بسیاری از بلاکچین‌های دیگر، توکن‌ها تمرکز اصلی بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در کاردانو خواهند بود. توکن‌ها برای استفاده در این اپلیکیشن‌ها با کاربردهای متفاوت، به چند دسته توکن‌های کاربردپذیر، توکن‌های گاورننس، توکن‌هایی که نشان از یک دارایی واقعی هستند و توکن‌های دیگر. 

نکته‌ای که در خصوص هارد فورک مری وجود دارد این است که وقتی قراردادهای هوشمند در این شبکه صورت بگیرند و به یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اکوسیستم کاردانو تبدیل شوند، کاربران قادر خواهند بود تا توکن‌های محلی خود را با تعاریف خودشان در این شبکه بسازند. این توکن‌ها به کاردانو اجازه می‌دهند تا امور مالی غیرمتمرکز، اپلیکیشن‌ها و NFTها را در خود جای دهد. به این معنی که با کمک هارد فورک مری، از این پس می‌توان توکن‌هایی را در این شبکه تعریف کرد که نشان از یک دارایی واقعی باشند. یکی از نکات جذاب این ویژگی در این است که کاربران برای انجام این امور، بر خلاف قراردادهای هوشمند، نیاز به کد‌های تخصصی و ویژه ندارند. 

کاردانو با این که با هدف غیرمتمرکز بودن به فعالیت خود ادامه می‌دهد، با این حال نیاز به یک مرکز برای رشد، توسعه و مدیریت اکوسیستم کاردانو با وجود توکن‌های محلی تعریف شده توسط کاربران نیاز دارد. به همین دلیل کاردانو یک سیستم به نام Cardano Registry را معرفی کرده است. کاردانو ریجستری، شناسه‌های آنچین قابل اعتمادی هستند که با این اهداف برای توکن‌های نوشته شده و عرضه در کاردانو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاردانو ریجستری چیست؟

کاردانو ریجستری یک مرکز مدیریت شده ثبت داده‌ها و اطلاعات توکن‌های محلی است. انتظار می‌رود تا کاردانو ریجستری، به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای شناسه‌ها عمل کند. این شناسه‌ها شامل کلیدهای عمومی، هش‌ها، آدرس توک‌ها، قوانین استخراج و غیره است. ریجستری با دریافت این داده‌ها، شناسه‌ها را برای مردم قابل درک و خواندن می‌کند. بنابراین برای افرادی که از نظر فنی در این زمینه آگاهی چندانی ندارند، قادر خواهند بود تا اطلاعات یک توکن را به راحتی از طریق ریجستری مطالعه کنند. با کمک ریجستری، هر فرد غیر توسعه دهنده‌ای که با کدها آشنا نیست، قادر خواهد بود شناسه‌های توکن‌ها را مطالعه کند. از جمله اطلاعاتی که یک فرد می‌تواند در این خصوص توکن‌ها مطالعه کند، می‌توان به نام توکن، یک توضیح کوتاه در مورد عملکرد آن، نام دارایی و شماره شناسایی استخراج توکن اشاره کرد. 

در شبکه‌هایی که هر هفته صدها یا حتی هزاران توکن محلی استخراج می‌شوند، جمع‌آوری اطلاعات در خصوص تک تک توکن‌ها به شدت سخت و زمان‌بر است. به همین دلیل کاردانو ریجستری به عنوان یک سیستم مدیریتی برای کاردانو عمل می‌کند. 

آپگرید ددالیوس و آپگرید آلونزو کاردانو

در ماه آوریل ۲۰۲۱، کاردانو آپدیت ددالیوس (Deadalus) را منتشر کرد. این آپدیت اجازه پشتیبانی برای توکن‌های محلی در بلاک چین کاردانو را در کنار پروژه کاتالیست فاند۳ که ویژگی‌های ثبت رای را به همراه داشت، فراهم می‌کرد. کاربران ددالیوس قادر هستند تا از کیف پول خود به عنوان یک طرح یکپارچه برای دریافت آدا و همچنین دیگر توکن‌های محلی شبکه بلاک چین استفاده کنند. کاردانو با انتشار آپدیت‌های خود سعی دارد تا شبکه خود را بیشتر از هر زمانی غیرمتمرکز سازد. 

دیگر آپدیت کاردانو، آلونزو (Alonzo) نام دارد. این آپگرید عملکرد قراردادهای هوشمند را برای بلاکچین به همراه خواهد داشت. 

خرید کاردانو

برای خرید ارز دیجیتال کاردانو یعنی آدا، شما یک راه حل ساده در اختیار دارید. آدا به عنوان یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر روز دنیا، در کوین نیک مارکت فهرست شده و می‌توانید به راحتی و با حساب شخصی خود، آدا را خرید و فروش کنید.

پس همین حالا به کوین نیک مارکت سر بزنید و با ورود به حساب کاربری خود، ارز دیجیتال ADA را خریداری کنید.