آیا به بیت‌کوین، اتریوم یا هر ارز رمزنگاری‌شده دیگری علاقه دارید؟ اگر می‌خواهید در مورد این ارزهای رمزنگاری‌شده اطلاعاتی به‌دست بیاورید، در این مطلب با ما همراه باشید. اگر دانش خاصی در مورد کار با بیت‌کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری داشته باشید، به احتمال زیاد بارها و بارها با این دو اصطلاح مواجه شده‌اید، گواهی اثبات کار (PoW) و گواهی اثبات سهام (PoS).

درک این اصطلاح‌ها ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد، اما در واقع، این اصطلاح‌ها مفاهیم نسبتا ساده‌ای هستند که امروز می‌خواهیم آن‌ها را برایتان توضیح دهیم. با این حال، پیش از آن‌که به این کار بپردازیم، اجازه دهید دراین مطلب کوین نیک ابتدا کمی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده صحبت کنیم.

رونق ارزهای رمزنگاری‌شده

رونق ارزهای رمزنگاری‌شده و گواهی اثبات کار

ارزهای رمزنگاری‌شده

در طی سال‌های گذشته، اصطلاح ارزهای رمزنگاری‌شده پایه مستحکمی را به‌دست آورده است و تعداد بیشتری از افراد شروع به درک کاربرد و ارزش بالقوه آن کرده‌اند.

ارز رمزنگاری‌شده یک ارز دیجیتالی است که از طریق تکنیک‌های پیشرفته کدگذاری اطلاعات، معروف به رمزنگاری، ایجاد و اداره می‌شود. مفهوم پول دیجیتال با ایجاد بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به واقعیت تبدیل شد. از آن زمان تا کنون، بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، راه درازی را پیموده است. در حال حاضر، بیش از ۱۶۰۰ ارز رمزنگاری‌شده مختلف وجود دارد که برای خرید، تبادل، معامله و سرمایه‌گذاری در دسترس مردم هستند و چندین شرکت، آن‌ها را به‌عنوان راهی برای پرداخت پول پذیرفته‌اند.

دلیل این ‌که بسیاری از افراد جذب بازار ارزهای رمزنگاری‌ شده‌اند، این است که مفهوم و ویژگی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده با معرفی مزایای مختلف، اقتصاد و نظریه سنتی در مورد پول را به چالش کشیده است. این مزایا عبارت‌اند از:

۱. تمرکززدایی

۲. معاملات نظیر‌به‌نظیر

۳. هزینه‌های کمتر

۴. سرعت

۵. موانع کم برای ورود

۶. ناشناس بودن

۷. حریم خصوصی و امنیت

۸. عدم کلاهبرداری

۹. می‌توانند معاملات بین‌المللی را تسهیل کنند

ارزهای رمزنگاری‌شده محدود به نرخ ارز، نرخ بهره یا هزینه‌های معامله نیستند؛ به این معنی که شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از ارز رمزنگاری‌شده در سطح بین‌المللی استفاده کنید. در صورت انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر، می‌توانید در زمان و هزینه زیادی صرفه‌جویی کنید. ارزهای رمزنگاری‌شده در سطح جهانی فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود معاملات راحت‌تر از همیشه انجام شوند!

حساب شما متعلق به هیچ شخص دیگری نیست. در واقع، شما تنها مالک کلیدهای رمزگذاری خصوصی و عمومی مربوطه هستید که این همان چیزی است که هویت یا آدرس شبکه رمزنگاری شما را تشکیل می‌دهد. هیچ موسسه یا ابزار مالی دیگری نمی‌تواند مالکیت فردی حساب/آدرس شما را به شما بدهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای معامله ارز دیجیتال برای مبتدی ها

استخراج چیست؟

استخراج و گواهی اثبات کار

ماینیتگ و استخراج

پیش از آن‌که به جزئیات فنی زیادی بپردازیم، باید به‌طور خلاصه توضیح دهیم که استخراج چیست.

استخراج فرآیند اعتبارسنجی معامله‌ها با یک رایانه در یک شبکه است. شما الگوریتم‌های پیچیده‌ای را برای اثبات صحت یک معامله حل می‌کنید و بدین ترتیب یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌کنید. شما یک «بلوک» به لیست طولانی و عمومی کلیه معامله‌ها، معروف به بلاک‌چین اضافه می‌کنید. در عوض، با ارزهای رمزنگاری‌شده پاداش می‌گیرید.

برای تبدیل‌شدن به یک استخراج‌کننده، نیازی به یک اتصال اینترنتی خوب ندارید. شما باید یک پردازنده قدرتمند داشته باشید و بدانید که بسته به این‌که کدام ارز رمزنگاری‌شده را استخراج می‌کنید و این‌ که سرعت کامپیوتر شما چقدر است، هزینه برق در نهایت بسیار بالا خواهد بود.

گاهی اوقات، ممکن است هزینه زیادی صرف استخراج کنید، اما به‌اندازه کافی ارز رمزنگاری‌شده به دست نیاورید.

به‌عنوان مثال، اگر یک معامله در شبکه بیت‌کوین اتفاق بیفتد، هرچه تعداد کامپیوترها و قدرت محاسباتی بیشتر باشد، شما سریع‌تر می‌توانید معاملات را برای رقابت با سایر استخراج‌کنندگان در شبکه اعتبارسنجی کنید و کسری از بیت‌کوین را به‌دست آورید.

مکانیسم اجماع

جنبه اصلی فناوری بلاک‌چین، دفتر کل توزیع شده است. دفتر کل شامل کلیه معاملات قبلی است. این دفتر در یک مکان مرکزی ذخیره نمی‌شود، بلکه در شبکه‌ای از رایانه‌های واقع در سراسر جهان نگهداری می‌شود.

برای این ‌که کل این عملیات انجام شود، این شبکه باید به‌طور جمعی با محتوای دفتر کل موافقت کند. این‌ کار مکانیسم اجماع است. هدف این مکانیسم این است که به‌سادگی تایید کنیم که تمام اطلاعات اضافه‌شده به دفتر کل کاملا معتبر هستند. این کار انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود بلوک بعدی که اضافه می‌شود، نشان‌دهنده آخرین معاملات در شبکه است. بنابراین، از ورود داده‌های نامعتبر و دو بار خرج کردن جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، مکانیسم اجماع این شبکه را از طریق فورک ثابت (constant forking) از خارج‌شدن از خط حفظ می‌کند.

مکانیسم‌های اجماع مختلفی وجود دارند که هریک دارای مزایا و ‌معایبی هستند. با این حال، همه آن‌ها برای همان هدفی که در بالا به آن اشاره شد، به‌کار می‌روند. این مکانیسم‌ها تنها در شیوه کار تفاوت دارند. تفاوت اصلی میان مکانیسم‌های اجماع در نحوه واگذاری و پاداش تایید معاملات است.

دو مکانیسم مشهور اجماع، گواهی اثبات کار (PoW) و گواهی اثبات سهام (PoS) هستند. اکنون به توضیح بیشتر درباره هریک از آن‌ها و مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که این دو مکانیسم، محبوب‌ترین‌ها هستند، سیستم‌های دیگری هم وجود دارند، مانند گواهی اثبات سهام محول‌شده (DPoS)، توافق‌نامه بیزانس فدرال (FBA) و موارد دیگر.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام مبادله ارز دیجیتال

گواهی اثبات کار (POW)

گواهی اثبات کار (POW)

گواهی اثبات کار

PoW از یک قانون ساده پیروی می‌کند: استخراج یک بلوک و دریافت پاداش که بستگی به میزان کار محاسباتی توسط استخراج‌کننده دارد. اولین استخراج‌کننده‌ای که رایانه وی قادر به حل معماهای رمزنگاری شده هر بلوک باشد، یکی از دریافت‌کنندگان سکه‌ به‌عنوان پاداش خواهد بود. این بدان معنی است که استخراج‌کنندگان در یک شبکه باید با استفاده از توان محاسباتی رایانه خود باید با یکدیگر رقابت کنند.

بیت‌کوین و بسیاری از آلت‌کوین‌ها برای تایید صحت بلاک‌چین از این مکانیسم اجماع پیروی می‌کنند.

اجازه دهید از زندگی روزمره برایتان مثالی بزنم. یک کلاس پر از دانش‌آموز را تصور کنید. معلم تکلیفی را به همه دانش‌آموزان اختصاص می‌دهد. فردی که نه تنها جواب صحیح می‌دهد، بلکه اولین شخصی است که جواب می‌دهد، کسی است که پاداش دریافت می‌کند. دانش‌آموز باید از قدرت فکری زیادی برای اجرای صحیح این‌ تکلیف برخوردار باشد و تا جایی که امکان دارد باید سریع عمل کند تا از همه دانش‌آموزان دیگر سبقت بگیرد.

مکانیسم گواهی اثبات کار هم همین است.

معماها به مهارت نیاز ندارند، بلکه به یک نیروی سخت‌افزاری قوی نیازمندند. این‌ فرآیند تعریف شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ استخراج‌کننده‌ای مزیتی نسبت به دیگری نخواهد داشت. تنها راه برای بهبود شانس حل معما و به‌دست آوردن سکه‌ها، اضافه کردن قدرت محاسباتی است. بهتر است بدانید که این کار بسیار پرهزینه است و لازم به گفتن نیست که مصرف انرژی بالایی هم دارد.

پارامترهای این معما به‌صورت دوره‌ای به‌روز می‌شوند تا زمان تشکیل بلوک منسجم باشد. به‌عنوان مثال، در پروتکل بیت‌کوین مدت‌زمان تولید بلوک هدف، ۱۰ دقیقه است.

هر مفهوم یا رویکردی مزایا و مضراتی دارد. PoW هم از این امر مستثنی نیست.

همان‌طور که گفته شد، این نوع مکانیسم اجماع به نیروی برق بسیار زیادی احتیاج دارد که برای استخراج‌کنندگان هزینه زیادی دارد. گاهی اوقات، هزینه‌ای که یک استخراج‌کننده برای برق پرداخت می‌کند، بیشتر از آن‌ چیزی است که در نتیجه استخراج به دست می‌آورد.

قدرت محاسباتی بالا هم بسیار گران است. شما باید خودتان یک ابررایانه بسازید که برای افرادی از طبقه متوسط بسیار پرهزینه خواهد بود.

نکته مهم دیگری که استخراج‌کنندگان باید به آن توجه کنند، این است که هرچه زمان می‌گذرد و ارزهای رمزنگاری‌شده هرچه بیشتر و بیشتر آزاد می‌شوند، پاداش آن‌ها ممکن است کاملا به حداقل برسد.

به‌طور خلاصه، گواهی اثبات کار یک پروتکل با هدف اصلی جلوگیری از حملات سایبری است. این مفهومی است که قبل از بیت کوین وجود داشته است، اما ساتوشی ناکاماتو از این تکنیک استفاده کرد و واقعا در شیوه انجام معاملات سنتی انقلابی به پا شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

گواهی اثبات سهام (POS)

گواهی اثبات سهام (POS) در مقابل گواهی اثبات کار

گواهی اثبات سهام

بگذارید در مورد سیستم گواهی اثبات سهام (POS) صحبت کنیم و بفهمیم که تفاوت آن با PoW چیست.

PoS یک قانون ساده را دنبال می‌کند: اعتبارسنجی یک بلوک جدید بستگی به این دارد که چه مقدار سهام در اختیار شخص قرار دارد یا اساسا چند سکه در اختیار دارد یا عمر مربوط به آن سهام چقدر است. اعتباردهندگان پاداش دریافت نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها کارمزد‌های شبکه را جمع می‌کنند. درنهایت، این نوع سیستم در مقایسه با PoW، از نظر هزینه و انرژی مقرون‌به‌صرفه است. با این حال، کمتر اثبات شده است.

بگذارید یک مثال با آلت‌کوین‌ها و به‌طور خاص Nxt که از PoS استفاده می‌کند، به شما ارائه دهیم. اگر شما مقداری سکه در کیف پول دیجیتالی خود داشته باشید، می‌توانید ببینید که برای چه مدتی آن‌ها را داشته‌‌اید. به خاطر داشته باشید که جابجایی سکه‌ها از یک کیف پول دیجیتال به دیگری باعث می‌شود عمر آن‌ها از صفر شروع شود.

این مقدار دارایی شما به‌عنوان سپرده امنیتی در نظر گرفته شده است. اگر اعتباردهندگان سهم قابل‌توجهی در سکه Nxt با عمر خوب داشته باشند، به این معنی است که آن‌ها متعهد هستند و شانس بالاتری برای اعتبارسنجی یک بلوک دارند. این کار باعث ایجاد شبکه‌ای از اعتباردهندگان معتبر و وفادار می‌شود.

در PoS، برخلاف PoW، هدف «استخراج» نیست، بلکه «forging» است که توسط اعتباردهنده انجام می‌شود که یک بخش جدید را به زنجیره، پردازش و forg می‌کند.

مزایای PoS چیست؟

احتمالا بهترین چیز در مورد این سیستم این است که نیازی به سخت‌افزار گران‌قیمت نیست، رایانه معمولی شما تنها با یک مشتری اعتباردهنده، به‌خوبی کار خواهد کرد. قبلا هم اشاره کردیم که POS مانند گواهی اثبات کار مصرف برق بالایی ندارد.

همچنین، هر چه اعتباردهندگان سهم بیشتری داشته باشند (و مدت‌زمان طولانی‌تری هم آن را در اختیار داشته باشند) شانس بیشتری برای «forging» و انتخاب‌شدن برای کسب کارمزدهای معامله خواهند داشت.

البته در PoS هم مسائلی وجود دارد، از جمله این‌که تنها گروه کوچکی از افراد که صاحب اکثر سکه/ توکن‌ها هستند می‌توانند اعتباردهنده باشند. با این حال، این امر در حال تحول است و در مقطعی در آینده، به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد.

به‌عنوان مثال، اتریوم با پروتکل جدید خود با نام «کاسپر» به سمت PoS حرکت می‌کند.

سیستم‌های گواهی اثبات سهام در ارزهای رمزنگاری‌شده، در مقایسه با گواهی اثبات کار، یک مکانیسم نسبتا جدیدتر هستند. این سیستم دقیقا آزمایش نشده است و برخی از خطرات امنیتی شناسایی شده‌اند. در نهایت، فورک مداوم به یک بلاک‌چین می‌تواند به بی‌ثباتی شبکه منجر شود.

کدام‌یک امن‌تر است، گواهی اثبات کار یا گواهی اثبات سهام؟

گواهی اثبات کار یا گواهی اثبات سهام

گواهی اثبات کار

هر سیستمی سعی در ایجاد محیطی ایمن و عاری از حملات هکرها دارد. این امر به‌ویژه اگر این سرویس مربوط به پول باشد، صادق است. بنابراین، کدام‌یک امن‌تر است، PoW یا PoS؟

با گواهی اثبات کار، به‌اصطلاح «بازیگران بد» به‌دلیل بازدارندگان اقتصادی و تکنولوژیکی حذف می‌شوند. اگر کسی برنامه حمله داشته باشد، بسیار گران خواهد بود و مطمئنا ارزش آن را ندارد. یک هکر برای این کار به پولی بیشتر از آن چیزی که قادر به سرقت آن باشد، نیاز دارد.

سیستم PoS برای حمله ارزان‌تر است. بنابراین، باید کاملا خدشه‌ناپذیر باشد. به همین دلیل است که پروتکل کاسپر ایجاد شده است. این پروتکل شرایط و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را ارائه می‌دهد که بر اساس آن اگر پروتکل تعیین کند که «اعتباردهنده بد» به‌گونه‌ای عمل کرده‌ است که قوانین آن‌ها را نقض کرده باشد، ممکن است سپرده خود را از دست بدهد.

نتیجه گیری

همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید، هم PoW و هم PoS دارای مزایا ‌و‌ معایبی هستند. بسیاری از رمزنگاران و دانشمندان علوم رایانه در تلاش‌اند تا راه‌حل‌هایی را برای به‌روزرسانی این دو الگوریتم بیابند.

مهم است که بدانید:

  • PoS و PoW برای جلوگیری از تقلب معرفی شده‌‌اند.
  • توسعه اولیه آن‌ها در شناسایی حملات سایبری متمرکز بوده است.
  • حل معمای رمزنگاری پیچیده و به‌دست‌آوردن پاداش با سکه، گواهی اثبات کار (PoW) نامیده می‌شود.
  • در گواهی اثبات سهام (PoS)، شبکه، ایجادکننده یک بلوک جدید را بر اساس میزان سکه‌هایی که دارد، انتخاب می‌کند.
  • تعداد ارزهای دیجیتال هرگز تغییر نمی‌کند.
  • گواهی اثبات سهام از نظر فنی نسخه بهبودیافته گواهی اثبات کار است، اما هنوز هم باید بهینه‌سازی شود.

PoS مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست است، اما در مورد تمرکز و امنیت اشکالاتی جدی دارد. از طرف دیگر، گواهی اثبات کار پرهزینه است و به قدرت محاسباتی بالایی هم نیاز دارد، با این حال بسیار امن‌تر است.

ما باید صبر کنیم و ببینیم که چگونه این دو الگوریتم به‌موقع توسعه خواهند یافت. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!