شبکه‌ی لایتنینگ به عنوان یکی از روش‌های قدرتمند در حال توسعه برای مقیاس‌بندی رمز ارزها شناخته می‌شود. شبکه‌ی لایتنینگ با ساخت یک لایه بر روی بیت‌کوین، به طور موثری باعث سریع‌تر و ارزان‌تر شدن تراکنش‌های بیت‌کوین مبتنی بر شبکه‌ی بلاک‌چین می‌شود. با کوین‌نیک همراه باشید تا شما را با این شبکه بیشتر آشنا کنیم.

این ایده که توسط تدیوس دریا و جوزف پون در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت که  براساس آن یک شبکه بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین سوار شده و نهایتا بر روی آن نصب می‌شود. این شبکه شامل مجراها یا کانال‌هایی است که توسط کاربران ساخته می‌شود و پرداخت‌ها در آن به صورت امن و بی‌نیاز به ضمانت در حال رفت و برگشت هستند (منظور از بی‌نیازی به ضمانت این است که شما نیازی به شناخت طرفین معامله ندارید)

به عنوان مثال من می‌خواهم برای هر دقیقه ویدیویی که تماشا می‌کنم به شما مبلغی را پرداخت کنم، خب ما نیاز داریم که ابتدا یک کانال لایتنینگ باز کنیم و به ازای هر دقیقه که ثبت می‌شود پرداخت‌های زمانی از کیف پول بیت‌کوین من به کیف پول شما منتقل می‌شود. وقتی که مشاهده‌ی ویدیو تمام شد کانال را می‌بندیم تا سود معامله هم در بلاک‌چین لحاظ شود.

چون این معامله بین من و شما صورت گرفته و نیازی به منتشر کردن آن در سطح شبکه نیست، پس اکثر آن‌ها به صورت آنی صورت می‌گیرد و چون نیازی به ورود ماینرها نیست هزینه‌ی این تراکنش‌ها بسیار پایین و در برخی موارد بدون هزینه است.

مشخصات شبکه‌ی لایتنینگ

شبکه‌ی لایتنینگ

شبکه‌ی لایتنینگ چگونه کار می‌کند؟

ابتدا، طرفین معامله که قصد معامله و انجام تراکنش با یکدیگر را دارند یک کیف پول چند امضا ایجاد می‌کنند(که نیاز به بیش از یک امضا برای انجام تراکنش دارد.) این کیف حاوی مقداری بیت‌کوین است. آدرس کیف پول در شبکه‌ی بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت می‌شود و این باعث ایجاد کانال پرداخت شود.

حالا دو طرف معامله می‌توانند تعداد نامحدودی تراکنش با یکدیگر انجام دهند بدون اینکه تغییری در اطلاعات ثبت شده در شبکه‌ی بلاک‌چین بیت‌کوین باشد. با هر تراکنش، هر دو طرف معامله ترازنامه‌ی مالی جدیدی در کیف پول ثبت می‌کنند که نشان می‌دهد هرکدام از طرفین چه مقدار از بیت‌کیت موجود در کیف پول را در اختیار دارند.

وقتی تراکنش‌های هر دو طرف به پایان رسید، آن‌ها کانال را می‌بندند و تراز پایانی آن‌ها بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شود. اگر اختلافی پیش آمد، هر دو طرف می‌توانند تراز مالی خود را مشاهده نموده و از سهم بیت‌ وین خود آگاه شوند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شما برای انجام معامله نیاز به ایجاد کانال مستقیم ندارید و می‌توانید پرداختی‌های خود را به شخص دیگری که کانال دارد انتقال داده و از این طریق با طرف مقابل به انجام تراکنش بپردازید. شبکه به صورت خودکار کوتاه‌ترین مسیر ممکن را پیدا می‌کند.

پیشرفت و توسعه‌ی این شبکه رابطه‌ی مستقیمی با پذیرش Segwit در بیت‌کوین ولایت‌کوین دارد. بدون بروزرسانی اصلاح انعطاف‌پذیری، انجام تراکنش‌ها در شبکه‌ی لایتنینگ بسیار پر ریسک و ناامن است.

بدون حمایت امنیتی بلاک‌چین، شبکه‌ی لایتنینگ امن نخواهد بود، این بدین معنا است که این شبکه بیشتر برای خرده‌معاملات و معاملات کوچکی که ریسک کمتری دارند مورد استفاده قرا می‌گیرد. معاملات بزرگتر که نیازمند امنیت غیر متمرکز هستند بهتر است در لایه‌ی اصلی صورت گیرند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

شبکه‌ی‌ لایتنینگ اکنون در چه وضعیتی قرار دارد ؟

اگرچه این شبکه در ابتدا برای بیت‌کوین تعبیه شده بود، اما امروزه برای سایر رمز ارزها از جمله لایت‌کوین، استلار، زی‌کش، اتر و ریپل هم در حال توسعه است. لایت‌کوین در نظر دارد که نسخه‌ی مختص به خودش را همانند بیت‌کوین ارائه کند.

در تاریخ دسامبر ۲۰۱۷ استارتاپی که سه شبکه‌ی اصلی لایتنینگ (ACINQ, Blockstrea,Lightning Labs) نتایج بررسی‌های خود در مورد تراکنش‌های انجام شده را منتشر کرد که ثابت می‌کند این شبکه به قابلیت خود تعمیری دست پیدا کرده است.

علاوه بر این، نسخه‌ی ۱ از قابلیت‌های شبکه‌ی لایتنینگ که قوانین این مجموعه را تبیین می‌کند نیز منتشر شده است. این‌ کار باعث تشویق و توسعه‌ی سایر شرکت‌ها و اپلیکیشن‌ها خواهد شد.

به هرحال این شبکه هنوز آماده‌ی استفاده نیست. مهندسان به دنبال نرم‌افزاری هستند که بتواند تراکنش‌ها را با کاربران واقعی انجام دهد. اپلیکیشن‌های با قابلیت انجام تراکنش‌های لایتنینگ در حال پیدایش هستند ولی هنوز استفاده از آن‌ها چندان آسان نیست.

این امر باعث توقف کار بر روی پروژه‌های تست معاملات لایتنینگ در شبکه‌ی بیت‌کوین نشده است. اما توسعه‌دهندگان شبکه‌ی لایتنینگ این کار را توصیه نمی‌کنند، زیرا نه تنها باعث گمراهی کاربران می‌شود بلکه دارایی کاربران را هم به خطر می‌اندازد.

به دلیل پیچیدگی کدها و نیاز به انجام تست‌های بیشتر (اینجا بحث ما در مورد پرداخت‌هاست)، توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌کنند که بردباری بیشتری به خرج دهید و برای استفاده از شبکه‌ی لایتنینگ فعلا صبر کنید. علاوه بر این، تا وقتی که Segwit بیشتر توسعه پیدا نکند، پیشرفت لایتنینگ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به همین دلیل در حالی که عده‌ای اعتقاد دارند که اکنون به اندازه‌ی کافی سگویت وجود دارد که بتوان لایتنینگ را در شبکه‌ی اصلی نت مورد استفاده قرار داد، برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که تا شروع به کار شبکه‌ی لایتنینگ دست کم یکسال زمان باقی است.

در مارس ۲۰۱۸، شرکت استارتاپ کالیفرنیا لایتنینگ لبز عرضه‌ی نسخه‌ی بتا از نرم‌افزار خود را اعلام کرد، که به سرمایه‌گذاران و پروژه‌ها اجازه‌ی استفاده از این شبکه را می‌داد، این نسخه تاکنون تنها نسخه‌ی تست شده از این فناوری تا به امروز است. این فناوری فعلا روزهای آغازین خود را سپری می‌کند اما به هرحال، تعداد معاملات آن محدود است و فقط توسعه دهندگان و کاربران حرفه‌ای را مورد هدف قرار داده است.

 امیدواریم مقاله شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟ برای شما مفید بوده باشد‌. اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید‌، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم‌. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال‌، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز‌، هوای شما را داریم!