روز پیتزای بیت کوین مبارک! یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی که درباره ارز دیجیتال بیت کوین تا به حال افتاده است، ماجرای خرید پیتزا از طریق پرداخت بیت کوین است.

درست ۱۰ سال پیش و در تاریخ ۲۲ می سال ۲۰۱۰ یکی از اولین دارندگان بیت کوین، ۱۰ هزار بیت کوین را برای خرید دو پیتزا از رستوران پاپا جان (Papa John) هزینه کرد. اگر بخواهیم با قیمت الان محاسبه کنیم لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz) بیش از ۹۰ میلیون دلار برای خوردن دو عدد پیتزا هزینه کرده است. آنقدر این اتفاق برای جامعه دارندگان  بیت کوین جالب بود که ۲۲ می را به نام روز پیتزای بیت کوین نام‌گذاری کردند.

جالب است بدانید لازلو این کار را در سال ۲۰۱۸ هم تکرار کرد، ولی این بار برای خرید پیتزا تنها ۶۴۹٫۰۰۰ ساتوشی یا به عبارت دیگر ۰٫۰۰۶۴۹ بیت کوین هزینه کرد که در آن زمان معادل تقریبا ۶۲ دلار بود.

دهمین سالگرد خرید پیتزا به وسیله بیت کوین

روز پیتزای بیت کوین

خرید پیتزا به وسیله بیت کوین، احمقانه یا هوشمندانه؟

در نگاه اول این کار بسیار احمقانه به نظر می‌رسد، اما به نظر نیک کارتر (Nic Carter) یکی از بنیانگذاران مجموعه کوین‌متریکز (Coinmetrics) این کار یک حرکت کاملا هوشمندانه و فداکارانه برای افزایش پذیرش بیت کوین و نشان دادن بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت بود.

لازلو یکی از اولین استخراج کنندگان بیت کوین به وسیله کارت‌های گرافیک قدرتمند بود که با این کار توانست ساتوشی ناکاموتو را تحت تاثیر قرار دهد و بیت کوین را وارد مرحله جدیدی کند.

در آن زمان تنها ۱۷ ماه از تولد بیت کوین گذشته بود و تنها بین علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی شناخته شده بود و در هیچ نوع بازاری حضور نداشت. جالب است بدانید در آن زمان استخراج بیت کوین بسیار ساده بود و تنها با یک کامپیوتر خانگی و کارت گرافیک در طی ۱۰ دقیقه می‌شد ۵۰ سکه استخراج کرد.

هر چند لازلو یک ماینر معمولی نبود و از چندین کارت گرافیک قدرتمند برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کرد.

نیک کارتر در مورد خرید پیتزا توسط لازلو می‌گوید، دقیقا زمانی این اتفاق افتاد که تعداد استخراج‌کنندگان بیت کوین به وسیله کارت‌های گرافیک در حال افزایش یافتن بود:

نظر من تنها حدس و گمان است، ولی کاملا محتمل است که لازلو شاید قصد داشت با خرید پیتزا با بیت کوین و نشان دادن ارزش پایین آن سایر استخراج کنندگان بیت کوین را فریب دهد. (کارتر حدس می‌زند لازلو ۸ بار این کار را انجام داده است.)

شاید امروز به نظر می‌رسد لازلو یک اشتباه احمقانه انجام داده‌است که میلیون‌ها دلار برای او آب خورده است، اما به احتمال زیاد لازلو می‌دانست چه کاری انجام می‌دهد و احتمالا دارایی او خیلی بیش از ۱۰٫۰۰۰ بیت کوین بوده است.

اگر شما هم یکی از سرمایه گذاران بیت کوین و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستید، روز پیتزای بیت کوین بر شما مبارک! بیایید حساب کنید اگر الان بخواهید پیتزای مورد علاقه خود را سفارش دهید، چقدر بیت کوین باید هزینه کنید؟ فراموش نکنید پاسخ خود را از طریق کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Coinspeaker