جایگزینی ارز دیجیتال به جای پول نقد گزارش جدید گروه تحقیق و فعالیت مثبت پول (Positive Money) است و بانک‌های مرکزی را موظف به صادر کردن نسخه دیجیتالی پول نقد کرده است. هدف این کار جلوگیری از خصوصی سازی پول و اعتماد به سیستم پولی است. در سال‌های اخیر بانک‌ها تمایل زیادی به استفاده از ارز دیجیتال به جای پول نقد را دارند، اما باید دید که چه عاملی باعث شده تا ارز دیجیتال تا این حد برای بانک‌ها و معاملات آنها محبوب شود و آنها چه کارهایی را برای عملی کردن هدف خود انجام می‌دهند. برای اینکه بیشتر در این مورد بدانید، این مطلب از کوین نیک را مطالعه کنید.

در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نسخه‌های مختلف صدور پول الکترونیکی را مورد بررسی قرار می‌دهند، طرفداران پول مثبت از ایجاد نسخه الکترونیکی پول نقد که از طریق حساب در بانک مرکزی برای عموم مردم قابل دسترسی است، حمایت می‌کنند.

این ایده توسط تعدادی از بانک‌های مرکزی در برخی جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است که با تبدیل شدن به رقیبی برای سپرده‌ها با عوارض بانکی خود نسبت به بی‌ثبات کردن سیستم بانکی تجاری محتاطانه عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بیت‌ کوین، اتریوم، ریپل یا لایت‌کوین : کدام یک محبوب‌ ترین ارز دیجیتال دنیا هستند؟

پول مثبت

پول مثبت تأکید می‌کند که CBDC می‌تواند با ارائه یک شکل عمومی از پول و شکستن الیگوپولی که در حال حاضر بانک‌ها در سیستم پول و دیجیتال پرداخت دارند، ثبات مالی را افزایش دهد.

گزارش CBDC، پول هلیکوپتری یا people’s quantitative easing را برای دولت آسان‌تر می‌کند و این امکان را به بانک‌های مرکزی می‌دهد تا پول عمومی جدید تازه ایجاد شده را نه از طریق بازارهای مالی بلکه مستقیماً بین شهروندان توزیع کنند.

این همچنین می‌تواند وسیله‌ای برای تقویت رقابت سپرده‌ها در بین بانک‌های تجاری باشد.

به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره پرداخت شده به CDBC، بانک‌ها را وادار می‌کند تا سود پرداختی خود را برای جذب سپرده افزایش دهند.

پس درخواست بانک‌های مرکزی برای جایگزینی ارز دیجیتال به جای پول نقد می‌تواند تغییری مثبت در امور بانکداری باشد.

کنستانتین بیکاس، اقتصاددان و نویسنده این گزارش می‌گوید: پول و سیستم پولی نمی‌توانند بدون اعتماد وجود داشته باشند.

پول نقد به عنوان یک شکل عمومی پول، بنیادی قابل اعتماد را که کل اقتصاد ما به آن اعتماد دارد، فراهم می‌کند و کاهش سریع آن، به ویژه با توجه به بحران بیماری کرونا، می‌تواند به سقوط کل سیستم منجر شود.

اگر بخواهیم از خصوصی سازی پول خودداری کنیم، سیاست‌گذاران باید نسخه دیجیتال نقدی را در اسرع وقت معرفی کنند.

منبع: Finextra