داستان محبوب ترین ارز دیجیتال دنیا، همیشه پر از فراز و نشیب بوده است. اما حالا این ماجرا، با داستان‌سرایی کرونا به کجا می‌رسد؟ با کوین نیک همراه باشید.

سال ۲۰۲۰، با وجود شیوع ویروس کرونا و ضربه مهلکی که به تمام چرخه دنیا زده، بهترین زمان برای سنجیدن محبوب‌ترین و بهترین دارایی‌های ارزشمند در تمامی کلاس‌ها است. از آن‌جایی که این ویروس نه فقط یک کشور خاص، بلکه تمام دنیا را زمین‌گیر کرده، تمامی دارایی‌ها، از نفت و طلا گرفته تا دلار و ارزهای دیجیتال، تحت تاثیر قرار گرفته‌‌اند.

تمام دنیا چشم‌شان به دارایی‌هایی است که بتوانند در این شرایط، سربلند بیرون بیایند و به یکی از مهم‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شوند. در این بین، ارزهای دیجیتال با اینکه نوسانات زیادی را تجربه کرده‌اند، اما همچنان یکی از مهم‌ترین عناصر اقتصادی دنیا هستند و نشان داده‌اند که می‌توانند در دوران بحران هم روی پای خود بایستند. اما در چنین شرایطی، مردم بیشتر از همه در مورد کدام ارز دیجیتال صحبت می‌کنند؟ اخبار کدام یک از آن‌ها را بیشتر دنبال می‌کنند؟ کدام یک برای آن‌ها مهم‌تر است؟

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا محبوب ترین ارز دیجیتال حال حاضر دنیا را شناسایی کنیم.

محبوب ترین ارز دیجیتال کدام است؟

برخلاف دیگر دارایی‌های سرمایه‌گذاری، هیچ کدام از آن‌ها به اندازه ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به پا نمی‌کنند. می توان گفت در بین تمامی شبکه‌های اجتماعی، در زمینه اخبار و گفتگوهای مرتبط با کریپتو، توییتر از همه شلوغ‌تر است. از زمان آغاز بیت کوین، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بهترین بستر ممکن را برای تبادل نظرها، اخبار و اطلاعات مرتبط با ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌اند و توییتر بیشترین نقش را در این بین ایفا کرده است. بنابراین این شبکه اجتماعی می‌تواند گزینه اول ما برای سنجش محبوب ترین ارز دیجیتال دنیا باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۰ نکته برای حفظ ارزش و کسب درآمد از ارز دیجیتال در دوران بحران

از طرفی دیگر، گوگل به عنوان مرجعی برای جستجوی اخبار، وقایع و قیمت‌ها، دیگر پلتفرمی است که می‌توان از آمار آن برای شناسایی پادشاه محبوب کریپتوها استفاده کرد. با این که بیت کوین در حال حاضر ارزشمند‌ترین دارایی دیجیتالی دنیا محسوب می‌شود، اما آیا به همان اندازه هم محبوب است؟ در شرایط بحرانی حال حاضر دنیا، روایتی که هنوز انتهای آن مشخص نیست، کدام یک از ارزهای دیجیتال می‌توانند مدال طلایی محبوبیت را به گردن بندازند؟

این بررسی با استفاده از آخرین عملکرد ارزهای دیجیتال در شبکه‌ اجتماعی توییتر و میزان جستجوی آن‌ها در موتور جستجوی گوگل، توسط BitinfoCharts به دست آمده است.

بیت کوین

بیت کوین از زمانی که چشمش به این جهان گشوده شد، بزرگ‌ترین ارز دیحیتال دنیا بود. تکنولوژی پشت این کریپتو، قطعا نقش بزرگی در ایجاد گستره جوامع آن ایفا کرده است. بیت کوین، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ماجراجوی دارایی‌های دیجیتال در چند سال اخیر محسوب می‌شود که حرکت‌های آن، بالا و پایین شدن‌هایش، برای ناظران بازار و سرمایه‌گذاران هیجان‌انگیز بوده و است. وقتی یک دارایی بتواند از قیمت ۱۰ هزار دلار ناگهان به ۳ هزار دلار سقوط کند و دوباره خود را به ۷٫۵۰۰ دلار برساند، اوج هیجان و البته ترس را می‌تواند برای طرفداران و سرمایه‌گذارانش رقم بزند.

با وجود ذات پرنوسان این رمزارز، محبوبیت بیت کوین همچنان دست نیافتنی است. طبق داده‌های به‌دست آمده توسط BitinfoCharts، بیت کوین بالاترین جایگاه توییتر را در میان ارزهای دیجیتال بزرگ در اختیار دارد. توییت‌های ارسال شده در مورد بیت کوین از آپریل ۲۰۱۹ تا آپریل ۲۰۲۰، افزایشی ۷۲٫۸۲ درصدی داشته است. این میزان، پیشرفت بین ۱۹٫۳۸۱ توییت به ۳۳٫۴۹۵ توییت بوده است.

وضعیت محبوبیت بیت کوین در شبکه اجتماعی توییتر و تعداد توییت‌‌های انجام شده در خصوص بیت کوین

چارت محبوبیت بیت کوین

مسائلی مانند هاوینگی که در راه است، همبستگی آن به بازار سهام مخصوصا در دوران ویروس کرونا، همبستگی آن با طلا، داستان‌هایی که در مورد ثبات و امنیت بیت کوین در شرایط بحرانی منتشر شد، و چندین مسائل دیگر، از دلایلی بوده‌اند که توییت‌های زیادی در خصوص آن‌ها رد و بدل شد.

وضعیت جستجوی مرتبط با بیت کوین در گوگل

چارت سرچ بیت کوین در گوگل

به طور مشابه، می‌توان این پیشرفت را در بخش جستجو‌های موتور جستجوی گوگل از طریق ابزار Google Trends مشاهده کرد. طبق این آمار، محبوبیت بیت‌کوین در زمان تصادم بازار در ماه مارس، افزایش چشمگیری داشته است؛ درست زمانی که مردم به سراغ جستجوی دارایی‌های دیجیتال رفتند، بیت کوین اولین هدف سرمایه‌گذاران جدید بود. هرچند، بخش زیادی از جستجوهای گوگل، مرتبط با پدیده صعود و سقوط بیت کوین بوده‌اند. با هر اتفاقی، با هر خبری، سرمایه‌گذاران برای آخرین وضعیت بیت کوین، به سراغ جستجوی جدیدترین آمارها رفته‌اند.

اتریوم

دومین کریپتوی بزرگ دنیا، یکی از وفادارترین جوامع دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد. در کنار بیت کوین، اتریوم هم به دلیل همبستگی خود به بازارهای سنتی، رشد قابل توجه‌ای را تجربه کرده است. هرچند، در توییت‌های مرتبط با اتریوم از ماه آپریل ۲۰۱۹، شاهد یک سر نیزه تند و تیز هستیم. در آپریل ۲۰۱۹، تقریبا ۴٫۵۲۴ توییت در مورد اتریوم ارسال شده که با ۳۲٫۳۱ درصد افزایش، به رقم ۵٫۹۸۶ توییت رسیده است.

وضعیت محبوبیت اتریوم در شبکه اجتماعی توییتر و تعداد توییت‌‌های انجام شده در خصوص اتریوم

چارت محبوبیت اتریوم

از نظر جستجو در گوگل، اتریوم از آپریل ۲۰۱۹ تا آپریل ۲۰۲۰ پیشرفت کرده است، اما این ارز دیجیتال با سر نیزه‌ای بُرنده در جولای ۲۰۱۹، تغییر بزرگی در روند رشد خود دید. اصلی‌ترین دلیل آن، افزایش ناگهانی قیمت اتریوم و سقوط آزادی بود که در ادامه تجربه کرد.

وضعیت جستجوهای مرتبط با اتریوم در گوگل

چارت سرچ اتریوم در گوگل

ریپل

ریپل از نظر ایجاد همهمه یا معرفی یک پروژه، به شدت فعال بوده است. هرچند، نقطه اعصاب خرد کنی که طرفداران این ارز دیجیتال از آن خلاص نشده‌اند، قیمت نه‌چندان جذاب آن است. از سال ۲۰۱۹ تا به حال، قیمت ریپل در پایین‌ترین سطح ممکن، راکد مانده است. این اتفاق دقیقا دلیلی بود که باعث بی‌جان شدن سود ریپل شد. از نظر عملکرد در توییتر، جامعه ریپل فعالیت خوبی داشته‌اند، اما این به معنی مثبت بودن روند آن نیست. میزان توییت‌های ارسال شده مرتبط با ریپل در ماه آپریل ۲۰۱۹، تقریبا ۴٫۶۲ هزار توییت بوده است. اما این رقم در آپریل ۲۰۲۰ کاهش داشته و به ۳٫۱۹۴ توییت رسیده است.

وضعیت محبوبیت ریپل در شبکه اجتماعی توییتر و تعداد توییت‌‌های انجام شده در خصوص ریپل

چارت محبوبیت ریپل

از نظر جستجوی گوگل، شاهد بازه زمانی فعالیت‌های ریپل در فوریه ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۰ هستیم، اما در دیگر بازه‌های زمانی، این آمار صاف و بدون هیجان بوده است. نمودار پایین نشان می‌دهد که در آپریل ۲۰۱۹، حجم جستجوی بیشتری برای ریپل انجام شده است، درست زمانی که قیمت این ارز دیجیتال حدود ۰٫۳ دلار بود و روند صعودی را طی می‌کرد. هرچند، روند بد قیمت این ارز در ادامه، از حجم جستجوها کاسته است.

وضعیت جستجوهای مرتبط با ریپل در گوگل

چارت سرچ ریپل در گوگل

لایت کوین

لایت کوین دارایی دیجیتال نقره‌ای، در سال ۲۰۱۹ جزو ۵ ارز دیجیتال برتر بود، اما در سال ۲۰۲۰ به جایگاه هفتم نزول پیدا کرد. کاهش ارزش بازار این کریپتو، دلیلی بر پایین کشیدن آن در فهرست برترین‌های بازار بود.

در نمودار پایین، کاملا مشخص است که در سال ۲۰۱۹، افراد بیشتری در مورد لایت کوین توییت می‌کردند. در بازه زمانی آپریل تا آگوست، حداقل در هر یک روز، شاهد هزار توییت در مورد این رمزارز بوده‌ایم. اما این رقم در آپریل ۲۰۲۰ به ندرت به ۷۲۷ توییت در روز رسیده است. تعداد توییت‌های لایت کوین از فوریه ۲۰۲۰ شروع به غرق شدن کرد و نتوانست نظر جوامع ارزهای دیجیتال را به خود جلب کند.

وضعیت محبوبیت لایت کوین در شبکه اجتماعی توییتر و تعداد توییت‌‌های انجام شده در خصوص لایت کوین

چارت محبوبیت لایت کوین

همچنین از نظر حجم جستجو، لایت کوین عملکرد جالبی از خود نشان نداده است. از بازه زمانی آپریل ۲۰۱۹ تا آگوست ۲۰۱۹، این ارز دیجیتال روند رو به بالای جستجو‌ها را داشته است و دلیل آن هم هالوینگی بود که لایت کوین باید از آن مرحله عبور می‌کرد.

وضعیت جستجوهای مرتبط با لایت کوین در گوگل

چارت سرچ لایت کوین در گوگل

با توجه به این آمار، بیت کوین توانسته ارباب کوین‌ها باقی بماند. ارزش بازار بالا، فعالیت گسترده جامعه آن در توییتر و حجم زیاد جستجو‌ها در گوگل، بیت کوین را همچنان از نظر ارزش و محبوبیت، بی‌رغیب باقی گذاشته است. در رده دوم اتریوم قرار می‌گیرد و ریپل و لایت‌کوین برای باقی ماندن در جایگاه‌های بعدی دست و پا می‌زنند.

منبع: AMBcrypto