سال ۲۰۱۷ یکی از بهترین سال‌های ارزهای دیحیتال بود. به لطف رشد این فناوری در آن سال، اکنون ارزهایی مثل استلار لومن که آن را با علامت اختصاری XLM می‎شناسیم در اختیار داریم. مانند دیگر ارزهای دیجیتال، دارندگان این ارز هم با چالش‌هایی مثل بهترین شیوه نگهداری از آن روبرو هستند. در این مطلب کوین نیک روی معرفی بهترین کیف پول های استلار لومن که در عین سادگی از امنیت کافی هم برخوردار هستند، تمرکز می‌کنیم.

نگاهی کوتاه به استلار

در اکثر مواقع، ارز دیجیتال استلار لومن با ریپل اشتباه گرفته می‌شود. علیرغم اینکه این دو ارز از شباهت‌هایی برخودار هستند ولی با این وجود استلار را نمی‌توان یک فورک برای ریپل به حساب آورد. یکی از دلایل این شباهت، به موسس این دو رمزارز برمی‌گردد. جد مک کالب، موسس ارز استلار لومن یکی از بنیانگذاران ریپل هم بود. با این حال با نگاهی به درون این دو رمزارز می‌توان به تفاوت‌های فنی واضحی که بین آن‌ها وجود دارد، پی برد.

برای اینکه این قضیه روشن‌تر شود به اهداف این دو رمزارز نگاهی می‌اندازیم. ریپل در سال ۲۰۱۲ توسط یک برنامه نویس آمریکایی طراحی شد. هدف این پروتکل، قادرسازی بانک‌ها به انتقال بدون هزینه پول در سرتاسر جهان در کسری از ثانیه و با کمک سیستم پرداخت SWIFT بود. در حالی که استلار یک سیستم پرداختی برای قادرسازی بانک‌ها و افراد معمولی در جهت انتقال پول با استفاده از پروتکل دفتر کل توزیع شده است.

استلار در حال حاضر جزو ۲۰ رمزارز برتر از نگاه معیار ارزش بازار است. در زمان نوشتن این مطلب، ارزش بازار این رمزارز معادل یک و نیم میلیارد دلار است که به خوبی نشان‌دهنده ارزش ذاتی آن است.

یکی از مهم‌ترین معیارهای کاربران استلار لومن برای انتخاب کیف پول مناسب این رمزارز، بحث برقراری امنیت است. این کاربران می‌خواهند از ایمن بودن سکه‌های خود اطمینان داشته باشند و در عین حال، کارمزد کمتری برای انتقال سرمایه خود به دیگر کیف پول‌ها بپردازند. در ادامه به بهترین کیف پول های استلار لومن که می‌توانند به این نیازها پاسخگو باشند می‌پردازیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: نبرد ریپل و استلار ؛ کدام ارز برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

۱. کیف پول لجر نانو ایکس

اکثر افراد ترجیح می‌دهند که ارزهای دیجیتال خود را به صورت آفلاین ذخیره کنند تا از امنیت بیشتری برخوردار باشند. لجر نانو ایکس به کاربران خود یک لایه امنیتی اضافی پیشنهاد می‌کند. به این صورت که سکه‌هایشان را به صورت آفلاین و دور از دسترس هکرها ذخیره می‌کند. این دستگاه از بیش از هزار ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. ارز هایی مثل بیت کوین، ریپل، لایت کوین و . …. لجر نانو ایکس که تفاوت‌های زیادی چه از نظر طراحی و چه از لحاظ عملکردی با نسخه قبلی این دستگاه به نام لجر نانو اس دارد، در ماه می سال ۲۰۱۹ معرفی شد. برخی از ویژگی‌های این نسخه از دستگاه، شامل موارد زیر می‌شود:

بلوتوث: نانو ایکس به کاربرانش این امکان را می‌دهد که ارز استلار را از طریق گوشی‌های هوشمند و در محیطی امن ارسال کنند.

صفحه نمایش بزرگ: صفحه نمایش نانو ایکس در مقایسه با نانو اس بسیار بزرگتر است. به همین دلیل کار با این نسخه راحت‌تر خواهد بود.

امنیت: چیپ جدید به کار رفته در لجر نانو جدید از فناوری‌های  بهینه‌تری برخوردار است که در نهایت منجر به امن‌تر شدن آن گشته است.

باتری: عمر باتری این دستگاه بسیار خوب است. بنابراین می‌توانید به راحتی آن را با خود حمل کنید.

کیف پول لجر نانو ایکس در استلار لومن

لجر نانو ایکس به کاربران خود یک لایه امنیتی اضافی پیشنهاد می‌کند

۲. کیف پول لابستر

اگر از این کیف پول استفاده می‌کنید دیگر نیازی به جستجو برای پیدا کردن بهترین گزینه‌های موجود جهت ذخیره استلار نخواهید داشت. ابن کیف پول می‌تواند برای ارسال، دریافت و مدیریت تراکنش‌ها به صورت ساده و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. کیف پول لابستر (Lobstr) دارای نسخه‌های موبایلی و وب اپلیکیشن است. جالب است بدانید کار طراحی این کیف پول توسط برنامه نویسانی انجام گرفته است که پیش از این به طراحی ریپل هم پرداخته بودند. لابستر دقیقا در همان سالی معرفی شد که پروژه استلار به بازار آمد.

این کیف پول در ابتدا فقط برای ذخیره سکه‌های XLM ساخته شده بود و مانند یک موبایل بانک در اختیار کاربران قرار داشت. نشانگر قیمت، اعلان ایمیل و چند ویژگی دیگر، از این کیف پول یک گزینه منحصربفرد و هوشمند برای ذخیره ارزهای دیجیتال ساخته است. با استفاده از لابستر می‌توانید کنترل کاملی روی سکه‌های خود داشته باشید. این کیف پول یکی از بهترین کیف پول های استلار لومن در بازار است.

۳. کیف پول دسکتاپی استلار

این کیف پول کاملا رایگان است و برای استفاده از آن، فقط باید تمام اقدامات امنیتی مورد نیاز برای نگه‌داری استلار را رعایت کنید.

حتما از آنتی ویروس مطمئن استفاده کنید. ضمنا از تنظیم بودن فایروال رایانه جهت جلوگیری از دزدیده شدن کلیدهای خصوصی توسط هکرها اطمینان حاصل کنید. اگر رایانه شما به خوبی محافظت شده باشد، دیگر نیازی به نگران بودن به خاطر استفاده از کیف پول‌های دسکتاپی نخواهید داشت.

مزیت استفاده از کیف پول دسکتاپی استلار این است که کلیدهای خصوصی شما در رایانه شخصی‌تان ذخیره می‌شود. ضمنا این کیف پول از رمزارزهای دیگری هم پشتیبانی می‌کند. تیم توسعه فعال و رایگان بودن از دیگر مزایای آن هستند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: از کدام کیف پول بیت کوین کش در سال ۲۰۲۰ استفاده کنیم؟

۴. کیف پول استارگیزر

یک کیف پول بسیار خوب دیگر برای ارسال، دریافت و ذخیره استلار لومن. استارگیزر Stargazer یک کیف پول متن باز است. بنابراین هر کسی می‌تواند به کد آن دسترسی داشته باشد. این کیف پول دارای قابلیت‌هایی مثل ذخیره چندین نوع ارز دیجیتال، عملکرد چند امضایی، ورود یا خروج از حساب‌های کاربری، ایجاد برچسب برای تراکنش‌ها و دیگر موارد است.

پیش از این شکایت‌هایی به خاطر خطاهای موجود در این کیف پول شده بود. به شکلی که این مساله موجب روگردانی بسیاری از کاربران از آن شد. اما اخیرا توسعه دهندگان آن توانستند به خوبی این خطاها را برطرف سازند. خوشبختانه پس از آن دیگر هچ شکایتی به خصوص در زمینه امنیتی از این کیف پول به گوش نرسیده است.

با stargazer شما کاملا بر دارایی‌های خود مسلط هستید. وجود برخی از ویژگی‌های منحصربفرد در این کیف پول، آن را کاملا از رقبایش متمایز ساخته است. stargazer برای پلتفرم‌های اندروید، ویندوز، مک و لینوکس در دسترس و قابل استفاده است.

۵. کیف پول Astra

این کیف پول مناسب افرادی است که ترجیح می‌دهند از کیف پول‌های مبتنی بر وب استفاده کنند. توسعه دهندگان Astra توجه ویژه‌ای به امنیت استلار ذخیره شده در آن داشته‌اند. این کار با عدم ذخیره کلیدهای خصوصی ممکن شده است. ویژگی‌های امنیتی نهفته در این کیف پول، هک آن را به کاری دشوار تبدیل کرده است.

لایه امنیتی تعبیه شده در کیف پول Astra شامل ویژگی‌های مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: رمزنگاری داده‌ها با پروتکل AES-۲۵۶، لایه سوکت ایمن، احراز هویت دو مرحله‌ای برای همه حساب‌های کاربری و رمزهای عبور، انجام عمل هشینگ با استفاده از Argon۲ (برنده رقابت هشینگ در سال ۲۰۱۵).

شما به عنوان کاربر این کیف پول می‌توانید استلار را از طریق ایمیل‌هایی با فرمت خاص دریافت کنید. ضمن اینکه پشتیبانی از طریق ایمیل هم از دیگر مزیت‌های کیف پول Astra به شمار می‌رود. در آینده توکن‌های استلار بیشتری به این کیف پول اضافه خواهند شد.

۶. کیف پول سولار

سولار Solar یک کیف پول متن باز است که توسط SatoshiPay توسعه پیدا کرده است. سرعت و امنیت این کیف پول بسیار بالاست. ضمن اینکه ایجاد حساب کاربری در آن به سادگی صورت می‌گیرد. از آنجا که سولار یک کیف پول دسکتاپی است بنابراین کلیدهای خصوصی کاربرانش در رایانه‌های شخصی آن‌ها ذخیره می‌شود. این کلیدها با استفاده از الگوریتم‌های هشینگ SHA۲۵۶ و PBKDF۲ رمزنگاری می‌شوند. توجه داشته باشید که حتما از داده‌های خود در این کیف پول پشتیبان‌گیری کنید. چرا که در صورت فراموش کردن رمز عبور، راهی برای بازگرداندن آن نخواهید داشت.

کیف پول سولار دارای ویژگی‌هایی مثل عملکرد چند کاربره و همچنین پشتیبانی از مبادله غیرمتمرکز داخلی استلار (DEX) تحت عنوان Testnet هم است. این کیف پول دارای یک لایه اضافی امنیتی برای جلوگیری از حملات هکرها است. اگر دنبال یک کیف پول طراحی شده برای شبکه استلار می‌گردید، سولار می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

کیف پول Solar برای نگهداری استلار لومن

سرعت و امنیت کیف پول سولار بسیار بالا است

۷. کیف پول استلار ترم

استلار ترم (StellarTerm) هم یکی از بهترین کیف پول های استلار لومن است. این کیف پول از مبادلات غیرمتمرکز توسعه یافته توسط تیم Lobster پشتیبانی می‌کند. این دسته از معاملات دارای دو ویژگی متمایز هستند: یک پلتفرم تریدینگ و یک کیف پول برای ذخیره و ارسال ارزهای دیجیتال. از آنجا که این پلتفرم روی شبکه استلار قرار گرفته است می‌توان از آن به عنوان کیف پول هم استفاده کرد.

به عنوان یک پلتفرم تریدینگ غیرمتمرکز و مبتنی بر وب، StellarTerm به شما اجازه ذخیره، ارسال، دریافت و ترید سکه‌های استلار را می‌دهد. با کمک این کیف پول می‌توانید بدون هیچ هزینه اضافی به خرید و ترید با دیگر پلتفرم‌ها بپردازید. برای استفاده از سرویس‌های ارائه شده در این کیف پول هم نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت. مزیت اصلی کیف پول StellarTerm را می‌توان در تریدهای کم هزینه آن دانست. هر تراکنش معادل ۱۰۰ استروپ (stroop) که فقط ۰.۰۰۰۰۱ ارز استلار می‌شود، هزینه خواهد داشت.

از این پلتفرم و تاثیر آن در بازارهای مالی جهانی در آینده بیشتر خواهد شنید. پس اگر جزو کسانی هستید که مایل به ارسال، دریافت و ترید XML هستند، حتما StellarTerm را امتحان کنید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بلاک چین استلار چیست و چه شرکت‌هایی از آن استفاده می‌کنند؟

۸. کیف پول بلاک ایی کیو

با کمک کیف پول بلاک ایی کیو (BlockEQ) می‌توان به سادگی به ارسال، دریافت و دخیره ارزهای دیجیتالی پرداخت. این کیف پول هم دارای قابلیت اضافه‌ای برای امکان ترید کاربران روی شبکه مبادلات غیرمتمرکز استلار است.

در این کیف پول می‌توانید یک عبارت ۱۲ تا ۲۴ کاراکتری را به عنوان کد بازیابی انتخاب کرده و با استفاده از آن، کنترل کاملی روی کلیدهای خصوصی خود داشته باشید. از جمله ویژگی‌های امنیتی این کیف پول می‌توان به استفاده از پین کد برای ذخیره کیف پول اشاره کرد. امکان استفاده از BlockEQ روی پلتفرم‌های iOS، مک و ویندوز وجود دارد.

۹. کیف پول اتمیک

کیف پول Atomic توسط مدیر عامل اجرایی شرکت Changelly، کنستانتین گلادیچ، ساخته شده است. توسعه این کیف پول با ۳ هدف مشخص صورت گرفته است: انجام تراکنش‌های گمنام، تمرکززدایی و امنیت.

کلید خصوصی این کیف پول در دستگاه کاربر ذخیره می‌شود. این یعنی هیچ یک از اعضای تیم توسعه آن به داده‌های حساس ذخیره شده در این کیف پول دسترسی نخواهند داشت.

با استفاده از Atomic می‌توانید به صورت مستقیم به تبادل ارز دیجیتال با دیگران بپردازید. البته این ویژگی برای همه رمزارزها در دسترس نیست. به همین دلیل، توسعه دهندگان سرویس مبادله Changelly و Shapeshift  را به منظور پشتیبانی از همه ارزهای دیجیتالی در این کیف پول، در آن تعبیه کرده‌اند. کیف پول Atomic یکی از بهترین کیف پول‌های چند سکه‌ای موجود در بازار است که از ارز استلار لومن هم پشتیبانی می‌کند.

کیف پول Atomic برای استلار لومن

با استفاده از Atomic می‌توانید به صورت مستقیم به تبادل ارز دیجیتال با دیگران بپردازید

نکته پایانی

شاید انتخاب بهترین کیف پول از میان مواردی که به شما معرفی کردیم کار دشواری باشد. ولی به هر صورت با انتخاب هر کدام از موارد بالا خیالتان بابت استفاده از یکی از بهترین کیف پول های استلار لومن راحت خواهد بود.

اگر از هواداران کیف پول‌های سخت افزاری هستید، می‌توانید از لجر نانو ایکس استفاده کنید. طرفداران کیف پول‌های مبتنی بر وب، کیف پول‌های گرم و همچنین کیف پول‌های موبایلی هم می‌توانند از دیگر گزینه‌های معرفی شده در این مطلب استفاده کنند. اکثر کیف پول‌های معرفی شده از ارزهای استلار لومن و ریپل به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند. گرچه همانطور که پیش از این اشاره شد، اصولا اهداف و ویژگی‌های فنی این دو رمزارز با یکدیگر فرق می‌کنند.

منبع: cryptocoinsociety