اتریوم علاوه بر اینکه پس از بیت کوین دومین ارز دیجیتال برتر بازار است، بلاک چین آن نیز پرکاربردترین شبکه بلاکچین جهان است. به تازگی و با رونق پروژه‌های دیفای که اکثرا از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند، بلاک چین اتریوم با ازدحام و افزایش کارمزد تراکنش روبرو شده است. مدت‌هاست توسعه دهندگان اتریوم برای افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری شبکه مشغول کار روی نسخه دوم اتریوم هستند. اما اتریوم ۲ چیست و چرا راه اندازی اتریوم ۲ اتفاقی مهم برای دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین است. در این مطلب به بررسی اتریوم ۲ و بیان ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم.

فاز اول اتریوم ۲ که قرار بود ابتدای سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود پس از بارها به تعویق افتادن به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ آماده پیاده‌سازی شده است. مهمترین تغییری که قرار است در شبکه اتریوم رخ دهد، تغییر مکانیسم اجماع اتریوم از اثبات کار (proof of work) به اثبات سهام (proof of stake) است.

حالا که به راه‌اندازی نسخه دوم اتریوم بسیار نزدیک شده‌ایم بیایید ببینیم اتریوم ۲ واقعا چیست و باید منتظر چه چیزی باشیم؟

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲ که به آن Eth2 یا سرنیتی (Serenity) هم گفته می‌شود در حقیقت آپگرید یا به‌روزرسانی بلاک چین اتریوم است. هدف اصلی این به‌روزرسانی افزایش سرعت، کارایی، مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه اتریوم است.

اتریوم ۲ قرار است طی چندین فاز اجرایی شود که به نظر می‌رسد فاز اول آن قبل از پایان سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی خواهد شد. براساس برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی فازهای اتریوم ۲ به ترتیب زیر خواهد بود:

فاز صفر: زنجیره بیکن (Beacon chain) در سال ۲۰۲۰
فاز ۱: زنجیره شارد (shard chain) در سال ۲۰۲۱
فاز ۲: ماشین مجازی جدید (eWASM) در سال ۲۰۲۱
فاز ۳: بهبود مستمر در سال ۲۰۲۲

اتریوم ۲

چرا اتریوم ۲ اهمیت زیادی دارد؟

تفاوت شبکه اتریوم ۲ با اتریوم فعلی در چیست؟

همانطور که گفتیم مهمترین تغییر اتریوم ۲ نسبت به نسخه پیشین جایگزینی مکانیسم اثبات سهام به جای مکانیسم اثبات کار است.

مکانیسم اثبات سهام

به طور خلاصه اگر بخواهیم تفاوت این دو مکانیسم را بیان کنیم باید بگوییم، در مکانیسم اثبات کار، شبکه حق تایید تراکنش‌ها و بلاک‌ها را به ماینرهایی که دارای قدرت محاسباتی بیشتری هستند، می‌دهد. یعنی افرادی که از دستگاه‌های ماینینگ قوی‌تری استفاده می‌کنند، می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را تایید کنند و پاداش بیشتری را کسب کنند. مشخص است که این روش تایید تراکنش یک روش مصرف کننده انرژی است.

اما در مکانیسم اثبات سهام، کسی که به عنوان تاییدکننده تراکنش انتخاب می‌شود باید مقداری از توکن‌های خود را به اشتراک بگذارد، در واقع مکانیسم اثبات سهام، به کسانی که دارای سهام یا توکن شبکه هستند اجازه می‌دهد تا با اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها و بلاک‌ها پاداش کسب کنند. اگر اعتباردهنده (عمدا یا غیرعمد) به نفع شبکه عمل نکند، همه یا بخشی از توکن‌های او ضبط می‌شود. مهمترین مزیت مکانیسم اثبات سهام این است که نیاز به صرف انرژی کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: اتریوم ۲ از همیشه نزدیک‌تر است؛ آزمایش موفقیت‌آمیز شبکه آزمایشی زینکن

مقیاس پذیری بهتر

یکی دیگر از دلایل مهم به‌روزرسانی شبکه اتریوم، موضوع مقیاس‌پذیری آن است. جالب است بدانید شبکه فعلی اتریوم توانایی پردازش حداکثر ۳۰ تراکنش در ثانیه را دارد، این موضوع می‌توانید باعث ازدحام شبکه، افزایش کارمزد پردازش تراکنش‌ها و تاخیر در پردازش آن‌ها شود.

اما به گفته ویتالیک بوترین، اتریوم ۲ می‌تواند بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. این افزایش با پیاده‌سازی فاز زنجیره شارد (shard chains) عملیاتی خواهد شد.

افزایش امنیت

اتریوم ۲ به گونه‌ای طراحی شده است که امنیت بیشتری را نسبت به شبکه پیشین تامین کند، اما بیشتر شبکه‌هایی که از مکانیسم اثبات سهام بهره می‌برند به دلیل تعداد اعتبارسنج (validators) کم، به یک سیستم متمرکز و در نتیجه امنیت پایین تبدیل می‌شوند. این قضیه اما در مورد اتریوم ۲ کمی متفاوت است، اتریوم ۲ طوری طراحی شده است که به حداقل ۱۶٫۳۸۴ اعتبارسنج نیاز دارد که باعث می‌شود به یک شبکه غیرمتمرکز و بسیار امن تبدیل شود.

آینده اتریوم ۲

همانطور که فهمیدیم اتریوم ۲ قرار است در ۴ فاز و با پیاده سازی چندین شبکه آزمایشی از جمله توپاز (Topaz)، مدالا (Medalla)، اسپادینا (Spadina) و زینکن (Zinken) راه‌اندازی شود. در حال حاضر مراحل آزمایشی اتریوم ۲ در فاز چهارم است و شبکه آزمایشی زینکن همین چند هفته پیش بود که با موفقیت راه‌اندازی شد. همچنین به گفته یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم طی روزهای آینده آدرس‌ قراردادهای سپرده اتریوم ۲ منتشر خواهد شد. با این حال ویتالیک بوترین اعلام کرده است، راه‌اندازی کامل اتریوم ۲ ممکن است ۵ تا ۱۰ سال به طول بیانجامد.

آیا اتریوم ۲ بالاخره در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازه می‌شود یا باز هم به تعویق خواهد افتاد. فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود را از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: Decrypt