گروهی از هکرها پس از باج خواهی میلیون دلاری از شرکت‌های مختلف، اعلام کرده‌اند که درآمدهای حاصل از این کار را به خیریه‌ها اهدا می‌کنند. آن‌ها هدف از اهدای رمزارزهای سرقت شده را، تبدیل کردن دنیا به مکانی بهتر قلمداد کرده‌اند. در این مطلب کوین نیک به چالش‌های اخلاقی و قانونی این کار پرداخته‌ایم.

طبق گزارش‌ها این هکرها عضو گروه باج افزار Darkside هستند. استراتژی حرفه‌ای این گروه بر این مبنا استوار است که با هدف قرار دادن شرکت‌های بزرگ و سودآور، سیستم‌های فناوری اطلاعات آن‌ها را تا زمانی که حاضر به پرداخت باج در قالب بیت کوین شوند، در اختیار خود بگیرند. این استراتژی مخصوصا در جریان حمله موسوم به WannaCry در سال ۲۰۱۷ که سرویس بهداشت ملی بریتانیا را مورد هدف قرار داده بود، مشهور شد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: نسل بعدی سرمایه گذاران بیت کوین از اپلیکیشن رابین هود خواهند آمد

باج خواهی از رابین هود و یک معضل اخلاقی

از آنجایی که این گروه اعلام کرده‌اند که رمزارزهای سرقت شده را به خیریه‌ها اهدا خواهند کرد، یک دوراهی اخلاقی پیش روی دریافت کنندگان این صدقه قرار خواهد رفت. برخی افراد ترجیح می‌دهند که سوی مثبت ماجرا را نگاه کنند. برای مثال، چارلز استوری، موسس شرکت PhutureDAO در این باره چنین نظری دارد:

به وجود آمدن هکرهایی که سعی می‌کنند با گرفتن بیت کوین، آن را به خیریه‌ها اهدا کنند یک مساله افتخار آمیز است. خجالت آور است که خیریه‌ها بیت کوین اهدا شده را بر می‌گردانند. در حالی که می‌توانند از آن برای اهداف خوبی نظیر گرداندن موسسه‌شان استفاده کنند.

با این حال افرادی هم هستند که چندان با افتخارآمیز و موثر بودن این عمل موافق نیستند. از جمله این افراد می‌توان به جیسون دین، تحلیل‌گر بیت کوین شاغل در شرکت کوانتوم اکونومیکس اشاره کرد:

برخی فکر می‌کنند که این کاری قابل ستایش است. ولی حقیقت این است که روش انجام آن به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست.

به عقیده دین، این سرمایه‌های دزدیده شده، احتمالا توسط خیریه‌ها مورد استقبال قرار نگرفته و توسط آن‌ها به همان شرکت‌های مبدا بازگردانده خواهند شد.

اهدای رمزارزهای سرقت شده به موسسات خیریه
از سال ۲۰۱۹، مجموع خسارت حملات باج خواهی ۱۷۰ میلیارد دلار بوده است

کدام موسسه‌ها از هکرها کمک مالی دریافت کرده‌اند؟

از موسسه‌های خیریه‌ای که به طور ناخواسته وارد این بازی شده‌اند می‌توان به Children International با هدف مبارزه با فقر در سرتاسر جهان و The Water Projects با هدف رساندن آب سالم به صحرای آفریقا اشاره کرد.

اهدای رمزارزهای سرقت شده به این خیریه‌ها از طریق یک سرویس آمریکایی به نام the Giving Block به دست آن‌ها رسیده است. با کمک این سرویس می‌توان هدایایی را که در قالب ارزهای دیجیتال هستند بدون پرداخت کارمزد، دریافت کرد.

طبق اعلام the Giving Block، این سرویس همچنان کار خود را تا مشخص شدن حقیقت ماجرا ادامه خواهد داد. البته در ادامه آمادگی خود را جهت بازگرداندن سرمایه‌های اهدا شده به دست صاحبان حقیقی‌شان در صورت اینکه دزدی بودن آن‌ها مشخص شود، اعلام کرده است.

در سیستم‌های مالی سنتی، از خیریه‌ها انتظار می‌رود که قواعد خاصی را جهت جلوگیری از پذیرفتن پول‌های سرقت شده یا اصطلاحا پول‌های کثیف، رعایت کنند. گرچه اثبات چنین چیزی به اندازه کافی تنش آمیز به نظر می‌رسد. دین در این باره می‌گوید:

دریافت کمک از منابع ناشناس، همیشه سنگ بنای اصلی خیریه‌ها برای رشد و نمو بیشتر بوده است. پس طبیعی است که از حود بپرسند چرا باید برای این ارزهای دیجیتال، تفاوتی در این زمینه قائل شویم؟ این سوال بزرگی است که باید مقامات در تلاش برای پاسخ دادن به آن باشند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مخرب ترین باج افزارهای حوزه ارز دیجیتال را بشناسید و مراقب آن ها باشید

هزینه های باج خواهی از برنامه رابین هود

حملات باج خواهی را می‌توان کسب و کاری پرخرج دانست. در سال ۲۰۱۹، مجموع این حملات منجر به خسارت ۱۷۰ میلیارد دلاری برای قربانیان شد. در حال حاضر، بیشتر باج خواهی‌ها در قالب بیت کوین انجام می‌شود. البته باج پرداخت شده را می‌توان فقط بخشی از این خسارات دانست. در بسیاری از موارد، این فرایند منجر به هزینه‌های اضافی برای شرکت‌ها یا حتی انحلال آن‌ها شده است.

پس حملات باج خواهی را نمی‌توان حملاتی بدون قربانی دانست. نکته اینجاست که در سال گذشته، فقط شرکت‌ها مورد چنین حملاتی قرار نگرفته‌اند. بلکه حتی نیروگاه‌های برق، خانه سالمندان و مرزهای بین‌المللی هم از چنین حملاتی بی نصیب نمانده‌اند.

منبع: decrypt