ترون یکی دیگر از پر سر و صدا‌ترین بازیکنان دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که نام آن به سرعت در جوامع دوست داران تکنولوژی و رمزارزها گسترش یافت. بلاک چین و ارز دیجیتال ترون زمانی به شهرت فراوانی دست یافت که ارز دیجیتال آن یعنی TRX توانست تنها در ۳ هفته، رشدی بیش از ۲۰۰۰ درصدی را تجربه کند. این اتفاق باعث شد تا سوالات زیادی در خصوص ترون شکل بگیرد و نظر کریپتوبازها‌ را به خود جلب کرد.

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع با بلاک چین و ارز دیجیتال ترون بیشتر آشنا شویم.

ترون چیست؟

ترون (Tron) یک پلتفرم اشتراک محتوا و سرگرمی غیرمتمرکز است که از تکنولوژی بلاک چین و همتا به همتا (Peer to Peer) استفاده می‌کند.

شما می‌توانید به ترون به عنوان نسل جدید شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید که در آن می‌توان محتوا تولید کرد و آن را با هر شخصی در دنیا، در یک بستر غیرمتمرکز، به اشتراک گذاشت. ترون برای پیشبرد اهداف خود در یک فضای غیرمتمرکز، توکن منحصربه‌فردی به نام TRX را هم در شبکه خود توسعه داد تا برای صاحبان آن، دسترسی‌ها و امکانات مختلفی را در این پلتفرم فراهم کند.

ترون در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان (Justin Sun) توسعه یافت. جاستین سان پیشتر با مدیریت پروتکل BitTorrent مشهور شده است. جاستین سان با یک هدف مشخص توسعه بلاک چین ترون را شروع کرد: پاداشی بهتر برای تولید کنندگان محتوا.

دنیای مجازی و شبکه‌های محبوب اینترنتی، در حال حاضر به نوعی در حال حرکت هستند که کمپانی‌های بزرگی نظیر فیس بوک و گوگل بخش بزرگی از آن‌ها را تحت کنترل قرار داده‌اند. این شرکت‌های عظیم نه تنها می‌توانند بسیاری از مسائل مربوط به این شبکه‌ها را کنترل کنند، بلکه حتی بخش بزرگی از پولی که از این راه و با تلاش تولید کنندگان محتوا ایجاد می‌شود، به جیب خودشان واریز می‌کنند. در نقطه مقابل، حداقل درآمد ممکن به جیب تولید کنندگان و ناشرین کوچک می‌رود. ترون، با هدف سر و سامان دادن به این موضوع پا به میدان گذاشت.

با حذف این واسطه‌های گردن کلفت، ترون می‌تواند راهی مستقیم برای پاداش به تولید کنندگان محتوا ایجاد کند. به زبان ساده، همانطور که بیت کوین و اتریوم بسیاری از واسطه‌های بانکی، موسسات، املاک و غیره را از میان برداشته‌اند، ترون هم با هدف حذف واسطه‌های دنیای مجازی توسعه یافته است.

ارز دیجیتال ترون چیست؟
ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون کوین چیست؟

همانطور که قطعا از این مسئله آگاه هستید، شبکه‌های بلاک چین یا حتی صرافی‌های بزرگ مانند بایننس، هر کدام دارای ارز دیجیتال یا توکن منحصر به فرد خود هستند. ترون هم به منظور ارائه خدمات و دستیابی به هدف ذکر شده، ارز مخصوص به خود را طراحی کرده است. این ارز، ترونیکس (Tronix) نام دارد و ارز اصلی و پایه بلاک چین ترون است که با ایجاد محتوا روی این شبکه، آن را دریافت می‌کنید.

ترونیکس را به طور اختصار TRX می‌نویسند و سمبل این ارز دیجیتال است. ترون سعی کرده تا علاوه بر ایجاد فضایی مناسب، پاداشی جذاب هم در نظر بگیرد تا قادر باشد مردمی که عاشق تولید محتوا هستند، فضای مجازی را دوست دارند و از سرگرمی‌های مختلف لذت می‌برند، به سمت این پلتفرم جذب شوند.

با استفاده از ارز دیجیتال اکوسیستم ترون، نه تنها قادر هستید محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارید، بلکه می‌توانید به عنوان یک تولید کننده محتوا، برای محتوا و داده‌هایی که خلق می‌کنید، پاداش بگیرید. کاری که بلاک چین و ارز دیجیتال ترون انجام می‌دهند، درست نقطه مقابل شرکت‌های سنتی‌تر شبکه‌های مجازی نظیر فیسبوک است که با استفاده از داده‌های کاربران، پول به جیب می‌زنند. حتی این شرکت‌ها چنین اعمالی را بدون آگاهی کاربران انجام می‌دهند و سودشان را بی‌سر و صدا به حساب خود می‌ریزند.

وقتی شما از ارز دیجیتال ترون استفاده کنید، این خود شما هستید که کنترل داده‌ها، اطلاعات و پاداش‌تان را برای محتوایی که ایجاد کرده‌اید، در اختیار می‌گیرید.

حمایت شرکت‌های بزرگ از بلاک چین و ارز دیجیتال ترون

قطعا این سوال برای‌تان مطرح است که با وجود ویژگی‌ها و اهداف جذاب ترون، آیا از بلاک چین و ارز دیجیتال ترون به خوبی پشتیبانی می‌شود؟ جواب مثبت است. TRX با وجود تازه وارد بودن خود، شرکای بزرگی را به خود جذب کرده است. یکی از آن‌ها شرکت oBike است، بزرگ‌ترین شرکت اشتراک دوچرخه در شمال شرق آسیا که دارای توکن منحصربه‌فرد خود با نام oCoin است. این شرکت توکن‌های خود را در شبکه ترون عرضه کرده و مردم می‌توانند با استفاده از این پلتفرم، برای خود دوچرخه کرایه کنند. مردم تنها با دوچرخه سواری، از طریق این پلتفرم می‌توانند oCoin به دست بیاورند.

یکی دیگر از شرکای این پلتفرم، Bitman، تولید کننده و طراح بزرگ چیپ‌های مدارهای مجتمع با کاربرد‌های خاص (ASIC) برای ماینینگ بیت کوین است. ترون حتی شرکایی با اهداف کاملا متفاوت هم دارد. یکی از آن‌ها شرکت Zag S&W است، شرکت حقوقی بین‌المللی که روی مسائل مرتبط با سهام و تجارت متمرکز است.

بلاک چین و ارز دیجیتال ترون با وجود چنین شرکای بزرگی که روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند.

چطور می‌توان از ترون استفاده کرد؟

بزرگ‌ترین مزیت ارز دیجیتال ترون این است که با استفاده از آن، هنرمندان و تولید کنندگان محتوا در سرتاسر دنیا قدرت می‌گیرند. حرکتی که ترون انجام داده است، باعث شده تا برخی‌ها آن را جزوی از سومین نسل از وب بدانند. اگرچه این حرف شاید بسیار آینده گرایانه به نظر برسد، اما نسل سوم وب یا Web 3.0 مردم را قادر می‌سازد تا بدون وجود واسطه، در یک شبکه آزاد و غیرمتمرکز، از اینترنت بهره‌مند شوند.

در حال حاضر، فضای اینترنت را شرکت‌های بزرگ و زیرمجموعه‌های ریز و درشتی اداره می‌کنند که با استفاده از داده‌ها و اطلاعات کاربران، و در اکثر مواقع بدون اجازه از آن‌ها، کسب درآمد می‌کنند. نسل سوم وب قصد دارد به این مسئله پایان دهد.

ترون سعی دارد تا کاربران با استفاده از ارز دیجیتال خود، اینترنت را به مسیر اصلی خود بازگردانند. شما کنترل داده‌های خود را تحت کنترل خودتان قرار می‌دهید و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید با این داده‌ها و اطلاعات چه کار کنید.

از دید یک توسعه دهنده، ترون از این جهت ویژه است چرا که در این بلاک چین می‌توان از انواع قراردادهای هوشمند با زبان‌های مختلف هم بهره‌مند شد. این ویژگی به این معنا است که توسعه‌دهندگان قادر هستند تا با هر نوع زبان برنامه‌نویسی، هر نرم‌افزار غیرمتمرکز و آزادی که می‌خواهند را روی این شبکه توسعه دهند.

در حال حاضر، پروژه‌های موفق مختلفی با استفاده از ترون ایجاد شده است. یکی از آن‌ها Crypto Puppies است. پس از این که Crypto Kitties بر اساس سال چینی‌ها عرضه شد، ترون این کار را برای سال سگ چینی هم انجام داد. اما نکته جالب این است که این دارایی حالا با قیمت ۱۸ دلار خرید و فروش می‌شود! این تنها یکی از مثال‌های موفقیت محصولات روی شبکه ترون است.

تراکنش‌های بلاک چین و ارز دیجیتال ترون چطور کار می‌کند؟

مانند بسیاری دیگر از ارزهای رمزنگاری شده، تراکنش‌های TRX هم در یک دفتر عمومی توزیع شده رخ می‌دهند. در این دفتر عمومی، تاریخچه تمامی تراکنش‌ها را می‌توان تا اولین تراکنش انجام شده دنبال کرد. مدل تراکنش‌هایی که TRX استفاده می‌کند، مشابه مدل تراکنش‌های بیت کوین است. تنها فرق این دو با هم این است که ترون امنیت به مراتب بیشتری را نسبت به بیت کوین اعمال کرده است. مدلی تراکنش‌هایی که این ارز دیجیتال استفاده می‌کند، UTXO نام دارد (Unspent Transaction Output).

در این مدل، یک خروجی پایه وجود دارد که دارای مقداری پول است که به آدرس فردی دیگر ارسال می‌شود. در کنار این مبلغ، قوانینی هم تعیین شده تا کاربر مورد نظر بتواند مقدار پول تعیین شده را از قفل خارج و به حساب خود واریز کند. محصول نهایی، یک خروجی به نام UTXO است.

برای درک و استفاده از ترون نیازی به دانش عمیق در خصوص این نوع تراکنش‌ها نیست و بیشتر مسئله‌ای مرتبط با توسعه دهندگان است. مسئله مهمی که کاربران عادی باید به آن توجه داشته باشند، هدف کلی ترون است که قصد دارد مردم در عین حال که از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند، همچنان روی داده‌های خود کنترل داشته باشند.

آیا ارز دیجیتال ترون پول واقعی است؟
آیا ارز دیجیتال ترون پول واقعی است؟

آیا ارز دیجیتال ترون پول واقعی است؟

از TRX می‌توان به عنوان ذخیره ارزش، یک گزینه سرمایه‌گذاری یا برای معامله با دیگر ارزها استفاده کرد. با این حال، استفاده اصلی از این ارز، برای تولید محتوا و تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بلاک چین ترون است.

همچنین می‌توان از این ارز به عنوان سهام استفاده کرد تا پاداشی به نام Tron Power دریافت کنید. این ویژگی به صاحبان اجازه می‌دهد تا در خصوص تصمیمات شبکه، قدرت رای داشته باشند.

در حال حاضر تراکنش‌های TRX هزینه ندارند و شبکه قادر است ۲۰۰۰ تراکنش را در یک ثانیه انجام دهد. البته اگر TRX را از یک صرافی خریداری کنید، باید کارمزد تعیین شده را به فروشنده پرداخت کنید مخصوصا که TRX در حال حاضر فقط با استفاده از دیگر ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و اتریوم قابل خریداری است.

با این تفاسیر، TRX یک ارز دیجیتال با رویه گواه اثبات کار نیست و از طریق ماینینگ به دست نمی‌آید بلکه این شبکه از سیستم گواه اثبات سهام بهره‌ می‌برد و با سهام‌گذاری، به اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک می‌کنید.

آیا بلاک چین و ارز دیجیتال ترون امن است؟

یکی از عناصری که در خصوص ترون مطرح است و به آن شناخته می‌شود، امنیت بسیار خوبی است که برای کاربران و شبکه خود فراهم کرده. به نظر می‌رسد بودجه‌ای که برای خلق این بلاک چین به دست آمده، امنیت را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. این شبکه حتی قادر بوده تا مهندسین رده بالای امنیتی در شرکت‌هایی نظیر گوگل را جذب خود کند.

البته که در خصوص هولدینگ ارز دیجیتال TRX این خودتان هستید که باید باهوش عمل کنید. همانند بیت کوین، همانند اتر و هر ارز دیجیتال دیگر، کنترل این ارز هم تماما در اختیار شما خواهد بود و برای حفظ امنیت آن باید حساسیت به خرج دهید. به دلیل کسب شهرت سریع این ارز دیجیتال، کیف پول‌های قدرتمندی نظیر Ledger Nano S از آن پشتیبانی می‌کنند.

در خصوص خرید و فروش ترون هم همین مسئله مطرح است. شما باید یک صرافی مطمئن را برای انجام این کار انتخاب کنید.

در حال حاضر، بلاک چین و ارز دیجیتال ترون بسیار جوان و تازه‌وارد هستند و موفقیت در دستیابی به اهدافی را که در سر دارد، تنها زمان مشخص می‌کند. با این حال رشد سریع این پلتفرم و ارز دیجیتال آن، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.

دیدگاه شما در خصوص ترون چیست؟‌ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.