ظهور بلاک چین، به امنیت، آزادی و شفافیت، معنای تازه‌ای داد. آیا روزی می‌رسد که دنیای وب هم از این ویژگی‌ها برخوردار شود؟ با طرح این سوال، بشر با حضور بلاک چین در اینترنت به سمت وب ۳ می‌رود.

با وجود تکنولوژی‌ها و ویژگی‌هایی که بلاک چین و رمزارزها به دنیای امروزی ارائه داده‌اند، می‌توان شاهد انقلاب در دنیای اینترنت و شکل‌گیری وب ۳ باشیم. ویژگی‌هایی نظیر توزیع، تمرکز زدایی، امنیت، یا حتی قراردادهای هوشمند، می‌توانند در ظهور وب ۳ نقش داشته باشند. در ادامه این مطلب از کوین نیک، نگاهی به حضور بلاک چین در اینترنت و نقش آن در ظهور وب ۳ خواهیم داشت.

وب ۳ (Web 3.0) چیست؟ استفاده از بلاک چین در اینترنت چه کمکی به آن می‌کند؟

از آغاز تا امروز، اینترنت شب و روز در حال تغییر و تحول بوده و است. از آن حالت خشک و ساده اینترنت در سال‌های ۲۰۰۰ تا اپلیکیشن‌های تحت وب تعاملی امروز یا از صفحات چت ساده‌ای که امروزه به شبکه‌های اجتماعی روزمره مردم تبدیل شده‌اند، اینترنت دائما در حال تغییر و تحول بوده و دست از تحول هم برنخواهد داشت. اینترنت، یکی از بزرگ‌ترین فعل و انفعالات زندگی بشر است و حتی نمی‌توان دنیای امروزی را بدون آن تصور کرد.

اما اینترنت چطور می‌تواند حتی از مرحله‌ای که امروزه به آن رسیده، فراتر برود؟ جرقه خوردن چنین سوالی بود که پای وب ۳ را به میدان باز کرد. وب ۳، نسل بعدی تکنولوژی اینترنت است که به شدت روی یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی تکیه دارد. هدف آن، ایجاد وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وبی است که آزادتر، مرتبط‌تر و باهوش‌تر هستند.

از طریق تکنیک‌های ماشین‌های یادگیری پیشرفته و هوش‌های مصنوعی‌ باهوش، و صد البته استفاده از ویژگی‌های توزیع‌سازی و تمرکز زدایی بلاک چین، وب ۳ می‌تواند به فراهم سازی اطلاعات شخصی‌تر و مرتبط‌تر، با نرخی سریع‌تر و بدون تاخیر بپردازد. این هدف، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته‌تر به دست می‌آید؛ الگوریتم‌هایی که تازه در ابتدای راه خود هستند و نمی‌توان با استفاده از آن‌ها به درستی وب ۳ را معنا کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اوراکل بلاک چین چیست؟

اینترنتی باهوش و قدرتمند، با به کارگیری بلاک چین در اینترنت

وب‌سایت‌های امروزی که از وب ۲ بهره می‌برند، به طور عمومی، اطلاعات ایستا یا بر اساس محتوای تولید شده توسط کاربران را در اختیار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به شبکه‌های مجازی و فروم‌ها اشاره کرد. در حالی که این ویژگی اجازه می‌دهد تا اطلاعات مختلف در اختیار عموم مردم قرار بگیرند، اما هیچ‌گاه نمی‌تواند نیاز خاص تک تک کاربران را برآورده کند. به زبان ساده‌تر، با وجود کوهستانی از داده‌ها، باز هم ممکن است یک شخص در اینترنت نتواند دقیقا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. اما وب ۳، باید به چنین مرحله‌ای از هوش برسد که قادر باشد برای هر شخص، اطلاعات مورد نظر را یاد بگیرد و سریعا در اختیار او قرار دهد؛ دقیقا مانند ارتباط ۲ انسان با یکدیگر در دنیای واقعی.

تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) مخترع جهان وب (World Wide Web یا WWW)، ایده‌های خود در خصوص دستیابی اینترنت به چنین مرحله‌ای (که گاهی «اینترنت معنایی» نامیده می‌شود) را در سال ۱۹۹۹ به اشتراک گذاشت:

رویایی برای وب در سر دارم که در آن اینترنت و کامپیوترها قادر باشند تمامی اطلاعات دنیای وب را آنالیز کنند – محتوا، لینک‌ها و تراکنش‌های بین آدم‌ها و کامپیوترها. یک اینترنت معنایی، که چنین رویایی را قادر می‌سازد، هنوز ظهور نکرده است، اما وقتی چنین اتفاقی رخ دهد، مکانیزم‌های تبادل، دیوان‌سالاری، و زندگی روزانه ما تحت کنترل ماشین‌ها قرار خواهند گرفت.

در وب ۳، اقیانوسی از اطلاعات در اختیار وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار خواهند گرفت و قادر خواهند بود تا اطلاعات را به‌گونه‌ای بفهمند و از آن استفاده کنند که برای هر یک از آدم‌های دنیا، معنایی کامل داشته باشد. در وب ۳، معنای تعامل مردم با اینترنت امروزی از بین خواهد رفت و در عوض، در مرحله‌ بعد، با ماشین‌های یادگیری و هوش مصنوعی‌هایی ارتباط خواهیم داشت که تمام اطلاعت دنیا را در اختیار دارند.

این ترسناک است یا جذاب؟ شما بگویید.

اینترنت آزاد وامن با وب ۳

وب ۳ (Web 3.0)

تاریخچه‌ای کوتاه از تحول اینترنت

وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب، هر روز و هر سال، به شکل چشمگیر و قابل لمسی در حال تغییر هستند. تنها در یک دهه، اینترنت از یک سری سایت‌های اطلاعاتی تبدیل به چیزی شد که مردم با آن هر روز تعامل برقرار می‌کنند، زندگی خود را با آن سپری می‌کنند و بدون آن، بسیاری از کسب و کارهای مردم فرو می‌ریزد و دنیا در هم کوبیده می‌شود!

اینترنت هم مانند بسیاری از تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا، نسل‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است. بگذارید ابتدا به نسل‌های گذشته وب نگاهی بسیار کوتاه بندازیم.

وب ۱

اولین اینترنتی که در دنیا برقرار شد، با نام وب ۱ (Web 1.0) شناخته می‌شود. این نام در سال ۱۹۹۹ توسط نویسنده و طراح وب به نام دارسی دینوچی (Darsi DiNucci) شکل گرفت. البته جالب است بدانید که تا این لحظه دنیا نمی‌دانست که با نسل‌های مختلفی از وب سر و کار دارد. اما در یکی از مباحثی که در مورد وب شکل گرفت، دارسی دینوچی اینترنت را به ۲ نسل تقسیم کرد. وب ۱ و وب ۲. قبل از این که سر و کله وب ۲ پیدا شود، در اوایل دهه ۱۹۹۰، وبسایت‌ها از صفحات HTML ایستا استفاده می‌کردند که فقط قدرت نمایش اطلاعات را داشتند و هیچ راهی وجود نداشت تا کاربران قادر به تغییر این اطلاعات یا تعامل با آن‌ها باشند.

وب ۲

این حالت خشک و خالی وب در اواخر دهه ۱۹۹۰ به حالتی جدید تغییر کرد. جایی که وب به سمت تعاملی شدن قدم برداشت. با وب ۲ (Web 2.0) کاربران قادر بودند از طریق دیتابیس‌ها، سرور‌ها، فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی با وبسایت‌ها تعامل برقرار کنند.

این تحول شگفت‌انگیز، اجازه داد تا وب‌سایت‌ها از HTMLهای ایستا، به سمت پویا شدن حرکت کنند. پویایی وب ۲ اجازه داد تا شاهد ظهور تولید محتوا توسط مردم باشیم؛ تولید محتوایی که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ریشه‌های بسیاری از صنایع و رشته‌های امروز است. ایجاد ارتباط میان وب‌سایت‌های مختلف و اپلیکیشن‌ها، قدرت گرفتن مدیاهای مختلف مانند تصاویر، ویدیوها، موسیقی‌ها و بازی‌های ویدیویی، همگی به لطف ظهور وب ۲ به جایگاه امروزی خود رسیدند. البته تمامی این شگفتی‌ها نه به یکباره، بلکه به آرامی به این مرحله رسیدند. از اواسط سال ۲۰۰۰ بود که بسیاری از وبسایت‌ها، به وب ۲ انتقال یافتند و پس از ۲۰ سال شاهد اپلیکیشن‌های تحت وب تعاملی و هوشمند هستیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده با سایر شبکه‌های متمرکز چیست؟

آینده وب با حضور بلاک چین در اینترنت

هنگامی که به تاریخ اینترنت نگاه می‌کنیم، تحول وب‌ها به سمت باهوش‌ شدن چندان عجیب هم نیست. در ابتدا، اطلاعات به شکلی ایستا در اختیار کاربران بودند. سپس کاربران توانستند با این داده‌ها و اطلاعات به شکلی پویا تعامل برقرار کنند. حالا همه این اطلاعات و داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌ها، به گونه‌ای استفاده می‌شوند تا تجربه کاربری را بهبود ببخشند و وب را برای هر شخص، شخصی‌تر و آشناتر کنند.

برای استفاده از چنین الگوریتمی که در عین حال امنیت و آزادی را در فهرست ویژگی‌های خود تیک بزند، وب ۳ با این که هنوز به طور کامل تعریف و مشخص نشده، اما می‌تواند از اهرم همتا به همتا (P2P) تکنولوژی بلاک چین، نرم‌افزارهای متن باز، واقعیت‌های مجازی، اینترنت اشیا (Internet of Things) و بسیاری دیگر بهره ببرد.

وب ۳ علاوه بر این که آزادی عمل بسیار زیادی به کاربران و توسعه‌ دهندگان خواهد داد تا با کمتری هزینه، اپلیکیشن‌ها و اطلاعات خود را در اختیار همه قرار دهند، اهدافی بزرگ مانند اینترنتی آزاد، بدون مرز و غیر متمرکز در سر دارد. در حال حاضر، کاربران وابسته به شبکه‌هایی هستند که توسط مراکز مختلف تامین می‌شوند و اطلاعات آن‌ها کاملا درون سیستم این مراکز جاری است؛ سیستم‌هایی که در نهایت تحت کنترل دولت‌ها قرار دارند. با استفاده از قدرت پیشرفته تکنولوژی توزیع شده و غیرمتمرکز بلاک چین، این مسئله می‌تواند خیلی زود از بین برود و کاربران قادر خواهند بود تمامی اطلاعات خود را بدون این که در اختیار کسی قرار دهند، نزد خود حفظ کنند.

استفاده از تکنولوژی بلاک چین در اینترنت

ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد وب ۳

ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد وب ۳

  • حذف مراکز کنترل اینترنت: با استفاده از تکنولوژی تمرکز زدایی بلاک چین در اینترنت و به‌ کارگیری آن در وب ۳، واسطه‌هایی که اینترنت را به مردم ارائه می‌دهند، به کلی از بین خواهند رفت. در نتیجه اطلاعات کاربران دیگر در اختیار این افراد قرار نخواهد گرفت. این ویژگی، خطرات قدرت سانسور و فیلتر را از سوی این مراکز و حکمرانان خواهد گرفت. همچنین خطراتی نظیر حملات محروم‌سازی از سرویس (DoS یا Denial of Service attack) را که یکی از بزرگ‌ترین انواع هک است، از بین خواهد رفت.
  • افزایش به هم پیوستگی اطلاعات: در حالی که محصولات بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند، اطلاعات بیشتری هم شکل می‌گیرد و الگوریتم‌ها باید داده‌های بیشتری را تحلیل کنند. این مسئله باعث می‌شود تا اطلاعات بیش از پیش به مرحله‌ای از دقت و صحت دست بیدا کنند تا در نهایت هوش مصنوعی وب ۳ قادر باشد اطلاعات بسیار بهتری را برای هر شخص ارائه دهد.
  • مرور کردن بسیار موثرتر: وقتی از موتورهای جستجو استفاده می‌کنیم، اکثر اوقات یافتن بهترین نتیجه ممکن است سخت باشد، مخصوصا اگر نیاز ما بسیار پیچیده‌تر از یافتن و خریدن یک محصول از یک فروشگاه آنلاین باشد. البته که در سال‌های احیر، این مسئله نسبت به گذشته بهتر شده و شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت، با استفاده از ابرداده‌ها، نتایج جستجو را بسیار بهبود بخشیده‌اند. اما با وب ۳، می‌توان به لطف هوش مصنوعی و اقیانوس اطلاعاتی که در اختیار دارد، دقیق‌ترین نتایج را برای هر یک از اشخاص فراهم کرد.
  • بهبود بازاریابی و تبلیغات: یکی از بدترین اجزای وب، تبلیغات و پاپ‌آپ‌های مزاحم هستن و هیچ کاربر اینترنتی دوست ندارد وقتی وارد یک وبسایت می‌شود، با این تبلیغات بمباران شود. تنها زمانی یک فرد از این تبلیغات استفاده می‌کند و باعث مزاحمت نمی‌شوند که با توجه به نیاز و علایق او به شکلی درست و استاندارد به نمایش در بیاید. وب ۳ با استفاده از هوش مصنوعی بسیار باهوش‌تر، می‌تواند سلایق و نیازهای مردم را یاد بگیرد و تبلیغات را برای هر یک از کاربران اینترنت، شخصی‌تر کند.
  • پشتیبانی بهتر مشتریان: زمانی که صحبت از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌شود، سرویس مشتری یکی از کلید‌های دستیابی به موفقیت در تجربه کاربری است. با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد، بسیاری از کسب و کارهای تحت وب نمی‌توانند با توجه به موقعیت و محدودیت‌ها، سرویس خدمت رسانی به مشتریان خود را گسترش دهند. اما با وب ۳ و استفاده از هوش مصنوعی زنده‌تر و باهوش‌تر، می‌توان هم‌زمان صدها مشتری را پشتیبانی کرد.

نتیجه

تحول اینترنت در تاریخ یک سفر بسیار بلند بوده و بدون شک، همچنان سفر بلند و پرماجرا هم در پیش خواهد داشت. با وجود کهکشانی از اطلاعات در فضای مجازی و به کارگیری ویژگی‌هایی نظیر بلاک چین در اینترنت و وبسایت‌ها، می‌توان تجربه‌ای به مراتب بهتر، امن‌تر و آزادتر را برای کاربران سرتاسر دنیا فراهم کرد.

با این که هنوز تعریف دقیقی از وب ۳ وجود ندارد، اما شروع زمزمه‌های آن در دنیا، می‌تواند نوید دستیابی بشر به چنین مرحله‌ای از اینترنت باشد.

 

منبع:
bitcoinmagazine
binance