هر بار حرف از مسائلی نظیر غیر متمرکز (Decentralized) و توزیع شده (Distributed) می‌شود، معمولا صحبت از بلاک چین است. به دلیل پیچیدگی مسائل دنیای بلاک چین و تکنولوژی‌های دخیل در آن، خیلی‌ها تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده را نمی‌دانند و این دو مبحث باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود.

البته افراد مبتدی و تازه وارد به دنیای این تکنولوژی، حق دارند که به سختی بتوانند تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده را از هم تشخیص دهند. برای مثال، پروتکل بلاک چین بیت کوین، برای تبادلات ارزهای دیجیتالی خود از یک سیستم غیر متمرکز بهره می‌برد اما در عین حال این سیستم یک نمونه برجسته از دفتر کل توزیع شده محسوب می‌شود! خب قطعا این مسائل به راحتی می‌توانند یک شخص تازه وارد را سردرگم کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

ما در ادامه این مطلب از کوین نیک، به مبحث تفاوت بلاک چین غیرمترمکز و توزیع شده خواهیم پرداخت.

تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده

برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های بلاکچین غیر متمرکز و توزیع شده عبارت اند از:

متمرکز و غیرمتمرکز، اشاره به سطح کنترل دارند

زمانی که صحبت از غیرمترکز بودن یا متمرکز بودن یک شبکه می‌شود، باید ذهن خود را به سطح کنترل آن شبکه ببرید. در یک سیستم متمرکز، کنترل این سیستم توسط یک شخص یا یک نهاد انجام می‌شود. برعکس در یک سیستم غیر متمرکز، کنترل این سیستم توسط یک شخص یا یک نهاد مفرد نیست، به جای آن، کنترل آن سیستم بین چندین شخص یا چندین نهاد تقسیم شده است.

توزیع شده، اشاره به مکان‌های مختلف افراد یا نهادها دارد

در یک سیستم توزیع نشده، تمامی افراد و نهادهایی که روی یک سیستم کنترل دارند، در یک مکان فیزیکی حضور دارند. اما در یک سیستم توزیع شده، تمامی افراد و نهادهایی که کنترل یک سیستم را در اختیار دارند، در موقعیت‌های مختلف جداگانه‌ای در سرتاسر جهان حضور دارند.

تفاوت بلاکچین غیر متمرکز و توزیع شده

تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده

یک مثال ساده برای تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده:

یک سیستم متمرکز و توزیع نشده

تصور کنید که در حال نوشتن یک مطلب روی نرم افزار مایکروسافت ورد هستید که روی یک سیستم عامل ویندوزی نصب شده است. این سیستمی که در حال کار با آن هستید، هم متمرکز و هم توزیع نشده است. چرا که یک مرکز، یعنی مایکروسافت، هم کنترل سیستم و هم کنترل نرم افزار را در اختیار دارد (متمرکز یا Centralized). همچنین هم سیستم عامل و هم نرم افزار روی یک سیستم در یک مکان فیزیکی قرار دارند (توزیع نشده یا non-distributed).

یک سیستم غیر متمرکز اما توزیع نشده

حال تصور کنید که به جای سیستم عامل ویندوز که یک سیستم متمرکز است، سیستم عامل متن بازی مانند لینوکس را نصب کرده‌اید و با یک نرم افزار متن باز دیگری مشغول نوشتن مطلب هستید. در تشکیل شدن این سیستم عامل و نرم‌افزار، مردم و شرکت‌های مختلفی مشارکت داشته‌اند. بنابراین در حال کار با یک سیستم غیرمتمرکز یا Decentralized) هستید. اما با این حال هنوز روی یک سیستم فیزیکی که در یک مکان وجود دارد کار می‌کنید. بنابراین هنوز این سیستم یک سیستم توزیع نشده یا non-distributed محسوب می‌شود.

یک سیستم متمرکز اما توزیع شده

شاید یک سیستم متمرکز اما توزیع شده، به نظر متناقض باشند، اما واقعا چنین چیزی امکان‌پذیر است. تصور کنید مطلبی که توسط سیستم غیرمتمرکز نوشته‌اید را می‌خواهید ذخیره کنید اما برای ذخیره، از یک سرویس ابری استفاده می‌کنید تا فایل خود را در یک سیستم دیگر ذخیره کنید. به طور فیزیکی، اطلاعات شما در مکانی دیگر روی یک سیستم دیگر ذخیره شده است که به آن توزیع شده می‌گویند. هرچند، با این حال هنوز سرویس ابری که از آن بهره برده‌اید، در یک مکان مشخص و واحد قرار دارند، بنابراین همچنان کنترل آن در دست یک سیستم است که به آن متمرکز می‌گویند.

یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع نشده

پس از سه مثال قبل، به این فکر می‌کنیم که چطور می‌توان سیستمی هم غیرمتمرکز و هم توزیع نشده داشت؟‌ رسیدن به جواب این سوال بود که شبکه بلاک چین و بیت کوین را ایجاد کرد. تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده این است که هیچ مرکزی برای کنترل روی آن وجود ندارد و توسط یک شبکه همتا به همتا روی هزاران کامپیوتر در سرتاسر دنیا اجرا می‌شود که ویژگی توزیع شده را به آن داده است.

با این تفاسیر حال بهتر می‌توانید تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده را با دیگر شبکه‌ها متوجه شوید.

ویژگی غیرمتمرکز و توزیع شده بلاک چین

بلاک‌ چین متمرکز

تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع نشده با بلاک‌ چین متمرکز

فراموش نکنیم که یک شبکه بلاک چین همیشه غیر متمرکز نیست و البته هر شبکه متمرکزی هم بد نیست. یک شبکه بلاک چین عمومی، دارای سیستم غیر متمرکز است اما یک شبکه بلاک چین خصوصی، توسط یک شرکت یا نهاد کنترل می‌شود.

شبکه‌های بلاک چین غیر متمرکز، با استفاده از سیستم اجماع (Consensus System) مانند اثبات گواه کار (Proof of Work) به کار خود ادامه می‌دهند که از نمونه آن‌ها می‌توان به شبکه بیت کوین اشاره کرد.

همچنین صرافی‌های ارزهای دیجیتال به عنوان مراکزی متمرکز و با ریسک شناخته می‌شوند. با این که وجود این مکان‌های دیجیتال برای انجام تبادلات ارزها ضروری است، اما زمانی که ارز خود را وارد این صرافی‌ها کنید، همانند این است که پول خود را وارد یک بانک کرده‌اید و کنترل آن تماما دست شما نیست و هر لحظه امکان هک شدن یا کلاه‌برداری آن صرافی وجود دارد. مانند صرافی Mt. Gox که زمانی یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های خرید و فروش بیت کوین برای کاربران بود، ناگهان چندین بار هک شد، مقدار بسیار زیادی بیت کوین دزدیده شد و در نهایت این صرافی به کار خود خاتمه داد. به همین دلیل است باید ابتدا یک صرافی مطمئن پیدا کنید و سپس پس از انجام هر گونه تبادل، ارزهای خود را به کیف پول دیجیتالی خود منتقل کنید.

به طور کلی، تفاوت و درجه‌های مختلفی در تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده وجود دارد که تشخیص آن بسته به عملکرد سیستم و شبکه‌ است. برای آگاهی هرچه بیشتر میان تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده می‌توانید مطلب زیر از کوین نیک را مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع بلاک چین به زبان ساده، بلاک چین عمومی، خصوصی و کنسرسیوم چه تفاوتی دارند؟

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!