اگر تجارت رمز ارزها به صورت صحیح انجام شود، می‌تواند بسیار سودده باشد‌. در سال ۲۰۱۷ برخی از بازارهای رمز ارز به سود حدود ۱۰۰۰۰٪ ROI رسیدند‌. متاسفانه بیشتر خریداران این بازارها‌، خریداران لحظه‌ی آخری بودند و به دنبال شنیدن خبر بالا رفتن قیمت‌ها خرید کردند و حدود ۸۰ ٪ از ارزش دارایی خود را از دست دادند‌. در این مقاله قصد داریم به بررسی هفت گام اصلی برای مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز بپردازیم، با کوین‌نیک همراه باشید.

ما بارها و بارها چنین چرخه‌ای را به هنگام رسیدن قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود دیده‌ایم ولی باز هم شاهد چنین اشتباهاتی در میان خریداران هستیم‌. اگر در حوزه‌ی رمز ارزها تازه واردید یا قبلا در این حوزه شکست خورده‌اید این هفت گام ساده به شما کمک می‌کنند تا در مدیریت ریسک موفق باشید‌.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

۱ ـ با مقدار کم شروع کنید و آهسته و پیوسته گام بردارید

در طول چرخه‌ی بازار بیشتر شرکت‌کنندگان سعی دارند در لحظه‌ی آخر و در بالاترین میزان قیمت و پیش از روند معکوس بازار هجوم بیاورند‌. بیشتر افرادی که با حوزه رمز ارزها آشنایی جزیی دارند  یک لحظه‌ی شکننده را پشت سر می‌گذارند و آن زمانی است که میزان عجیب و بزرگی از افزایش قیمت را مشاهده می‌کنند و از اینکه در آن لحظه از خرید نکردن خود پشیمان نشوند می‌ترسند‌، وقتی این لحظه فرا می‌رسد آن‌ها بر ترس FOMO (ترس از دست دادن ) خود غلبه کرده و به سرعت به سمت استخر هجوم برده و به درون آن شیرجه می‌زنند، بدون اینکه اول بررسی کنند که آیا آبی در استخر وجود دارد یا خیر‌.

اگر بازارها در مدت زمان کوتاه به سود ۱۰۰۰۰٪ برسند، احتمالاً دیگر شانس خود را از دست داده‌اید و بهتر است منتظر چرخه‌ی بعدی بازار باشید‌. مشکل اینجاست که اکثر افراد تازه‌کار که از ورود به حوزه رمز ارزها هیجان زده شده‌اند، می خواهند به سرعت و با تمام دارایی خود به آن هجوم بیاورند‌. پیش از اینکه بتوانید بدوید‌، ابتدا نیاز دارید راه رفتن را بیاموزید‌.

بیشتر تازه‌کاران علاقه‌ای به صبر کردن ندارد و با خود فکر می‌کنند که ناگهان همه چیز را می‌دانند‌. سرخوشی ناشی از به اوج رسیدن بازار باعث انجام کارهای غیرعقلانی و ابلهانه می‌شود‌، جایی که یک تازه‌وارد به‌تمام معنا شروع به فروش رمز ارزهای خود می‌کند تا از این کار سود به جیب بزند‌. این یک عمل به شدت کور‌کورانه است و در نهایت منجر به ورشکستگی و نابودی افراد زیادی می‌شود. روند خرسی در حال بهبود است زیرا باعث یادگیری صبر و بردباری خواهد شد. اگر شما از این اتفاقات با سلامتی عبور کنید تجربه‌ی ارزشمندی به دست می‌آورید که تنها از طریقه تجربه بدست می‌آید‌ و در مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز خیلی مفید است.

اهمیت مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز

توییت بالارفتن بسیار بی‌سابقه‌ی ارزش رمز ارزها

اینجا می‌توانید چند نمونه از واکنش‌های افراد مختلف به هنگام بالارفتن بسیار بی‌سابقه‌ی ارزش رمز ارزهایشان را مشاهده کنید‌.

نقش مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز

توییت مدیریت ریسک

بیشتر افراد کم اطلاعی خود را نادیده می‌گیرند‌. وقتی شما این وضعیت را مشاهده می‌کنید باید این را بدانید که اطلاعات شما در این رابطه بسیار اندک است و در انتهای یک زنجیره‌ی غذایی قرار دارید‌.اگر واقعا به دنبال کسب سود در کسب و کار رمز ارزها هستید باید این نکته را بپذیرید که قرار است در مقابل شکارچیان فصلی با تجربه‌ای همچون وال‌ها و کوسه‌ها قرار بگیرید‌. چون تازه کمربند سفید خود را در کاراته گرفته‌اید دلیل نمی‌شود که بتوانید در مسابقات مبارزات آزاد UFC مبارزه کنید، مگر اینکه علاقه‌مند به نوش‌جان کردن ضربات مرگبار باشید‌.

بدترین چیزی که یک تازه وارد می‌تواند انجام دهد دنبال کردن موج‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی راه می‌افتد بدون اینکه بداند هدف آن‌ها چیست‌. اگر چنین کاری انجام دادید و ضرر کردید، تنها کسی که باید شماتت کنید خودتان هستید‌. اولین گام برای یادگیری کسب سود این است که بپذیرید مسئولیت همه‌ی تصمیماتی که می‌گیرید بر عهده‌ی خودتان است‌.

پیش از این که بخواهید یه سرمایه‌ی قابل ملاحظه را وارد این کسب‌و‌کار کنید باید اولین هدفتان را یادگیری هرچه بیشتر در مورد رمز ارزها قرار دهید‌. روش‌های زیادی برای از دست دادن پولتان وجود دارد از جمله اشتباهات فردی، هک شدن و مورد کلاهبرداری قرار گرفتن، پس یادگیری در این عرصه نیازمند کوشش و پشتکار زیادی است‌.

یادگیری در مورد مدیریت ریسک رمز ارزها همانند یادگیری هر چیز توانایی دیگری نیازمند این است که ابتدا با سرمایه‌ی اندک آن را شروع کنید و آرام آرام آن را بالا ببرید‌. تئوری و عمل بسیار متفاوت هستند‌. حتی اگر فکر می‌کنید که تحلیل تکنیکال را به خوبی آموخته‌اید و در آن بسیار حرفه‌ای شده‌اید، بدون داشتن تجربه‌ی مستقیم نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید‌. تجارت نیازمند ۲۰٪ دانش و ۸۰٪ هوش هیجانی است‌. ممکن است شما یک تراز مالی خوب داشته باشید و در پیش‌بینی بازار هم موفق عمل کنید اما تا زمانی که نتوانید بر هیجانات خود غلبه کنید یک تریدر موفق نخواهید بود‌. موفق‌ترین سرمایه‌گذاران و تریدرهای رمز ارزها  کسانی هستند که صبر را آموخته‌اند‌.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

۲- بریا مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارزهمیشه برنامه داشته باشید

گام اول در مورد آموختن بازی بود‌. وقتی قوانین را به خوبی آموختید آنگاه می‌توانید برای آن‌ها استراتژی بچینید‌. وقتی که به تجارت و سرمایه‌گذاری می‌پردازید مهمترین چیز داشتن برنامه است.داشتن  استراتژی تمایز بین قمار کردن کورکورانه و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای است‌.

بازار دریایی از اما و اگرهاست‌. هیچ راه‌حل ثابتی در تجارت وجود ندارد، بنابراین داشتن برنامه برای تمام احتمالات به شما اجازه می‌دهد باری هرآنچه در پیش‌رو دارید آماده باشید‌. تریدرهایی که به یک راه حل ثابت می‌اندیشند، همان کسانی هستند که محتمل بیشترین ضرر خواهند شد.

به دنبال چه نوع از تریدی هستید ؟ آیا به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه می‌کنید ؟ به دنبال خروج از بحران هستید ؟ به دنبال یک تجارت بلند مدت هستید ؟ پوست اندازی ؟ یا ورود به بازار سهام ؟ اگر هیچکدام از این برنامه‌ها را نمی‌شناسید پس باید به گام اول برگردید و بیشتر بیاموزید‌.

۳- پیش از استفاده از ضریب اهرمی چگونگی تجارت در بازار نقدی را بیاموزید

بازارهای نقدی شامل خرید و فروش ساده‌ی هرگونه اقلام است‌. استفاده از ضریب اهرمی به شما اجازه می‌دهد  میزان ترید خود را افزایش دهید‌. هر تریدری باید پیش از استفاده از ضریب اهرمی در بازار نقدی به سوددهی رسیده باشد‌.

مهم‌ترین عامل زیان‌دهی در میان تریدرها انحلال به علت استفاده‌ی بیش از حد از ضریب اهرمی است‌. برخلاف بازار نقدی  که شما میتوانید سکه خریداری کنید و در کیف پول خود به عنوان عضوی از انجمن نگهداری کنید، انحلال یا Liquidation به معنای از دست دادن تمام سپرده‌تان است‌. شما دیگر هیچگونه رمز ارزی نخواهید داشت تا به نوه‌هایتان نشان دهید (مگر اینکه از نقدینگی خود اسکرین‌شات گرفته باشید)

استفاده از ضریب اهرمی میزان سود یا ضررتان را تشدید خواهد کرد. این امر برای ترید روزانه و معاملات قیمت پایین مناسب است اما مطمئن شوید که می‌دانید در حال انجام چه‌کاری هستید.

۴- از روش اندازه‌ی موقعیت در تجارت خود بهره ببرید

 اندازه موقعیت روش مورد علاقه‌ی من در مدیریت ریسک است‌.فرض کنید حرفه‌ی تجارت دو ماراتن است و پول شما آب‌. اگر شما به سرعت بدوید و آب همراهتان را یکباره سر بکشید نمی‌توانید مسابقه را به انتها برسانید‌.

خیلی از تریدرها و سرمایه‌گذاران به یکباره همه‌ی سرمایه‌ی خود را وارد بازی می‌کنند. اگر شما در سال ۲۰۱۸ تمام سرمایه‌ی خود را به یکباره وارد می‌کردید دیگری پولی نداشتید که با آن بتوانید با قیمت کمتر خرید کنید و دچار ضرر ٪۹۰ می‌شدید. وقتی قیمت‌ها پایین می‌آیند بازار حرکت معکوس می‌کند زیرا پولی برای خرید در بازار نمانده است. این چرخه به محض ورود پول معکوس می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌روند‌.

در روند خرسی نکته‌ی بسیار مهم این است که در مورد سرمایه‌ی خود بسیار با احتیاط عمل کنید و تا پایین آمدن قیمت‌ها و معکوس شدن روند بازار صبر کنید‌.

بدتر از وسط گذاشتن تمام پولتان این است که بدهکار شوید‌.ما گاهی اوقات داستان‌های وحشتناکی می‌شنویم از افرادی که خانه و دارایی خود را در گرو قرار داده‌اند تا با پول بیشتر وارد بازار رمز ارزها شوند‌. اگر فکر می‌کنید نگهداری از مقداری ارز دیجیتالی کاغذی چیز ناخوشایندی است پس تصور کنید که اگر مجبور باشید پس از ضرر کردن ماهانه پول این ضرر را هم پس دهید چه حالی خواهید داشت‌.

۵- با مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز می‌توانی سود کنید و ضرر را متوقف سازید

محاسبه و مقیاس بندی میزان سودتان و کاهش میزان ضرردهی همیشه یک ایده‌ی خوب است‌.استراتژی سوددهی و مدیریت ریسک مبتنی بر روش ترید شماست‌.

اگر شما به دنبال سرمایه‌گذاری طولانی مدت در حوزه رمز ارزها هستید پس بهتر است از روش اندازه‌ی موقعیت در حین دوران انباشتگی خود استفاده کنید و تا سوددهی سالانه‌ی آن صبر کنید. اما اگر از ضریب اهرمی استفاده می‌کنید نیاز دارید تا در بعضی مواقع صبر کنید و به جمع‌آوری سود نقطه‌ای بپردازید. اما اگر از سیستم سود چند هفته‌ای استفاده می‌کنید نیازمند سیستمی ترکیبی از هر دو روش هستید.

مورد دیگری که برای مدیریت ریسک باید به ذهن بسپارید این است که استاپ اوردر (Stop Order) گاهی اوقات می‌تواند به ضرر شما نیز باشد‌. در موارد زیادی دیده شده است که که در اصطلاح کوسه‌های بازار با افزایش قیمت ها باعث فعال شدن دکمه‌ی توقف شده‌اند و در عمل کسانی که از استاپ اوردر استفاده می‌کنند را  شکار کرده‌اند‌. در چنین حالتی اوردر شما در بالاترین قیمت عمل نمی‌کند بلکه نزدیک به بدترین قیمت ممکن عمل می‌کند‌. اگر می‌خواهید به صورت تمام وقت در حوزه‌ی رمز ارزها فعالیت کنید و به اکانت خود دسترسی سریع دارید بهتر است از روش استاپ ذهنی استفاده کنید که برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهترین روش است‌ و مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز را ساده تر می‌کند.

۶ ـ وقتی قیمت‌ها در بالاترین حد خود هستند در فیات ترید کنید

بیشتر بازارهای آلت‌کوین‌ در مقابل بیت‌کوین‌کش جبهه گرفته‌اند، به همین دلیل استفاده از بیت‌کوین‌کش در بین تریدرها به هنگام دوران رکود بسیار محبوب است‌. تجارت آلت‌کوین‌‌ها به روش درست راه‌حل مناسبی برای افزایش میزان دارایی بیت‌کوین شماست.

این بدین معناست که، این استراتژی فقط در دوران انباشتگی و روند گاوی سالم کار می‌کند. اگر احساس می‌کنید که قیمت بیت‌کوین‌کش در حال افزایش است پس سرمایه‌گذاری در این رمز ارز سود بازگشت شما را چند برابر خواهد کرد‌. در طرف دیگر، وقتی قیمت همه‌چیز بالاست و تمام بازار رمز ارزها تحت هیجان کاذب قرار گرفته نگهداری بیت‌کوین‌کش در کیف پولتان می‌تواند بسیار خطرناک باشد‌.

در حین روند خرسی رمز ارزها، بهترین روش استفاده از دلار یا سایر ارزهای فیات برای حفظ  دارایی شما است تا زمانی که شواهدی مبنی بر شروع روند انباشت بیت‌کوین دیده شود‌.استفاده از دارایی‌های کم ارزش به عنوان پشتوانه باعث افزایش میزان زیان خواهد شد‌. اگر چنین کاری انجام دهید باید مدیریت ریسک متقابل را در نظر بگیرید به دلیل اینکه پول بیشتری برای تبدیل نگه داشته‌اید.

یکی دیگر از خطرات اصلی استلزام مالیات است. خیلی از تریدرها در سال ۲۰۱۷ بیت‌کوین‌کش‌های خود را برای آلت‌کوین‌ها فروختند و این موجب مالیات خوردن قضایی در این رویداد شد. اگر آن‌ها به سرعت این آلت‌کوین‌ها را به دلار تبدیل نمی‌کردند شانس اینکه در پایان سال پول مورد نیاز برای پرداخت مالیات را از دست می‌دادند بسیار بالا می‌رفت.

۷ – روی سودهای بالا تمرکز داشته باشید و متنوع عمل کنید

در حین رویدادهای پردرآمد، فروختن بخشی از رمز ارزها و تبدیل آن‌ها به سود بالا می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. به این معنی که پول خود را از حوزه‌ی رمز ارزها بیرون کشیده و آن را در جای دیگری تزریق کنید. اگرچنین روندی رو خوب مدیریت کنید قطعا موفق خواهید بود مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز را به درستی اجرا کنید.

سودهای روی کاغذ همیشه در حال رفت و آمد هستند، پس اگر سود شما به میزانی از افزایش رسید که واقعا میتوانست بر زندگی شما تأثیر بگذارد اجازه دهید این سود واقعی شود وآن را به زندگی خود وارد کنید‌.بازی کردن با صفر و یک‌های دیجیتا اگر منجر به بالا رفتن سطح زندگی شما نشود عملا بی فایده است. از حرص و طمع دوری کنید. وقتی دچار شک هستید میانه‌روی بهترین راه است. خارج کردن و فروش تمام بیت‌کوین‌های خود نیز یکی دیگر از اشتباهاتی است که می‌تواند هزینه روی دست شما بگذارد. داشتن دو روش سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت یک بازی برد-برد است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تمرکز بر سودهای بالا این است که می‌توانید به سلامت از کنار فصول خرسی عبور کنید. اگر بتوانید به اندازه‌ای که بازنشست شوید پول برداشت کنید، ترید کردن برای شما به یک سرگرمی جذاب تبدیل خواهد شد. آرامش داشتن در هنگام ترید و نیاز نداشتن به پول آن برای پرداخت وام‌ها و قسط‌هایتان به شما حس خوبی از تجارتتان خواهد داد، حسی دقیقا عکس تریدرها همیشه نگران.

امیدواریم مقاله هفت گام برای مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز برای شما مفید بوده باشد‌. اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید‌، با ما در ارتباط باشید ؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم‌. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال‌، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز‌، هوای شما را داریم !