طبق نظر برخی از کارشناسان، به نظر می‌رسد اتریوم ۲ به دلیل نرخ پایین مشارکت، ممکن است توسط نهنگ‌ها به سرعت نابود شود. اما یکی از توسعه دهندگان اتریوم، اعلام کرده است که هک اتریوم ۲ و تخریب آن بسیار گران قیمت‌تر از این حرف‌ها خواهد بود.

لیور یافه (Lior Yaffe) موسس بلاک چین Jelurida و رهبر تیم توسعه دهندگان بلاک چین‌های Ardor و Nxt، به ادعای خود، یکی از آسیب‌پذیری‌های اتریوم ۲ را کشف کرده است. در حال حاضر اتریوم ۲ تحت بررسی و آزمایش قرار دارد تا تمامی مشکلات آن بررسی شود.

بنا به نظر لیور یافه، نرخ مشارکت در اتریوم ۲ بسیار پایین است و نهنگ‌ها می‌توانند به راحتی با چند حساب کاربری و بدون سر و صدا در آن کار کنند. از آن جایی که این شبکه دارای حداقل نرخ مشارکت ۶۶ درصد است، اگر یک نهنگ ناگهان از این شبکه کناره‌گیری کند، مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد. مخصوصا اگر مقدار زیادی پول در این شبکه سپرده‌گذاری نشده باشد، درصد وقوع این اتفاق افزایش می‌یابد.

آیا توقف هک اتریوم ۲ به راحتی انجام خواهد شد؟

در بلاک چین اتریوم ۲، کاربران نمی‌توانند بیشتر از ۳۲ اتر در هر حساب سرمایه‌گذاری کنند. اما طبق نظر لیور یافه، هیچ مانعی وجود ندارد که یک نهنگ نتواند با چندین و چند حساب کاربری، بیشتر از ۳۲ اتریوم در این شبکه سرمایه‌گذاری کند. علاوه‌ بر این، اگر میزان مشارکت پایین باشد، بنابراین وال‌ها می‌توانند نقش بسیار بیشتری در اتریوم ۲ داشته باشند که این یک نوع آسیب‌پذیری محسوب می‌شود.

حمله و هک اتریوم ۲
حمله و هک اتریوم ۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.

طبق ادعای لیور یافه، در حال حاضر شرکت کنندگانی نظیر بایننس، کوین‌بیس و حتی ویتالیک بوترین، شرکت‌ها و اشخاصی که بیش از ۰٫۱۶ درصد از توکن‌های اتریوم را در اختیار دارند، هر کدام می‌توانند هر زمانی که بخواهند روی این شبکه تاثیر منفی بگذارند.

اما متیو تَن (Matthew Tan) موسس و مدیر Etherscan شبکه اتریوم، نسبت به اظهار نظر لیور بافه واکنش نشان داده است:

من این محاسبات را انجام نداده‌ام تا آن را تایید کنم، اما بله، اگر نرخ مشارکت در شبکه به زیر ۶۶ درصد برسد، بلاک چین به وضعیت ناسالم تبدیل خواهد شد.

حمله به اتریوم ۲ گران قیمت و بی‌نتیجه است

هرچند، فرض این که نرخ مشارکت در اتریوم تا این حد کاهش پیدا کند، یک نظریه بی‌اساس است. رائول جوردن (Raul Jordan) یکی از توسعه دهندگان پروتوکل بلاک چین اتریوم، اعلام کرده است که در شبکه اصلی، بیش از ۱۶ هزار نفر اعتبار دهنده وجود دارد. در نتیجه برای حمله و هک اتریوم ۲ نیاز به هزینه بسیار بالاتر از حد تصور است.

طبق نظر رائول جوردن، یک شخص حمله کننده به ۳۳ درصد از سهام شبکه نیاز دارد، که معادل حدود ۲۵ هزار اعتبار سنج است؛ یا به عبارتی ۱۰۰ میلیون دلار که باعث شکست همه خواهد شد، نه فقط مردم، بلکه خود حمله کننده هم شکست خواهد خورد. زیرا نتیجه این کار کاهش سریع ارزش شبکه خواهد شد و در نهایت این حمله کننده است که بیشتری ضرر را تجربه می‌کند.

نظر شما در خصوص حمله و هک اتریوم ۲ چیست؟ آیا این کار را امکان پذیر می‌دانید؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Decrypt