دیگر به ندرت می‌توان گفت بیت کوین یک ارز دیجیتال ناشناخته است، این ارز دیجیتال تا حدی بزرگ شده که حالا سرمایه‌گذاران، بیت کوین را با طلا مقایسه می‌کنند. آیا بیت کوین معادل طلا یا دارایی‌های با ارزش مشابه است؟ با کوین نیک همراه باشید.

بیت کوین، برای آن دست از سرمایه‌گذاران صبوری که مدت‌ها از زمان خود را صرف درک بهترین ارزهای دیجیتال می‌کنند و حاضر هستند پول خود را برای شرایط بلند مدتی سرمایه‌گذاری کنند، یک گزینه متقاعد کننده به شمار می‌رود. این تعریف کوتاه، در مقاله‌ای توسط مت هیوانگ (Matt Huang)، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال Paradigm بیان شده است.

بیت کوین معادل طلا

این کارآفرین جوان در زمینه ارزهای دیجیتال، بیت کوین را در کنار طلا، به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش (Store of Value) قرار می‌دهد. او در این مورد در مقاله خود می‌گوید:

بیت کوین احتمالا قادر خواهد بود جایگاهی در کنار طلا، به عنوان یکی از انتخاب‌های معقول سبد سهام سرمایه‌گذاران به دست بیاورد. بیت کوین برای شکاک‌های روشن‌فکر است. بیت کوین، ترکیبی از محدود بودن و گران‌قیمت بودن طلا با قابلیت انتقال دیجیتالی پول‌های مدرن است. بانک‌های مرکزی، ممکن است بیت کوین را به عنوان یک مکمل برای ذخایر طلای خود ببینند.

البته این مقاله مت هوانگ سعی ندارد فرضیه ارائه بینشی جدید برای ساخت یک آینده توسط ویژگی‌های ذاتی بیت کوین ارائه دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین یا طلا، در کدام سرمایه گذاری کنیم؟

فراتر از مقایسه مطلوب و مثبت این ارز دیجیتال با ارزهای سنتی مانند محدودیت (فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد)، قابل انتقال بودن و بی حد و مرز بودن، بیت کوین به شکلی ذاتی قادر است ویژگی‌ها یا کمبود‌های دارایی‌های سنتی را بهبود ببخشد. دیجیتالی بودن آن، قابل برنامه‌ریزی بودن آن، جهانی بودن و غیرمتمرکز بودن آن، همه و همه یک سری ویژگی هستند تا آن را به عنوان یک گزینه جایگزین انتخاب کنیم.

چرا بیت کوین می‌تواند بیش از سایر دارایی‌ها با ارزش باشد؟ بیت کوین معادل طلا

بیت کوین معادل طلا

چرا این ارز دیجیتال می‌تواند بیش از سایر دارایی‌ها با ارزش باشد؟

بنا به ادعای مت هوانگ در این مقاله، غیرمتمرکز بودن و غیرقابل دستکاری بودن بیت کوین در برابر سانسور، برای صاحبان بیت کوین، یک نوع اعتماد به نفس ویژه به ارمغان آورده است؛ این که هیچ‌گونه تصمیم و مقررات خودسرانه‌ای از سوی مراکز مختلف، نمی‌تواند سرمایه آن‌ها را کم ارزش کند. همچنین یک نوع دیگر از اطمینان خاطری که بیت کوین برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده، قدرت نگهداری و انتقال بیت کوین به صورت آزادانه توسط خود سرمایه‌گذار است.

این ویژگی‌ها، زمانی بیشتر به چشم می‌آیند که بازارها معمولا در معرض سیاست‌ دولت‌ها قرار می‌گیرند؛ نه فقط در صورت مداخلات دولت‌ها، بلکه در شرایط حمایت‌گرایی بحرانی (Protectionism) و خصومت‌های دوطرفه.

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی کوین بیس توضیح می‌دهد که چرا بیت کوین از طلا بهتر است

حباب و ریسک‌های بیت کوین در برابر طلا

یکی از اعتراضات مکرر در خصوص بیت کوین به عنوان یک دارایی این است که این ارز دیجیتال، دارای حباب است اما هواینگ این مسئله را برعکس می‌داند. او با استناد به رابرت شیلر (Robert Shiller)‌ برنده جایزه نوبل اقتصاد، در مطلب خود اشاره می‌کند که طلا هم یک حباب است اما حباب‌های بیت کوین ویژگی‌های خاصی را به همراه داشته‌اند. حباب‌های قابل توجه بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، با خرید قابل توجه این ارز دیجیتال آغاز شد و سپس توجه رسانه‌ها، فرضیات، توجه‌های بیشتر و سود سرمایه‌گذاران ادامه‌ پیدا کرد. مت هوانگ در ادامه توضیح می‌دهد:

اگر چه برای آن‌هایی که در گیر و دار حباب‌ها قرار داشتند دردناک بود، اما هر حباب، باعث آگاهی و تحرک بیشتر بیت کوین شد. خرید و ذخیره بیت کوین بالا رفت، و آن‌هایی که اعتقاد داشتند بیت کوین پتانسیل ذخیره ارزش آینده را داراست، به سرمایه‌گذاری بلند مدت روی آوردند.

از طریق حباب‌های پیاپی، بیت کوین به سطح بالاتری از مقیاس کاربر‌ها، حجم تراکنش‌‌ها، امنیت بییشتر شبکه، و دیگر معیارهای اساسی دست پیدا کرد.

دسترسی آسان بیت کوین از طریق مکانیزم‌های اقتصادی و پلتفرم‌های آنلاین، برای گسترش بازار آن بسیار کاربردی است و مردمی که ارزهای دیجیتال فرسوده‌ای دارند، به لطف این ویژگی، بیشتر احتمال می‌رود به سمت خرید دارایی‌های دیجیتال بروند تا دیگر دارایی‌هایی مانند طلا یا دیگر اجناس قیمتی مانند هنر یا ملک.

کمک دولت‌های مستقل به گسترش بیت کوین

حباب و ریسک‌های بیت کوین در برابر طلا

کمک دولت‌های مستقل به گسترش بیت کوین

توجهات سیاسی هم همچنین می‌تواند به نفع ارزهای دیجیتال کارساز باشد. هوانگ در این خصوص می‌گوید:

اگر دولت‌های خارجی (آن‌هایی که ذخایر ارزی مستقلی نسبت به دلار دارند) شروع به اتخاذ و پذیرش بیت کوین به عنوان یک ذخیره مکمل در کنار طلا کنند، مقیاس بازار بیت کوین از این طریق به شکل قابل توجه‌ای افزایش خواهد یافت.

مت هوانگ خوش‌بینی مقاله خود در خصوص بیت‌کوین معادل طلا را بدون نکات متضاد باقی نگذاشت. او به ریسک‌‌های بیت کوین مانند نوسانات و قانون‌گذاری اشاره کرده است. هرچند، نوسانات بیت‌کوین به خرید و فروش این ارز دیجیتال کمک کرده است و پذیرش گسترده آن توسط مردم ممکن است باعث ثبات بیت کوین شود و از طرفی دیگر، قدرت غیرمتمرکز بودن بیت کوین می‌تواند قانون‌گذاری کشورها در خصوص این ارز دیجیتال را کم‌رنگ کند.

منبع: Bitcoin News