افزایش بدون توقف قیمت بیت کوین در برابر دلار، باعث شده است تا سودجویانی به دنبال کلاهبرداری در این زمینه باشند. این یک صنعت کاملا جدید در فضای مجازی مبتنی بر ارزهای دیجیتالی است که کلاهبرداران زیادی را جذب خود کرده است. حیله‌گرانی در فضای اینترنت وجود دارند که با روش‌های ساده، کاربران اینترنتی بی‌هدف را به طعمه می‌کنند. در این مطلب از کوین نیک لیستی از متداول‌ترین راه‌های کلاهبرداری‌های مربوط به زمینه ارز دیجیتالی را به شما ارائه می‌کنیم تا هنگام خرید و فروش بیت کوین، مو را از ماست کشیده، جنس اصل را از جنس تقلبی تشخیص دهید و به امنیت بیت کوین دست یابید.

مبادله‌های بیت کوین تقلبی

مبادله‌های بیت کوین تقلبی

بیت کوین تقلبی

هر زمان که با تبلیغی مواجه شدید که قول می‌دهد بیت کوین‌ها را با قیمت کم به شما بفروشد، آگاه باشید که ممکن است سعی کند شما را به یک وب‌سایت مبادله بیت کوین تقبلی و جعلی هدایت کند. نکته اصلی که باید هنگام بازدید از هر نوع سرویس و سایت مبادله برای امنیت بیت کوین بررسی کنید، این است که آیا از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند یا خیر. اگر آدرس وب با HTTPS شروع شود، نشان می‌دهد که همه تعامل‌های مرورگر وب و سرویس مبادله شما رمزگذاری شده و کاملا ایمن هستند. در صورت استفاده از پروتکل HTTP، استفاده از این نوع مبادله خطرناک است.

یکی دیگر از علائم تقلبی بودن سرویس مبادله، سایت‌های جعلی مبادله بیت کوین هستند که تشخیص آن‌ها کار راحتی نیست. این‌گونه وب‌سایت‌ها فرم وب را برای شما ارائه می‌دهند تا مشخصات پرداخت و مبلغ پولی را که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید را تایپ کنید، سپس یک کد QR برای تایید معامله به شما ارائه می‌دهند تا شما را فریب دهند. در انتهای مبادله، شما در واقع به‌جای دریافت بیت کوین، فقط حساب پرداخت ارزی خود را در اختیار وب‌سایت قرار داده‌اید.

کیف پول (wallet) تقلبی بیت کوین

کیف پول (wallet) تقلبی بیت کوین

کیف پول تقلبی بیت کوین

تشخیص کیف پول‌های تقلبی بیت کوین کمی دشوارتر است، زیرا هدف اصلی هر کیف پول، ذخیره پول به‌جای تجارت آن است، به عبارتی شما تا زمانی که قصد معامله با پولتان را نداشته باشید تقریبا هرگز متوجه نخواهید شد که از شما کلاهبرداری شده است. در واقع، آن‌ها اغلب به دنبال فریب شما در نصب بدافزارهایی هستند که می‌توانند داده‌های حساس شما را سرقت کنند.

برای دستیابی به امنیت بیت کوین و شناسایی کیف پول‌های ناامن و تقلبی، به دنبال علائم مشکوک باشید. از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید طرح مسئله کنید که آیا قبلا از این سرویس استفاده کرده‌اند یا خیر. بازدیدها و نظرات آنلاین را بررسی کنید.

اگر کیف پول بیت کوین یک اپلیکیشن برای دانلود است، آن را با کدها و داده‌های تقلبی به مخاطره بکشید و عکس‌العمل آن را بررسی کنید. سایت‌هایی مانند VirusTotal می‌توانند با استفاده از آنتی‌ویروس دوزن (dozen)، کدهای باینری اپلیکیشن را اسکن کرده و به شما در راه تشخیص اصل یا تقلبی بودن کیف پول کمک کنند.

فیشینگ

فیشینگ

فیشینگ بیت کوین

فیشینگ احتمالا رایج‌ترین کلاهبرداری در دنیای آنلاین است. هدف این است که شما را به بازدید از یک وب‌سایت تقلبی استتار شده به‌عنوان یک سرویس شناخته‌شده و قانونی هدایت کند. با مراجعه به خدمات ساختگی این صفحات، شما در معرض خطر نه تنها از بین بردن بیت کوین‌های خود هستید بلکه تمام داده‌های حساس خود را به خطر می‌اندازید و حتی هویت شما هم مورد سرقت قرار می‌گیرد.

پیغام تقلبی سایت‌های فیشینگ ممکن است در قالب یک ایمیل در بستر سرویسی که از آن برای مبادله یا کیف پول خود استفاده می‌کنید برای شما ارسال شود. کلاهبرداران سایبری می‌توانند اطلاعات شخصی شما را توسط یک باگ بزرگ امنیتی در شبکه‌هایی مانند یاهو با هک کردن به دست آورند.

پیشنهاد و نکته اصلی برای امنیت بیت کوین این است که از کلیک روی لینک‌های داخل ایمیل جلوگیری کنید. یک لینک دهنده مخرب می‌تواند کاملا با اصالت و امن به نظر برسد، اما در واقع از چندین مرحله تغییر مسیر استفاده می‌کنند تا سرانجام شما را به سایتی که توسط هکرها کنترل می‌شود هدایت کنند. برای دوری از این خطر، URL را مستقیما در مرورگر خود تایپ کرده یا از بوک‌مارک‌های خود استفاده کنید.

همچنین باید به پیوست‌های ایمیل (Attachments) دقت کنید تا حاوی ویروس‌هایی مانند باج افزار و بدافزار نباشند.

کلاهبرداران همچنین ممکن است از تبلیغات وب یا سئو سیاه استفاده کنند تا شما را به بازدید از مبادله تقلبی یا کیف پول بیت کوین تقلبی هدایت کنند در حالی که اصطلاحات گوگلینگ (Googling) معتبری مانند (Buy Bitcoin) و (Exchange Bitcoin) را در وب‌سایت خود داشته باشند تا باعث فریب شما شوند. شما مجدد باید از ویروس‌توتال استفاده کنید تا بررسی کنید که وب‌سایت‌ها امن و اصلی هستند یا خیر.

طرح‌های بیت کوین پونزی (Ponzi)

طرح‌های بیت کوین پونزی (Ponzi)

بیت کوین پونزی

وب‌سایت‌های خاصی هستند که معامله‌های وسوسه‌انگیز بیت کوین را پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها در واقع بسیار خوب و موجه جلوه می‌کنند، به همین دلیل است که وجود دارند و به ادامه فعالیت می‌‌پردازند. بر اساس ادعای آن‌ها، شما می‌توانید بیت کوین خود را روزانه تا دو برابر افزایش دهید. این یک نمونه از طرح‌های پونزی است. به‌محض ارسال بیت کوین خود به این طرح‌ها، احتمال بازگشت شما حتی به مقدار اولیه سرمایه خود بسیار کم است.

این‌گونه وب‌سایت‌ها معمولا شامل برنامه‌های ارجاع هستند که به اعضای خود اجازه می‌دهد تا از سرمایه‌های مشتری‌های جدید درآمد کسب کنند، بدین ترتیب ابتدا به شما سود قابل توجهی می‌رسد تا هم اعتماد شما جلب شود و هم ترغیب شوید تمام بیت کوین‌های خود را سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین، یک لینک ارجاع در یوآرال‌ها (URL) در رسانه‌های اجتماعی باید به‌عنوان یک علامت هشداردهنده برای شما عمل کند تا به اصالت این وب‌سایت‌ها شک بکنید. پیوندهای ارجاع برای مثال معمولا به این شکل هستند: website.com/؟ref=826.

وعده‌های ساختگی از استخراج ابری (cloud)

وعده‌های ساختگی از استخراج ابری (cloud)

استخراج ابری بیت کوین

استخراج ابری مربوط به روشی است که در آن افراد با هم، گروه می‌شوند و پول خود را برای اجاره تجهیزات استخراج بیت کوین از استخر بیت کوین می‌گذارند. این البته یک روش ایده‌آل و کاملا قانونی است. با این حال، کلاهبرداران سایبری، کلاهبرداری خود را برای جذب علاقه‌مندان آغاز می‌کنند و درنهایت بعد اینکه آن‌ها را به تور خود گرفتار کردند، بازده کمتری نسبت به وعده‌هایی که در ابتدا داده بودند به استخراج‌گران پرداخت می‌کنند.

برای جلوگیری از کلاهبرداری در فضای استخراج ابری و دستیابی به امنیت بیت کوین، به شاخص‌های احتمالی ریسک توجه ویژه‌ای داشته باشید. از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های بازاریابی‌شده از طریق لینک‌های ارجاع دوری کنید. مطمئن شوید که وب‌سایت دقیقا برای چه منظوری راه‌اندازی شده است، برای چه منظوری شما را عضو می‌کند، اپراتور و گردانندگان آنچه کسانی هستند و چه میزان درآمد نصیب شما خواهد شد. یک سرویس حرفه‌ای به‌طور کلی شامل یک داشبورد برای مدیریت فرآیندهای وب‌سایت و نظارت بر تمام عملیات است.

سرقت در معامله‌های حضوری

سرقت در معامله‌های حضوری

سرقت در معاملات بیت کوین

روش‌های سرقت بیت کوین در دنیای آنلاین گسترش زیادی پیدا کرده است. با قوانین جدید و کنترل تجارت در زمینه ارز دیجیتالی در برخی نقاط جهان، شهروندان ممکن است به روش غیرمعمول در خرید و فروش بیت کوین روی بیاورند. این چالش‌ها و سختی‌هایی که قوانین جدید به وجود آورده‌اند باعث شده است تا تجارت بیت به سمت معامله‌های آفلاین سوق پیدا کند. معامله‌گران برای انجام مبادله‌ها به‌صورت رو در رو با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

تعدادی از موارد که در گذشته اتفاق افتاده‌اند نشان می‌دهد که مبادله حضوری بیت کوین بین تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد. در آوریل ۲۰۱۷، یک سرمایه‌گذار از هند هنگامی که سعی کرد بیت کوین را با قیمتی بسیار پایین خریداری کند، ربوده شد. وی با نمایندگان فرضی در یک مرکز خرید ملاقات کرد، کلاهبرداران او و پول‌هایی که به همراه داشت را ربودند.

درسی که می‌توانید از این نوع حوادث آفلاین در فضای ارز دیجیتالی بیاموزید این است که برای امنیت بیت کوین بهتر است از ملاقات افراد ناشناس که خود را در قالب شخصی نشان می‌دهند که برای مبادله بیت کوین خود را به شما معرفی می‌کنند خودداری کنید، به‌خصوص هنگامی که مبالغ زیادی پول نزد خود حمل می‌کنید.

نتیجه‌گیری امنیت بیت کوین

دنیای تجارت بیت کوین در حال رشد است. اگر می‌خواهید بخشی از آن باشید، امیدوارم که مراحل فوق به شما کمک کند در هنگام تجارت و استفاده از بیت کوین خود و سرمایه‌تان را ایمن نگه دارید و به امنیت بیت کوین دست یابید.