اهدای بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، یکی از محبوب‌ترین روش‌های کلاهبرداری رمزارزها است. برای شناخت هرچه بهتر آن‌ها با کوین نیک همراه باشید.

اهدای ارز دیجیتال (Cryptocurrency Giveaway) از زمان بزرگ‌ترین حرکت گاوی بازار در سال ۲۰۱۷ تا امروز، همیشه یکی از مشکلات جامعه ارزهای دیجیتال بوده است. چه یک سرمایه‌گذار فصلی باشید یا تازه اولین قدم‌های خود را در فضای رمزارزها برداشته باشید، همیشه باید خود را برای هرگونه کلاهبرداری در این زمینه آماده کنید و قادر باشید که انواع آن‌ها را بشناسید. چرا که در این روش، ممکن است به‌گونه‌ای فریب بخورید که خودتان دو دستی بیت کوین و ارزهای دیجیتال‌تان را به حساب کلاهبردار واریز کنید.

در ادامه این مطلب از کوین نیک با هم نگاهی به متداول‌ترین انواع تکنیک‌های کلاهبرداری و اهدای دروغین بیت کوین می‌اندازیم.

کلاهبرداری اهدای بیت کوین چیست؟

به طور خلاصه، کلاهبرداری‌های اهدایی (Giveaway) یک نوع مهندسی اجتماعی هستند که هدف از انجام آن‌ها توسط کلاهبردار، این است تا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را مجاب کنند تا باور کند که یک صرافی، شخص معروف یا سلبریتی، قصد دارد ارز دیجیتال به مردم اهدا کند. اما مسئله این است که به منظور شرکت در این رویداد یا قرعه‌کشی، شما ابتدا باید مقداری ارز دیجیتال به آدرس اعلام شده منتقل کنید تا بتوانید آدرس کیف پول خود را تایید و سهم خود را از ارز دیجیتال اهدایی دریافت کنید. هرچند، از آن جایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال غیرقابل برگشت هستند، هنگامی که یک شخص قربانی، پول خود را به آدرس آن فرد ارسال کرد، هیچ راه برگشتی برای آن پول وجود ندارد و آن کلاهبردار سودش را به جیب زده و دیگر دست‌تان به او نمی‌رسد.

حالا که با خلاصه‌ای از تعریف کلاهبرداری اهدای بیت کوین آشنا شدید، باید بتوانید شیوه‌های مختلف این نوع کلاهبرداری محبوب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را هم به خوبی تشخیص دهید. البته اولین قدم مهم این است که بدانید، صرافی‌های بزرگ و معروف هیچ‌گاه خود را درگیر چنین مسائلی نمی‌کنند. همچنین مهم‌ترین ابزار این کلاهبرداران، پلتفرم‌های اجتماعی هستند. مخصوصا توییتر که فضایی شلوغ در زمینه ارزهای دیجیتال دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

آخرین ترندهای کلاهبرداری اهدای بیت کوین

برای این که کمک کنیم بهتر بتوانید نشانه‌های مختلف اهدای دروغین و کلاهبرداری ارز دیجیتال را شناسایی کنید، این مطلب را همراه با یک سری از مثال‌ها با جدیدترین متودهای ممکن برای کلاهبرداری ادامه خواهیم داد. هدف اصلی این نوع کلاهبرداری، دزدی از سرمایه‌گذاران است و بس!

جعل هویت صرافی‌های مشهور برای اهدای ارز دیجیتال

در اسکرین‌شات زیر، توییتی را مشاهده می‌کنیم که با نام صرافی معروف کوین‌بیس مشغول فعالیت است و سعی دارد با پاسخ زیر توییت‌های اکانت رسمی شرکت کوین بیس، همراه با تصویری ساختگی، یک کلاهبرداری بزرگ و وسوسه کننده، با وعده اهدای ۵۰۰۰ بیت کوین را تبلیغ کند.

کلاهبرداری بیت کوین با اکانت جعلی صرافی کوین بیس

صرافی جعلی کوین بیس

زمانی که وارد لینک معرفی شده این حساب کاربری شوید، وبسایتی باز می‌شود که از شما می‌خواهد آدرس بیت‌کوین‌های خود را با ارسال ۰/۱ تا ۱۰ بیت کوین به حساب فرد کلاهبردار، تایید کنید. طبق ادعای سایت، شما ۱۰ برابر میزانی که برای تایید آدرس خود پرداخت کرده بودید، دریافت خواهید کرد. با این که وسوسه کننده است، اما خب این۱۰۰٪ یک کلاهبرداری بیشتر نیست و هیچ بیت کوینی به شما بازنخواهد گشت.

تبلیغ دروغین اهدای بیت کوین با سو استفاده از نام کوین بیس

لینک جعلی صرافی بیت کوین

جعل هویت سلبریتی‌ها برای اهدای بیت کوین

در اسکرین‌شات زیر، به‌نظر یک اکانت کاملا عادی توییتر داریم که زیر یکی از توییت‌های برنی سندرز، سناتور آمریکایی ارسال شده است (چرا که زیر توییت افراد مشهور، همیشه شلوع و پر از کامنت است). در این توییت، صاحب این حساب کاربری، از ایلان ماسک برای اهدای بیت کوین و اتریوم با میزبانی شرکت تسلا تشکر کرده است. اما در واقع، او فقط یک عکس دست‌کاری شده را آپلود کرده که ظاهرا برای ایلان ماسک است، اما در واقع چیزی جز یک فوتوشاپ ساده نیست. اگر زرنگ باشید و به سراغ اکانت رسمی ایلان ماسک بروید، اصلا چنین چیزی را نخواهید دید. اما هستند افرادی که بدون انجام این‌کار، مستقیما سایت معرفی شده در این عکس را در مرورگر خود وارد می‌کنند.

جعل هویت سلبریتی‌ ها برای اهدای بیت کوین

جعل هویت افراد مهم

هنگامی که به سایت معرفی شده در این تصویر برویم، وارد پست وبلاگی می‌شویم که ۲ لینک قرار داده است. بیت کوین رایگان و اتریوم رایگان. هر ۲ این لینک‌ها، شما را به آدرس کلاهبرداری جعلی خواهند برد که به‌هیچ عنوان هم نباید به خاطر طراحی زیبا و شکیلی که دارند، به آن‌ها اعتماد کرد.

سو استفاده از هویت سلبریتی‌ها برای کلاه برداری بیت کوین

آدرس جعلی کلاهبرداری بیت کوین

کلاهبرداری بیت کوین از طریق لایو استریم‌های یوتیوب

این یکی از جدیدترین تکنیک‌هایی است که کلاهبرداران برای دائمی کردن کلاهبرداری ارز دیجیتال و اهدای دروغین بیت کوین به‌کار می‌برند. در مثال زیر، فرد کلاهبردار یک ویدیوی دروغین با استفاده از ویدیوی قدیمی یکی از مدیران صرافی‌های ارز دیجیتال ساخته که در آن یک سری اطلاعات و آدرس کلاهبرداری اهدای ارز دیجیتال هم وجود دارد. سپس این ویدیوی دروغین را به‌ صورت لایو‌ استریم یا پخش زنده در یوتیوب قرار می‌دهند، به گونه‌ای که انگار این اهدای وسوسه‌ کننده، در همان لحظه‌ای که بیننده در حال تماشا است رخ می‌دهد تا قربانیان، به سرعت وارد عمل شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مراقب این ۵ نوع کلاهبرداری بیت کوین باشید

در توضیحات پایین ویدیوی در حال پخش، اکثرا یک لینک رسمی برای اهدای بیت کوین جود دارد یا یک لینک که شما را به یک وبسایت دیگر برای این نوع کلاهبرداری منتقل می‌کند. علاوه‌ بر آن، کلاهبردار بینندگان تقلبی را هم برای لایو استریم خود تدارک می‌بیند تا به دروغ نشان دهند که ویدیوی آن‌ها در لحظه بیش از هزاران تماشاگر دارد. هیچ‌گاه گول چنین کلاهبرداری‌هایی را نخورید، این قطعا یک تله است و شما هیچ بیت کوین رایگانی دریافت نخواهید کرد.

کلاهبرداری بیت کوین از طریق لایو استریم‌های یوتیوب

لینک رسمی اهدای بیت کوین

کلاهبرداری بیت کوین از طریق ایمیل

آخرین نوع کلاهبردای اهدای دروغین ارز دیجیتال، یکی از سنتی‌ترین روش‌های فعالیت در این زمینه است؛ ایمیل‌ها! کلاهبرداران حتی با استفاده از ایمیل‌ها قادر هستند قربانی بگیرند. در نمونه ایمیل زیر، کلاهبردار سعی دارد فرد دریافت کننده ایمیل را مجاب کند که صرافی کوین بیس، به دلیل رسیدن به ۵۰ میلیون کاربر، میزبانی اهدای رایگان بیت کوین راه‌انداخته است و می‌تواند بیت کوین برنده شود.

همانطور که گفتم، صرافی‌های معروف هیچ‌گاه وارد این مسائل نمی‌شوند و هرگز به این گونه ایمیل‌ها اعتماد نکنید.

کلاهبرداری اهدای بیت کوین از طریق ایمیل

ایمیل کلاهبردای بیت کوین

از سرمایه خود در برابر کلاهبرداری‌های خود محافظت کنید

حالا که با آخرین تکنیک‌های کلاهبرداری اهدای دروغین بیت کوین آشنا شدید، همیشه باید ۲ قانون را به یاد داشته باشید. این ۲ قانون، به شما حتی در جدیدترین متودهای کلاهبرداری بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کمک خواهند کرد:

۱. اگر پیشنهاد ارائه شده آن قدر خوب است که نتوان آن را باور کرد، بنابراین حتما غیرقابل باور است و به دل خود اعتماد کنید.
۲. همیشه قبل از ارسال سرمایه خود به یک آدرس، دوباره و چندباره فکر کنید. تمامی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال غیر قابل برگشت هستند و هرگز قادر نخواهید بود پول خود را پس بگیرید.

در آخر، اگر همیشه با یکی از تبلیغات اهدای بیت کوین مانند نمونه‌های بالا روبه‌رو شدید، چند لحظه وقت بگذارید و به خاطر خود و جامعه ارزهای دیجیتال، آن‌ها را به پلتفرم‌های میبزان این کلاهبرداری‌ها گزارش دهید. در توییتر، فیسبوک، یوتیوب و غیره، همیشه گزینه‌ای برای گزارش وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

منبع: Coinbase