برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس

نام کشور به انگلیسی United Kingdom
پایتخت لندن (London)
مساحت ۲۴۲٫۴۹۵ کیلومتر مربع
جمعیت ۶۷٫۸۴۲٫۴۹۵ میلیون نفر
زبان انگلیسی
واحد پول پوند استرلینگ (GBP)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری شده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی قانون‌گذاری شده
ICO مجاز اما تحت قوانین
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز مشمول مالیات

موقعیت کشور

پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی که با نام پادشاهی متحد نامیده می‌شود، مجموعه کشورهای متحد در شمال غربی اروپا است. بریتانیا یکی از بازیگران مهم عرصه سیاست و اقتصاد دنیا محسوب می‌شود. به دلیل موقعیتی که این کشور برخوردار است، بریتانیا دارای یکی از بزرگترین اقتصاد‌های دنیاست. این کشور در رتبه ششم اقتصاد دنیا قرار دارد و هشتمین کشور دنیا از نظر قدرت خرید است. بریتانیا به عنوان اولین کشور صنعتی دنیا محسوب می‌شود و در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی و سیاسی، در بین قدرت‌های جهان قرار دارد.

وضعیت ارز دیجیتال در قوانین انگلیس

اگر چه قانون گذاری ارز دیجیتال در بریتانیا به صورت فعال در حال توسعه است، اما در این کشور، ارزهای دیجیتال در دسته «دارایی رمزنگاری شده» قرار می‌گیرند. در قوانین انگلیس، یک دارایی رمزنگاری شده به دارایی دیجیتال رمزنگاری شده‌ای گفته می‌شود که به عنوان نشانه‌‌ای از یک ارزش یا قرارداد ارائه می‌شود و از یک نوع تکنولوژی دفتر توزیع شده استفاده می‌کند (بلاک چین)، و می‌توان آن را انتقال داد، ذخیره کرد یا به صورت الکترونیکی معامله کرد. در این تعریف کلی، ۳ زیر شاخه وجود دارد:

۱. توکن‌های مبادله

این توکن‌های مبادله به عنوان ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. مانند بیت کوین، لایت کوین و دیگر ارزهای مشابه. این ارزهای دیجیتال از یک پلتفرم توزیع شده استفاده می‌کنند و توسط بانک و دیگر مراکز دولتی منتشر یا پشتیبانی نمی‌شوند. این توکن‌ها ارائه دهنده هیچ گونه حق یا دسترسی مانند اوراق بهادار نیستند اما می‌توان از آن‌ها در صرافی‌ها یا سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه

۲. توکن‌های اوراق بهادار

توکن‌های اوراق بهادار که در قوانین انگلیس به عنوان «سرمایه‌گذاری مشخص شده»، شناخته می‌شوند، قادر هستند حق مالکیت، باز پرداخت مبلغ مشخص شده‌ای از پول، یا مالکیت سهام را در اختیار صاحب آن قرار دهد. این توکن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان اوراق بهادارِ قابل انتقال یا ابزار اقتصادی شناخته شوند.

۳. توکن‌های سودمند

این توکن‌ها باعث ایجاد دسترسی به محصولات یا سرویس‌های مشخصی می‌شوند که عموما توسط پلتفرم‌های تکنولوژی توزیع شده، توسعه یافته‌اند.

اگر چه در قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس در خصوص ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های دیجیتال اخطار داده شده، اما آن‌ها استفاده از رمزارزها را در کشور خود ممنوع نکرده‌اند.

در بریتانیا، دارایی‌های دیجیتال (شامل ارزهای رمزنگاری شده) به عنوان پول یا گزینه برابر با ارز فیات بریتانیا در نظر گرفته نمی‌شوند. در حال حاضر، بانک مرکزی بریتانیا در تلاش است تا ارز دیجیتال خود را منتشر کند.

قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس

وضعیت ارز دیجیتال در قوانین انگلیس

قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هیچ گونه منع استفاده یا ممنوعیتی در خصوص ارزهای دیجیتال در بریتانیا وجود ندارد. بر این اساس، شرط این که یک ارز دیجیتال تحت قوانین مالی بریتانیا قرار بگیرد، بستگی به این دارد که آیا شرایط آن در معیارهای عمومی قانون‌گذاری مالی تحت قوانین ۲۰۰۰ سرویس‌های مالی و بازارها (Financial Services and Markets Act 2000) قرار می‌گیرد یا خیر. همچنین ممکن است شرایط یک ارز دیجیتال، تحت قوانین انتقال پول یا ضرورت‌های ضد پول‌شویی در قانون گذاری خدمات پرداخت (PSR) و سازمان قانون گذاری پول الکترونیکی (EMR) قرار بگیرد.

این موضوع باعث می‌شود تا دارایی‌های دیجیتال، توسط مرجع راهبرد امور مالی انلگیستان (FCA) طبقه‌بندی شوند. این طبقه‌بندی همان ۳ زیر شاخه بالا را دنبال می‌کند. به طور خلاصه، در دستورالعمل مرجع راهبرد امور مالی انگلستان، دارایی‌های دیجیتال به ۲ بخش دارایی‌های قانونی و دارایی‌های کنترل نشده تقسیم می‌شوند. توکن‌های مبادله و توکن‌های سودمند، در قوانین FCA به عنوان دارایی‌های رمزنگاری شده کنترل نشده شناخته می‌شوند. دارایی‌های دیجیتالی که از پول‌های الکترونیکی تشکیل شده‌اند، از تعریف توکن‌های اوراق جدا هستند و به عنوان توکن‌های پول الکترونیکی (e-money tokens) شناخته می‌شوند. این نوع از دارایی‌های دیجیتال، در قوانین FCA در طبقه توکن‌های کنترل شده قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال در بریتانیا تحت قوانین مالی قرار نمی‌گیرند

تحت قوانین FCA نوشته شده است که هر گونه توکنی که یک توکن اوراق بهادار نیست یا به عنوان توکن پول الکترونیکی شناخته نمی‌شوند (آن‌هایی که تحت قوانین انتقال پول و قوانین ضد پول شویی فعالیت می‌کنند) به عنوان توکن‌های کنترل نشده شناخته می‌شوند.

با این تعاریف، به زبان ساده‌تر، توکن‌های معامله، خارج از وضعیت نظارتی و قانون‌گذاری قرار دارند. به این معنی که انتقال، خرید و فروش این توکن‌ها، از جمله فعالیت‌های تجاری صرافی‌های ارزهای دیجیتال، در حال حاضر تحت قوانین FCA قرار ندارند.

برای مثال، اگر شما یک صرافی دارید، و فضایی را برای تراکنش‌های بیت کوین، اتر، لایت کوین و دیگر توکن‌ها بین مشترکین خود ایجاد کرده‌اید، شما تحت فعالیت‌های قانونی و نظارتی قرار ندارید. فعالیت شما ممنوع نیست، اما تحت قوانین این سازمان قرار نخواهید گرفت.

بنابراین، بیت کوین، لایت کوین، اتر و دیگر رمزارزها، تحت قانون‌گذاری اقتصادی بریتانیا قرار نمی‌گیرند. از طرفی دیگر به دلیل وضعیت نامشخص استیبل کوین‌ها، هنوز شرایط دقیقی برای این نوع ارز در قانون‌گذاری FCA ووجود ندارد.

اقدامات بریتانیا در خصوص رمزارزها

همانطور که پیش‌تر گفتیم، مسائل مرتبط با قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در بریتانیا، به صورت فعال در جریان است تا وضعیت مشخص‌تری را در خصوص این صنعت تعیین شود. به همین دلیل، بریتانیا کارگروه مخصوصی را تعیین کرده تا به بررسی جوانب ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌هایی که ارزهای دیجیتال در آن فعالیت دارند (بلاک چین) بپردازد و آن‌ها را به طور دقیق بررسی کند. تعیین استفاده از این ارزها به عنوان پول، استفاده از آن‌ها در زیرساخت‌های مالی و همچنین ایجاد ارز دیجیتال مخصوص بانک مرکزی بریتانیا، از جمله وظایف این کارگروه به شمار می‌رود.

اما لازم به ذکر است که این فعالیت‌ها هنوز به نقطه تکاملی دست نیافته و به طور رسمی هیچ گونه قوانین کاملا مشخصی در خصوص بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

قانون فروش ارزهای دیجیتال در بریتانیا

اقدامات بریتانیا در خصوص رمزارزها

قانون فروش ارزهای دیجیتال در بریتانیا

قوانین فروش در قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس وابسته به همان دسته‌بندی ذکر شده است. بنابراین، به منظور مشخص کردن این که فروش یک ارز دیجیتال در بریتانیا شامل قوانین مالی این کشور می‌شود، باید مشخص کرد که آیا این ارز دیجیتال، یک اوراق قابل انتقال است یا نه (به منظور شناسایی و پیروی از قوانین ضد پولشویی و انتقال پول). اما به طور کلی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در انگلیس هیچ منعی ندارد و قوانین مرتبط با آن‌ها، بستگی به بازار و اشخاصی دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در کانادا

مالیات در قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس

در حال حاضر، به طور مشخص، قانون قابل توجه‌ای برای اخذ مالیات ارزهای دیجیتال در بریتانیا وجود ندارد. با این حال، اصول و قوانین مالیاتی موجود در سیستم مالی این کشور، روی ارزهای دیجیتال هم به کار گرفته می‌شود.

با این که هنوز مقرراتی قطعی در خصوص مالیت بندی دارایی‌های دیجیتال به ثبت نرسیده است، با این حال مرکز مالیات درآمد و گمرک علیاحضرت (HM Revenue and Customs) در سال ۲۰۱۸، اعلام کرده است که در حال وضع قوانینی برای اشخاصی است که با دارایی‌های دیجیتال سر و کار دارند.

این مقررات هنوز به نسخه نهایی خود نرسیده است. با این حال به نظر می‌رسد این آیین نامه تنها مربوط به توکن‌های مبادله (مانند بیت کوین) باشد و برای توکن‌های سودمند و توکن‌های اوراق، نیاز است تا روشی متفاوت نسبت به توکن‌های مبادله اتخاذ شود.

در حال حاضر، مالیات‌بندی دارایی‌های رمزنگاری شده، بستگی به ذات و چگونگی استفاده از آن‌ها دارد. در این مقررات، فعلا یک راهنمای کلی برای تشخیص این موضوع وجود دارد که نوع استفاده از ارزهای دیجیتال را بر اساس قوانین مالیات بر عواید سرمایه‌ای و مالیات بر درآمد تقسیم می‌کند.

مالکیت ارز‌های دیجیتال

قوانین تملک ارزهای دیجیتال در بریتانیا هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از آن جایی که ارزهای دیجیتال ذاتی غیر قابل کنترل دارند، نمی‌توان آن‌ها را رهگیری کرد و همچنین هویت مشخصی برای تک تک صاحبان آن موجود نیست، به همین دلیل بعید است مراکز بریتانیا در نهایت قادر باشند قانون شفاف و مطمئنی در این خصوص ایجاد کنند.

قوانین استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال در بریتانیا مجاز است و همانطور که در مورد سایر قوانین هم بیان کردیم، هیچ گونه قانون‌گذاری رسمی در خصوص ماینینگ وجود ندارد.

قوانین برون مرزی ارزهای دیجیتال

هیچ گونه محدودیت یا پیش نیازی برای استفاده از ارزهای دیجیتال یا نگهداری آن‌ها برای کاربران بریتانیا وجود ندارد. در قوانین برون مرزی اقتصاد بریتانیا، آمده است که اگر اشخاص دارای بیش از ۱۰ هزار یورو پول نقد باشند، باید آن را به خزانه‌داری علیاحضرت در هنگام ورود به این کشور اعلام کنند. اما در خصوص ارزهای دیجیتال، از آن‌جایی که آن‌ها پول نقد محسوب نمی‌شوند، این قانون عملی نیست.

ممنوعیت معامله مشتقات ارز دیجیتال در انگلستان از ژانویه سال ۲۰۲۱

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (financial conduct authority) فروش مشتقات ارز دیجیتال به مشتریان خرد را در این کشور ممنوع کرد. ممنوعیت معامله مشتقات ارز دیجیتال از ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد.

مرجع راهبرد امور مالی (FCA) به دلایل مختلف خرید و فروش محصولات مشتقات ارز دیجیتال را برای مشتریان خرد «مناسب» نمی‌داند. این دلایل شامل عدم ارزیابی قابل اعتماد، گسترش جرائم مالی در این محصولات، بی ثباتی شدید قیمت و همچنین عدم درک و آگاهی دارایی‌های دیجیتال از طرف مشتریان خرد و عدم وجود دلایل موجه برای مشتریان خرد برای سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها است.

بر اساس گفته‌های FCA نوسانات قابل توجه قیمت، همراه با مشکلات ذاتی عدم امکان ارزیابی قابل اعتماد دارایی‌های دیجیتال، مصرف کنندگان خرد را در معرض خطر بالایی از ضرر و زیان ناشی از معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد. شلدون میلز (Sheldon Mills) مدیر اجرایی استراتژی در FCA می‌گوید: ما شواهد گسترده‌ای از این اتفاق داریم.

برای محافظت در برابر این خطرات، FCA فروش، بازاریابی و توزیع این محصولات را ممنوع کرده است. این ممنوعیت مربوط به همه شرکت‌هایی است که درون انگلستان قرار دارند یا از طریق این کشور فعالیت می‌کنند. آقای میلز در ادامه صحبت‌هایش اضافه می‌کند با توجه به آسیب جدی که در این محصولات وجود دارد ما وجود یک قانون برای حمایت از مشتری را به خوبی حس می‌کنیم.

بانک استاندارد چارترد از سال ۲۰۲۱ خدمات ارز دیجیتال ارائه می‌کند

بانک چند ملیتی استاندارد چارترد (Standard Chartered) که در شهر لندن مستقر است، در سال ۲۰۲۱ سرویس نگهداری و حضانت از بیت کوین و ارزهای دیجیتال راه‌اندازی خواهد کرد. استاندارد چارترد یکی از مهمترین موسسات مالی در بریتانیا محسوب می‌شود. این موسسه مالی قرار است با همکاری شرکت نورثرن تراست (Northern Trust) پروژه زودیا (Zodia) را که مربوط به حوزه ارزهای رمزنگاری شده است، راه‌اندازی کند.

در فاز ابتدایی این پروژه، سرویس زودیا قصد دارد خدمات نگهداری از ارزهای دیجیتال مهم از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین و بیت کوین کش را ارائه دهد. این پروژه ترکیبی از مدیریت ریسک، انطباق، مدیریت دارایی و رویکرد امنیتی یک موسسه مالی برای استفاده از ماهیت بدیع دارایی های دیجیتال است.

درخواست مقامات انگلستان برای اختیارات بیشتر جهت ضبط دارایی‌های دیجیتال

کارآگاهان نیروی انتظامی انگلستان خواستار اختیارات بیشتر شدند تا بتوانند دارایی‌های دیجیتال افراد یا شرکت‌هایی که تحت پیگرد قانونی هستند را ضبط کنند. علاوه بر این، مقامات انتظامی و دولتی در حال همکاری هستند تا امکان انجام تراکنش‌های مالی برای مجرمان به ویژه افراد مظنون به پولشویی را سخت‌تر کنند. به عبارت دیگر این افراد خواستار آن هستند که رمزارزها نیز مشمول قانون انتقال پول نقد شوند. به گفته Mick Gallagher، کارآگاه و فرمانده ارشد، هدف از انجام این همکاری‌ها اعمال قوانین مشابه با جرایم مالی در حوزه رمزارزها است. ماهیت دارایی‌های دیجیتال به گونه‌ای است که مقامات قضایی به سختی می‌توانند بر آن‌ها نظار داشته باشند؛ در نتیجه این حوزه تبدیل به یک مسیر پولشویی شده است.

بارکلیز غول بانکی انگلیس با استناد به بیانیه FCA، پرداخت‌ها به صرافی بایننس را ممنوع کرد

شرکت بانکی بارکلیز (Barclays) به مشتریان خود اطلاع داده که تا اطلاع ثانوی پرداخت‌های کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها را به صرافی بایننس متوقف می‌کند.تیم خدمات مشتری این بانک تعداد زیادی از کاربران ناراضی را به وب سایت امور نظارت مالی (FCA) ارجاع داده و اعلام کرده این کار برای امنیت کاربران انجام شده است.

بایننس در انگلستان مجوز ندارد

طبق اخطار ۲۶ ژوئن صادر شده توسط ناظر امور مالی انگلستان، بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات، مجاز به تجارت در انگلستان نیست.این سازمان نظارتی اظهار داشته که نه Markets Limited بایننس و نه هیچ نهادی در گروه بایننس در لندن مجوز یا شکل دیگری از مجوز را به دست نیاورده‌اند.اخطار FCA تنها یک روز پس از آن منتشر شد که بایننس اعلام کرده بود که خدمات دیجیتال خود را برای مشتریان در شهر انتاریوی کانادا متوقف می‌کند. بایننس از ۳۱ دسامبر تمام کاربران بزرگترین استان کانادا را مسدود می‌کند.

ممنوعیت پرداخت‌ها به صرافی بایننس

بارکلیز غول بانکی انگلیس با استناد به بیانیه FCA، پرداخت‌ها به صرافی بایننس را ممنوع کرد

شرکت بانکی بارکلیز (Barclays) به مشتریان خود اطلاع داده که تا اطلاع ثانوی پرداخت‌های کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها را به صرافی بایننس متوقف می‌کند.تیم خدمات مشتری این بانک تعداد زیادی از کاربران ناراضی را به وب سایت امور نظارت مالی (FCA) ارجاع داده و اعلام کرده این کار برای امنیت کاربران انجام شده است.

 

منبع: Global Legal Insights ، Comply Advantage