برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در عربستان و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در عربستان سعودی

نام کشور به انگلیسیSaudi Arabia
پایتختریاض (Riyadh)
مساحت۲٫۱۴۹٫۶۹۰کیلومتر مربع
جمعیت ۳۴٫۲۱۸٫۱۶۹ میلیون نفر
زبانعربی
واحد پولریال سعودی (SAR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتالغیر قانونی
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمیغیر قانونی
ICOغیر قانونی
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتالغیر قانونی
خرید و فروش ارز دیجیتالغیر قانونی
استفاده از بلاک چینمجاز

موقعیت کشور

عربستان سعودی با نام رسمی پادشاهی عربی سعودی، بزرگ‌ترین کشور در باختر آسیا محسوب می‌شود. این کشور از بزرگ‌ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت خام جهان است و یک پنجم کل ذخایر نفتی دنیا را در خود جای داده است. از طرفی دیگر وجود جاذبه‌های گردشگری و زیارتی بزرگی نظیر کعبه و آرامگاه پیامبر اسلام، باعث شده تا عربستان بیشترین تعداد گردشگران زیارتی و سیاحتی ورودی در خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در قبرس

قانون گذاری ارز دیجیتال درعربستان سعودی

ارزهای دیجیتال در پادشاهی عربستان سعودی غیر قانونی محسوب می‌شوند. اداره مالی عربستان سعودی (SAMA) در اطلاعیه‌ای به طور رسمی به شهروندان در خصوص انجام معاملات ارزهای مجازی هشدار داد و و این فعالیت‌ها را غیرقانونی اعلام کرد.

قانون گذاری ارز دیجیتال درعربستان سعودی
شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال درعربستان سعودی

کمیسیون مجلس عربستان اعلام کرده است که ارزهای مجازی شامل ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند بیت کوین و اتریوم در پادشاهی عربستان سعودی ممنوع هستند و هیچ شرکت یا شخصی مجوز لازم برای انجام هرگونه داد و ستد در این زمینه را ندارد. این کمیسیون همچنین به همه شهروندان و ساکنین خود در خصوص باورهای غلط به منظور ثروتمند شدن از طریق ارزهای رمزنگاری شده، ریسک‌های بازار، امنیت و غیره هشدار داد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در مصر

استفاده از تکنولوژی بلاک چین در عربستان سعودی

ممنوعیت ارزهای دیجیتال از جمله بلاک چین، باعث نشده است تا استفاده از این تکنولوژی در عربستان سعودی متوقف شود. عربستان سعودی در یک برنامه بلند مدت قصد دارد تا از تکنولوژی‌های مدرن از جمله بلاک چین در سیستم کشور خود بهره ببرد.

برای مثال، عربستان همکاری خود را با با سامسونگ در سیستم مدیریت اعتبار بلاک چین آغاز کرده است. سازمان تحقیق و توسعه بانک اسلامی عربستان برای ساختن یک سیستم مدیریت اعتبار  هوشمند بر مبنای بلاک چین با بلاکو (Blocko) که یک بلاک چین تحت حمایت شرکت سامسونگ است، همکاری می‌کند.

فته می‌شود این سیستم اعتبار مبتنی بر بلاک چین به بانک‌های اسلامی و سایر موسسات مالی کمک می‌کند ارزیابی‌های اعتبار را با روشی ایمن‌تر و شفاف‌تر بدون در معرض قرار گرفتن حریم شخصی افراد انجام شود.

این سیستم می‌تواند با تسهیل عملکردهای تامین مالی مانند گزارش‌گیری اعتبار، رتبه‌بندی اعتبار، تاریخ اعتبار و بیمه اعتبار، به کاهش هزینه‌ها و مشکلات عملیاتی منجر شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند

بهره‌گیری از بلاک چین برای تزریق نقدینگی به بانک‌های محلی

طی اعلامیه‌ای که در ماه جولای ۲۰۲۰ به اطلاع عموم رسیده، بانک مرکزی عربستان سعودی اعلام کرده که برای تزریق بخش بزرگی از نقدینگی به بانک‌های محلی، از ویژگی توزیع غیرمتمرکز بلاک چین استفاده می‌کند.

به طور خاص، بانک مرکزی عربستان برای تاثیر گذاشتن روی عملیات مالی و پولی خود، از روش‌های مرتبط با فناری بلاک چین بهره خواهد برد. این نقدینگی یا پول نقد، برای بانک‌های محلی فراهم خواهد شد تا به آن‌ها کمک کند توانایی‌هایشان در زمینه سرویس‌های اعتباری، افزایش پیدا کرده و ارتقا یابد.

منبع: Global Legal Insights، Coin Telegraph