سازمان تحقیق و توسعه بانک اسلامی عربستان برای ساختن یک سیستم مدیریت اعتبار  هوشمند بر مبنای بلاک چین با بلاکو (Blocko) که یک بلاک چین تحت حمایت شرکت سامسونگ است، همکاری می‌کند. در ادامه این مقاله از کوین نیک در مورد جزئیات همکاری بانک عربستان با بلاک چین سامسونگ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

موسسه تحقیقات و آموزش بانک اسلامی عربستان (IRTI) قصد دارد با همکاری بلاکو که در واقع یک شرکت ارائه دهنده بلاک چین تحت حمایت سامسونگ است یک سیستم هوشمند مدیریت اعتبار مشتریان طراحی کند. این همکاری بخشی ار کنسرسیوم منطقه‌ای E24P است که در ماه آوریل توسط شرکت بلاکو در مناطق خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا راه‌اندازی کرد.

چالش‌های فنی و اقتصادی این همکاری

آنطور که پیش بینی می‌شود ارزش صنعت مالی و بانکداری اسلامی تا سال ۲۰۲۲ از ۲ تریلیون دلار به ۳/۷۸ تریلیون دلار خواهد رسید. دکتر سمیع‌ السوویلم (Dr. Sami Al Suwailem) مدیر کل موسسه IRTI می‌گوید چالش‌های فنی و اقتصادی مختلفی وجود دارد که مانع از رشد واقعی این صنعت می‌شود.

برخلاف سازمان‌های مالی سنتی، بانک‌های اسلامی بهره‌ای در ازای وام دریافت نمی‌کنند و یا کسانی‌ را که بازپرداخت وام را به موقع انجام نمی‌دهند مجازات نمی‌کنند، بلکه یک مبلغی به عنوان دیرکرد در نظر می‌گیرند که ظاهرا به خیریه‌ها اهدا می‌شود.

هر چند این رویکرد بدون مشکل هم نیست چرا که گیرنده وام اجباری در پرداخت به موقع وام پیدا نمی‌کند. همچنین بانک‌های اینچنینی در توزیع کارآمد جریمه‌های دیرکرد به موسسات خیریه هم با مشکل روبرو هستند.

همکاری بانک عربستان با سامسونگ

همکاری سامسونگ و عربستان برای طراحی سیستم مدیریت اعتبار بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: ورود سامسونگ به دنیای ارز دیجیتال و بلاک چین با گوشی های جدید

انتظار می‌رود سیستم مدیریت اعتبار  هوشمند که توسط E24P و IRTI بر مبنای بلاک چین هیبریدی Aergo قرار است راه‌اندازی شود، بتواند سازوکار تشویقی مناسب را برای بازپرداخت به موقع وام را ایجاد کند. همچنین به طور خودکار هزینه‌ی بیمه پرداخت وام در صورت عدم بازپرداخت به موقع را شامل می‌شود.

گفته می‌شود این سیستم اعتبار مبتنی بر بلاک چین به بانک‌های اسلامی و سایر موسسات مالی کمک می‌کند ارزیابی‌های اعتبار  را با روشی ایمن‌تر و شفاف‌تر بدون در معرض قرار گرفتن حریم شخصی افراد انجام شود.

فیل زمانی (Phil Zamani) مدیرعامل شرکت E24P می‌گوید: «این سیستم به بانک‌ها کمک می‌کند تا یک راه‌حل منحصر به فرد را ارائه دهند که تاثیر زیادی در امور مالی دنیای اسلام خواهد داشت.»

این سیستم می‌تواند با تسهیل عملکردهای تامین مالی مانند گزارش‌گیری اعتبار، رتبه‌بندی اعتبار، تاریخ اعتبار و بیمه اعتبار، به کاهش هزینه‌ها و مشکلات عملیاتی منجر شود.

منبع: bitcoininsider