قطعا بسیاری از افراد می‌خواهند با مقوله‌ و بحث رمزارز یا کریپتو آشنا شوند و اطلاعات اولیه و بیسیک را درباره آن به دست آورند. با این راهنمای جامع، به تمام سوال‌هایی که در ذهن شما است، پاسخ داده می‌شود. با کوین نیک در ادامه مطلب همراه باشید.

رمزارزها یا همان کریپتو، یک فناوری جدید و هیجان انگیز هستند که برای خاتمه دادن به روشی که تراکنش‌ها و معاملات مالی در گذشته انجام می‌شدند، به وجود آمده‌اند. این تراکنش مالی، می‌تواند ارسال، خرج کردن، سرمایه گذاری کردن پول یا موارد دیگر در نظر گرفته شود اما نکته اصلی اینجا است که رمزارزها، الگو و نمونه‌ی مفهوم پول در نظر ما را به صورت کامل تغییر داده‌اند. رمزارزها تقریبا به مدت ۸ سال است که وارد زندگی انسان‌ها شده‌اند و هم‌اکنون، بازاری به ارزش حدود ۱۷۰ بیلیون دلار دارند!

از آن جایی که مردم نمی‌توانند برای یادگیری پایه و اساس مقوله رمزارز، به شخص دیگری اعتماد کنند، دست به دامن رسانه‌ها می‌شوند و رسانه نیز هر چه بیشتر و بیشتر سعی می‌کند فرآیند یادگیری مفاهیم ارز دیجیتال و رمزنگاری شده را برای مخاطب راحت‌تر سازد. بنابراین، با مطالعه‌ی کامل این مطلب، می‌توانید اطلاعات اولیه بسیاری در مورد رمزارز یا کریپتو به دست آورده و تصمیم گیری خود برای ورود به این بازار را مطمئن‌تر سازید.

در این مطلب، موارد و سرفصل‌های زیر را توضیح خواهیم داد:

  1. رمزارز چیست؟
  2. رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟
  3. آیا رمزارزها ایمن هستند؟
  4. بهترین رمزارزها، کدام هستند؟
  5. مسیر آینده به چه صورتی است؟
  6. نگاهی کوتاه به ریشه‌های رمزارز

رمزارز چیست؟

رمزارز‌ها، ارزهای دیجیتال توزیع شده هستند و به مانند پولِ دیجیتالی در نظر گرفته می‌شوند. این پول‌های دیجیتالی، به مردم اجازه می‌دهند تا معاملات یا تراکنش‌ها بین اشخاص، یکپارچه، مسقیم و فوق‌العاده سریع انجام بگیرد. شما روی پرداختی‌های خود، کنترل و تعادل کامل دارید و می‌توانید تمام موجودی خود را خرج کرده یا با شفافیت کامل، به دست بیاورید.

از آن جایی که روی رمزارز یا کریپتو خود کنترل کامل دارید، نیازی نیست برای معتبر و تایید سازی معاملات و تراکنش‌های خود، وابسته‌ی یک اجازه یا نفوذ شخصی باشید، بلکه تمام کارهای اعتبار سنجی و تاییدسازی، درون شبکه‌ی رمزارز انجام می‌گیرد. امروزه، شرکت‌های کارت اعتباری، بانک‌ها و موسسه‌های دیگر، در نقش یک gatekeeper یا سرایدار برای پول شما عمل می‌کنند. شما به آن‌ها اعتماد می‌کنید که از اطلاعات و پول‌تان محافظت کنند و در عوض، آن‌ها کارهای معاملاتی و تراکنشی را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند همه چیز طبق روال و نظم خاص خود پیش می‌رود.

با این حال، رمزارزها نیازی به یک قدرت و اختیار مرکزی ندارند و می‌توانند تراکنش‌ها را با یک مدل توزیع شده، مدیریت نمایند. به همین دلیل، در حالی که یک بانک ممکن است یک پایگاه داده یا دیتابیس داشته باشد که به هدفی مشخص و راحت برای هک شدن تبدیل شود و در واقع، پول شما دزدیده شود، رمزارزها به هیچ عنوان مستعد و مضنون چنین خطرات و حملاتی واقع نمی‌شوند. علاوه بر این، رمزارزها می‌توانند تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه پردازش نمایند و لازم نیست برای یک تراکنش معمولی مانند فرستادن (مقدار زیاد) پول، ساعت‌ها یا روزها منتظر بمانید.

رمزارزها اغلب با نام کوین یا سکه‌ نیز شناخته می‌شوند؛ کوین‌هایی که درون کیف پول دیجیتالی شما ذخیره شده و با استفاده از آن‌ها می‌توانید پرداختی‌های خود را مدیریت کنید. کیف پول شما توسط یک کلید شخصی، محافظت می‌شود (این کلید شخصی را به عنوان یک کلمه کلیدی یا پسورد بسیار پیچیده در نظر بگیرید) و تنها شما هستید که از رمز و کلید این کیف پول، خبر دارید. شما می‌توانید با انجام و ثبتِ تراکنش از کیف پولتان به کیف پول شخص دیگر، پول خرج کرده یا ارسال نمایید.

به مانند پول نقد یا Cash، شما می‌توانید پول خود را هر طور که می‌خواهید خرج نمایید. به عنوان مثال، آن را به یک دوست قرض دهید یا برای پرداخت پول غذا از آن‌ استفاده نمایید و حتی به کارمند خود به این روش، حقوق بدهید. با این حال، برخلاف پول نقد، رمزارزها به صورت دیجیتالی هستند و شما می‌توانید با یک برنامه کیف پول روی گوشی هوشمند خود، این پرداختی‌های مورد نظر و دلخواه خود را انجام دهید. این عملیات با یک بلاک چین ویژه انجام می‌گیرد.

رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟

رمزارزها به عنوان یک اپلیکیشن یا برنامه، روی اختراعِ کریپتوگرافی قرار می‌گیرند که به بلاک چین مشهور است و همه آن را با همین نام می‌شناسند. بلاک چین یک فناوری است که به خودی خود، فناوری‌های مختلف و چندگانه‌ای را پشتیبانی می‌کند و رمزارز یا کریپتو نیز یکی از همین فناوری‌ها محسوب می‌شوند. اما نکته مهم این جا است که رمزارزها به همان شکلی که امروزه آن‌ها را در اختیار داریم، بدون فناوری بلاک چین، ممکن نمی‌شدند. حال، سوالی که در اینجا پیش می‌آید، این است که بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

بلاک، یک مشکل پیچیده‌ی ریاضی است که بر اساس فناوری کریپتوگرافی به وجود می‌آید و رایانه‌ها تلاش دارند تا این مشکل پیچیده را حل نمایند. به محض این که مشکل ریاضی حل شد، بلاک کامل می‌شود. ویژگی‌ مهم یک بلاک، این است که اگر هر تغییری را درون آن ایجاد کنید (به مانند داده‌ی تراکنش)، نامعتبر یا خراب می‌شود. تنها راه برای رفع کردن این مشکل، جایگزین کردن داده‌های غلط با داده‌های سالم و اریجینال است.

زمانی که یک بلاک به وجود می‌آید، داده‌ها را از بلاک قبلی دریافت کرده و یک ارتباط ایجاد می‌کند که زنجیره‌ی به هم پیوسته‌ی همین بلاک‌ها، مفهومی به نام بلاک چین را تشکیل می‌دهند. در یک بلاک چین، اگر هر بخش از داده در هر بلاک، دچار تغییر شود، تمامِ بلاک چین از همان نقطه به بعد، مشکل دار شده و خراب می‌شود. می‌توان این فرایند را به مانند یک برج از بلاک‌ها در نظر گرفت. اگر شما یکی از بلاک‌ها را در وسط برج بشکنید، تمام بلاک‌های بالایی تعادل خود را از دست داده و می‌ریزند. تنها راه برای درست کردن برج، این است که آن داده‌ای که در آن تغییر دادید را به حالت اولیه و درست خود بازگردانید. در واقع، بلاک چین‌ها برای مقیاس و ارزیابی شدن، به صورت یک ارتفاع تعریف شده و تمام شماره‌ی بلاک‌های موجود در برج را شامل می‌شود. بنابراین، هر چه داده قدیمی‌تر باشد، ایمن‌تر است. به صورت کلی، یک بلاک‌ در صورتی صحیح و معتبر است که بلاک‌های اضافی، به مقدار کافی به چین یا زنجیره اضافه شوند تا ایمنی و امنیت را تضمین نمایند. در رمزارزها، بلاک چین برای تغییر ناپذیر کردن تراکنش به کار گرفته می‌شود.

ماینینگ چیست؟

ماینرها یا استخراج کننده‌ها، همان کسانی هستند که مشکلات ریاضی موجود در شبکه را حل می‌کنند. این افراد برای مرتب کردن تراکنش‌ها و پس از آن، حل کردن معمای ریاضی، مسؤل هستند. کار ماینینگ یا استخراج، می‌تواند از لحاظ محاسباتی، بسیار سخت و دشوار باشد و به همین دلیل است که برای انجام این کار، به رایانه‌های قدرتمند و پرخرجی نیاز داریم. این رایانه‌های پرقدرت، به هزینه‌ اولیه برای تهیه کردن نیاز دارند و پس از آن نیز برای روشن ماندن و کار کردن، برق و انرژی مصرف می‌کنند. حال، در این وضعیت، برای ترغیب کردن مردم به استخراج و ماینینگ، پاداشی به آن‌ها تعلق می‌گیرد که شامل کوین‌های جدید، مقادیر تراکنش یا هر دو می‌شوند.

بخشی از کار ماینرها این است که از اعتبارِ تراکنش‌ها و معاملات، اطمینان حاصل کنند. آن‌ها با مطمئن شدن از این که فرد ارسال کننده‌ی سکه، در واقع سکه‌های کافی برای ارسال را دارد، از اعتبار تراکنش، مطمئن می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر، باید بگوییم که ماینرها با بررسی کردن بلاک چین‌های موجود، تعادل کیف پول را تعیین می‌کنند. از آن جایی که بلاک چین برای مشاهده‌ی همه وجود دارد، هر تراکنش از هر کیف پول، برای همه قابل مشاهده است. شاید این موضوع به مانند یک مشکل و نگرانی حفاظتی و شخصی به نظر برسد و فکر کنید که مردم می‌توانند تعادل و میزان خرجِ شما را مشاهده و دنبال نمایند اما در واقع شما می‌توانید تا هر تعداد کیف پول را برای خود بسازید و فناوری‌ها و رمزارزهای خاصی وجود دارند که می‌توانند همزمان با تمامیت بخشیدن به بلاک چین، کاملا کاربر را ناشناس سازند.

 دفتر کل توزیع شده و تاییدسازی

هر کسی که بخواهد، می‌تواند یک نسخه از بلاک چین را برای خود داشته باشد. بنابراین، زمانی که یک ماینر، بلاک جدیدی را حل می‌کند، آن را به شبکه معرفی می‌کند تا پذیرش یا رسیدِ بلاک جدید را دریافت کند. دیگر ماینرها، در ابتدا تراکنش‌ها را به تایید می‌رسانند (این یک کار امنیتی است تا اطمینان حاصل شود که یک ماینرِ سرکش، برای کمک رساندن به تراکنش‌های نامعتبر تلاش نمی‌کند) و سپس بلاک‌های جدیدی را به آخرین بلاک چین اضافه می‌نمایند. با اضافه شدن بلاک‌ها به چین یا زنجیره، تراکنش‌های قدیمی‌تر، تایید شده و مطمئن در نظر گرفته می‌شوند. هر چه تاییدیه‌های یک بلاک بیشتر باشد، بیشتر مورد اعتماد واقع می‌شود. زمانی که شبکه، دفتر کل تراکنش را تایید می‌کند، به این عمل، دفتر کل توزیع شده می‌گوییم. این عمل، دقیقا در نقطه مقابل دفتر کل مرکزی قرار می‌گیرد که در بانک‌ها استفاده می‌شود. با این حال، برخلاف دفتر کل مرکزی بانک‌ها، دفتر کل توزیع شده را نمی‌توان هک یا جعل کرد و تحت هیچ شرایطی خراب نمی‌شود.

به مانند تمام مواقعی با پول سر و کار دارید، ایمنی و امنیت، یکی از نگرانی‌های بزرگ محسوب می‌شود. رمزارزها، چندین میزان یا مقیاس امنیتی دارند که درون فناوری خودشان طراحی شده و اطمینان حاصل می‌کند که اشخاص و تمام شبکه، امن هستند.

در سطح شخصی، هر کیف پول با یک کلید (رمز) خصوصی و شخصی، ایمن می‌شود؛ کلیدی که تنها صاحبِ کیف پول به آن دسترسی دارد. همچنین کیف پول شما دارای یک آدرس است که برای قرار دادن تراکنش‌ها از یک کیف پول به کیف پول دیگر استفاده می‌شود. برای قرار دادن یک تراکنش، شما باید به صورت دیجیتالی آن را با استفاده از کلید خصوصی‌تان ثبت نمایید تا ثابت کنید که صاحبِ کیف پول اجازه انجام تراکنش را داده است. این بدان معنی است که حتی اگر شخص دیگری آدرس کیف پول شما را پیدا کند، نمی‌تواند هیچ تراکنشی را به ثبت برساند. با این حال، اگر شما کلید و رمز شخصی خود را به کسی بدهید یا شخصی به هر طریقی به رمز شخصی شما دسترسی پیدا کند، آن‌ها قادر خواهند بود که هر نوع تراکنشی را از طرف شما به ثبت برسانند. به همین دلیل است که می‌گوییم حفظ کردن کلید و رمز شخصی، مهم‌ترین نکته برای یک کاربر است.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، فناوری اصلی و اساسیِ بلاک چین، باعث می‌شود که ویرایش کردن و تغییر دادن تراکنش‌ها پس از انجام شدن آن‌ها، غیر ممکن شود. علاوه بر این، به خاطر روش و متودی که تراکنش‌ها بررسی می‌شوند، رمزارزها مستعدِ مشکلِ double spending نمی‌شوند؛ مشکلی که فرد در آن سعی می‌کند یک پول را به دو شخص مختلف پرداخت کند. افزایش میزان امنیت شبکه در مقایسه با روش‌ها و متودهای مرسوم، رمزارزها را ایمن‌تر و همچنین ارزان‌تر می‌سازد. اگر شما به میزان هزینه‌ی تراکنش‌های مرسوم نگاه کنید، مقادیر و قیمت‌ها برای پوشش دادنِ مشکلاتی مانند کلاهبرداری و مواردی مشابه که بینِ تمام کاربران شایع هستند، طراحی شده‌اند. اگر این هزینه را از بین ببرید، می‌توانید معاملات و تراکنش‌هایی با قیمت بسیار پایین را داشته باشید. برخی مواقع، برای تراکنش‌های هزاران دلاری، تنها به چند پنی نیاز دارید.

بهترین رمزارزها

بیت کوین

بیت کوین یا همان BTC، رمزارز اریجینال و اولیه است. بیت کوین به خاطر امنیت، جامعه‌ی طرفداری بزرگ و اعتبار ثابت شده‌اش به صورت جهانی، در بازار رمزارزها پیشتاز است. این رمزارز ارزش چشمگیری دارد و در طول این سال‌ها، توجه رسانه‌ها در تمام نقاط جهان را به خود جلب کرده است. خرده‌ فروشی‌هایی مانند Overstock.com به مردم اجازه می‌دهند برای پرداختی‌ها، از بیت کوین استفاده کنند و همچنین آمازون (Amazon) به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا کارت‌های هدیه یا گیفت کارت‌ (Gift Card) را با رمزارز خریداری نمایند. بیت کوین هم‌اکنون به عنوان باارزش‌ترین رمزارز محسوب می‌شود و ارزش آن ۹۶ بیلیون دلار (حدود ۵۷ درصد از بازار) اعلام شده است.

اتریوم

در حالی که بیت کوین به صورت یک سیستم پول یا کشِ دیجیتالی طراحی شده، اتریوم یا ETH طراحی شده تا به شرکت‌ها برای عرضه‌ی اپلیکیشن‌ها روی بلاک چین توزیع شده، کمک کند. ارز اصولی که Ether نامیده می‌شود، به عنوان یک سوخت برای تامین تقاضای این اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اتریوم اغلب با عناوینی مانند چاقوی ارتش سوییس (Swiss Army knife) شناخته شده و در موارد مختلفی مانند فروش بلیت، شرط‌ بندی‌های آنلاینِ گیمینگ و… کاربرد دارد. اتریوم هم‌اکنون ۲۸ بیلیون دلار ارزش دارد.

ریپل 

ریپل یا (XRP) یک Asset دیجیتالی است که در هدف دارد تا به موسسات مالی اجازه دهد پرداختی‌های جهانی خود را آسان‌تر و ارزان‌تر انجام دهند. برای تامینِ تقاضای این موسسات، فناوری آن‌ها همچنین برروی توان عملیاتی تراکنش تمرکز می‌کند و هم‌اکنون می‌تواند حدود ۲۰۰ برابر تراکنش بیشتر در ثانیه را نسبت به بیت کوین انجام دهد. آن‌ها در حال حاضر، فهرست مشتریان درخشانی دارند که شامل RBC ،Ubs ،Santander ،CIBC و بانک‌های بیشتری می‌شود. ریپل هم‌اکنون ارزشی معادل ۷/۸ بیلیون دلار ارزش دارد.

لایت کوین

لایت کوین یا LTC در سال ۲۰۱۲ و با هدف یک نسخه لایت از بیت کوین عرضه شد که بر پایه‌ی کد اصلی و اریجینال بیت کوین ساخته شده بود. از برتری‌های اصلی لایت کوین می‌توان به پشتیبانی از پرداخت‌های بسیار سریع‌تر و با تعداد بالاتر نسبت به بیت کوین اشاره کرد. لایت کوین قادر است پرداخت‌های جهانی را در کمتر از یک ثانیه انجام دهد. لایت کوین در برخی از مواقع به صورت مکانِ آزمایش بیت کوین نیز شناخته می‌شود چرا که با پیشرفت‌های فناوری، بسیار سریع‌تر و بهتر از بیت کوین سازگار می‌شود. لایت کوین هم‌اکنون به میزان ۲/۹ بیلیون دلار ارزش دارد.

از کجا آغاز کنیم؟

حالا که دید و درک بهتری نسبت به مقوله‌ی رمزارز یا کریپتو به دست آورده‌اید، شاید بخواهید درباره یک رمزارز خاص اطلاعات بیشتر به دست آورید یا با خرید مقداری رمزارز، کار خود را در این زمینه آغاز کنید. اگر قصد دارید از نظر فنی به عمق ماجرا بروید، پیشنهاد می‌کنیم که درباره رمزارزهای مختلف، اطلاعات بیشتری را ار طریق منابعی مانند Coin Wiki به دست آورید. به عنوان مثال، اگر به رمزارز بیت کوین یا اتریوم علاقه دارید، می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها، دانش و آگاهی خود را بالا ببرید.

آیا با خواندن این مطلب، درباره کریپتو یا رمزارز، هیجان زده و مشتاق شدید و می‌خواهید کمی رمزارز خریداری کنید؟ منبع Coinbase می‌تواند یک مکان خوب و ایده‌آل برای آغازِ کار شما باشد. البته اگر Coinbase درون کشور شما در دسترس نبود، می‌توانید با ابزار WheretoBuy درباره این موضوع اطلاعات به دست آورید.

ریشه‌های رمزارز

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) یک نام ساختگی برای معرفی خالق و ابتداع کننده‌ی اولین رمزارز، یعنی بیت کوین است. برخی‌ها عقیده دارند که ساتوشی ناکاموتو در واقع یک نام مستعار برای گروهی از مردم است. اجتماع و جامعه‌ی رمزارز معتقد است که ساتوشی ناکاموتو از سال ۲۰۰۷ کار برروی این پروژه را آغاز کرده است.

در سال ۲۰۰۸، دامنه‌ی بیت کوین برروی یک سایت ثبت شد که اجازه می‌داد نام دامنه‌ها به صورت ناشناس ثبت گردند. این گونه شد که سایت Bitcoin.org پس از گذشت یک سال از آغاز کار ساتوشی ناکاموتو روی پروژه، حاضر و آماده شد.

پس از این اتفاق، ناکاموتو به سرعت یک مطلب را منتشر کرد که در آن به صورت کامل در مورد ماهیت بیت کوین، نحوه کارکرد آن و راه‌های جلوگیری از تقلب در آن (مانند double spending) توضیح داد. اولین ماینینگ یا استخراج، در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ و پس از ثبتِ پروژه برروی SourceForge.net (وب‌سایتی که برروی نرم افزار Open Source تمرکز می‌کند) به نتیجه رسید. چند روز پس از این واقعه، اولین تراکنش یا معامله‌ با استفاده از رمزارز انجام گرفت.

بیت کوین در واقع قرار بود یک سیستم الکترونیکیِ پول نظیر به نظیر باشد و به عنوان یک ارز در نظر گرفته نشود. بسیاری از افراد پیش از آن زمان، برای طراحی پول دیجیتال تلاش کرده بودند و در این راه، با شکست مواجه شدند اما ناکاموتو قصد داشت یک سیستم پرداختی دیجیتالی خلق کند که دقیقا به صورت اشتراک گذاری فایل‌ها در یک شبکه‌ی نظیر به نظیر، غیر متمرکز شده باشد.

کارنامه و گزارشِ عمومی تراکنش بیت کوین نشان می‌دهد که آدرس‌های شناخته شده‌ی ناکاموتو، حدودا به ۱ میلیون بیت کوین یا ۲ بیلیون دلار می‌رسد. تا امروز، هویت یا هویت‌های ساتوشی ناکاموتو، هنوز ناشناخته باقی مانده اما هیچ شکی وجود ندارد که ناکاموتو برای صنعت مالی، یک میراث شگفت انگیز و فوق‌العاده به جای گذاشته است.

در انتها، امیدوار هستیم که با ارائه این مطلب و مقاله، دانش و اطلاعات شما را نسبت به ارز دیجیتال و رمزارزها، بالا برده باشیم و بتوانید با این اطلاعات، تصمیمات درستی را اتخاذ نمایید. نظر شما در مورد رمزارزها، کاربرد و تاریخچه‌ی پیدایش هر کدام از آن‌ها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cryptominded