در این مقاله از کوین نیک با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور بیشتر آشنا می‌شویم.

وضعیت قانون گذاری ایالات متحده آمریکا

نام کشور به انگلیسی USA – United States of America
پایتخت واشنگتن دی سی (Washington D.C)
مساحت ۹٫۸۳۳٫۵۱۷ کیلومتر مربع
جمعیت ۳۲۸٫۲۳۹٫۵۲۳ میلیون نفر
زبان انگلیسی
واحد پول دلار (USD)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانونی
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی قانونی
ICO مجاز اما تحت قوانین
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز مشمول مالیات

موقعیت کشور

ایالات متحده آمریکا، یک جمهوری فدرال، تشکیل شده از ۵۰ ایالت، ۵ سرزمین خود مختار و چندین جزیره پراکنده است. پرجمعیت‌ترین شهر این کشور، نیویورک است. آمریکا چهارمین کشور دنیا از نظر وسعت و سومین کشور دنیا از نظر جمعیت است. از نظر تولید، ایالات محتده در رتبه دوم قرار دارد و دارای یک اقتصاد فرا صنعتی و عظیم است. همچنین این کشور صاحب ۳۳/۴ درصد ثروت دنیا است.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

در ایالات متحده آمریکا، ارزهای دیجیتال در مرکز توجه فدرال و فرمانداری ایالت‌ها قرار دارد. بخش بزرگی از تمرکز فدرال آمریکا، روی مسائل آژانسی و اداری است. گروهی که روی قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا نقش دارند، عبارت‌اند از: کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالا، کمیسیون فدرال تجارت و خزانه‌داری آمریکا. با این که اعضای زیادی در خصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا نقش دارند، اما تا به حال قانون‌گذاری رسمی زیادی در خصوص ارزهای دیجیتال صورت نگرفته است.

اما به طور کلی، آژانس‌های فدرال و قانون‌گذاران، ارزهای دیجیتال را ستایش کرده‌اند و آن را بخش مهمی از ساختار آینده آمریکا می‌دانند. اعضای فدرال آمریکا و قانون‌گذاران حاضر در آن، بر این باور هستند که باید در خصوص توسعه ارزهای دیجیتال، نقش رهبری را ایفا کنند، اما در عین حال از این موضوع آگاه هستند که قانون‌گذاری بیش از حد ممکن است ریسک بالایی داشته باشد. برخی‌ها به قانون‌گذاران فدرال هشدار داده‌اند که اگر قاون‌گذاری سفت و سختی در خصوص ارزهای دیجیتال صورت بگیرد، این مسئله باعث خواهد شد تا سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی، به دیگر کشورها منتقل شود.

برخورد فرمانداران هر ایالت نسبت به ارزهای دیجیتال متفاوت بوده است. برخی از مراکز دولتی ایالات‌هایی مانند کالیفرنیا و نیو مکزیکو، هشدارهای زیادی را در خصوص سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال منتشر کرده‌اند. برخی‌های دیگر مانند نیویورک، قوانین محدود کننده‌ای برای ارزهای دیجیتال صادر کرده‌اند که در نتیجه آن، بسیاری شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، از بازار نیویورک خارج شده‌اند. البته از طرفی دیگر، برخی از صرافی‌های ارزهای مجازی، مانند صرافی جمینی (Gemini)، توانسته‌اند به عنوان یک صرافی کاملا رسمی، در نیویورک فعالیت کنند. برخی‌ از ایالات‌ هم هستند قوانین آزادتری در خصوص استفاده از این ارزها اتخاذ کرده‌اند.

فروش ارز دیجیتال در آمریکا

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

فروش ارز دیجیتال در آمریکا

در خصوص ارزهای دیجیتال در ایالات متحده آمریکا باید در نظر داشته باشید که در این کشور، تعریف یکسانی از «ارز رمزنگاری شده» یا «Cryptocurrency» وجود ندارد و معمولا به نام‌های ارز مجازی، دارایی دیجیتال، توکن‌های دیجیتال، دارایی رمزنگاری شده یا به طور ساده، کریپتو (Crypto) نامیده می‌شود.

در قانون گذاری ارز دیجیتال آمریکا و ایالات‌ آن، اساسا فقط اینطور تنظیم شده که اگر فروش ارز دیجیتال شامل فروش یک اوراق بهادار تحت قوانین ایالت یا قانون فدرال باشد، یا اگر شامل جا‌به‌جایی پول تحت قوانین ایالات باشد، این فروش به عنوان یک کسب و کار خدمات پولی (MSB) تحت قوانین فدرال قرار می‌گیرد. علاوه بر این، معاملات آتی، آپشن‌ها و دیگر مشتقات، که به قیمت یک ارز دیجیتال ارجاع داده می‌شوند و شامل یک کالا هستند، تحت قوانین تبادل کالای کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) قرار می‌گیرند. علاوه بر آن، کمیسیون معاملات آمریکا، صاحب صلاحیت قضایی بر دارایی‌های دیجیتالی که به عنوان کالا در بازار در جریان باشد، است.

قوانین اوراق بهادار ارزهای دیجیتال در آمریکا

در سطح فدرال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا این قدرت قانون‌گذاری روی عرضه یا فروش دوباره هرگونه توکن یا دیگر دارایی‌های دیجیتال که شامل اوراق بهادار هستند، در اختیار دارد. تحت قوانین ایالت متحده، یک اوراق شامل یک قرارداد سرمایه‌ گذاری است.

برای تشخیص این که آیا یک توکن یا دیگر دارایی‌های دیجیتال، شامل یک قرارداد سرمایه گذاری هستند و به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند، هم دیوان و هم کمسیون بورس و اوراق بهادار، به جای مشاهده فرم کلی قرارداد، به مفاد تراکنش‌ موجود در اوراق نگاه می‌کنند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کاملا شفاف بوده است که اگر حتی یک توکن در یک عرضه اولیه سکه (ICO) دارای مطلوبیت یا سودمندی (Utility) باشد، آن توکن همچنان به عنوان یک اوراق شناخته می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در کانادا

در قوانین آمریکا، دارایی‌های دیجیتال به عنوان اوراق محسوب می‌شوند

البته برخی از اشخاص حرفه‌ای در بازار به شدت تلاش کرده‌اند که مشخص کنند توکن یا کوین‌هایی که در اختیار دارند، اصلا اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند. در قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا اگر مشخص شود که یک دارایی دیجیتال، اوراق است، بنابراین عرضه کننده آن باید اوراق خود را در کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) ثبت کند یا به دنبال معافیت آن از نیازمندی‌های ثبت شده در فدرال باشد. برای آن دسته از اوراقی که تحت معافیت قوانین اوراق بهادار فدرال قرار می‌گیرند، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا، محدودیت‌های کمتری را برای فروش اوراق سرمایه‌گذاران معتبر (Accredited Investors) تعیین می‌کند.

یک شخص سرمایه‌گذار تنها زمانی به عنوان یک سرمایه‌گذار معتبر شناخته می‌شود که رهبر یا مدیر اجرایی یک شرکت عرضه کننده اوراق باشد و ارزش سرمایه شخصی او (یا سرمایه کلی او در همراه با همسر) بیش از ۱ میلیون دلار باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که علاوه بر قوانین اوراق بهاداری که فدرال تعیین کرده است، بسیاری از ایالات آمریکا دارای قوانین خود هستند که به قوانین آسمان آبی (Blue Sky Laws) شناخته می‌شوند. قانون آسمان آبی، به قوانین ایالتی در عرضه و فروش اوراق بهادار گفته می‌شود. هر ایالت ممکن است قانون خاص خود را در این زمینه تعیین کرده باشد. هر شخصی که قصد عرضه یا خرید دارایی‌های دیجیتال را دارد، باید ابتدا قوانین آسمان آبی ایالت مورد نظر خود را بررسی کند.

قوانین انتقال پول و نیازمندی‌های ضد پول شویی

تحت قوانین فدرال آمریکا، یک مدیر یا مبدلی که ارزهای مجازی قابل تبدیل را قبول کند یا انتقال دهد، یا یک ارز مجازی قابل تبدیل را به هر دلیلی خرید و فروش کند، تحت قوانین شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) قرار می‌گیرد، مگر آن که این شخص نسبت به قوانین تعیین شده، معاف شده باشد. تحت قوانین اسرار بانکی آمریکا، شبکه اجرای جرایم مالی، روی کسب و کارهای خدمات پولی نظارت دارد.

یک کسب و کار خدمات پولی (MSB) که به عنوان انقال دهنده پول خدمت می‌کند،‌ باید ارزیابی کاملی از ریسک در معرض پولشویی قرار گرفتن پول خود را انجام دهد و بر اساس ارزیابی این ریسک، برنامه دقیقی به منظور ضد پولشویی اتخاذ کند. در قوانین جرایم مالی آمریکا، نیاز است تا یک کسب و کار خدمات پولی، به منظور دوری از پولشویی، به توسعه، اجرا و نگهداری برنامه‌ای مکتوب بپردازد که آن شرکت را از مسائل پول شویی و فعالیت‌های تروریستی مالی دور کند.

این برنامه پولشویی، باید شامل مقررات، آیین دادرسی و کنترل داخلی طراحی شده‌ای باشد تا از انطباق فعالیت‌های این کسب و کار با قوانین ضدپولشیی اطمینان حاصل شود. همچنین باید یک شخص به عنوان مامور نظارت بر اجرای این قوانین به صورت روزانه، تعیین شود. از طرفی دیگر، این کسب و کار وظیفه دارد تا تمامی پرسنل خود را نسبت به این قوانین آگاه و آموزش دهد.

تمامی مردم آمریکا از انجام هرگونه کسب و کار با دیگر کشورهای خارجی که در فهرست ملت‌های مشخص شده و موجودیت‌های بلاک شده (SDN List) قرار دارند، ممنوع هستند.

در اکثر ایالات آمریکا، فعالیت‌ها و خدمات عرضه پول، شامل افرادی می‌شود که: عامل انتقال پول باشند، عامل عرضه یا فروش ابزار پرداخت باشند و در نهایت، فروشنده یا عرضه کننده ذخیره ارزش (Store of Value) باشند.

مالیات در قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

قوانین اوراق بهادار ارزهای دیجیتال در آمریکا

مالیات در قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

در قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا اعلام شده است که ارز مجازی، مانند بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده، توسط خدمات درآمد داخلی آمریکا (IRS) به عنوان یک دارایی مالیات بندی می‌شوند، نه یک ارز. در دستورالعمل این سازمان در خصوص مالیات ارزهای مجازی آمده است که هر شخص یا کسب و کاری که صاحب ارزهای دیجیتالی است، باید سابقه خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود را با جزئیات کامل در اختیار داشته باشد. همچنین این افراد باید با هرگونه درآمدی که توسط فروش ارزهای دیجیتالی برای پول نقد به دست آورده‌اند، مالیات بدهند. در طرف مقابل، این افراد باید برای هرگونه درآمدی که از طریق فروش محصولات یا سرویس با ارز دیجیتال به دست آورده‌اند، مالیات پرداخت کنند. در نهایت، برای هرگونه ارز دیجیتال استخراج شده به نسبت ارزش متعارف بازار باید مالیات پرداخت شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

قوانین مالکیت ارزهای دیجیتال در آمریکا

افرادی که روی معاملات آتی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند، نیاز است تا در کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا، ثبت شوند. در حال حاضر، تا زمانی که قانون‌گذاری واضح‌تری صورت نگیرد، اکثر ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق شناخته می‌شوند.

استخراج ارزهای دیجیتال

در حال حاضر، در قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا اینطور مشخص شده است که اگر بتوانید در محل زندگی خود ارز دیجیتال بخرید و استفاده کنید، بنابراین می‌توانید در آن مکان هم به استخراج ارز دیجیتال بپردازید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ارزهای دیجیتال در آن ممنوع هستند، بنابراین استخراج ارزهای دیجیتال هم ممنوع است.

قوانین برون مرزی

برخی از قانون گذاران ایالات متحده آمریکا در گذشته، لایحه‌ای را پیشنهاد کرده بودند که هر شخصی که خارج از مرزهای آمریکا، به این کشور کوچ می‌کند، در صورت داشتن ارزهای دیجیتال، باید دارایی دیجیتال خود را گزارش دهد. اما با این حال، این قانون چندان نتوانسته در این کشور عملی شود زیرا ارزهای دیجیتال کاملا به صورت مجازی هستند و یک فرد هیچ گونه آیتم فیزیکی در این خصوص ندارد.

سناتورهای آمریکایی طرح دلار دیجیتالی را مطرح می‌کنند

پس از تصمیم چین برای ایجاد یوان دیجیتالی، قانون گذاران آمریکا برای مقابله با این طرح از یکی از رقیبان سر سخت خود در دنیای اقتصاد، طرح دلار دیجیتالی را مطرح کرده‌اند.

در ماه جولای ۲۰۲۰، جلسه‌ای در مجلس سنای کمیسیون بانکداری آمریکا برگزار شده تا مزایا و معایب ایجاد یک دلار دیجیتالی بررسی شود. این مجلس مخالفین و موافقین خود را داشته است. برخی از قانون‌گذاران ایالات متحده، وجود دلار دیجیتالی برای سازش با سیستم اقتصادی جدید و پیشگام بودن آمریکا در سیستم پرداخت بین‌المللی را حیاتی می‌دانند و برخی دیگر، قدرت گرفتن بانک مرکزی آمریکا در خصوص انتشار دلار دیجیتالی را اشتباه می‌دانند.

هنوز مشخص نیست آمریکا چه زمانی و به چه شیوه‌ای، شروع به توسعه دلار دیجیتالی خود کند.

بروزرسانی ۱۹ مرداد: فهرست ارزهای دیجیتال تایید‌ شده در آمریکا

اداره خدمات مالی نیویورک فهرست سبز ارزهای دیجیتال تایید شده را منتشر و اعلام کرده است این ارزهای دیجیتال تایید اولیه مجوز تصدی و ورود به لیست خرید و فروش را دریافت کرده‌اند. از طرفی هستر پیرس، عضو کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که به مادر ارز دیجیتال نیز معروف است، برای یک دوره دیگر در سمتش باقی ماند.

بیت کوین، بیت کوین کش، بایننس USD، اتریوم، اتریوم کلاسیک، پکس گولد، دلار جمینی، لایت کوین، پکسوس استاندارد و ریپل، ده ارز دیجیتالی هستند که مجوز تصدی را گرفته‌اند.

همین ارزهای دیجیتال منهای اتریوم کلاسیک و ریپل، مجوز ورود به لیست ارزهای مجاز برای خرید و فروش را دریافت کرده‌اند. این مرجع تاکید کرده است که هر موسسه دارای مجوزی که بخواهد از ارزهای دیجیتال فهرست سبز استفاده کند، باید اداره خدمات مالی را از این موضوع آگاه کند.

فهرست سبز ارزهای دیجیتال تایید شده در رگلاتوری آمریکا

فهرست ارزهای دیجیتال تایید‌ شده در آمریکا

ارزهای دیجیتال این فهرست از همان دستورالعمل‌هایی پیروی می‌کنند که اداره خدمات مالی در سال گذشته منتشر کرده بود. این دستورالعمل شامل طرح‌ها و قوانینی بود که ارزهای دیجیتال به‌ منظور دریافت مجوز رگولاتوری برای ورود به فهرست موسسات ارزهای دیجیتال به آن‌ها نیاز دارند.

اگر شرکت‌های حوزه ارز دیجیتال یک سیاست‌گذاری متناسب با قوانین مطرح شده را تهیه کنند و این خط مشی به تایید اداره خدمات مالی برسد، می‌توانند خودشان ارز دیجیتال‌شان را به فهرست سبز اضافه کنند، بدون اینکه نیازی به مجوز این اداره داشته باشند.

۱۵ آذر ۹۹: تصویب قانون پشتیبانی از استیبل کوین‌ها توسط بانک‌های فدرال آمریکا

بانک‌های فدرال آمریکا اجازه ارائه سرویس به شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، از جمله اپراتورهای ارائه دهنده استیبل کوین‌ها را دریافت کردند.

در یک مجوز از سوی دفتر کنترل کننده ارز ایالات متحده، بانک‌های فدرال این کشور حالا برای ارائه خدمات و نگهداری ارز برای استیبل کوین، مانعی نخواهند داشت. در این نامه اعلام شده است که بانک‌های فدرال می‌توانند از این طریق به مشتریان بانکی خود سرویس ارائه کنند.

در حال حاضر، این قانون فعلا فقط در خصوص استیبل کوین‌هایی که پشتیبان فیات دارند اجرا می‌شود. به این معنی که توکن‌هایی مانند ساگا یا لیبرا، در این بانک‌ها پشتیبانی نخواهند شد.

تعریف جدید ارز در آمریکا

لایحه اختیارات دفاع ملی آمریکا (NDAA) در حال اتمام است. این لایحه تعریف ارز را گسترش می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را هم زیر مجموعه خود قرار دهد. کنگره آمریکا در حال اتمام مذاکرات خود پیرامون قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۱ پیش از آن است که این لایحه در مجلس نمایندگان و مجلس سنا ارائه شود. NDAA یک لایحه عظیم سالانه بوده که شامل مجوزهای بودجه برای وزارت دفاع است. پیش نویس نهایی لایحه سال جاری شامل بهبود قوانین مربوط به پولشویی و افزایش پیگیری اطلاعات جامع درباره فعالیت‌های مجرمانه در شرکت‌های صوری است. این لایحه عمدتاً بر تقویت تلاش‌های دولت در عرصه AML و CFT (مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم) متمرکز است.

همچنین، تعریف «سکه و ارز» شامل ارز دیجیتال را که پیش از این برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شد، گسترش می‌دهد.

در بخش ۳۰۸ این لایحه، یک به روزرسانی اساسی برای نحوه تعریف ارزها انجام شده است. به عنوان یک نمونه، این لایحه می‌گوید که کلمه «بودجه» باید با «ارز، وجوه یا ارزشی که جایگزین ارز یا وجوه می‌شود» جایگزین شود.

دیروز در یک بیانیه مطبوعاتی، بانی اصلی این لایحه، سناتور مارک وارنر (Mark Warner) و همکاران او توضیح دادند که این زبان جدید به منظور بیشتر گنجاندن سیستم‌های پرداخت فعلی و آینده در نظام AML-CFT، به ویژه «پرداخت‌های دیجیتال» است.

سازمان امور مالیاتی آمریکا مالیات از ارز دیجیتال را رسمی کرد

سازمان امور مالیاتی ایالات متحده آمریکا، پیش‌نویس ۱۰۴۰ را نهایی کرد. این پیش‌نویس که از اهمیت بالایی برخوردار است، مالیات از ارز‌های دیجیتال را هدف قرار می‌دهد. در ماه اوت بود که سازمان امور مالیاتی برای اولین بار پیش‌نویس فرم ۱۰۴۰ اظهارنامه مالیات بر درآمد را برای سال مالیاتی ۲۰۲۰ منتشر کرد. تمرکز این فرم روی موضوع مالیات بر ارزهای رمزنگاری شده و دیجیتالی بود. اما حالا با انتشار فرم ۱۰۴۰ در وب سایت سازمان امور مالیاتی آمریکا، این مساله شکل رسمی به خود گرفته است. البته لازم به ذکر است که این موضوع به صورت یک بیانیه رسمی‌ منتشر نشده و همه چیز به‌صورت غیرمستقیم در بندهای قانونی این فرم قرار گرفته است.

هنگامی که مالیات دهندگان آمریکایی اظهار نامه‌ مالیات بر درآمد خود در سال ۲۰۲۰ را پر می‌کردند با این سوال مواجه می‌شدند: در سال ۲۰۲۰، آیا سود مالی خود را با هر ارز دیجیتال، دریافت، فروش، ارسال و یا مبادله کرده‌اید؟ یا به زبان دیگر آیا سودی از ارزهای دیجیتال داشته‌اید؟

این درخواست به معنای تغییرات قابل توجهی در فرم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال گذشته است. تغییرات شامل سوال درباره ارز دیجیتال در فرم ۱۰۴۰ است که مودیان مالیات، باید به‌صورت جداگانه آن را درخواست کنند. امسال، همه‌ی مودیان مالیات ایالات متحده باید معاملات ارزهای دیجیتال خود را فاش کنند.

طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی، کسانی که ارز دیجیتال خود را طولانی مدت نگهداری می‌کنند شامل دریافت، ارسال، فروش و معامله نمی‌شوند.

لایحه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای نظارت بر کیف پول ‌ها

شبکه اجرای جرایم مالی خزانه‌داری یا FinCEN، یک سری قوانین پیشنهادی را اعلام کرده است که بر مبنای آن، صرافی‌های ارز دیجیتال ثبت شده باید در صورتی که طرف معامله آن‌ها از کیف پول میزبانی نشده (unhosted) یا هر پوشش دیگری استفاده کرده باشد، و تراکنش بیش از ۳۰۰۰ دلار باشد، هویت مشتریان خود را تأیید کنند.

البته این قانون در حال حاضر فقط در حد یک لایحه پیشنهادی و نهایی شدن آن به بازخوردها بستگی دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا به سهام‌داران ۱۵ روز فرصت داده تا نظرات خود را در خصوص این پیشنهاد اعلام کنند.

در حال حاضر تعدادی از قانون‌گذاران برجسته با این لایحه پیشنهادی مخالفت کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها هم این پیشنهاد را حمله به ماهیت تراکنش‌های همتابه‌همتا می‌دانند. با این وجود، در نبود یک قانون رسمی، وزارت خزانه‌داری از قدرت قانونگذاری قابل توجهی در این زمینه برخوردار است.

لایحه پیشنهادی تنظیم مقررات تتر

در ادامه ارائه پیشنهادهای دولت در خصوص ارزهای دیجیتال،‌ دولت آمریکا خواهان کنترل دقیق‌تری روی استیبل کوین‌ها است. مهم‌ترین استیبل کوین دنیا یعنی تتر، ممکن است با دلار بانک مرکزی این کشور جایگزین شود.

از این رو استیبل کوین‌های فاقد مقررات نظیر تتر (Tether) با افزایش فشار نظارتی و کنترلی از طرف دولت ایالات متحده روبرو خواهند شد. این لایحه جدید که Stable Act نام دارد، باعث ایجاد اضطراب در محافل ارزهای دیجتال شده است. تصویب این لایحه می‌تواند به میلیاردها دلار تراکنش پایان داده و این صنعت را چندین سال به عقب براند.

لایحه پیشنهادی تنظیم مقررات تتر باعث می‌شود تا برای انجام امور مختلف مرتبط با آن، نیاز به مجوزهای بانکی باشد. این لایحه الزامات بیشتری را برای گزارش فدرال رزرو پیشنهاد کرده است. این لایحه در کنار الزامات ممیزی مستمر و صدور یک بیمه نامه برای پوشش دارایی‌ها، نظریه‌ای را هم برای صدور مجوز مطرح کرده است.

موضع‌گیری دولت بایدن در مورد بیت کوین

در ۱۵ جولای سال ۲۰۲۰ اکانت توییتر جو بایدن پیام نسبتاً عجیبی را منتشر کرد. توییت او نه تنها درمورد بیت کوین بود، بلکه پیشنهاد می‌کرد مبلغی را در عرض ۳۰ دقیقه به یک حساب مشخص ارسال کرده تا راهی برای کمک به جامعه باشد. این توییت از سوی هکرهایی صورت گرفته بود که حساب بایدن و ۱۳۰ شخصیت برجسته دیگر از جمله سیاستمداران و افراد مشهور را هک کرده بودند تا به سرقت ارز دیجیتال بپردازند.

این اتفاق باعث شد بایدن تنها بیانیه عمومی خود را در مورد بیت کوین منتشر کند. روز بعد از هک توئیتر، ستاد انتخاباتی بایدن در توئیتر خود نوشت: «من بیت کوین ندارم و هرگز از شما نمی‌خواهم که برای من بیت کوین بفرستید. اما اگر می‌خواهید کمک کنید دونالد ترامپ دوره بعد رئیس جمهور نشود، می‌توانید کمک‌های مالی خود را فقط با دلار آمریکا ارسال کنید.»

معاون منتخب بایدن، کامالا هریس، سناتور فعلی آمریکا و دادستان کل سابق کالیفرنیا، هنوز درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال نظری نداده است. هرچند تیم او شامل رایان مونتویا (Ryan Montoya)، مدیر فنی سابق Sacramento Kings است که به عنوان محبوب‌ترین تیم NBA به فناوری و ارز دیجیتال شناخته می‌شود. وی مدیر برنامه‌ریزی هریس است و تأثیرگذاری خوبی روی او دارد. از این گذشته، هریس حداقل مورد تحسین یک شخصیت برجسته ارز دیجیتال قرار گرفته که معتقد است او می‌تواند طرفدار بیت کوین باشد.

یکی از اولین مناصب مهم اقتصادی که رئیس جمهور منتخب منصوب کرده منصب وزارت خزانه‌داری است. بایدن، رئیس سابق فدرال رزرو، جنت یلن (Janet Yellen) را برای آن نامزد کرده است. یلن به دلیل موضع‌گیری ستیزه‌جویانه خود در قبال بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشهور است. 

علاقه آمریکا به استیبل کوین‌ها

بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا به دنبال استفاده از استیبل‌کوین‌ها است. بانک مرکزی آمریکا به دنبال استخدام یک مدیر نوآوری‌های دیجیتال است که جوانب مثبت و منفی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و ارزهای رمزنگاری شده ثابت را ارزیابی کند. تصمیم در مورد استخدام مدیر در فدرال رزرو آمریکا به دنبال اظهارات جروم پاول (Jerome Powell) رئیس صندوق فدرال در هفته‌های اخیر اتخاذ شده است. وی گفت بانک مرکزی برای استیبل کوین‌های جهانی به «قانونگذاری بهتری» نیاز دارد. در آگهی استخدام منتشر شده در لینکدین، فدرال رزرو گفته که کاندید این سمت شغلی باید به بررسی تأثیر نوآوری‌های دیجیتال در «عملکرد و نظارت بر خدمات مالی و چارچوب نظارتی پلتفرم‌های پرداخت نو ظهور، فعالیت‌ها و موسسات» باشد

این پست استخدامی به دنبال اظهارات رئیس بانک فدرال، جروم پاول در اوایل ژانویه در دانشگاه پرینستون منتشر شد که در آنجا وی اظهار داشته بود بانک مرکزی برای استیبل کوین‌ های جهانی بر «قانونگذاری بهتر» تمرکز خواهد کرد.

پیروزی قانونی ریپل در برابر SEC؛ قاضی درخواست ریپل را پذیرفت

 درخواست ریپل برای اجبار SEC به ارائه اسناد و دسترسی ریپل به این مدارک توسط قاضی پذیرفته شد. ریپل امیدوار است شواهدی را پیدا کند که در آن SEC در برخی موارد، XRP را شبیه بیت کوین و اتریوم تعریف کرده که در نهایت می‌تواند منجر به حکمی در مورد نحوه و زمان در نظر گرفتن این ارز دیجیتال به عنوان یک اوراق بهادار شود. لازم به ذکر است که SEC بیت کوین و اتر را جزء اوراق بهادار نمی‌داند.

قاضی دادگاه با پذیرش پیشنهاد ریپل برای اجبار به گردآوری اسناد مربوط به بیت کوین و اتریوم، به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ضربه وارد کرد. ریپل در ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) این درخواست را مطرح کرده و SEC را به خودداری از ارائه شواهد متهم کرده بود. با این حال، این نهاد قانونگذار ادعا کرده بود این اسناد مربوط به این پرونده نیست.

بورس اوراق بهادار نیویورک هم NFT عرضه می‌کند

بورس اوراق بهادار نیویورک مجموعه‌ای از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را به مناسبت بزرگداشت اولین معاملات شرکت‌های بزرگ از جمله Spotify و DoorDash منتشر کرده است. NFTهای NYSE به مناسبت بزرگداشت اولین معاملات شرکت‌هایی است که لیست شده‌اند از جمله: Spotify، اولین شرکتی است که به صورت مستقیم لیست شده، Snowflake، Unity، DoorDash، Roblox و Coupang، بزرگترین IPO ایالات متحده که تاکنون برگزار شده است.

تاکنون این بورس شش NFT منتشر کرده است، اما طبق گفته استیسی کانینگام (Stacey Cunningham)، رئیس NYSE، تعداد بیشتری از آنها را در آینده عرضه خواهد کرد. قابل ذکر است که، کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده، به جای بورس اوراق بهادار نیویورک، Nasdaq را برای لیست شدن مستقیم خود انتخاب کرده است.

گری گنسلر به عنوان رئیس جدید SEC تأیید شد

 سنای آمریکا گری گنسلر را برای ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تأیید کرد. گنسلر به‌عنوان یکی از طرفداران بلاک چین شناخته می‌شود. وی در حال حاضر به‌عنوان استاد بلاک چین در دانشگاه ام‌آی‌تی مشغول کار است و قبلا ریاست کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا را برعهده داشت.

به نظر نمی‌رسد رویکرد و رویه کمیسیون بورس آمریکا تغییر کند، اما برخی معتقدند به‌واسطه دانش بلاک چینی گنسلر، این احتمال وجود دارد که این کمیسیون سخت‌گیری کمتری روی ارزهای دیجیتال داشته باشد. گنسلر ماه گذشته اعلام کرد که به‌دنبال قوانین «شفاف‌تر» پیرامون ارزهای دیجیتال است. تغییر در رویکرد SEC به‌دلیل تغییر در سکان هدایت این نهاد، می‌تواند به تأیید اولین صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) منجر شود.

مجلس نمایندگان تگزاس لایحه‌ای را تصویب کرد که رسماً وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کند

لایحه ارز مجازی که وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد به اتفاق آرا توسط مجلس نمایندگان تگزاس تصویب شده است. اکنون تگزاس باید قبل از قانونی شدن این لایحه و تبدیل شدن به ایالتی تک ستاره به عنوان یک مرکز اصلی ارزهای دیجیتال همراه با ایالت وایومینگ، موانع موجود در مجلس سنا را برطرف کند. در این لایحه قید شده که واژه ارز مجازی به معنای نمایش دیجیتالی ارزش است که به عنوان واسطه مبادله، واحد حساب و/یا ذخیره ارزش عمل می‌کند و ایمنی آن اغلب با استفاده از فناوری بلاکچین تأمین می‌شود. اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، چارچوبی قانونی برای دستیابی به کنترل ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.این لایحه به خریدار اجازه می‌دهد تا موسسات مالی بتوانند در حضانت ارزهای دیجیتال مشارکت کنند. فرماندار تگزاس، شخصاً از این لایحه حمایت کرده است.

نخستین ETF آمریکا راه اندازی شد

این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود در تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) اعلام کرد که اولین صندوق قابل معامله در بورس(ETF) با کلمه “رمزنگاری” در نامش، با ۱.۵ میلیارد دلار صندوق مدیریت دارایی دیجیتال Bitwise، در ایالات متحده راه اندازی شده است.

هشدار رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص توکن‌های غیرقانونی

گری گنسلر رئیس SEC، می‌گوید بسیاری از ارزهای دیجیتال اوراق بهادار هستنددر جلسه رسیدگی نظارتی توسط کمیته اعتبارات مجلس، گری گنسلر به مایک کیگلی، نماینده کنگره دموکرات، گفت که ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که تحت قوانین اوراق بهادار فدرال قرار دارند. به گفته وی هزاران توکن وجود دارند و آنها فقط توانسته‌اند برای ۷۵ توکن اقداماتی انجام دهند. وی در سخنان خود اشاره کرد مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز ممکن است تحت قوانین اوراق بهادار قرار بگیرند. وی به افزایش حجم معاملات ارزهای دیجیتال اشاره کرد و قصد خود برای همکاری با کنگره به منظور وضع قوانین برای صرافی‌ها را تکرار کرد.به گفته وی این ارقام حسابرسی نشده یا به نهادهای نظارتی گزارش نمی‌شوند، زیرا توکن‌ها در صرافی‌های ثبت نشده معامله می‌شوند. این تنها یکی از بسیار شکاف‌های نظارتی در بازار ارزهای دیجیتال است.

همچنین کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) علیه پنج نفر متهم جهت تبلیغ BitConnect، یک طرح پانزی ارز دیجیتال که اکنون از بین رفته، پرونده تشکیل داده است. این سازمان قانونگذار ادعا می‌کند که برنامه وام دهی این پلتفرم ۲ میلیارد دلار اوراق بهادار ثبت نشده ارائه داده و این شرکت یک کارگزاری قانونی نبوده است. Bitconnect برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد و در اوایل سال ۲۰۱۸ به خاطر ادعاهای کلاهبرداری و هشدارهای ناظران قانونی پلتفرم اصلی وام دهی خود را بست. اکنون SEC از ۵ نفر جهت تبلیغات درباره شایستگی برنامه وام دهی این پلتفرم شکایت کرده است. آنها در یوتیوب موفقیت خود با استفاده از این پلتفرم را برای جذب سرمایه‌گذاران تبلیغ کرده و کمیسیون دریافت می‌کردند.SEC به دنبال جبران خسارت، به علاوه بهره و مجازات‌های مدنی و پاسخگو کردن افرادی است که به طور غیرقانونی از دارایی‌های دیجیتال سود می‌برند.

ادامه مشکلات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با ریپل

هولدرهای XRP در خارج از مقر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در واشنگتن دی سی تجمع کردند تا به شکایت این آژانس علیه شرکت ریپل اعتراض کنند.آنها خواهان این امر بودند که این نهاد قانونگذار جنگ علیه ارزهای دیجیتال را متوقف کرده و در مورد تعارض منافع رئیس قبلی خود جی کلایتون تحقیق کند. تظاهرکنندگان تابلوهایی در دست داشتند که پیام‌هایی مانند ریاکاری را متوقف کنید، ارز دیجیتال جرم نیست و XRP برای زندگی روی آنها نوشته شده بود. ارتش XRP در اوایل این ماه نیز طومار امضا شده خود در وب سایت Change.org را برای SEC ارسال کرده اما تاکنون تنها یک پاسخ اتوماتیک از این آژانس دریافت کرده است. هولدرهای این رمز ارز با حرکت خود در تلاش هستند در پرونده ریپل ورود کنند.

پیشنهاد ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در نیویورک برای پروژه های دوستدار محیط زیست

سناتورهای نیویورک پیشنهاد ممنوعیت استخراج رمزارز به مدت سه سال را اصلاح کرده‌اند و اکنون تنها در تلاشند تا شرکت های استخراج با منابع سوخت کربن را متوقف کنند.ممنوعیت استخراج کریپتو که خواستار یک وقفه سه ساله اجباری در تمام عملیات استخراج در نیویورک شده بود، تعدیل یافته است – و اکنون به پروژه های دوست‌دار محیط زیست اجازه فعالیت خواهد داد. این لایحه در ۸ ژوئن در مجلس سنا تصویب شد و اکنون به مجمع ایالتی ارجاع داده شده است. اگر این لایحه در مجمع تصویب شود، به فرماندار اندرو کوومو تحویل داده می‌شود تا قانون پیشنهادی را تصویب یا وتو کند.

آمریکا، آماده‌ترین کشور برای میزبانی از ارزهای دیجیتال!

طبق گزارشات جدید، آمریکا در رده اول کشورهایی قرار دارد که برای استفاده از ارزهای دیجیتال آماده هستند. این کشور بیشترین تعداد خودپردازهای بیت کوین را دارد و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

بحران جدیدی در انتظار تتر و استیبل‌کوین ها

طرح STABLEAct چند عضو کنگره آمریکا برای الزام شرکت های صادر کننده استیبل کوین هایی مثل تتر و usdc به قرار گرفتن زیر نظر فدرال رزرو.
در صورت تصویب این طرح، بیت فینکس، (شرکت صادر کننده تتر) تبدیل به یک بانک آمریکایی خواهد شد، با توجه به تحریم های فعلی حساب داشتن در آن برای ایرانیان نیز ممنوع خواهد بود.

بایننس در انگلستان مجوز ندارد

طبق اخطار ۲۶ ژوئن صادر شده توسط ناظر امور مالی انگلستان، بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات، مجاز به تجارت در انگلستان نیست.این سازمان نظارتی اظهار داشته که نه Markets Limited بایننس و نه هیچ نهادی در گروه بایننس در لندن مجوز یا شکل دیگری از مجوز را به دست نیاورده‌اند.اخطار FCA تنها یک روز پس از آن منتشر شد که بایننس اعلام کرده بود که خدمات دیجیتال خود را برای مشتریان در شهر انتاریوی کانادا متوقف می‌کند. بایننس از ۳۱ دسامبر تمام کاربران بزرگترین استان کانادا را مسدود می‌کند.

طرح اصلاحیه مهم ارز دیجیتال از سوی سنای آمریکا رد شد

سناتور راب پورتمن، سینتیا لومیس ، پاتریک تومی و کریستن سینما پس از پیشنهاد اصلاحات دوگانه خود در زمینه قید ارز های دیجیتال در لایحه زیرساخت، موافقت کردند که با بازنویسی مجدد ، در این زمینه به توافق برسند.

این مقررات با هدف افزایش ۲۸ میلیارد دلاری برای تأمین مالی زیرساخت ها از طریق افزایش مالیات بر دارایی های دیجیتال و الزامات گسترده گزارش شخص ثالث را بر هر شرکت رمزنگاری که «کارگزار» نامیده می شود، اعمال می کند. در ۱۸مرداد، جیک چروینسکی ، مشاور عمومی امور مالی کامپوند، در توییتی نوشت که مجلس سنا با ۶۸ رای موافق در مقابل ۲۹ رای مخالف در مورد پایان بحث درباره این مفاد رای داد و بحث ها را تا رای گیری نهایی در روز سه شنبه متوقف شد. با این حال، تلاش های لحظه آخری آن‌ها در نهایت بی نتیجه ماند زیرا سناتور ها ریچارد شلبی و برنی سندرز به دلیل اختلاف بر سر مخارج نظامی به اصلاحیه اعتراض کردند. مخالفت هر دو سناتور در مجلس سنا مانع از توافقی مبتنی بر اعمال مالیات بر ارزهای دیجیتال به لایحه زیرساخت ها در دو حزب شد.

منبع: Global Legal Insights ، Business Insider