ماینینگ، از جمله سرمایه‌گذاری‌های مدرنی است که با ظهور بلاکچین و به لطف افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و جذابیت بازار آن، خیلی‌ها را به سمت خود جلب کرده و بسیاری از مردم مشتاق ورود به این بازار هستند. اما بسیاری از همین مردم از هزینه سرسام آور دستگاه‌های ماینینگ باخبر نیستند و همچنین نمی‌دانند دستگاهی که در اختیار دارند، حتی قادر نخواهد بود خرج هزینه‌های برق را بپردازد، چه برسد به جبران قیمت دستگاه. به همین دلیل قبل از ورود به این بازار، باید به خوبی از فوت و فن‌های خرید دستگاه ماینینگ آگاه باشیم.

قبل از این که به سراغ راهنمای خرید دستگاه برویم، بهتر است با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ماینینگ بیت کوین آشنا شویم. هر چه که آشنایی خود را با اصطلاحات مختلف استخراج بیت کوین بالا ببرید، کمک می‌کند تا درک بهتری از مشخصات فنی ماینینگ بیت کوین کسب کنید. همچنین شرکت‌های بزرگ زیادی مانند سامسونگ هستند که قصد ورود به دنیای ماینینگ را دارند. این شرکت‌ها، قرار است با تولید چیپ‌ها و سخت‌افزارهای مخصوص ماینینگ، ورود قدرتمندی به این بازار داشته باشند و این مسئله به این معنی خواهد بود که رقابت در زمینه استخراج، تنگاتنگ‌تر از همیشه خواهد بود و افرادی که نتوانند خود را در زمینه دانش استخراج به‌روز نگه دارند، خیلی زود از میان خارج خواهند شد.

سخت افزار ماینینگ چیست

چیپ‌ها و سخت‌افزارهای مخصوص ماینینگ

آشنایی با هش ریت در خرید دستگاه ماینینگ

هش ریت به معنی تعداد محاسبات پیچیده‌ای است که یک سخت افزار قادر است در عرض یک ثانیه آن را انجام دهد. میزان هش ریت، شانس حل معادلات پیچیده را افزایش می‌دهد و این مسئله، اهمیت بالایی در به دست آوردن بیت کوین دارد. هش ریت به صورت مگاهش بر ثانیه (MH/s)، گیگاهش بر ثانیه (GH/s) و تراهش بر ثانیه (TH/s) اندازه‌گیری می‌شود. اولین سخت افزار ماینینگ دارای نرخی بین ۳۳۶ مگاهش و ۱۴ میلیون مگاهش بر ثانیه بوده است.

با در نظر گرفتن این که استخراج بیت کوین یک نوع سرمایه‌گذاری است، شما برای هزینه‌هایی که به منظور این کار باید پرداخت کنید، نیاز به میزان هش ریتی دارید که علاوه بر جبران هزینه‌ها، سود مورد نظر را هم ایجاد کند. دستگاه استخراجی که می‌خرید، باید کاملا به نسبت هزینه‌ها، مخصوصا هزینه برق، سود موثری به شما بدهد.

این نکته مهمی است: هر چقدر که سخت افزار قوی‌تر باشد، برق بیشتری مصرف می‌شود. قبل از خرید دستگاه ماینینگ حتما باید میزان مصرف آن به وات را مشاهده کنید، چرا که می‌توانید از این طریق میزان هزینه‌ها را محاسبه کنید و ببینید که آیا اصلا استخراج بیت کوین برای شما ارزش دارد یا نه.

میزان مصرف انرژی و نرخ هش کمک می‌کند تا مقدار هش‌هایی که می‌توان بر اساس هر وات برق توسط دستگاه میانینگ استخراج کرد را بدانیم. با دانستن این میزان، نرخ هش را تقسیم بر میزان مصرف وات سخت افزار کنید تا این مقدار محاسبه به دست بیاید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کوین نیک بررسی می کند، امنیت بلاک چین چگونه تامین می‌شود؟

سودآوری استخراج بیت کوین

برای برخی از اشخاص، با توجه به میزان دسترسی به امکانات، راحتی خرید تجهیزات و انعطاف‌پذیری محیطی که در آن زندگی می‌کنند، استخراج بیت کوین سودآور است. شما هم اگر قصد دارید وارد صنعت استخراج بیت کوین شوید، قبل از خرید دستگاه ماینینگ باید هزینه‌ها و سود را بر اساس قیمت دستگاه ماینینگ، هزینه انرژی و سودی که کسب می‌شود، محاسبه کنید. سایت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر اساس داده‌هایی مانند نوع سخت‌افزار، محیطی که در آن زندگی می‌کنید و دریافت پاداش بیت کوین، این تحلیل‌ها را انجام دهند.

چطور دستگاه استخراج بیت کوین بخریم

خرید دستگاه ماینینگ

سوال‌های متداول در خرید دستگاه ماینینگ

آیا می‌توانم با کامپیوتر شخصی خودم استخراج بیت کوین انجام دهم؟

کامپیوترهای عادی و خانگی، کمترین قدرت ممکن را برای استخراج بیت کوین دارند. بنابراین جواب منفی است. در ابتدای ظهور بیت کوین، هر شخصی می‌توانست با یک کامپیوتر معمولی هم بیت کوین استخراج کند. اما با تنگ‌تر شدن رقابت و پیچیده‌تر شدن معادلات، به قدرت‌ سخت‌افزاری بسیار بیشتری نیاز است. بنابراین برای این که بتوانید استخراج انجام دهید، نیاز به سخت‌افزار و کارت گرافیک‌های مخصوصی دارید که بتوانند از پس حل معادلات پیچیده بیت کوین بربیایند.

چقدر بیت کوین در روز می‌توان استخراج کرد؟

به طور میانگین، ۱۴۴ بلوک در روز استخراج می‌شود. در هر بلوک، ۱۲.۵ بیت کوین وجود دارد. ۱۴۴ ضرب در ۱۲.۵، برابر است با ۱/۸۰۰ بیت کوین در روز به‌طور میانگین. از آن جایی که ماینرهای زیادی هستند که روزانه قدرت جدیدی را استخراج بیت کوین اضافه می‌کنند، در چندین سال اخیر در هر ۱۰ دقیقه شاهد استخراج ۱ بیت کوین بوده‌ایم. البته فراموش نکنید که همه این بیت کوین‌ها به جیب یک شخص نمی‌رود. این مقدار بین هزاران یا میلیون‌ها نفر ماینر به نسبت نقش و قدرت سخت‌افزاری آن‌ها تقسیم می‌شود.

پس از خرید دستگاه ماینینگ استخراج بیت کوین را از کجا شروع کنیم؟

ما در کوین نیک مطالب مختلفی در مورد استخراج بیت کوین منتشر کرده‌ایم که با مطالعه آن‌ها می‌توانید اطلاعات جامعه‌ای در مورد این کار کسب کنید:

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟
راهنمای استخراج بیت کوین با کامپیوتر
استخر استخراج بیت کوین چیست؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده

آیا می‌توان با استخراج بیت کوین پول نقد به دست آورد؟

بله می‌توانید. پس از ایجاد بلوک‌ها می‌توانید بیت کوین پاداش بگیرید. مقدار بیت کوین موجود در هر بلوک، بین تمامی اعضای استخر استخراج تقسیم می‌شود. سپس می‌توانید از طریق صرافی‌های مشخص، بیت کوین خود را بفروشید و آن را به ارزهای دیگر تبدیل کنید.

بهترین دستگاه‌های ماینینگ سال ۲۰۲۰

دستگاه استخراج و ماینینگ بیت کوین

بهترین دستگاه‌های ماینینگ سال ۲۰۲۰

۱. BitMain AntMiner S5

در حالی که نسخه‌های جدیدی از Antminer با مدل‌های S7 و S9 به بازار آمده‌اند، اما می‌توان گفت عملکرد S5 در نوع خود نمونه است. این دستگاه با برچسب انرژی ۱۱۵ ولت عرضه شده که هزینه‌ای ۵۶۰ واتی را دربر دارد. می‌توان گفت هزینه مصرفی این دستگاه ماینینگ به نسبت رقبای هم سطح خود پایین است. AntMiner S5 قادر است با هر ۰/۵۱ وات، ۱ گیگاهش بر ثانیه محاسبه داشته باشد. بنابراین با توجه به میزان نرخ هش و میزان مصرف انرژی، می‌توان گفت S5 یکی از بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین است.

۲. BitMain AntMiner S7

این دستگاه در سال ۲۰۱۵ معرفی و خیلی زود به دلیل مصرف پایین انرژی، به یکی از محبوب‌ترین سخت‌افزارهای ماینینگ تبدیل شد. میزان انرژی مورد نیاز برای کار کشیدن از این دستگاه، ۱۶۰۰ وات است که می‌توان گفت نسبت به سخت‌افزارهای مشابه، بهترین نسخه بازار محسوب می‌شود و به طور مخصوص برای ماینینگ بیت کوین طراحی شده است. میزان کارایی و تاثیر AntMiner S7 بستگی به دمای محیط و میزان برق مصرفی دارد. اما در اتاقی با دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، S7 چیزی حدود ۱۳۰۰ وات مصرف برق دارد.

۳. BitMain AntMiner S9

با موفقیت نسخه‌های گذشته، می‌توان به جرات گفت که BitMain AntMiner S9 یکی از بهترین سخت‌افزارهای ماینینگ حال حاضر بازار محسوب می‌شود. این دستگاه با ۱۴ تراهش بر ثانیه، بالاترین نرخ هش را دارد. این میزان هش به لطف ۳ برد جداگانه با ۱۸۹ چیپ پیاده شده روی آن‌ها به دست آماده است. این سخت افزار ماینینگ بیت کوین ۳۰۰ وات بیشتر از نسخه S7 مصرف دارد.

۴. AntMiner T9

دستگاه AntMiner T9 یکی دیگر از سخت‌افزارهای استخراج بیت کوین است که البته به نسبت S9 قیمت بالاتری دارد. این دستگاه چیزی حدود ۱۴۵۰ وات مصرف برق دارد و حدودا می‌تواند ۱۱/۵ تراهش بر ثانیه محاسبه داشته باشد. روی کاغذ، دستگاه AntMiner S9 عملکرد بهتری نسبت به T9 دارد. اما S9 به دلیل داشتن کیفیت پایین‌تر چیپ‌ها، ثبات کارایی دستگاه را کم کرده است. اما این مشکل در T9 حل شده و کیفیت قطعات بالاتری در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

۵. AvalonMiner 741

دستگاه Avalon Miner 741 که توسط شرکت Canaan تولید شده، از جمله سخت‌افزارهای مقرون به صرف استخراج بیت کوین به شمار می‌‌رود. این دستگاه قادر است ۷.۳ تراهش بر ثانیه محاسبه داشته باشد که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. همچنین این دستگاه دارای سیستم خنک کننده مناسبی است که اجازه داده ۸۸ چیپ روی این دستگاه به صورت یک واحد عمل کنند تا کاربران قادر باشند در تمام مدت از دستگاه کار بکشند.

۶. AntMiner L3 Plus

دستگاه AntMiner +L3 دارای ۴ برد است که ۲۸۸ چیپ روی آن‌ها سوار شده است. البته این سخت‌افزار نسبت به دستگاه‌های معرفی شده قدرت بالایی ندارد و قادر است ۵۰۴ مگاهش بر ثانیه محاسبه داشته باشد. برای این مقدار، LP Plus تقریبا ۸۰۰ وات مصرف برق خواهد داشت.

۷. BitMain AntMiner D3

دستگاه AntMiner D3 یکی از بهترین دستگاه‌های ممکن است که بسیاری از ماینرها از آن برای استخراج Dash استفاده می‌کنند. سپس این ارز را با بیت کوین تبادل می‌کنند. BitMain Antminer D3 قادر است نرخ هش ۱۵ گیگاهش بر ثانیه داشته باشد و مصرف برق آن حدودا ۱۲۰۰ وات است. همچنین سایز مناسب این دستگاه باعث شده تا افرادی که قصد ایجاد مزرعه استخراج را داشته باشند مناسب باشد.

۸. Dragonmint T16

دستگاه Dragonmint T16 اولین سخت افزار استخراج بیت کوین است که توانسته به نرخ هش ۱۶ تراهش بر ثانیه برسد. این دستگاه ۱۶۰۰ وات مصرف برق دارد و به راحتی می‌توان گفت قدرتمندترین دستگاه استخراج بیت کوین سال ۲۰۲۰ است.

۹. Pagolin Miner M3X

دستگاه Pagolin Miner M3X را نمی‌توان نسبت به رقبای خود یک دستگاه استخراج به صرفه از نظر انرژی دانست. این دستگاه بیشترین قدرت را برای استخراج بیت کوین طلب می‌کند و چیزی بین ۱/۸ تا ۲ کیلو وات مصرف دارد. اما به این دلیل جزو بهترین‌ها است و مردم به خرید آن فکر می‌کنند چرا که نرخ هش قابل توجه ۱۳ تراهش بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

۱۰. Avalon6

دستگاه Avalon6 یکی از بهترین سخت افزارهای استخراج بیت کوین برای تازه کاران است. پروسه راه‌اندازی آن ساده است و یکی از به‌صرفه‌ترین‌ دستگاه‌ها هم به شمار می‌رود. این دستگاه نزدیک به ۱۰۵۰ وات مصرف برق دارد و قادر است ۳.۵ تراهش بر ثانیه محاسبه داشته باشد.