اولین سوالی که برای افراد علاقه‌مند به استخراج رمزارز پیش می‌آید این است که استخر استخراج بیت کوین چیست و برای استخراج بهتر است به صورت انفرادی کار کنند یا اینکه به یک «استخر» بپیوندند. سخنان طرفدارانه و منتقدانه زیادی درباره استخرهای استخراج وجود دارد. با این حال، اگر توزیع نرخ هش در شبکه بیت کوین امکان‌پذیر باشد (که هست) اکثر ماینرها پیوستن به استخر را انتخاب می‌کنند. در این مقاله از کوین نیک آن‌چه که باید در مورد استخر بیت کوین بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

مزایا و معایب

اگر بر سر دو راهی پیوستن یا نپیوستن به استخر قرار گرفته‌اید شاید بهتر باشد آن را مانند یک بخت‌آزمایی تصور کنید مزایا و معایب استخرهای رمزارز درست مانند مزایا و معایب پیوستن در یک قرعه‌کشی است. انجام دادن کارها به صورت انفرادی به این معنی است که شما در این حالت پاداش خود را با کسی شریک نمی‌شوید اما شانس به دست آوردن این پاداش به میزان قابل‌توجهی پایین خواهد بود. از طرف دیگر در استخر شانس بیشتری برای حل کردن بلاک و برنده شدن جایزه دارید، البته این پاداش بین تمام اعضای استخر تقسیم می‌شود. امیدوارم تا اینجا پاسخ سوال استخر استخراج بیت کوین چیست را یافته باشید.

استخر استخراج بیت کوین

بنابراین، پیوستن به استخر یک جریان ثابت از درآمد را ایجاد می‌کند، هر چند این درآمد در مقایسه با پاداش یک بلاک کامل ناچیز باشد باز هم می‌توان آن را یک درآمد ثابت نامید.

این نکته را هم باید بدانید که در استخرهای ماینینگ، قدرت هش شبکه نباید از ۵۱ درصد فراتر برود. اگر قدرت محاسبه شبکه رمزارز در یک نهاد، کنترل نشده و به بیش از ۵۰ درصد برسد، این اتفاق ( از نظر تئوری) می‌تواند کل شبکه را نابود کند. در اوایل سال ۲۰۱۴ نزدیک شدن استخر بیت کوین GHash.io به این آستانه باعث نگرانی افراد زیادی شد و ماینرها بر سر ترک کردن این استخر به بحث مشغول بودند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

سطح سختی ارز

در مورد بیت کوین، سطح دشواری موجود آنقدر زیاد است که باعث شده سودآوری کار به صورت انفرادی عملا غیرممکن شود، مگر اینکه یک گاراژ پر از ASIC در اختیار داشته باشید. اگر مبتدی هستید و می‌خواهید در کوتاه مدت به کمی سود دست پیدا کنید پیوستن به یک استخر ماینینگ برای شما گزینه خوبی خواهد بود. در حقیقت، دلیل به وجود آمدن استخرها این بود که ماینرهای منفرد تشویق شده و به فعالیت خود در زمینه استخراج ادامه بدهند.

سطح سختی رمزارز

استخر استخراج بیت کوین

چه ارزی را استخراج کنیم؟

بیت کوین تنها رمزارزی نیست که می‌توانیم آن را استخراج کنیم. لیست طویلی از انواع رمزارز وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توانید رمزارز مورد نظر خود را برای استخراج انتخاب کنید.

یکی از روش‌های استخراج که بیت کوین آن را تسهیل کرده «استخراج ترکیبی» است. وقتی یک بلاک برای بیت کوین حل می‌شود می‌توان از همان بلاک برای استخراج رمزارزهایی (مثل نیم‌کوین (namecoin) و دوکوین (devcoin) استفاده کرد که از همان اثبات الگوریتم در آن استفاده می‌شود. استخراج ترکیبی مانند وارد کردن یک مجموعه از اعداد برای شرکت در چندین قرعه‌کشی است.

ماینرهای تازه‌کاری که سخت‌افزار قوی ندارند بهتر است به جای بیت کوین به آلت کوین روی بیاورند مخصوصا ارزهایی که برخلاف SHA256، براساس الگوریتم اسکریپت (scrypt) هستند. چون انجام محاسبات بیت کوین برای پردازنده‌های کامپیوترهای معمولی بسیار دشوار است.

اگر مطمئن نیستید که کدام رمزارز را برای استخراج انتخاب کنید بد نیست با استخر مولتی پول (Multipool) آشنا شوید. این نوع استخر سخت‌افزار ماینینگ شما را بین آلت کوین‌هایی که بیشترین سود را برایتان دارند تنظیم می‌کند. مولتی پول هر ۳۰ دقیقه بروزرسانی می‌شود و با گذشت زمان شما شاهد رشدی متعادل در مقدار رمزارزهای استخراج شده خواهید بود. اگر لازم باشد استخر به شما اجازه می‌دهد سخت‌افزارتان را روی تنها یکی از ارزهای جایگزین ثابت نگه‌دارید.

استخراج ارز

با این حال، یکی از کاربران nut2pools.com در مورد چنین استخرهایی می‌گوید: «دنبال کنندگانی که به یک کوین وفادار هستند از این شرایط نفرت دارند زیرا به محض پایین آمدن سطح سختی یک کوین، سودآوری آن افزایش پیدا می‌کند. سپس تمام مولتی‌پول‌ها به سمت آن هجوم آورده و درجه سختی آن را طی چند ساعت به اوج می‌رسانند و بعد آن را ترک می‌کنند. این باعث می‌شود افرادی که به یک کوین وفادار هستند دوباره با سختی استخراج رو به رو شوند آن هم در حالی که کارشان سود ناچیزی را به دنبال دارد.»

این مطلب راهم مطالعه کنید: نحوه پیشگیری از سرقت هویت در بلاکچین

جوایز استخر

هنگامی که می‌خواهید استخری را برای استخراج انتخاب کنید باید تحقیق کنید که هر استخر چگونه سهم کاربران را پرداخت می‌کند و برای حق واسطه (در صورت وجود) چقدر از درآمد کاربران کسر می‌کند.

طرح‌های زیادی وجود دارد که استخرها می‌توانند به وسیله آن پرداخت‌ها را تقسیم کنند. اکثر این طرح‌ها روی مقدار «سهام کاربران» تمرکز دارند یعنی سهمی که به هر یک از ماینرها تعلق می‌گیرد.

درک مفهوم اصطلاح سهام کمی سخت است. در این مورد دو نکته را به خاطر داشته باشید اول اینکه استخراج، فرایند حل معماهای رمزنگاری است؛ و دوم اینکه استخراج دارای یک سطح دشواری است. وقتی یک ماینر بلاکی را حل می‌کند برای راه حل، دشواری‌های مرتبطی وجود دارد. یک ارزیاب کیفیت را در نظر بگیرید. اگر نرخ سختی راه حل ماینر بیشتر از سطح سختی کل ارز باشد به زنجیره بلاک آن ارز اضافه می‌شود و چند کوین به عنوان پاداش به ماینر داده می‌شود.

علاوه بر این، استخر ماینینگ، سطح دشواری را بین عدد یک و دشواری ارز تعیین می‌کند. اگر یک ماینر بلاکی را برگرداند که نمره سطح سختی آن بین سطح دشواری استخر و سطح دشواری ارز است، آن بلاک به عنوان «سهم» ثبت می‌شود. بلاک‌های سهم هیچ استفاده‌ای ندارند اما به عنوان اثبات کار ثبت می‌شوند تا نشان دهند که ماینرها در حال تلاش برای حل کردن بلاک‌ها هستند. این بلاک‌ها همچنین نشان می‌دهند که قدرت پردازشی مربوط به آن استخر چقدر است هر چه سخت‌افزار بهتر باشد سهم‌های بیشتری ایجاد می‌شود.

استخر بیت کوین

یکی از ابتدایی‌ترین طرح‌ها برای تقسیم پرداخت مدل «پرداخت به ازای سهام» یا PPS است. در سایر اشکال پرداخت، محدودیت‌هایی در مورد نرخ پرداخت به ازای سهام اعمال می‌شود مثلا پرداخت حداکثر اشتراک برابر شده به ازای هر سهم (ESMPPS) یا حداکثر پرداخت پیشینه مشترک به ازای هر سهم (SMPPS). احتمال دارد استخرها پرداخت افرادی که سابقه نزدیک‌تری در ثبت سهام دارند را در اولویت قرار دهند: برای مثال پرداخت حداکثر پیشینه مشترک اخیر به ازای هر سهم (RSMPPS).

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که هزینه‌ای که استخر به عنوان سهم خودش از پرداختی شما کسر می‌کند چقدر است. معمولا این مقدار بین یک تا ۱۰ درصد می‌تواند متغیر باشد. با این حال استخرهایی هم وجود دارد که هیچ هزینه‌ای را از کاربران مطالبه نمی‌کنند.

شروع استخراج با یک استخر

وقتی تصمیم گرفتید قصد دارید چه ارزی را در کدام استخر بیت کوین استخراج کنید زمان شروع کار فرامی‌رسد. باید یک حساب در وب‌سایت استخر مورد نظر ایجاد کنید درست مثل زمانی که برای دریافت هر نوع خدماتی در یک سایت ثبت نام می‌کنید. وقتی حسابتان ایجاد شد باید یک «کارگر» یا worker ایجاد کنید. برای هر قطعه سخت‌افزاری که استفاده می‌کنید می‌توانید چندین کارگر ایجاد کنید. اکثر استخرها به صورت پیش‌فرض یک عدد را به عنوان نام کارگر و پسورد آن در نظر می‌گیرند اما شما می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید.

امیدوارم مطلب استخر استخراج بیت کوین چیست برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!