اگر شما تنها یک روز را در تالارهای آنلاین رمزارزها سپری کرده باشید، احتمالا متوجه نزاع تمام نشدنی در مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم شده‌اید. بحث مداوم در مورد اینکه کدام یک بهتر است، تمام شدنی به‌نظر نمی‌رسد.

در این راهنما می‌خواهیم به سراغ کیف پول‌های سرد از جمله  Ledger Nano S و  Trezor برویم و ببینیم آیا نسبت به کیف پول‌های گرم از برتری برخوردارند؟ و بهترین‌ها را همراه با هم می‌شناسیم.

با ارائه تعریف از آن‌ها شروع می‌کنیم که ابتدا با هر یک آشنا شویم؛ سپس به سراغ مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌رویم و مزایا و معایب‌شان را بررسی می‌کنیم و در آخر ببینیم کدام یک برنده می‌‌شود؟

 در قدم اول اصطلاحات را بشناسیم

اصطلاحات «کیف پول گرم» و «کیف پول سرد» برای متمایز کردن انواع کیف پول‌هایی که برای رمزارزها استفاده می‌شوند، به‌کار می‌روند. در واقع نام‌گذاری آن‌ها ربطی به دمای این کیف پول‌ها ندارد!

کیف پول‌های گرم کیف پول‌هایی دیجیتالی برای ذخیره‌سازی رمزارزها هستند، درحالیکه کیف پول‌های سرد دستگاه‌های فیزیکی هستند که رمزارزها در آن‌ها ذخیره و نگه‌داری می‌شوند. انواع دیگری از کیف پول‌ها وجود دارند، ولی نوع سرد و گرم، معروف‌ترین آن‌ها هستند.

از بین این دو نوع، کیف پول‌های گرم محبوب‌تر به‌نظر می‌رسند. دلایل کمی برای این موضوع وجود دارد که در این راهنما به آن‌ها هم می‌پردازیم. علاوه بر این سعی می‌کنیم ارجحیت کیف پول‌های سرد را نشان دهیم.

کیف پول گرم

کیف پول‌های نگه‌داری رمزارزها از زمان پیدایش بیت کوین وجود داشتند. این کیف پول ها دو نوع داشتند: کیف پول آنلاین و کیف پول دسکتاپ.

کیف پول‌های موبایل هم به نوعی دیجیتالی هستند، اما به‌دلیل قابلیت جابجایی، احتمالا می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی کیف پول هیبریدی قرار داد.

دو نمونه از مهم‌ترین مزایای کیف پول‌های دیجیتالی قابلیت نگه‌داری همه رمزارزها و رایگان بودن آن‌ها است. ابتدا به «قابلیت نگه‌داری همه رمزارزها» می‌پردازیم. این نکته‌ای است که اغلب در مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم مطرح می‌شود.

زمانی که یک رمزارز ایجاد می‌شود و عرضه اولیه سکه (ICO) برای آن انجام می‌شود، تا وقتی که جایی برای نگه‌داری آن وجود نداشته باشد، کاربردی ندارد. خالقان رمزارز معمولا همان کسانی هستند که کیف پول را هم برای آن رمزارز توسعه می‌دهند.

کیف پول ارزهای دیجیتال

دو نمونه از مهم‌ترین مزایای کیف پول‌های دیجیتال، قابلیت نگه‌داری همه رمزارزها و رایگان بودن آن‌ها است

برای رمزارزهای بیشتر شناخته شده مثل بیت کوین، اتریوم و ریپل، تنوع زیادی از کیف پول‌های دیجیتالی وجود دارد که هر یک ویژگی‌های مختلفی دارد و امکان شخصی سازی را فراهم می‌کنند. رمزارزهای جدیدتر یا کمتر شناخته شده، معمولا یک کیف پول دارند که برای آن‌ها طراحی شده و دارای امکانات اساسی مثل خرید، فروش و انجام معاملات هستند.

این نکته‌ای کلیدی در مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم است. بسیاری از مردم رمزارزهای مختلف و کمتر متعارف دارند یا می‌خواهند داشته باشند، اما اگر مثلا یک کیف پول سرد داشته باشند، چنین چیزی ممکن است برایشان امکان پذیر نباشد.

فاکتور مهم دیگر این است که کیف پول‌های گرم بطورکلی رایگان هستند. شما می‌توانید به سادگی موردی را پیدا کنید که با خواسته‌ها و نیازهای شما متناسب باشد. کافی ا‌ست ثبت ‌نام کنید و بطور رایگان از آن استفاده کنید. البته این موضوع فرصتی برای رجزخوانی دوست‌داران کیف پول‌های سرد فراهم نمی‌کند. دستگاه‌ها هزینه مالی دارند که این محبوبیت و میزان استفاده از آن‌ها را کاهش می‌دهد. در واقع سخت است که بگوییم آمار رقابت چگونه می‌توانست باشد اگر هر دو کیف پول گرم و کیف پول سرد رایگان بودند.

بیشتر بخوانید: کیف پول سخت افزاری Gate.io با قابلیت شناسایی اثر انگشت

کیف پول سرد

همانطور که پیش از این اشاره شد، کیف پول‌های سرد دستگاه‌هایی هستند که به عنوان حافظه فیزیکی برای نگه‌داری رمزارزها طراحی شده‌اند. کیف پول‌های سرد هم مزایا و معایبی دارند، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کیف پول‌های سرد این است که شما همیشه و در هرجایی می‌توانید رمزارزهای‌تان را کنار خود داشته باشید. درواقع می‌توانید همیشه این دستگاه را همراه خود داشته باشید. این کیف پول‌ها کوچک و کم‌حجم هستند و حمل آن‌ها ساده و راحت است.

مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم نشان می‌دهد، کیف پول‌های سرد معایب کمتری دارند.

پیش از هر چیز کیف پول‌های سرد گران قیمت هستند. قیمت یک کیف پول سرد معمولی حدود ۱۰۰ دلار است. ارزان یا بسیار گران بودن یک کیف پول بستگی به مقدار دارایی رمزارزی که می‌خواهید ذخیره کنید، دارد.

یکی دیگر از معایب کیف پول‌های سرد، محدویت آن‌ها در تنوع ارزهای قابل ذخیره‌سازی در آن‌ها است. در واقع اغلب کیف پول‌های سرد موجود، تنها می‌توانند رمزارزهای اصلی بازار مثل مثل بیت کوین، اتریوم، دش و غیره را در خود ذخیره کنند.

این دو دلیل، سبب استفاده کمتر از کیف پول‌های سرد شده است.

کیف پول های سرد

مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم نشان می‌دهد، کیف پول‌های سرد معایب کمتری دارند

چرا کیف پول‌های سرد به کیف پول‌های گرم ارجحیت دارند؟

اگر تا این‌جای مطلب را دنبال کرده باشید، احتمالا با خود فکر می‌کنید: «چه ارجحیتی در کیف پول‌های سرد وجود دارد؟ آن‌ها که به خوبی کیف پول‌های گرم نیستند!»

در واقع یک دلیل ساده وجود دارد که کیف پول سرد را برای رمزارزها به جای بهتری تبدیل می‌کند: «امنیت»

کیف پول‌ سرد کانون اصلی امنیت برای ذخیره رمزارزها است.

کیف پول‌های گرم آسیب‌پذیرترین کیف پول‌ها در دنیا هستند. تمام کیف پول‌های دیجیتال کدها و کلیدهای خصوصی شما را روی سرورهای آنلاین خود نگه‌داری می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود که در برابر حملات هکرها، سوء قصد کلاهبرداری و اقدامات بیمارگونه آسیب‌پذیر باشند. قطعا اغلب شرکت‌ها و سایت‌های ارائه دهنده کیف پول گرم، اقدامات امنیتی اساسی را انجام می‌دهند، اما با وجود کوچک‌ترین باگ تمام پس‌انداز شما می‌تواند از بین برود.

وقتی بحث نگه‌داری دارایی کریپتویی مطرح می‌شود، تنها یک امکان ارزش توجه دارد و آن هم «ضمانت» است. سایت‌هایی مثل کوین بیس صددرصد به شما ضمانت می‌دهند که برای نگه‌داری رمزارزهای خود به آن‌ها اعتماد کنید؛ گزینه‌ای که بسیار نادر و البته اطمینان‌بخش است.

به‌هرحال، کیف پول‌های سرد به غیرقابل نفوذ بودن معروف هستند. این حقیقت که کدهای شما جایی به‌جز آن دستگاه کوچک ذخیره نشده‌اند، احساس اطمینان خاطر به‌همراه دارد. علاوه‌براین، بعضی از این دستگاه‌ها چنان بر امنیت تاکید دارند که اگر آن‌ها را به یک کامپیوتر آلوده به ویروس متصل کنید، دستگاه شما ایمن خواهد ماند.

وقتی به یک کیف پول مناسب برای نگه‌داری رمزارزهای خود فکر می‌کنید، «امنیت» باید اولویت اول شما باشد. چه اهمیتی دارد که شما بهترین کیف پول رایگان را انتخاب کنید، اگر این خطر وجود داشته باشد که پس از مدتی دست‌های شما خالی باشند؟

کیف پول سرد رمزارزها

وقتی به یک کیف پول مناسب برای نگه‌داری رمزارزهای خود فکر می‌کنید، «امنیت» باید اولویت اول شما باشد

بهترین کیف پول‌های سرد، مطمئنا امن‌ترین آن‌ها هم هستند.  مثال زیر را در نظر بگیرید:

تصور کنید پنج هزار دلار دارید و دو امکان برای شما فراهم است. یکی اینکه پول خود را در یک حساب بانکی قرار دهید که به شما خدمات و فضای ذخیره‌سازی رایگان ارائه می‌دهد، اما بسیار مستعد نفوذپذیری است (و سابقه داشته که چندین بار این اتفاق برای آن بیفتد) یا اینکه یک بانک را انتخاب کنید که مثلا در ازای اطمینان از امنیت سپرده خود، ۱۰۰ دلار باید بپردازید. متوجه منظور این مثال می‌شوید؟

این مهم‌ترین دلیل برای ارجحیت کیف پول‌های سرد به کیف پول‌های گرم است. در واقع وقتی امنیت رمزارزهای شما در کیف پول سرد تامین می‌شود، شما هم مطمئن و خاطرجمع خواهید بود. در حالیکه درمورد کیف پول گرم نمی‌توانیم با این اطمینان صحبت کنیم.

حالا که موارد مهم را در مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم پوشش دادیم، بیایید در مورد بهترین کیف پول‌های سرد موجود صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: ارسال پوش نوتیفیکیشن در کیف پول اتریوم از طریق اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم شد

بهترین کیف پول‌های سرد

لازم به ذکر است که دستگاه‌های این لیست بدون هیچ ترتیب خاصی معرفی شده‌اند.

ترزور

کیف پول سرد ترزور

ترزور بسیار کوچک و جمع‌وجور است و به سادگی می‌توان آن را با خود حمل کرد

چه انتخابی بهتر از ترزور (Trezor) برای شروع این لیست؟!

ترزور یکی از اولین کیف پول‌های سرد ساخته شده برای نگه‌داری رمزارزهاست که در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است. این کیف پول محبوب به عقیده بسیاری امن‌ترین روش ممکن برای نگه‌داری رمزارزهاست.

ترزور بسیار کوچک و جمع‌وجور است و به سادگی می‌توان آن را با خود حمل کرد. شرکت سازنده این کیف پول بطور مرتب سخت‌افزار خود را به‌روزرسانی می‌کند تا بالاترین میزان امنیت ممکن را فراهم کند.

قیمت ترزور حدود ۹۹ دلار است و با درنظرگرفتن همه چیز، این قیمت بسیار خوبی است.

لجر نانو اس

کیف پول سرد لجر نانو اس

لجر نانو اس به عقیده بسیاری رقیب اصلی ترزور است

لجر نانو اس (Ledger Nano S) به عقیده بسیاری رقیب اصلی ترزور است و یک گزینه بسیار خوب برای هرکسی که می‌خواهد ذخیره‌سازی رمزارزهای خود را یکباره انجام دهد. یکی از ویژگی‌های قابل تحسین لجر این است که از نظر عملکرد بسیار شبیه ترزور است، اما بطور قابل‌توجهی ارزان‌تر است.

قیمت لجر نانو اس حدود ۸۰ دلار است. از آنجا که نام لجر در صنعت کیف پول‌های سرد، معتبر و شناخته شده است، اجازه ندهید قیمت پایین برای شما گول زننده باشد.

کیپ کی

کیپ کی (KeepKey) به عنوان رایج‌ترین کیف پول سرد از چهار نمونه کیف پول است. وزن کیپ کی کمی سنگین‌تر از دو نمونه قبلی است، که این می‌تواند خوب یا بد باشد. قضاوت با شماست!

در بین این چهار نمونه کیف پول، کیپ کی از جوانترین‌ها است! از لحاظ تجربه اما، جای زیادی برای پیشرفت دارد. به‌هرحال بی‌دلیل در این لیست قرار نگرفته است. این کیف پول جوان، توانسته است با خوش‌نامی خود را در دایره علاقه‌مندان به کیف پول‌های سرد قرار دهد.

قیمت کیپ کی حدود ۱۲۹ دلار است و گران‌ترین کیف پول از بین چهار نمونه است؛ اما بعضی ویژگی‌های کاربردی اضافه‌ای دارد که لجر و ترزور ارائه نمی‌دهند.

کول ولت اس

کیف پول سرد کول ولت اس

کول ولت اس اولین کیف پول موبایلی است

کول ولت اس (CoolWallet S) یک کیف پول سرد در حال رشد است. این اولین کیف پول موبایلی است؛ به این معنی که اگرچه رمزارزهای شما را بصورت آفلاین ذخیره می‌کند، همه چیز برای شما از طریق اپلیکیشن موبایل آن قابل دسترسی خواهد بود.

قیمت کول ولت اس حدود ۹۹ دلار است و اگر شما هم‌زمان بخواهید دو عدد از آن را بخرید قیمت آن برای شما ۱۵۹ دلار خواهد بود؛ که به‌نظر قیمت خوبی است.

هرچند کول ولت اس نسبتا جوان است، اما توانسته ثابت کند که می‌تواند کاملا قابل اعتماد و کاربرپسند باشد.

انتخاب یک کیف پول سرد

حالا که با کیف پول‌های مختلف و ویژگی‌های هر یک آشنا شدیم، خوب است که معیارهای انتخاب یک کیف پول مناسب را بررسی کنیم.

 امنیت باید بالاترین الویت شما هنگام انتخاب یک کیف پول برای نگه‌داری رمزارزها باشد.  در واقع چیزی مهم‌تر از حفظ امنیت رمزارزهای‌تان نیست و یک کیف پول خوب می‌تواند این امنیت را برای شما تضمین کند.

در مرحله بعد، شما می‌خواهید مطمئن شوید که استفاده از کیف پولی که انتخاب می‌کنید کار دشواری نیست. یادگیری استفاده از امکانات و تنظیمات بعضی از کیف پول‌ها آنقدر دشوار طراحی شده که بزرگ‌ترین متخصصان این حوزه هم آن را پس میزنند.

کیف پول‌های بسیاری وجود دارند که رابط کاربری کاربرپسند، قابل فهم و قابل دسترسی دارند. برای انتخاب مناسب‌ترین نمونه برای خود، وقت کافی صرف کنید.

مورد دیگری که باید موردتوجه شما باشد، راحتی است. اگر شما فردی هستید که دوست دارید هرچه می‌توانید رمزارز نگه‌دارید (که شاید در آینده آن‌ها را بفروشید)، پس احتمالا به یک کیف پول با دسترسی آسان نیاز ندارید. اگر هم فردی هستید که می‌خواهید تراکنش‌های زیادی انجام دهید، ترجیحا باید یک کیف پول با کاربری و قابلیت دسترسی راحت‌تر را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین کیف پول سرد

رای انتخاب مناسب‌ترین کیف پول برای خود، وقت کافی صرف کنید

در آخر، وقتی که صحبت از کیف پول سرد در میان است، اندازه و جمع‌وجور بودن کیف پول می‌تواند نقش مهمی در انتخاب شما داشته باشد. ممکن است شما فردی باشید که مایل است وزن وسیله خود را احساس کند، بنابراین داشتن یک کیف پول سنگین‌تر احتمالا برای شما بهتر است. یا شاید شما یک نمونه بسیار کوچک و سبک بخواهید، در حدی که وقتی آن را با خود حمل کرده‌اید وزن آن را احساس نکنید. در واقع این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و کاملا بستگی به ترجیح فرد دارد.

فراموش نکنید که شما می‌توانید پس‌انداز خود را تقسیم کنید. مثلا بخش زیادی از بیت کوین‌های خود را در یک کیف پول سرد نگه‌دارید و آن را کناری بگذارید و در عین حال بخش کمی از آن دارایی را در یک کیف پول دیجیتال نگه‌داری کنید، برای اینکه دسترسی راحت‌تری به آن داشته باشید. از امتحان کردن نترسید، کافی‌است با احتیاط عمل کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله بحث مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم را پوشش دادیم؛ درمورد مزایا و معایب هر دو صحبت کردیم، بهترین کیف پول‌های سرد را معرفی کردیم و مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام انتخاب یک کیف پول باید مدنظر قرار دهیم، یادآور شدیم. حالا وقت آن است که از اطلاعاتی که در اینجا به‌دست آوردید به بهترین نحو استفاده کنید و کیف پولی را انتخاب کنید که سال‌ها برای شما کار کند.

اگر قصد خرید یک کیف پول سرد دارید، قبل از آن حتما جست‌وجوی بیشتری انجام دهید. ما تنها چهار مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستگاه‌ها را در این مقاله با هم بررسی کردیم، اما در بازار نمونه‌های بیشتری وجود دارند. ممکن است از میان آن‌ها نمونه‌ای را پیدا کنید که بیش از همه متناسب با نیازتان باشد.

شما چه تجربه‌ای از مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم دارید و کدام را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با کوین‌نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: bitdegree