بلاک چین روز به روز با قدم‌های بزرگ‌تر و محکم‌تری قله‌های پیشرفت را طی می‌کند و همراه با پیشرفت خود روی زندگی مردم بیشترین تاثیر را می‌گذارد. در حالی که این تکنولوژی بیشتر از هر صنعت دیگری روی اقتصاد و ارزهای دیجیتالی تاثیر گذار بوده است، اما توانسته به عنوان راه حل یک سری از مشکلات و زخم‌های کهنه دیگر صنایع هم عمل کند. این مسئله حتی می‌تواند شامل حال استفاده از بلاک چین در بازی کامپیوتری شود.

در مطالب گذشته کوین نیک در مورد تاثیر بلاک چین روی صنعت‌هایی مانند بانکداری، انتقال پول، بهداشت و درمان و غیره صحبت کرده‌ایم. اما آیا می‌دانستید که بلاک چین توانسته حتی روی صنعت بازی‌های ویدیویی هم تاثیرگذار باشد؟

صنعت بازی‌های ویدیویی در دنیای امروز

امروزه، بخش اعظمی از بازی‌های آنلاین بر اساس مدل متمرکز پیاده‌سازی شده‌اند. این مسئله به این معنی است که تمامی داده‌ها و اطلاعات مرتبط، در یک سرور ذخیره می‌شوند که توسط مدیران و ناظرین بازی‌ها کنترل می‌شوند. حتی بازی‌هایی که به صورت آنلاین توسط حساب شخصی بازیکنان روی پلتفرم‌های مختلف خریداری می‌شوند، توسط سازنده‌ها و ناشرین بازی کنترل می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۰ کاربرد بلاک چین در هنر که ممکن است از آن مطلع نباشید

از آن جایی که این دیتاها توسط شرکت سازنده بازی در اختیار گرفته می‌شوند، بنابراین بازیکنان هیچ مالکیت واقعی روی حساب خود و آیتم‌های درون آن ندارند. همچنین، سرور‌های متمرکز محدودیت‌ها و آسیب پذیری‌های قابل توجه‌ای را در این زمینه به بار آورده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع اشکالات در عملکرد سرورها به دلیل مشکلات فنی
  • نفوذ به سیستم توسط هکرها
  • انواع تقلب در بازی‌های آنلاین و رقابتی
  • قطعی و خاموشی بازی‌ها به دلیل محدودیت سرور
  • مسدود شدن حساب‌های کاربری که غیر قابل دفاع هستند
  • عدم وجود شفافیت با توجه به مکانیزم و نرخ‌های بازی
  • انواع اشکالات در عملکرد سیستم اقتصادی بازی توسط سازندگان و ناشرین

به زبان دیگر، قدرت در دستان شرکت‌های بازی‌سازی و ناشرین است. اما خوشبختانه، تکنولوژی بلاک چین در بازی کامپیوتری قادر است مشکلات موجود در این صنعت را از بین ببرد یا به حداقل برساند.

استفاده بلاکچین در بازی کامپیوتری

تکنولوژی بلاک چین در بازی کامپیوتری

بلاک چین در بازی کامپیوتری چطور عمل می‌کند؟

از آن‌جایی که بلاک چین یک دیتابیس توزیع شده است، یک سیستم که بر اساس این شبکه سوار شده باشد، قادر است تمامی داده‌های دیجیتالی را تایید و امن کند. مانند تاریخچه‌های درون بازی، آیتم‌های دیجیتالی و سیستم خرید و فروش‌های خاص هر بازی.

ایده اصلی استفاده از بلاک چین در بازی کامپیوتری این است که قدرت از دست شرکت‌های سازنده و ناشر بازی خارج شوند و به بازیکنان داده شود.

از این طریق، هر بازیکن می‌تواند کنترل کاملی روی حساب کاربری و دارایی‌های دیجیتالی خود داشته باشد و آزاد است هر زمان که بخواهد این دارایی‌ها را تبادل کند. راه‌های مختلف زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از بلاک چین در بازی ویدیویی به این هدف دست یافت.

بلاک چین چطور می‌تواند در دنیای بازی‌های ویدیویی تاثیرگذار باشد؟

در ادامه این بخش با برخی از راه‌های متداول که تکنولوژی بلاک چین می‌تواند روی بازی‌های ویدیویی تاثیر بگذارد آشنا خواهیم شد.

۱. مالکیت واقعی

همانطور که گفتیم، بازی‌هایی که سرور آن‌ها روی بلاک چین سوار شده است، این اجازه را به بازیکنان می‌دهند تا زمانی که یک بازی را روی یک پلتفرم خاص مانند استیم، اکس‌باکس، پلی استیشن، گوگل‌پلی و غیره خریداری می‌کنند، یا زمانی که پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای بازی خود انجام می‌دهند، بتوانند کنترل و مالکیت کاملی روی آن‌ها داشته باشند.

به طور معمول، هر یک از این نوع دارایی‌های دیجیتالی توسط توکن‌های غیر قابل تعویض مانند ERC-721 ارائه می‌شوند. این دارایی‌ها، علاوه بر خود بازی‌های دیجیتالی، شامل کارت‌‌ها، اسکین‌ها، تجهیزات و حتی شخصیت‌های درون بازی هستند که به صورت پولی برای کاربران در دسترس قرار دارند. اما خارج از این که خریدهای درون بازی چه هستند، می‌توان همه آن‌ها را به توکن‌های بلاک چین متصل کرد که توسط شبکه‌های توزیع شده، نگهداری و حفظ می‌شوند و متمرکز نیستند.

۲. بازارچه غیرمتمرکز

ناشرین و توسعه دهندگان بازی‌های ویدیویی این قدرت را دارند که نرخ شانس‌ آیتم‌هایی که کاربران به صورت رایگان می‌توانند به دست بیاورند (Drop Rate) را کم کنند تا کاری کنند که بازیکنان، آن آیتم‌های خاص را به صورت رایگان به دست بیاورند و البته این آیتم‌ها هم غیر قابل معاوضه هستند.

در نتیجه، بازی‌هایی که روی شبکه بلاک چین ساخته می‌شوند، قادر هستند بازارچه‌ای غیر متمرکز ایجاد کنند. به این ترتیب دیگر خبری از سانسور شدن و دسترسی کم و زیاد آیتم‌ها به بازیکنان نیست. همه بازیکنان قادر خواهند بود به صورت آزادانه آیتم‌های درون بازی را بخرند و به صورت کامل روی آن‌ها مدیریت داشته باشند.

۳. ساده سازی پرداخت‌ها

بلاک چین و قراردادهای هوشمند این قدرت را دارند که هزینه‌ها را کاهش و سرعت انجام تراکنش‌های مالی را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند انواع و اقسام روش‌های پرداخت را تسهیل کنند. با استفاده از بلاک چین در بازی کامپیوتری نه تنها می‌توان خریدها و تبادلات میان بازیکنان را آسان‌تر کرد، بلکه این رابطه بین بازیکنان و توسعه دهندگان بازی هم قابل پیاده سازی است.

استفاده بلاک چین در بازی ویدیویی

توکن های دیجیتال در بازی

۴. چند جهانی در بازی‌ها

با متصل کردن داده‌ها و آیتم‌های درون بازی توسط بلاک چین و توکن‌ها، بازیکنان قادر خواهند بود آیتم‌های موجود در بین چند بازی ویدیویی را با هم تبادل کنند. این مسئله ممکن است باعث شود تا دارایی‌هایی که برای یک بازی خریداری کرده‌اند را به لطف اتصال با دیگر بازی‌ها، دوباره مورد استفاده قرار دهند.

از آن جایی که آیتم‌های درون بازی توسط توکن‌های دیجیتال قابل خریداری هستند، بازیکنان می‌توانند این توکن‌ها را در بازار دیگر بازی‌ها که توسط بلاک چین میزبانی شده‌اند، مورد استفاده قرار دهند.

۵. فضای منصفانه

با توجه به نوع اجرا و پیاده‌سازی، بلاک چین در بازی ویدیویی، توسعه دهندگان و ناشرین قادر هستند تا سرورهایی متن باز، توزیع شده و شفاف را برای بازی خود تدارک ببینند. در چنین مسئله‌ای، تنها زمانی مکانیزم یک بازی در امر خرید و فروش یا نرخ شانس قابل تغییر است که بخش زیادی از این شبکه روی این مسئله رای مثبت داده باشند و یک سازنده نمی‌تواند به خودی خود آن را تغییر دهد.

به علاوه، ذات توزیع شده شبکه بلاک چین باعث می‌شود تا دست متقلبین و هکرها به منظور دخالت و ایجاد مزاحمت به درون بازی‌ها کوتاه شود.

۶. بازی‌ها برای همیشه

زمانی که یک بازی روی سرورهای متمرکز شده قرار داشته باشد، سازندگان این قدرت را دارند که به هر دلیلی، بازی خود را رها یا سرورهای آن را برای همیشه خاموش کنند. اما بلاک چین در بازی کامپیوتری این اجازه را می‌دهد تا یک بازی حتی اگر ۱۰ سال از عمر آن گذشته باشد هم همچنان به کار خود ادامه دهد و میزبان بازیکنان علاقه‌مند باشد، حتی اگر توسعه دهنده آن بازی دیگر از محصول خود پشتیبانی نکند.

تا زمانی که شبکه بلاک چین فعال است، این بازی‌ها هم زنده خواهند ماند.

استفاده بلاک چین در بازی های کامپیوتری

محدودیت بلاکچین در بازی ویدیویی

محدودیت‌های استفاده از بلاک چین در بازی ویدیویی

اگر چه تکنولوژی بلاک چین افقی جدید در صنعت بازی‌های ویدیویی باز کرده است، اما با این حال چالش‌های بسیار زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. این چالش‌ها عبارت‌اند از:

  • مقیاس‌پذیری: در حال حاضر شبکه‌های بلاک چین سرعت کمتری نسبت به شبکه‌های متمرکز دارند که همین مسئله به سختی باعث می‌شود تا استفاده از بلاک چین در بازی کامپیوتری به صورت جهانی فعلا امکان پذیر نباشد.
  • عدم اتخاذ: با این که در حال حاضر هزاران بازی وجود دارد که روی شبکه‌های بلاک چین پیاده شده‌اند، اما درخواست استفاده از آن به شدت پایین است. حتی برخی از بازی‌ها بازیکنان بسیار اندکی دارند.
  • متمرکزسازی: همه بازی هایی که روی شبکه بلاک چین ساخته می‌شوند به طور کامل متمرکز نیستند. برخی از بازی‌ها با اینکه از توکن‌های خاصی مانند ERC-721 بهره می‌برند، اما با این حال روی سرورهای متمرکز فعال هستند.
  • سادگی: بسیاری از بازی‌های موجود که روی شبکه بلاک چین قرار دارند، بسیار ساده و کوچک هستند و خبری از بازی‌های بزرگ و با گرافیک و هیجان وسوسه کننده روی این شبکه نیست.
  • موانع‌هایی برای توسعه دهندگان: حتی اگر یک توسعه دهنده بخواهد بازی خود را با قدرت بلاک چین ایجاد کند، چالش‌های مختلفی سد راه او وجود خواهد داشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین چه کارهایی انجام می‌دهد و چه مزایایی دارد؟

اما همانطور که گفته شد، تکنولوژی بلاک چین روز به روز در حال پیشرفت است و در سال‌های اخیر شاهد ایجاد راه حل‌های مختلفی برای مشکلات و محدودیت‌های گوناگون آن سبز شد. راه حل‌هایی نظیر پلاسمای اتریوم، شبکه لایتنینگ یا پروتکل لایه ۲ که بسیاری از مشکلات را هموار کرده‌ است.

نتیجه گیری

واضح است که بلاک چین در بازی های ویدیویی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. استفاده از آن باعث بهبود قابل توجه برخی از مشکلات همیشگی بازی‌هایی ویدیویی چه برای بازیکنان و چه برای توسعه دهندگان خواهد شد. مخصوصا در زمینه‌هایی نظیر تمرکز زدایی، شفافیت و قابلیت همکاری.

اگر روزی فرا برسد که سازندگان و ناشرین بتوانند روی بسیاری از محدودیت‌های بلاک چین در بازی های ویدیویی غلبه کنند، قطعا این تکنولوژی می‌تواند دنیای بازی‌های ویدیویی را به فضایی بهتر تبدیل کند.

اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!