پنهان کردن هویت در این دنیای دیجیتالی کار بسیار مشکلی است. زیرا کوچکترین فعالیت‌ها هم ردپایی دیجیتالی از خود بر جای می‌گذارند. از آنجا که بیت کوین هم بخشی از دنیای دیجیتالی است، ناشناس ماندن به صورت کامل در آن هم کار بسیار مشکلی خواهد بود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که اساسا تراکنش‌های بیت کوین از قابلیت گمنامی برخوردار نبوده و به راحتی قابل ردگیری هستند. در این مطلب کوین نیک، شما را با روش‌های تضمین ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین آشنا می‌کنیم.

از لحاظ نوع طراحی، تراکنش‌های بیت کوین به شخص یا هویت خاصی متصل نیستند. زیرا از آدرس‌های عمومی که ترکیبی از حروف الفبا و اعداد بوده و در بلاک چین ثبت شده، برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود. بنابراین نام، آدرس فیزیکی یا ایمیل اشخاص، حداقل از طریق این تراکنش‌ها در دسترس کسی قرار نخواهد گرفت. ولی مساله در اینجا است که هویت اشخاص، همچنان از طریق کلید عمومی و آی پی مورد استفاده آن‌ها در شبکه، قابل شناسایی و ردگیری خواهد بود. به همین خاطر برای تراکنش‌های بیت کوین، اصطلاح pseudo-anonymous یا شبه ناشناس را به کار می‌برند. ولی چنین چیزی در حالی که هیچ نامی به کلید عمومی یا آدرس آی پی الحاق نشده است، چگونه ممکن است؟

برخی اوقات، کاربر استفاده کننده از آدرس عمومی بیت کوین، نام خود را به آن الصاق می‌کند. همچنین اگر از یک اتصال وای‌فای خصوصی استفاده کنید هم هویت شما به سادگی قابل شناسایی خواهد بود. راه‌های دیگری هم برای ردگیری دیجیتالی کاربران بیت کوین وجود دارد که در این مطلب، فرصتی برای پراختن به آن‌ها نیست. زیرا چیزی که در اینجا می‌خواهیم به آن بپردازیم، راه‌های تضمین ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین هنگام انجام معاملات است. بدین منظور، ۶ راه و ابزار مختلف را به شما معرفی کرده ‌ایم که امیدواریم به کارتان بیایند.

۱. میکس بیت کوین‌ها

تراکنش‌های بیت کوین از طریق آدرس‌های عمومی به انجام می‌رسند. بنابراین هر کسی که یک آدرس عمومی را ردگیری کند، می‌تواند به منبع و مقصد آن دست یابد. هیچ پروتکلی برای ناشناس کردن این بیت کوین‌ها وجود ندارد (حداقل تا کنون). اما روشی که در اینجا به شما معرفی می‌کنیم می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این مزیت را با کمک بیت کوین میکسرها برای بیت کوین‌ها به ارمغان بیاورد. این روش، در واقع فرایندی است که طی آن، قابلیت اتصال یا ردگیری بیت کوین‌ها غیر فعال می‌شود. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

ناشناسی در تراکنش های بیت کوین

میکس بیت کوین ها

فرآیند میکس بیت کوین‌ها، در واقع عمل ملغی کردن پیوند میان آدرس‌های بیت کوین با خلق آدرس‌هایی موقتی یا هدایت ترافیک شبکه به دیگر آدرس‌هایی با ارزش یکسان است. بدین ترتیب ردگیری تراکنش‌ها در بلاکچین، دشوارتر از قبل خواهد شد. برخی از سرویس‌هایی که این قابلیت را در اختیار شما می‌گذارند شامل Smartmixer، Wasabi Wallet و Samurai Whirlpool هستند. گرچه باید خاطرنشان کنیم که برای استفاده از این سرویس‌ها، ناچار به پرداخت هزینه خواهید بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

۲. استفاده از مرورگر Tor برای ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

مرورگر Tor برای خوره‌های دنیای بیت کوین بسیار آشنا است. Tor محصول گروهی است که معتقد به تضمین گمنامی کاربران اینترنتی و امکان انجام فعالیت‌های بدون نظارت در سطح اینترنت هستند. اگر دنبال یک مرورگر دیگر هستید می‌توانید Brave browser را امتحان کنید. این مرورگر علاوه بر سرعت بیشتری که نسبت به مرورگرهایی چون کروم دارد، قابلیت‌های مرورگر Tor را هم در خود تعبیه کرده است. اما شیوه کاری مرورگر Tor چگونه است که آن را از سایر مرورگرها به خصوص در حوزه انجام تراکنش‌های بیت کوین، متمایز می‌کند؟

این مرورگر، ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری کرده و آن را به صورت تصادفی به کامپیوترهای موجود در شبکه Tor هدایت می‌کند. این کار قبل از رسیدن به مقصد نهایی انجام می‌گیرد. بنابراین، ردیابی سیستم استفاده کننده از بیت کوین از طریق آی پی، کاری بسیار مشکل خواهد بود. در واقع به شکلی ساده تر می‌توان اینطور گفت که تراکنش‌ها و دیگر فعالیت‌هایتان، دیگر به آدرس آی پی سیستم شما پیوند نخواهند داشت. از این‌رو استفاده از این مرورگر می‌تواند به ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین کمک کند.

با این حال باید توجه داشته باشید که اگر از سایت‌هایی مثل CEX و Coinmama که از قابلیت KYC پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید، دیگر نمی‌توانید از این ویژگی مرورگر Tor بهره‌مند شوید. در عوض در هنگام استفاده از سایت‌های P2P نظیر LocalBitcoins یا Bisq، مشکلی از این بابت نخواهید داشت. راه‌های متفاوتی برای استفاده از مرورگر Tor در ابزارهای مختلف وجود دارد. برای مثال اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید پس از اجرای مرورگر، از طریق آدرس لوکال هاست (۱۲۷.۰.۰.۱) و پورت استاندارد Tor یعنی پورت شماره ۹۰۵۰، به شبکه بیت کوین متصل شوید.

ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

مرورگر Tor

۳. استفاده از تغییر دهنده‌های آی پی بدون قابلیت ثبت تاریخچه

این تغییر دهنده‌های آی پی در واقع شبکه‌هایی هستند که تاریخچه فعالیت‌ها شما را بر روی سرورهای خود ثبت نمی‌کنند. ترافیک اینترنت شما رمزگذاری شده و از طریق سرورهای گوناگونی که در مکان‌های مختلفی قرار دارند، به سمت مقصد مورد نظر شما هدایت می‌شود. برخی از این تغییر دهنده‌های آی پی، از آدرس‌های آی پی اشتراک گذاری شده برای استفاده همزمان چند کاربر از آن‌ها استفاده می‌کنند. از این‌رو تشخیص هویت افرادی که از این آدرس استفاده کرده اند، کار مشکلی خواهد بود.

استفاده از این روش برای وصل شدن به سرویس دهنده بیت کوین هم می‌تواند تا حدودی موجب بهبود امنیت حریم خصوصی و تضمین ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین شود. گرچه در این میان، میزان اعتماد شما به سرویس دهنده‌هایی که این قابلیت را در اختیار شما قرار داده‌اند هم تعیین کننده خواهد بود.

Anonymity in bitcoin transactions

سرویس دهنده بیت کوین

۴. استفاده از آدرس‌های جدید برای انجام تراکنش‌ها

کیف پول‌های اچ دی (HD) از جمله محبوب ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند. استفاده از این کیف پول‌ها به این معنی است که شما می‌توانید هر تعداد آدرسی را که برای دریافت بیت کوین لازم دارید تولید کرده و پس از دریافت بیت کوین، از آدرس دلخواه جدیدی استفاده کنند. گرچه این نکته می‌تواند تا حدودی برای کاربران جدید دنیای بیت کوین‌ها گیج کننده باشد، زیرا هر بار آدرسی که باید برای دریافت بیت کوین‌ها به آن مراجعه کنند، تغییر می‌کند. اما به هر صورت این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر از کیف پول‌های HD نظیرLedger Nano X، Samourai wallet و Trezor (یا هر کیف پول دیگری) استفاده می‌کنید، می‌توانید از تعداد آدرس‌های دلخواهی برای دریافت بیت کوین‌های مدنظر خود استفاده کنید. این روش یک شیوه بسیار خوب برای اطمینان از ناشناس ماندن و تضمین گمنامی شما در هنگام استفاده از بیت کوین‌ها است. بدین ترتیب، کار بسیار سختی خواهد بود که بتوان بیش از یک یا ۲ تراکنش صورت گرفته توسط شما را شناسایی کرد.

ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

کیف پول‌های اچ دی (HD)

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که با وجود اینکه همواره از عدم هک شدن بلاک چین صحبت می‌شود پس چرا استفاده از یک آدرس مشخص می‌تواند تهدیدی برای امنیت شما به حساب آید؟ در جواب باید گفت که استفاده از یک آدرس یکسان برای انجام معاملات بیت کوین، در صورتی که فاش شدن هویت شما هیچ اهمیتی برایتان نداشته باشد، اصلا اشکالی ندارد. اما همانطور که احتمالا می‌دانید، اگر کسی آدرس عمومی شما را در اختیار داشته باشد، می‌تواند عادت‌های شما در خرج بیت کوین‌ها و هم میزان دارایی بیت کوینتان را مرتبا بررسی کند. در این خصوص به ۲ مثال زیر توجه کنید تا دریابید که چگونه استفاده از یک آدرس مشخص برای انجام تراکنش‌های بیت کوین، می‌تواند امنیت و حریم خصوصی شما را با خطر مواجه سازد.

مثال اول:

  • فرض کنیم که از یک کیف پول کاغذی برای ذخیره دارایی خود استفاده می‌کنید.
  • شما مقداری بیت کوین را به صورت نقدی خریداری کرده و آن را به کیف پول کاغذی خود منتقل می‌کنید.
  • شخصی از او بیت کوین خریده‌اید، آدرس ثبت شده شما در بلاک چین را دنبال می‌کند.
  • شخص مورد نظر با دنیال کردن این آدرس، متوجه می‌شود که شما به مقدار ۱۰۰ هزار دلار بیت کوین در کیف پول خود ذخیره کرده‌اید.
  • او میزان دارایی شما را در مکانی عمومی اعلام می‌کند و کم کم همه جا از میزان قابل توجه دارایی بیت کوین شما صحبت می‌شود (شاید احتمال وقوع این اتفاق کم باشد ولی به هر صورت، احتمالات را نباید نادیده گرفت!)
  • روز بعد، شخصی یکی از اعضای خانواده شما را می‌رباید. شخصی که مقدار بیت کوین‌های موجود در کیف پولتان را دقیقا می‌داند و به همان مقدار از شما باج خواهی می‌کند!
  • شاید هم روزی شخصی جلوی شما را بگیرد و به زور، کیف پول کاغذی تان را از چنگ شما در بیاورد. کیف پولی که حاوی کلید خصوصی شما هم است و این یعنی دسترسی به همه بیت کوین‌هایی که ذخیره کرده‌اید!

مثال دوم:

  • فرض کنیم شما فروشنده ای هستید که در حوزه لوازم الکترونیکی فعالیت می‌کند.
  • شما از بیت کوین به عنوان یکی از روش‌های پرداختی در معاملات خود استفاده می‌کنید.
  • به همین دلیل یک QR code را که حاوی آدرس عمومی شما است در معرض دید مشتریانتان قرار می‌دهید.
  • حالا تصور کنید که چند سارق به فروشگاه شما دستبرد می‌زنند.
  • شما می‌گویید که این ماه درآمد خاصی نداشته و هیچ پول نقدی در فروشگاه خود ندارید.
  • اگر از قضای روزگار، آن‌ها سارقانی آشنا با دنیای فناوری باشند، تنها به چند ثانیه زمان برای پی بردن به مقدار بیت کوین‌های ذخیره شده تان از طریق QR Code مورد نظر، نیاز دارند.
  • بدین ترتیب، دروغ شما برملا شده و بیت کوین‌های خود را به راحتی هر چه تمام‌تر از دست می‌دهید!
ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

بیت کوین های ناشناس

شاید با خود فکر می‌کنید که این مثال‌ها، تنها جهت ترساندن شما از اتفاقاتی که احتمال وقوع آن‌ها بسیار پایین است، در اینجا آمده است. ولی به این توجه داشته باشید که قصد ما فقط این است که اتفاقاتی را که می‌تواند به راحتی هرچه تمامتر و فقط به این خاطر که در تغییر ندادن آدرس عمومی خود به اندازه کافی جدی نبوده‌اید، موجب از دست دادن ذخیره بیت کوین موجود در کیف پول‌تان شود را متذکر شویم. پس بهتر است توصیه‌های زیر را از ما پذیرا باشید تا خیالتان از این بابت راحت تر باشد:

  • اگر متوجه شده‌اید که آدرس عمومی شما در دسترس دیگران قرار گرفته است و مورد بررسی قرار می‌گیرد، سریعا استفاده از آن را تغییر داده و از آدرس عمومی دیگری استفاده کنید.
  • از کیف پول‌های HD استفاده کنید تا بتوانید به هر میزانی که نیاز دارید، از آدرس‌های جدید برای انجام معاملات خود استفاده کنید.
  • به هیچ وجه بودجه و ذخیره بیت کوین خود را مجددا به آدرس‌های عمومی قبلی که از آن‌ها استفاده می‌کردید، انتقال ندهید.
  • به خاطر داشته باشید که بهتر است از آدرس‌های جدید خود به همراه روش‌هایی که پیش از این گفته شد (مرورگر Tor و تغییر دهنده‌های آی پی) استفاده کنید. پس هر موقع که می‌خواهید مقداری از بیت کوین‌های خود را خرج کنید، ابتدا به مرورگر Tor یا تغییر دهنده‌ آی پی متصل شده و سپس به شبکه بیت کوین برای انجام تراکنش مورد نظر خود، اتصال پیدا کنید. بدین شکل، آی پی شما قابل ردگیری نخواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

۵. خرید یا فروش بیت کوین‌ها به صورت نقدی

راه دیگری که برای ناشناس ماندن در هنگام انجام معاملات بیت کوین به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که این معاملات را به صورت رودررو و با پول نقد به انجام برسانید. سرویس‌هایی مثل Localcryptos از این روش استفاده می‌کنند. برای استفاده از این سرویس و مواردی شبیه آن، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • همواره از Tor یا یک تغییر دهنده آی پی برای دسترسی به Localcryptos استفاده کنید.
  • بهتر است ثبت نام در این سرویس با نام و ایمیلی موقتی صورت پذیرد. بدین منظور می‌توانید از سایت‌ها و ابزارهایی مثل fake name generator و Protonmail یا guerrilla mail استفاده کنید. بنابراین هیچوقت از ایمیل و آدرس واقعی خود برای ثبت نام در این سرویس‌ها استفاده نکنید.
  • یک فروشنده یا خریدار مطمئن که حاضر به انجام معامله نقدی باشد، پیدا کنید. معمولا افرادی که بازخورد خوبی داشته و مقدار تکرار معاملات آن‌ها بالا است، قابل اعتمادتر هستند.
  • از یک تلفن عمومی برای تنظیم قرار ملاقات خود استفاده کنید. بدین ترتیب هیچ شماره تلفنی از شما برای ردگیری‌تان به جای نخواهند ماند.
  • حتما قرار ملاقات را در مکانی عمومی که دارای دسترسی به وای فای عمومی هم باشد (مثلا کافه‌ها)، تنظیم کنید.
  • از ماشین شخصی خود برای رفتن به محل قرار استفاده نکنید. زیرا شماره پلاک ماتشین هم برای شناسایی هویت شما کافی خواهد بود.

با رعایت کردن این موارد، می‌توانید از سطح بالایی از تضمین گمنامی در هنگام انجام معاملات، بهره‌مند شوید.

۶. استفاده از JoinMarket برای ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

راه دیگر برای تضمین امنیت و گمنامی شما در دنیای بیت کوین‎ها، استفاده از JoinMarket است. JoinMarket یک سرویس یا نرم افزار نیست. بلکه همانطور که از امسش بر می‌آید، به معنای واقعی کلمه یک بازار است. در JoinMarket فروشندگان و خریداران گرد هم می‌آیند تا معاملاتی را تحت عنوان CoinJoin شکل دهند. در واقع، این بازار، محل جمع آوری مقدار مورد نیاز از سکه‌ها، در زمان و مکان مناسب است. افرادی که از بازار استفاده می‌کنند، کارمزدی را به گردانندگان آن می‌پردازند. در واقع، مکانیسم CoinJoin امکان میکس بیت کوین‌ها را بدون استفاده از سرویس‌های جانبی ممکن می‌سازد. در این نوع از معاملات، کلیدهای خصوصی همواره تحت نظر خود کاربر قرار دارند.

با این وجود، استفاده از روش JoinMarket تا کنون نتوانسته است محبوبیت چندانی را به عنوان روشی برای تضمین گمنامی برای خود دست و پا کند. ضمن اینکه نصب برنامه JoinMarket و یادگیری همه جنبه‌های آن، زمان و زحمت زیادی را می‌طلبد.

جوین مارکت و ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

JoinMarket

در این مطلب کوین نیک سعی کردیم شما را با روش‌هایی که می‌توانند امنیت تان را در هنگام انجام معاملات بیت کوین تا حدودی تضمین نمایند، آشنا کنیم. لازم به ذکر است که بیت کوین‌ها به خودی خود، مکانیسم گمنامی را پشتیبانی نمی‌کنند ولی همانطور که دیدید، در صورت استفاده از روش‌هایی امن، می‌توانید امنیت حریم خصوصی خود را به مقدار کافی تضمین نمایید. گرچه با پیشرفت فناوری در گذر زمان، مطمئنا راه‌های ساده تری هم برای این امر به وجود خواهند آمد. از طرفی می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک، بیت کوین هم به سمت پشتیبانی از چنین موارد امنیتی برود. زیرا همین حالا برخی از رقبای آن مثل ارزهای دیجیتال مونرو (Monero) و دش (Dash)، از گمنامی به عنوان یکی از ویژگی‌های کلیدی موجود در پروتکل خود، بهره می‌برند. تا آن زمان، می‌توانید از روش‌هایی که در این مطلب آموختید، به عنوان راهی برای تامین امنیت خود در دنیای بیت کوین‌ها استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!