بیت‌کوین جنبشی است بر مبنای قدرت فردی در کنترل پول، شفافیت، و قابلیت حسابرسی همتابه‌همتا که با پیشرفتی اساسی در تکنولوژی به‌دست‌آمده است. این جنبش زمانی آغاز شد که اعتماد به موسسات مالی دنیا در پایین‌ترین حد خود بود و این بی‌اعتمادی به‌شکلی فراگیر بر زندگی مالی اکثر افراد تاثیر گذاشته بود. موفقیت بیت‌کوین منجر به سودآفرینی و درنتیجه رضایت عمومی شده است. امروزه، افراد باری دیگر اعتماد خود را به نهادهای جدید مرتبط با رمزارزها معطوف داشته‌اند، که برخی از آن‌ها شایستگی چندانی برای چنین اعتمادی ندارند. تنها در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از طریق دزدی‌ها و کلاهبرداری‌های رمزارز ربوده شد و در حال حاضر نیز میلیاردها دلار در معرض چنین خطرهایی قرار دارند. دراین مطلب کوین نیک به بررسی یان موضوع می‌پردازیم که چرا گواه اثبات ذخایر (Proof of Reserve) برای بیت‌ کوین اهمیت دارد؟

تکنولوژی فراهم‌کردن قابلیت حسابرسی و شفافیت بیت‌کوین از آغاز بخشی جدایی‌ناپذیر از پروتکل بیت‌کوین بوده است. با این وجود، صنعت رمزارز در یکپارچه‌کردن این ویژگی‌ها برای مشتریان نهایی اندکی کند عمل کرده. شرکت‌هایی که پیش‌ازاین از واحدهایی مجزا و ناپیوسته تشکیل شده بودند اکنون در پی گسترش خدمات خود هستند. ازاین‌رو، پیچیدگی معاملات افزایش یافته و شفافیت در خصوص گواه اثبات ذخایر (که درواقع تائید نگهداری بیت‌کوین آن‌ها روی بلاک چین توسط سرویس استفاده‌شده است) بیش‌ازپیش حائز اهمیت می‌شود. در آینده، توانایی ارائه اثبات ذخایر بدل به ابزاری برای کسب اعتماد و حفظ مشتری‌ها خواهد شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

برخی چالش‌ها بر سر راه گواه اثبات ذخایر

اینکه شرکت یا سرویسی خاص اثبات کند که هنوز بیت‌کوین‌های مشتریان را نگه داشته است ممکن است از نظر برخی بی‌اهمیت به نظر برسد. با این حال، روش‌های بسیاری برای نگهداری بیت‌کوین و تعامل با مشتریان وجود دارند.

برخی سرویس‌ها مانند ذخیره سرد و آفلاین (cold-storage) نسبتا ساده‌تر انجام می‌شوند، اما برخی دیگر مانند معاملات در صرافی‌ها روند نسبتا پیچیده‌تری دارند. گذشته از چالش‌های فنی، برجسته‌کردن برخی دلایل تجاری مهم است.

ساختار امنیتی رایج کیف‌پول سرد-ولرم-گرم (Hot-Warm-Cold)

بسیاری از صرافی‌ها چارچوب امنیتی کیف پول سرد-ولرم-گرم یا آفلاین-نیمه‌آنلاین-آنلاین را برای خود در نظر گرفته‌اند. در این ساختار، کیف‌پول گرم موجودی محدودی را مدیریت می‌کند و برای تراکنش‌های ورودی و خروجی استفاده می‌شود. کیف‌پول ولرم رابطی میان کیف‌پول سرد و گرم است و کیف‌پول سرد، به عنوان ایمن‌ترین کیف‌پول بیشتر دارایی‌ها را نگهداری می‌کند. این ساختار امکان برداشت سریع را به مشتریان داده؛ علاوه بر این، تجربه آن‌ها و همچنین، کارایی عملیاتی از طریق پردازش گروهی تراکنش‌ها (transaction batching) و در عین حال، بهره‌مندی از امنیت ذخیره سرد را بهبود می‌بخشد.

برخی سرویس‌ها امکان حسابرسی دوره‌ای از موجودی کیف‌پول‌های سرد، ولرم، و گرم را برای مشتریان فراهم می‌کنند. آن‌ها از روش‌های هوشمندانه بسیاری استفاده می‌کنند تا تائید کنند که موجودی حساب هر مشتری قطعا در حسابرسی شرکت لحاظ شده است. (این مسئله باید آشکارا انجام شود و در عین حال، حریم خصوصی مشتری نیز حفظ شود.) اگرچه روش‌های تائید حسابرسی تا به امروز هنوز اندکی برای مشتری‌ها دشوار هستند (با توجه به اینکه فورا انجام نمی‌شوند)، اما در مسیری صحیح گام برمی‌دارند.

اهمیت گواه اثبات ذخیره

ساختار امنیتی رایج کیف‌پول

افزایش فشار بر سرویس‌ها جهت نقدکردن و قرض‌دادن دارایی تحت مدیریت

برخلاف تصور عموم، تعداد بسیار زیادی بیت‌کوین آماده قرض‌داده‌شدن به‌جهت کسب سود هستند. در واقع، نسبت قرض‌دادن و قرض‌گرفتن بیت‌کوین کمتر از نسبت قرض‌دادن و قرض‌گرفتن وجه و معادل‌های نقدی (مانند دلار ایالات متحده) است، به این معنی که (در حال حاضر) بیش‌ از اندازه بیت‌کوین در بازار وجود دارد (درمقایسه با تقاضا برای قرض‌گرفتن بیت‌کوین.)

این پدیده اساسا با افزایش محبوبیت حساب‌های بیت‌کوینی که سود به آن‌ها تعلق می‌گیرد شکل گرفت. رقابت بازیکنان جدیدی به صحنه وارد می‌کند که به‌دنبال نقدکردن بیت‌کوینی هستند که تحت نگهداری آن‌ها است. در حال حاضر، بازار با دارایی‌های دیجیتالی که در پی کسب سود هستند اشباع شده و هیچ نشانی از توقف این جریان نیز دیده نمی‌شود. با وجود وسوسه کسب سود از طریق قرض‌دادن دارایی‌های دیجیتال، گواه اثبات ذخایر می‌تواند روشی مناسب برای مشتریان نهایی باشد تا بتوانند بر دارایی‌های خود نظارت داشته و مطمئن باشند که دارایی آن‌ها در شرکت، صرافی، یا سرویس موردنظر وجود دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

اعتماد نکنید! فقط تایید کنید!

در هر صنعت و کسب‌وکاری، بدون حساب قرض‌دادن درنهایت مشکل‌زا خواهد شد. برای جلوگیری از حباب اعتبار، شفافیت سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید ابزار مناسبی بسازیم و پیش از اینکه یک کوآدریگاسی ایکس (QuadrigaCX) یا اِم‌تی‌گاکس (Mt. Gox) دیگر اتفاق بیفتد جامعه بیت‌کوین را از اهمیت شفافیت آگاه کنیم.

البته این کار می‌تواند سودآور باشد! در صنعتی که کاربران هرروزه در حال افزایش هستند و بدون صرف هزینه خاصی می‌توانند دارایی‌های خود را از سرویس یا صرافی خاصی به سرویس یا صرافی دیگر منتقل کنند، شفافیت می‌تواند افرادی را که به دنبال خدمات نوین و منحصربه‌فرد هستند جذب کرده و به آن‌ها دلیلی برای ماندن بدهد.

بیت‌کوین ابزاری برای ساختن یک سیستم مالی جدید عرضه می‌کند که شفاف است و به روی تمام جهان باز، راه گریزی از سیستم موجود که به نقل از ساتوشی پر از ناشناخته‌ها است. بیایید اصول اخلاقی اولیه بیت‌کوین را که بر مبنای آن خدمات مالی خود را بنا می‌کنیم زنده نگه داریم، بیایید جهانی که از آن گریخته‌ایم را دوباره نسازیم. در طولانی‌مدت، تنها خدماتی برنده میدان هستند که اطلاعات صحیح در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند تا مشتری‌ها بتوانند بر اساس آن‌ها تصمیم مناسب بگیرند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!