وقتی از ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم بدون تردید اولین اسمی که به نظر ما می‌رسد بیت کوین است، حالا اگر از علاقه‌مندان به این حوزه باشید شاید نام‌های دیگری مانند اتریوم، ریپل و غیره را هم بشناسید. اما بهتر است بدانید صرفنظر از این ارزهای مهم و شناخته شده صدها ارز دیگر هم وجود دارند که چه بسا از نظر عملکرد بسیار بهتر از بیت کوین باشند. یکی از این ارزها دوج کوین (Dogecoin) است. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل درباره ارز دیجیتال دوج کوین صحبت کنیم.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین یک ارز دیجیتال متن باز همتا به همتا است که در سال ۲۰۱۳ قط به عنوان یک شوخی و با عنوان (Joke currency) عرضه شد ولی خیلی سریع در بین کاربران اینترنتی محبوب شد و به یکی از ارزهای مهم بازار ارز دیجیتال تبدیل شد. به دلیل عرضه بسیار زیاد این ارز، هزینه تراکنش بسیار پایین و کاربرپسند بودن آن به دوج کوین «ارز اینترنت» یا «the internet currency» هم گفته می‌شود.

ارز دیجیتال دوج کوین

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال دوج کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

تاریخچه ارز دیجیتال دوج کوین

در دسامبر سال ۲۰۱۳ و زمانی که بیت کوین تنها کمی بیش از ۱۰۰۰ دلار ارزش داشت، دنیا با پدیده جدیدی به نام ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شد. بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) که از همان حدس می‌زدند آینده از آن این حوزه باشد به فکر عرضه یک ارز دیجیتال افتادند که صرفا درباره پول نباشد بلکه کمی سرگرمی و جذابیت هم با خود به همراه داشته باشد. نتیجه این شد که در روز ششم دسامبر سال ۲۰۱۳ آن ها موفق شدند ارز دیجیتال خود را با لوگوی سگ محبوب شیبا اینو (Shiba Inu) و نامی که از یک نمایش عروسکی اینترنتی گرفته شد عرضه کنند.

دوج کوین خیلی زود موفق شد در بین جامعه ارز دیجیتال محبوب شود و در ژانویه سال ۲۰۱۴ ارزش بازار آن به ۶۰ میلیون دلار رسید. بهتر است بدانید ارزش بازار دوج کوین در سال ۲۰۱۸ از ۱ میلیارد دلار هم عبور کرد.

قیمت دوج کوین

از نظر قیمت هم دوج کوین مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه کرد، به طوری که در اواخر سال ۲۰۱۵ ارزش هر واحد دوج کوین تنها ۰/۰۰۰۱ دلار بود و در ژانویه ۲۰۱۸ ارزش آن به ۰/۰۱۹ دلار رسید.

یکی از سوالاتی که معمولا تازه‌واردان به دنیای ارز دیجیتال می‌پرسند این است که آیا قیمت هر واحد دوج کوین به ۱ دلار خواهد رسید؟ هرچند بازار ارزهای دیجیتال به سادگی قابل پیش بینی نیست اما یک راه منطقی برای تحلیل این موضوع وجود دارد.

در حال حاضر مقدار ارز در گردش برای دوج کوین ۱۰۰ میلیارد سکه است، اگر ارزش هر سکه را ۱ دلار فرض کنیم ارزش بازار دوج به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، با توجه به اینکه در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار دوج کوین تنها ۴۵۵ میلیون دلار است، بعید به نظر می‌رسد قیمت دوج کوین به این زودی‌ها به ۱ دلار برسد.

هر چند برخی از فعالان جامعه دوج کوین اعتقاد دارند ارزش آن به ۱ یا ۲ دلار در سال‌های آینده خواهد رسید ولی طبق پیش بینی اغلب کارشناسان دوج کوین تا سال ۲۰۳۰ ممکن است به ارزش ۰/۲ تا ۰/۳ دلار برسد. گفتنی است در ماه اوت ۲۰۲۰ و در نگارش این مطلی هر واحد دوج کوین با ارزش ۰/۰۰۳۶۱۶ دلار معامله می‌‌شود.

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

دوج کوین مانند بیت کوین طراحی شده است که یک ارز دیجیتال باشد نه یک ارز دیجیتال خیلی جدی، و قابلیت تورینگ و اجرای قراردادهای هوشمند را هم ندارد. دوج کوین معمولا توسط کاربران اینترنت برای اشتراک گذاری محتوای دیجیتال به‌کار می‌رود.

نکته جالبی که درباره دوج کوین باید بدانید این است که در واقع یک فورک از بلاک چین لاکی کوین (LuckyCoin) است، خود لاکی کوین هم یک هاردفورک از لایت کوین (Litecoin) است و لایت کوین هم در واقع یک فورک از بلاک چین بیت کوین محسوب می‌شود.

به این ترتیب دوج کوین یکی از نوادگان بیت کوین محسوب می‌شود که از الگوریتم اجماع اثبات کار بهره می‌برد. اما به دلیل استفاده از الگوریتم استخراج Scrypt در دوج کوین نسبت به الگوریتم استخراج SHA-256 در بیت کوین ماینرهای این ارز به انرژی کمتری برای استخراج نیاز دارند.

یک ویژگی که ارز دوج (Doge) را از بیشتر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند عرضه نامحدود این ارز است. به طوری که ۱۰۰ میلیارد دوج کوین تا اواسط سال ۲۰۱۵ عرضه شد. البته قرار بود حداکثر عرضه دوج کوین ۱۰۰ میلیارد سکه باشد، اما بعدا تصمیم گرفته شد دوج کوین یک ارز تورمی باشد به جای ضدتورمی.

جکسون پالمر در سال ۲۰۱۴ درباره این سیاست دوج کوین توضیح داد:

هدف ما نگه‌داشتن ۱۰۰ میلیارد سکه در گردش است، پس از عرضه ۱۰۰ میلیارد پاداش استخراج خر بلوک ۱۰٫۰۰۰ دوج کوین باقی خواهد ماند. این امر به ادامه فرآیند استخراج و تثبیت تعداد سکه‌های در گردش (با توجه به ارزهای گم شده و روش‌های دیگری که ممکن است سکه از بین برود) در عدد ۱۰۰ میلیارد کمک خواهد کرد.

ارز دیجیتال دوج کوین

مکانیسم و نحوه کارکرد ارز دیجیتال دوج کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا در سال ۲۰۲۰ همچنان استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

خرید و فروش دوج کوین

مانند سایر ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش دوج کوین نیاز به یک والت یا کیف پول ارز دیجیتال دارید که از دوج کوین پشتیبانی کند. برای این کار شما هم می‌توانید از کیف پول رسمی دوج کوین (Dogecoin Wallet) استفاده کنید و هم از سایر کیف‌پول‌های معتبری که از ارز دیجیتال دوج پشتیبانی می‌کنند. سپس شما می‌توانید از طریق خرید دوج از صرافی‌های ارز دیجیتال یا ماینینگ آن دوج کوین به دست بیاورید و در در والت خود ذخیره کنید.

به این ترتیب شما به راحتی می‌توانید با استفاده از کیف پول یا صرافی‌های مختلف به نقل و انتقال و معامله دوج کوین بپردازید. در حال حاضر بیش از ۵۰ صرافی، ارز دیجیتال دوج کوین را در فهرست ارزهای قابل معامله خود قرار داده‌اند که برای مشاهده آن‌ها می‌توانید به فهرست صرافی‌‌های ارائه کننده دوج کوین سر بزنید.

معمولا کاربران ایرانی از دو روش برای خرید دوج کوین استفاده می‌کنند:

  • خرید ارز دیجیتال دوج کوین از طریق سایت‌های ایرانی با ریال
  • خرید بیت کوین یا تتر از صرافی‌های ایرانی و مبادله آن با دوج کوین در صرافی‌های خارجی

فراموش نکنید قبل از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌توانید از متخصصین ارز دیجیتال در مجموعه کوین نیک کمک بگیرید.

 

استخراج دوج کوین

یکی از تاثیرات نامحدود بودن عرضه دوج کوین افت قیمت این ارز و عدم تمایل ماینرها به کار روی این بلاک چین شد. نگرانی بابت این موضوع و همچنین حمله ۵۱ درصدی (حمله ۵۱ درصدی وقتی رخ می‌دهد که یک ماینر بیش از ۵۰ درصد از قدرت پردازش شبکه را به‌دست بیاورد.) باعث شد توسعه دهندگان قابلیت استخراج ترکیبی «Merge mining» را امکان‌پذیر کنند. به این ترتیب ماینرها همزمان می‌توانند هم روی بلاک چین لایت کوین کار کنند و هم دوج کنین و پاداش هر دو را دریافت کنند.

مانند هر ارز دیجیتال قابل استخراج دیگر، ماینرهای دوج کوین هم به صورت فردی و هم با استفاده از استخرهای استخراج می‌توانند به استخراج دوج کوین بپردازند. همانطور که پیش از این هم گفته شد به دلیل استفاده از الگوریتم Scrypt در بلاک چین دوج کوین، استخراج آن به انرژی کمتری نسبت به کوین نیاز دارد.

مزایای ارز دیجیتال دوج کوین

با توجه به اینکه اغلب کاربران دوج کوین به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه نمی‌کنند بلکه از آن به عنوان یک راه مبادله استفاده می‌کنند دوج کوین مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • کارمزد تراکنش بسیار پایین
  • انجام تراکنش بسیار سریع در عرض کمتر از ۱ دقیقه، در حالی که این عدد برای بیت کوین در حدود ۱۰ دقیقه است.
  • رابط کاربری بسیار کاربرپسند
  • جامعه کاربران بسیار دوستانه
ارز دیجیتال دوج کوین

ایلان ماسک یکی از مهمترین طرفداران دوج کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: ایلان ماسک ارز دیجتال محبوبش را به فضا پرتاب کرد: افزایش قیمت دوج کوین

آینده دوج کوین

با توجه به عرضه بسیار زیاد دوج کوین، بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران عقیده دارند دوج کوین یک سرمایه‌گذاری مناسب محسوب نمی‌شود، اما برعکس می‌تواند به عنوان یک واسطه معاملات و روش پرداخت در نظر گرفته شود. به دلیل قیمت پایین، کاربری آسان و سرعت تراکنش بالا دوج کوین از پتانسیل بسیاری خوبی برای تبدیل شدن به یک راهکار پرداخت را دارد و به نظر می‌رسد یک فرصت خوب برای کاربران اینترنت برای بهره‌گیری از آن باشد.

توسعه دهندگان دوج کوین برای افزایش قابلیت‌های آن قصد دارند آن را تبدیل به بخشی از اکوسیستم اتریوم کنند، در حال حاضر توسعه‌دهندگان مشغول کار بر روی یک پل ارتباطی بین دوج کوین و اتریوم هستند. اگر این کار انجام شود می‌توانیم انتظار داشته باشیم دوج کوین جایگاه بسیار خوبی در بین ارزهای دیجیتال بازار پیدا کند.

یکی از نکات جالب در مورد دوج کوین این است که ایلان ماسک ، نابغه دنیای فناوری و مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس ایکس یکی از طرفداران پر و پا قرص این ارز دیجیتال است. ماسک بارها در توییت‌ها و مصاحبه‌های مختلف از دوج کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال خود نام برده است. تا جایی که در یک نظرسنجی توییتری، کاربران او را به عنوان مدیرعامل شایسته دوج کوین انتخاب کردند.

آیا شما تا به حال از ارز دیجیتال دوج کوین استفاده کرده‌اید؟ اگر با خواندن این مطلب برای شما سوالی ایجاد شده یا اطلاعات بیشتری در زمینه دوج دارید می‌توانید از طریق کوین نیک با ما در میان بگذارید و به کامل‌تر شدن این مطلب کمک کنید.

منابع: coindesk و bitdegree