اقتصاد ارز دیجیتال در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و در این میان احتمالا در سال‌های آینده استخراج ارز دیجیتال همچنان یک فعالیت سودآور باقی خواهد ماند.

سودآوری استخراج ارز دیجیتال به فاکتورهای بسیار بستگی دارد که روی میزان سختی و توزیع آن تاثیرگذار است؛ فاکتورهایی که با قابلیت‌های بلاک چین کدنویسی شده‌اند و کار با آنها را راحت و قابل پیش‌بینی کرده است. قابل‌پیشی‌بینی بودن همیشه به سودآوری ختم نمی‌شود و زمانی استخراج ارز دیجیتال سودآور می‌شود که با استفاده از پارامترهای مشخصی که در اختیار بلاک چین قرار دارد بتوان پیشی‌بینی کنیم، که مثلا در چه سطح قیمت و در چه سطح سختی‌ای طی چرخه توزیع استخراج کنیم.

چرخه توزیع بعضی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، از طریق رویدادهایی مانند هاوینگ صورت می‌گیرد. زمانی که ۲۱۰ هزار بلاک استخراج می‌شود، تقریبا هر چهار سال یکبار، هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد. هاوینگ تا وقتی که تمام بلاک‌های بیت کوین (۲۱ میلیون بیت کوین) استخراج شود ادامه پیدا می‌کند.

این قابلیت که بیت کوین در تنظیم کردن سختی استخراج دارد، انگیزه‌ای برای ماینر می‌سازد که با توجه به سطح قیمتی بیت کوین، شبکه را ترک کند یا به آن ملحق شود. پاداش‌های استخراج موجب می‌شود منحنی قیمت به شکل لگاریتیمی تبدیل شود. این منحنی نمایانگر نرخ احتمالی بیت کوین خواهد بود و پیش‌بینی سودآوری در چرخه توزیع فعلی افزایش پیدا می‌کند. اگر قیمت بیت کوین پایین‌تر از این منحنی قرار بگیرد، تقریبا تمام ماینرها در ضرر خواهند بود. اما اگر قیمت بالاتر از این منحنی بیافتد، حداقل بعضی از ماینرها در سود خواهند بود.

در حال حاضر، سختی استخراج بیت کوین در بالاترین حد خود است و بین ۱۱۰ و ۱۲۰ میلیون تراهش در ثانیه قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد استخراج‌های زیادی به شبکه اضافه شده است، اما چون قیمت بیت کوین هنوز نتوانسته به‌شکل کامل از آسیبی که از پاندمی کووید-۱۹ خورده است، بهبود یابد، احتمالا بیشتر ماینرها در حال حاضر ضرر کرده‌اند. اگرچه احتمال برگشت قیمت بیت کوین در زمان چرخه توزیع فعلی وجود دارد و ماینرهایی که ریسک ماندن به پای بیت کوین را به جان خریده‌اند احتمالا پاداش درخوری خواهند گرفت.

استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال

مدتی است که استخراج اتریوم، به‌خاطر بالا بودن متوسط قیمتی توکن مربوطه‌اش، سودآوری خوبی دارد. اگرچه که تمرکز شبکه اتریوم و اهداف آن با شبکه بیت کوین کاملا متفاوت است. اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است. قبلا استخراج در این شبکه در فازی صورت می‌گرفت که کاملا در اختیار تراکنش‌های مالی نبود، اما در آینده قرار است این شبکه از گره‌های استیکینگ به عنوان اعتبارسنج استفاده کند تا ظرفیت تراکنش‌ها بهینه شود.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین سال ۲۰۲۰

از طرفی نرخ برق نیز از دیگر فاکتورهای مهمی است که روی سودآوری استخراج تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر، بیشتر ماینرهای صنعتی در کشورهایی هستند که نرخ مصرفی برق ارزان است. اگرچه بیشتر ماینرهای کوچک کاملا وابسته به نوسانات قیمتی برق هستند و مجبورند هزینه استخراج را کاملا با در نظر گرفتن این نوسان‌ها محاسبه کنند.

جدای از سودآوری، استخراج فرایندی است که طی آن می‌توانید بدون درنظر گرفتن گذشته سکه تولید کنید. کاربرانی که اهمیت زیادی برای امنیت خود قائل هستند، استخراج یک اقتصاد آزاد به آنها هدیه می‌دهد و پرداخت‌هایشان را می‌توانند بدون واسطه موسسه خاصی خودشان انجام دهند. این قابلیت خاص تنها در ارزهای دیجیتال با گواه اثبات کار یافت می‌شود و افراد زیادی را سراسر جهان به یکدیگر متصل کرده است.

در آخر اینکه، شاید استخراج ارز دیجیتال در بازار گاوی احتمالی چندان سودآور نباشد، اما فقط از لحاظ اقتصادی نباید به آن نگاه کرد.

منبع: CoinTelegraph