برای آشنایی با شرایط قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور، با کوین نیک همراه باشید.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

نام کشور به انگلیسی China – People’s Republic of China
پایتخت پکن (‌Beijing)
مساحت ۹,۵۹۶,۹۶۱ کیلومتر مربع
جمعیت ۱,۴۲۷,۶۴۷,۷۸۶نفر
زبان ماندارین
واحد پول یوان (RMB)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری شده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز
ICO غیر مجاز
قوانین ضد پول شویی برای ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری شده
استخراج ارز دیجیتال سختگیری شدید در فعالیت استخراج بیت کوین
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز مشمول مالیات

موقعیت کشور

چین با بیش از ۱٫۴۲۰ میلیارد نفر، پرجمیعت‌ترین کشور دنیاست و در قالب نظام تک حزبی اداره می‌شود. این کشور با حدود ۹/۶ میلیون کیلومتر، چهارمین کشور وسیع دنیا محسوب می‌شود و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی است. چین پس از اجرای اصلاحات اقتصادی خود به منظور دستیابی به اقتصادی مدرن، یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی دنیا را تجربه کرده است. این کشور حالا بزرگ‌ترین صادر کننده و دومین وارد کننده بزرگ کالای دنیا است و از نظر تولید ناخالص داخلی، دومین اقتصاد بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود. همچنین چین بزرگ‌ترین ارتش دائمی دنیا و دومین بودجه دفاعی بزرگ دنیا را در اختیار دارد و از سوی دانشگاها، تحلیلگران نظامی، اقتصادی و سیاسی، یکی از ابرقدرت‌های دنیا محسوب می‌شود.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

بیشتر بخوانید: وضعیت قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه

مقدمه

تنظیم کنندگان دولت چین، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک ارز رسمی یا ابزاری برای پرداخت نمی‌شناسند. سیستم بانک‌داری چین هیچ یک از ارزهای دیجیتال موجود در بازار را قبول نمی‌کند و سرویس‌های مرتبط با آن را ارائه نمی‌دهد. در سال ۲۰۱۳، دولت چین بیت کوین را به عنوان یک کالای دیجیتال معرفی کرد، اما در عین حال که به شهروندان خود از خطرات احتمالی کالاهای دیجیتالی هشدار داد، به مردم اجازه داد تا آزادانه در معاملات آنلاین چنین کالاهایی شرکت کنند.

اما در سال ۲۰۱۷، دولت معیارهای جدید قانون‌گذاری را برای فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال وضع کرد که دلیل اصلی آن، وجود ریسک‌های اقتصادی و مالی این‌گونه ارزهای مجازی بودند.

معیارهای قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

معیارهای قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

۱. ایجاد ممنوعیت برای عرضه اولیه سکه

عمل افزایش سرمایه از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) به طور کلی در چین ممنوع است. در سپتامبر سال ۲۰۱۷، ۷ مرکز اصلی قانون‌گذاری دولت چین در قوانین مخصوص به سیستم ICO ارزهای دیجیتال، خطرات حول محور آن را فهرست کردند. در این قانون، اعلام شده است که هیچ گونه حمایتی از سرمایه‌گذاران در صورت از بین رفتن سرمایه آن‌ها وجود نخواهد داشت.

تحت قوانین ICO، عرضه اولیه سکه که از سوی ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین و اتریوم به صورت بی‌قاعده انجام شود و چرخه توکن‌های این ارزهای دیجیتال بدون مجوز در سیستم مالی عمومی قرار بگیرند، به‌طور کلی ممنوع است. در قوانین ICO چین هشدار داده شده که در حیطه مرتبط با عرضه اولیه سکه ممکن است جرایم اقتصادی در جریان باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به انتشار توکن یا اوراق غیرقانونی، جذب سرمایه غیرقانونی، کلاهبرداری‌های مالی یا سیستم فروش هرمی اشاره کرد. ارزهای دیجیتالی که در ICO دخیل هستند، به هیچ عنوان توسط مراکز پولی کشور منتشر نخواهند شد، بنابراین هیچ یک از آن‌ها هم در موسسات و بانک‌های چین پذیرفته نمی‌شوند و نباید تحت هیچ شرایطی در چرخه بازار قرار بگیرند.

۲. محدودسازی پلتفرم‌های معامله ارز دیجیتال

قوانین ICO روی پلتفرم‌های مرتبط با معامله ارز دیجیتال هم تحمیل می‌شوند. در این قوانین آمده است که فعالیت این پلتفرم‌ها برای انجام قانونی تبدیل ارز رسمی کشور به ارزهای دیجیتالی و برعکس، ممنوع است. این پلتفرم‌ها همچنین از خرید و فروش ارزهای دیجیتال، قیمت‌گذاری برای ارزهای دیجیتال، یا ارائه هرگونه سرویس‌های مرتبط، ممنوع هستند. دولت چین هر گونه وبسایت یا اپلیکیشن‌هایی که نتوانند خود را در برابر این قوانین مطابقت دهند تعطیل خواهد کرد، اپلیکیشن از استورهای آنلاین پاک خواهد شد و همچنین پروانه کسب و کار آن پلتفرم تعلیق خواهد شد. با این حال مزارع ماینینگ زیادی در برخی استان‌های چین همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

۳. الزامات موسسات مالی

قوانین ICO هم روی موسسه‌های مالی یا موسسات پرداخت مالی غیر بانکی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سرویس‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال و ICO ارائه می‌دهند، تحمیل می‌شود. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به بازگشایی حساب بانکی، ثبت نام، تبادل، تسویه یا سرویس‌های نقدینگی اشاره کرد. این قوانین همچنین در مورد سرویس‌های بیمه مرتبط با ارزهای دیجیتال و ICO هم صادق است. فعالیت هرگونه بانک یا موسسه‌های خصوصی ارائه این سرویس‌ها چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، ممنوع است.

بیشتر بخوانید: چین به دنبال یوان دیجیتال

۴. سختگیری در استخراج بیت کوین

در ژانویه سال ۲۰۱۸، گروه اصلاحات خطرات مرتبط با اقتصاد داخلی چین، از فرمانداری‌های محلی در خواست کرد تا فعالیت شرکت‌های استخراج بیت کوین را متوقف کنند. از دلایل این گروه برای توقف استخراج بیت کوین، می‌توان به هزینه برق، مالیات و کاربری زمین اشاره کرد. این گروه از فرمانداری‌ها تقاضا کرد تا شرکت‌هایی که در حال حاضر روی استخراج بیت کوین تمرکز دارند، از ادامه این کار متوقف شوند. از آن زمان به بعد، سختگیری‌های مرتبط با استخراج بیت کوین حداقل در برخی استان‌ها تشدید شده است و بسیاری از شرکت‌های استخراج بیت کوین، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی چین

با وجود سخت‌گیری‌های مرتبط با فعالیت‌های خصوصی مرتبط با ارزهای دیجیتال، بانک مرکزی چین اعلام کرده است که در تلاش برای عرضه ارزهای دیجیتالی خود است. در ماه مارس ۲۰۱۸، رئیس بانک مرکزی چین اعلام کرده است که در ۳ سال گذشته، مطالعات خود را در مورد ارزهای دیجیتال آغاز کرده‌اند و موسسه‌ای در خصوص پول دیجیتال (Digital Money) درون بانک مرکزی چین شکل گرفته است.

حمایت از ارزهای رمزنگاری شده مورثی در قانون گذاری ارز دیجیتال در چین

دولت چین یکی از قوانین مدنی‌ را که مدت‌ها در صف انتظار بود، تصویب کرده. این قانون، دامنه حقوق وراثت را تا ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم گسترش می‌دهد. بر اساس این قانون جدید، ارزهای دیجیتال موروثی در این کشور مجاز هستند. با وجود سختگیری‌های شدید در خصوص فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، چندین دادگاه در چین اعلام کرده‌اند که بیت‌کوین و اتریوم جزو دارایی‌هایی هستند که طبق قانون این کشور از آن‌ها پشتیبانی می‌شود.

این قانون مدنی جدید از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد و دارایی‌های مجازی مثل بیت کوین و اتریوم، می‌توانند به ارث برده شوند.

ادغام ارز دیجیتال ملی کشور چین با سایر روش‌ های پرداخت

طی اخباری که در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر شد، به نظر می‌رسد که کشور چین قصد دارد تا ارز دیجیتال ملی خود را وارد چرخه مالی این کشور کند. به نظر می‌رسد چین اولین کشوری خواهد بود که ارز دیجیتال ملی خود را عرضه خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که، دولت چین به دنبال این است که کنترل پرداخت‌های داخلی را از طریق ارز دیجیتال ملی خود به دست بیاورد. به نظر می‌رسد با وقوع پیوستن این مسئله، شاهد اختلالات مختلفی در جریان فعالیت‌های اقتصادی چین باشیم. از طرفی دیگر بعید است دیگر ارزهای رمزنگاری شده با وجود ارز دیجیتال مخصوص کشور چین و قانون‌گذاری سفت و سختی که دارد، جایی برای خودنمایی در این کشور پیدا کنند.

بانک خلق چین (PBoC) با هدف شتاب دادن به پروژه یوآن دیجیتال، ۲۰ شرکت بزرگ این کشور را مامور کرد تا این ارز دیجیتال را در دنیای واقعی آزمایش کنند. در این پروژه بانک مرکزی چین با چهار بانک دولتی چین (بانک صنعت و بازرگانی، بانک سازندگی، بانک کشاورزی و بانک چین)، سه شرکت مخابراتی (تلکام، موبایل و یونی‌کام) و شرکت بزرگ هواوی همکاری می‌کند.

این بانک‌ها بخشی از سپرده‌های خود را به ارز دیجیتال تبدیل کرده‌اند و مشغول شناسایی بخش‌های مختلف این پروژه هستند. آنها همچنین برای ذخیره ارزهای دیجیتال پلتفرم کیف پول توسعه داده‌اند و مشغول آزمایش آن هستند.

همچنین بانک مرکزی با استارتاپ میتوآن دیانپینگ که در زمینه سفارش و تحویل غذا به صورت آنلاین فعالیت می‌کند، یکی از دیگر شرکت‌هایی است که وظیفه آزمایش این ارز دیجیتال را برعهده دارد. این اتفاق باعث ایجاد سر و صدای زیادی در بازار جهانیشد، چرا که این شرکت‌ها صدها میلیون کاربر دارند و در این صورت این ارز دیجیتال مستقیما در دست مردم قرار می‌گیرد.

ارز دیجیتال چین انحصار علی‌بابا و تنسنت را هدف گرفته است

بانک مرکزی چین در جهت شتاب‌ بخشیدن به پروژه سیستم الکترونیکی ارز دیجیتال یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی چین، بزرگان تکنولوژی این کشور یعنی علی‌بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) را موظف کرده تا در سیستم پرداخت الکترونیکی‌ خود از یوان دیجیتال استفاده کنند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، به نظر می‌رسد حتی رگولاتورها و هیئت‌ رئیسه گروه اقتصادی علی‌بابا (Alibaba) نیز تایید کرده‌اند که بانک مرکزی چین در پی شکستن انحصار علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) در بازار است.

علی‌پی و وی‌چت پی بزرگترین اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی چین، به‌ترتیب متعلق به شرکت‌های علی‌بابا و تنسنت هستند. این دو شرکت بخش اعظمی از پرداخت‌های دیجیتالی چین را در اختیار خود دارند و تقریبا بانک‌ها را از میدان به در کرده‌اند. در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، ۵۶ درصد پرداخت‌های الکترونیکی چین توسط علی‌پی صورت گرفته است.

بانک مرکزی چین در حال کار روی سیاست‌های جدید نظارتی ارزهای دیجیتال

 لی بو، معاون جدید بانک مرکزی چین می‌گوید ارزهای دیجیتال باید در آینده نقش اساسی داشته باشند. بو اظهار داشت که اطمینان از اینکه سوداگری ارزهای دیجیتال هیچ گونه خطر مالی قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، مهم است. وی همچنین خاطرنشان کرد که در صورت انتخاب استیبل کوین‌ها به عنوان ابزار پرداخت، چنین رمز ارزهایی که به صورت خصوصی منتشر می‌شوند باید تحت مقررات دقیق‌تری نسبت به بیت کوین قرار بگیرند.

 در حال حاضر، چین پیشتاز رقابت جهانی برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است. یوان دیجیتال چین در حال آزمایش در سه استان این کشور بوده و قرار است در شهرهای بیشتری آزمایش شود. گفته می‌شود که چین قصد دارد CNBC خود را قبل از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن عرضه کند.

 دوج‌کوین، بیت‌کوین و اتریوم توسط شرکت چای چینی پذیرفته می‌شوند

 شرکت چای Urban Tea که سهامی عام است، طبق بیانیه مطبوعاتی خود در تاریخ ۱۰ مه، پذیرش دوج کوین، بیت کوین و اتریوم را در تمام فروشگاه‌های چینی خود آغاز کرده است. همچنین، این سه ارز دیجیتال می‌توانند به عنوان وسیله پرداخت در رستوران‌های آمریکایی که توسط شرکت تابعه Guokui Management مستقر در نیویورک اداره می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند. مدیر عامل شرکت Urban Tea اظهار داشته که شرکت وی قصد دارد ارزهای دیجیتال را به زندگی مشتریان خود وارد کند. در ماه فوریه، Urban Tea که سهام آن در بورس نزدک معامله می‌شود، اعلام کرد که در حال استخراج بیت کوین است تا در آن سرمایه‌گذاری کند.

چین خواستار سرکوب استخراج ارزهای دیجیتال شد

چین به تلاش‌های خود برای سرکوب استخراج بیت‌کوین ادامه می‌دهد.کمیته ثبات و توسعه مالی چین (FSDC) تصمیم گرفته تا در ۵۱ مین نشست خود، با برنامه‌ریزی برای مقابله با استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال، مواضع تند خود در قبال بیت‌کوین را حفظ کند. نهاد نظارتی مالی چین نیز بر کاهش ریسک‌های اعتباری، اصلاح موسسات مالی و مجازات شدید فعالیت‌های مالی غیرقانونی تمرکز خواهد کرد.به دلیل نگرانی‌های ناشی از سرکوب استخراج، قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح ۳۶هزار و ۶۷۹ دلار رسید و در عرض چند دقیقه ۱۲ درصد کاهش یافت. بیانیه FSDC یک ضربه سخت دیگر در طی این هفته به بیت‌کوین وارد کرد. روز پیش از آن نیز، پس از درخواست خزانه‌داری آمریکا برای اعمال مالیات بر تراکنش‌های بیش از ۱۰ هزار دلار ضربه دیگری به بیت‌کوین وارد شد.

صرافی هوبی معاملات مشتقات برای کاربران چینی ممنوع کرد

محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال برای تریدرهای آسیای Huobi Global ، افتتاح پوزیشن در بازارهای مشتقات برای کاربران چینی را ممنوع کرده است. کالین وو، روزنامه‌نگار مشهور، یک اسکرین شات از یک تریدر این صرافی را به اشتراک گذاشته است. به نظر می‌رسد اداره بورس چین اقدامات محدودکننده جدیدی را اعمال کرده که طی آن کاربران داخلی نمی‌توانند در در بخش مشتقات، قراردادهای آتی و اختیار معامله پوزیشن باز کنند. بدین ترتیب، تریدرهای چینی از سودآورترین بخش تجارت ارزهای دیجیتال خارج می‌شوند. اوایل این هفته، بیت کوین به ۳۰ هزار دلار سقوط کرد، زیرا قانونگذارن چینی توصیه خود را در مورد عدم تجارت ارزهای دیجیتال تکرار کردند. چین به صورت دوره‌ای این نوع بیانیه‌ها را صادر می‌کند و اکثر هولدرهای بلند مدت از آن به عنوان FUD تعبیر می‌کنند.

با سرکوب استخراج بیت‌کوین در چین، استخر هوبی (Huobi Pool) دیگر به ماینرهای چینی خدمات ارائه نمی‌دهد.به گفته کالین وو، روزنامه‌نگار چینی، Huobi Pool، یکی از شرکت‌های تابعه صرافی هوبی، دیگر دستگاه‌های استخراج نمی‌فروشد و خدمات میزبانی استخراج را به ماینرهای چینی ارائه نمی‌دهد. البته، ماینرهای Filecoin شامل این محدودیت‌ها نخواهند بود. براساس داده‌های ارائه شده توسط BTC.com، Huobi Pool با سهم ۹۰/۴ درصدی از نرخ هش جهانی، هفتمین استخر استخراج بزرگ بیت کوین است. خدمات استخراج آن به صورت آنلاین باقی می‌ماند. اوایل این هفته، صرافی Huobi Global نیز به دلیل فشارهای نظارتی، معاملات مشتقات را برای کلیه کاربران جدید چینی خود ممنوع کرد.

ماینرهای بیت‌کوین ممکن است چین را ترک کنند

برخی شواهد نشان می‌دهد که ماینرهای چینی ممکن است هشدارهای چین در مورد بیت کوین را بسیار جدی بگیرند. دووی وان (Dovey Wan)، سرمایه‌گذار بزرگ، مطمئن است که هش ریت خالص شبکه بیت کوین بیشتر کاهش خواهد یافت. میزان هش ریت از اواسط ماه مه ۳۰ درصد کاهش یافته و اکنون ۱۲۰ EH/s تخمین زده می‌شود. ماینرها سرکوب استخراج بیت کوین را از سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرده بودند. به همین دلیل قصد دارند تجهیزات استخراج را به خارج از چین منتقل کنند. به گفته وان این تجهیزات بیشتر به پاکستان، قزاقستان و سایر کشورهای همسایه در حال توسعه منتقل می‌شوند که ار قدیم با کارآفرینان چینی روابط دوستانه‌ای دارند. برخی نیز به خاطر برق ارزان جذب آفریقا شده‌اند. در عین حال، چنین مهاجرتی ممکن است موقعیت بیت کوین را ارتقا دهد.

چین دستورالعمل‌های سطح بالا برای توسعه بلاکچین در دستور کار خود قرار داد

یکی از وزرای دولت مرکزی چین دستورالعمل‌های سطح بالایی را برای توسعه پایدار بلاکچین در کشور چین تدوین کرده‌است. وزارت صنعت و فن‌آوری اطلاعات دستورالعمل‌هایی را در روز دوشنبه با هدف “شتاب بخشیدن به برنامه‌های فن‌آوری پیشرفته و توسعه صنعتی” با کمیسیون مرکزی امور Cyberspace را منتشر کرد.این رهنمودها به عنوان یک دستورالعمل سطح بالا برای دفاتر فن‌آوری اطلاعات کشور در دولت‌های استانی و شهرداری‌ها عمل می‌کند.

منبع: loc.gov