چین که به عنوان کشوری پیشرو در زمینه عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، توسعه و به‌کارگیری آن در مسائل داخلی و بین‌المللی شناخته می‌شود، قصد دارد ارز دیجیتال ملی خود را وارد چرخه مالی این کشور کند. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد شیوه ادغام بی سر و صدای ارز دیجیتال ملی کشور چین با سایر روش‌‌های پرداخت صحبت می‌کنیم.

گلن وو (Glen Woo)، رئیس شرکت «Ledger Vault» در منطقه آسیا و اقیانوسیه در مصاحبه با کوین‌تلگراف پیش‌بینی کرد چین اولین کشوری در جهان خواهد بود که از ارز دیجیتال ملی خود رونمایی می‌کند.

آقای وو در مورد سرعتی که دولت چین می‌تواند این ارز ملی را در مقیاس ملی عرضه کند می‌گوید، آزمایش‌های اولیه این ارز ملی با ۱۹ کسب و کار بزرگ از جمله استارباکس و مک‌دونالدز می‌تواند به فراگیری این ارز در یک مقیاس بزرگتر کمک کند:

من باور دارم، وقتی این ارز عرضه شود، یکی از اولین ارزهایی ملی واقعی یا عرضه شده توسط بانک مرکزی خواهد بود که  می‌تواند به صورت واقعی در جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

ارز دیجیتال ملی کشور چین

ادغام ارز دیجیتال ملی چین با روش‌های پرداخت AliPay و WeChat

این مطلب راهم مطالعه کنید: آزمایش ارز دیجیتال ملی چین با مکدونالد و استارباکس

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، چین به دنبال این است که کنترل پرداخت‌های داخلی را از طریق ارز دیجیتال ملی  خود به دست بیاورد، وو تخمین می‌زند که بیش از ۹۶ درصد از معاملات خرده فروشی در چین توسط اپلیکیشن‌های AliPay یا WeChat انجام می‌شود.

وو یک تحلیل دقیق‌تر هم ارائه می‌کند، او ادعا می‌کند که رشد پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال با اجازه دولت مرکزی چین و در راستای اهداف از پیش تعیین شده رژیم این کشور از جمله متمرکز کردن اکثر فعالیت‌های اقتصادی کشور به خصوص مناطق روستایی که قبلاً از دسترس دولت خارج بودند، بر اساس تعداد معدودی از پلتفرم‌های مالی، انجام شده است.

وو پیش‌بینی می‌کند این ارز دیجیتال ملی با سایر مسیرهای پرداخت دیجیتال موجود در کشور چین ادغام خواهد شد و باعث کمی اختلال در فعالیت‌های اقتصادی این کشور می‌شود، با این وجود کنترل بیشتری نسبت به اقتصاد خرده فروشی به دولت چین خواهد داد:

از نقطه نظر کاربران ممکن است متوجه هیچگونه تغییری در مسیر پرداخت نشوند، آن‌ها همچنان از وی‌چت برای کارهای مختلف مانند خرید، گرفتن تاکسی، انتقال وجه و … استفاده می‌کنند.

وو اضافه می‌کند استفاده از ارز دیجیتال ملی به صورت یکپارچه با پلتفرم‌های پرداخت انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند متوجه تفاوت آن شود.

بر اساس تحلیل‌های آقای وو، کشور چین در سطح بین‌الملل هم از ارز دیجیتال ملی خود به عنوان ابزاری برای پیشبرد تسویه حساب معاملات به یوان (واحد پول چین) استفاده خواهد کرد.

وو پیش بینی می‌کند که چین به دنبال تشویق شرکای تجاری خود برای انجام تسویه حساب با استفاده از ارز دیجیتال ملی است و پیش بینی می کند که دولت به دنبال استفاده از این ارز برای تجارت بین المللی است، به ویژه با کشورهایی که به واردات محصولات چینی متکی هستند.

با این حال، وو تردید دارد که این استراتژی در کوتاه مدت موفقیت آمیز باشد، با توجه به اینکه به دلیل رکود اقتصادی شاهد افزایش حمایت از تولیدات داخلی در سطح جهانی هستیم.

منبع: cointelegraph