بانک مرکزی چین فرآیند آزمایش ارز دیجیتال ملی خود را تسریع بخشیده و برای اولین بار، برندهای خارجی از جمله مکدونالد، استارباکس و سابوی را نیز در این برنامه سهیم می‌کند. برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب حوزه رمزارز با کوین نیک همراه باشید.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکایی استارباکس، مکدونالد، و سابوِی (Subway) در فهرست ۱۹ شرکتی قرار گرفتند که بانک خلق چین (PBOC) قصد دارد ارز دیجیتال ملی خود را در تراکنش‌های کوچک آن‌ها مورد آزمایش قرار دهد.

براساس گزارش پورتال خبری Sina.com، جزئیاتی که در رویداد تبلیغاتی این ارز دیجیتال در منطقه جدید شیانگان (Xiong’an New Area) اعلام شد، این برندهای بین‌المللی شامل چند هتل‌ محلی، چند هایپرمارکت‌، یک شیرینی‌فروشی‌، یک نانوایی‌، یک کتابفروشی و یک باشگاه می‌شوند.

گنجاندن کسب‌وکارهایی که کالاها و خدمات روزمره ارائه می‌دهند باعث می‌شود آزمایش ارز دیجیتال ملی بانک خلق چین بتواند حوزه گسترده‌تری را در بر بگیرد. هفته پیش نیز در شهر سوژو از این ارز دیجیتال ملی برای پرداخت مزایای سفر ماه می کارکنان بخش دولتی استفاده شد.

رویداد تبلیغاتی روز چهارشنبه توسط شعبه محلی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، که یک آژانس قدرتمند برنامه ریزی است، سازماندهی شد و نمایندگانی از چهار بانک دولتی چین، معروف به چهار بزرگ (Big Four)، و همچنین دو شرکت بزرگ اینترنتی این کشور، علی بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent)، در آن حضور داشتند.

چین جدول زمانی مشخصی برای راه‌اندازی یوآن دیجیتال منتشر نکرده است اما گزارش‌های هفته گذشته حاکی از این است که اجرای آزمایشی این ارز دیجیتال ملی احتمالا به‌زودی شروع خواهد شد.

این آزمایش‌ها پس از اینکه فیس‌بوک پروژه لیبرای خود را ژوئن سال گذشته راه‌اندازی کرد سرعت گرفته‌اند، تلاشی برای ایجاد ارز دیجیتالی جهانی که وابسته به سبدی از ارزها باشد و توسط شرکت‌های تجاری بزرگ و بین‌المللی پشتیبانی شود.

انجمن لیبرا، انجمنی که مدیریت پروژه لیبرا را بر عهده دارد، هفته گذشته تغییراتی را در جهت کسب مجوز قانونی اعلام و راه را برای راه‌اندازی رسمی این ارز دیجیتال ملی در سال ۲۰۲۰ هموار کرد. به گفته این انجمن، هدف ایجاد چند واحد دیجیتالی است که به ارزهای موجود مانند دلار ایالات متحده یا یورو متصل باشد، به جای اینکه توکنی واحد باشد که بر مبنای سبدی از ارزهای مختلف استوار است.

ارز دیجیتال رسمی چین که به نام پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال (DCEP) شناخته می‌شود هفته گذشته هنگامی در تیتر اخبار قرار گرفت که یک اسکرین شات از نسخه آزمایشی اپلیکیشن ایجاد شده توسط بانک کشاورزی چین در فضای مجازی منتشر شد.

اپلیکیشن ارز دیجیتال، مشابه با سایر پایانه‌های پرداخت آنلاین چینی مانند علی پی (Alipay) و وی چت پی (WeChat Pay)، که محبوب‌ترین ابزارهای آنلاین پرداخت در چین هستند، چند کارکرد اساسی دارد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا پول پرداخت و دریافت کنند و یا آن را انتقال دهند.

یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام BlockVC در یادداشتی تحقیقاتی نوشت:

پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال قطعا در مرحله آخر آزمایش است و به‌زودی به طور رسمی راه‌اندازی خواهد شد.

موسسه تحقیقاتی ارز دیجیتال بانک خلق چین جمعه گذشته تائید کرد که این آزمایش در چهار شهر شنزن، سوژو، شیانگان، و چنگدو انجام خواهد شد. علاوه بر این، مکان‌هایی که برای المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن و ژانگجیاکو در نظر گرفته شده‌اند نیز در آینده به این برنامه آزمایشی خواهند پیوست.

این موسسه که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شده است اظهار داشت که اپلیکیشن‌ها و نسخه‌های آزمایشی این ارز دیجیتال هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند.

آزمایش این پروژه بر اساس دو اصل انجام می‌شود: بانک مرکزی برای بانک‌های تجاری ارز دیجیتال ملی عرضه کند و آن‌ها این پول مجازی را به مشتریان خود برسانند. همچنین، هدف از این پروژه جایگزین‌کردن پول نقد در تمام تراکنش‌ها است.

چین اولین اقتصاد بزرگی است که به طور علنی برنامه‌هایش را برای یک ارز دیجیتال مستقل با هدف کنترل بهتر افزایش پرداخت‌های دیجیتال در سرتاسر جهان اعلام می‌کند.

با این حال، بانک خلق چین معاملات سایر ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده و به بانک‌ها اجازه پذیرش سایر رمزارزها را نمی‌دهد. سایر رمزارزها در نظر بانک خلق چین خطری برای ثبات مالی به شمار می‌روند.

منبع: South China Morning Post