برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در آلمان و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

وضعیت قانون گذاری آلمان

نام کشور به انگلیسی Germany
پایتخت آلمان (Berlin)
مساحت ۳۵۷٫۳۸۶ کیلومتر مربع
جمعیت ۸۳٫۱۶۶٫۷۷۱ میلیون نفر
زبان آلمانی
واحد پول یورو (EUR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری شده
برابر با ارز رسمی کشور قانون‌گذاری شده
ICO قانون‌گذاری شده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز – قانون گذاری شده

موقعیت سیاسی و اقتصادی کشور

آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان، کشوری در قاره اروپا است. آلمان دولتی بر پایه قانون اساسی است که در راس آن رئیس جمهور به عنوان نقشی نمادین حضور دارد. مهم‌ترین جایگاه سیاسی این کشور در اختیار صدراعظم است که ریاست حکومت کشور را برعهده دارد و تعیین کننده ساست حکومتی است. همچنین قانون اساسی آلمان با باور به سکولاریسم، هرکونه دخالت نهادهای مذهبی در حکومت آلمان را منع می‌کند.

آلمان دارای بازاری اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه عظیم، سطح پایین فساد و سطح بالای نوآوری است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپا محسوب می‌شود. صنعت خودروسازی، از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد آلمان است و بزرگ‌ترین شرکت‌های اتوموبیل سازی مانند مرسدس بنز، بی‌ام‌و، پورشه، آئودی و فولکس واگن در این کشور مستقر هستند. آلمان بزرگ‌ترین صادر کننده کالا از نظر درآمد و دومین کشور وارد کننده کالا در جهان است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در آلمان

در قانون گذاری ارز دیجیتال در آلمان ، هیچگونه ممنوعیتی در خصوص انتشار، استخراج، خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده وجود ندارد. همچنین خرید و فروش توکن اوراق بهادار، توکن دارایی و توکن کاربردپذیر در این کشور آزاد است.

در ابتدای سال ۲۰۲۰، آلمان به یک گروه کوچک اما درحال رشد پیوست که در خصوص دارایی‌های رمزنگاری شده، قوانین مشخصی را پیش گرفته‌اند. این گروه از کشورهای اروپایی، تحت مقرارت جدید‌ترین دستورالعمل‌های ضد پولشویی به نام AMLD5 یا Fifth Anti Money Laundering Directive عمل می‌کنند.

قانون‌گذاران کشور آلمان بر اساس این دستورالعمل، فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را قانون‌گذاری کرده‌اند. طبق این دستور‌العمل، ارزهای دیجیتال در دسته جدیدی از ابزار مالی قرار می‌گیرند و سرویس‌های مرتبط با رمزارزها، نیازمند به دریافت مجوز جدیدی برای فعالیت هستند.

قرارگیری ارز دیجیتال در دسته جدیدی از ابزارهای مالی

این دسته‌بندی جدید، سعی دارد تا انواع و اقسام توکن‌ها و ارزهای دیجیتال مرتبط با بازارهای مالی را تحت پوشش خود قرار دهد. به منظور این هدف، دسته جدیدی به نام دارایی‌های رمزنگاری شده (Crypto Assets) در بخش ابزارهای مالی ایجاد شده است. دارایی‌های رمزنگاری عبارت‌اند از:

  • ارائه دهنده، نماینده یا تصویری از ارزش به صورت دیجیتال باشد.
  • توسط بانک مرکزی یا سازمان‌های عمومی منتشر یا تضمین نشده باشند.
  • موقعیت قانونی ارز یا پول رسمی کشور را تصرف نکرده باشد.
  • بر اساس توافق، به عونان ابزاری در صرافی‌ها یا وسیله‌ای برای پرداخت، یا خدمت به عنوان سرمایه‌گذاری شناخته شود.
  • بتواند آن را به صورت الکترونیکی انتقال داد، ذخیره کرد و داد و ستد کرد.

این اصلاحیه در قوانین آلمان، در خصوص سرویس‌ها و کسب و کارهای مالی هم تعریف شده است. در دستورالعمل جدید آمده است که پلتفرم‌ها ارزهای دیجیتال که قصد خدمت رسانی به شهروندان آلمانی را دارند، مانند پلتفرم‌های صرافی ارزهای مجازی، نیازمند به دریافت مجوز آلمان هستند.

ارز دیجیتال در کشور آلمان
شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در کشور آلمان

کسب و کارهای ارز دیجیتال به عنوان سرویس‌های مالی جدید

در قانون گذاری ارز دیجیتال در آلمان ، دسته جدیدی در خصوص سرویس‌های مالی مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده به نام Crypto Custody Business ایجاد شده است که برای هرگونه فعالیت، نیازمند به دریافت مجوز تحت قوانین سیستم بانکداری آلمان (KWG) است.

این دستورالعمل مربوط به هر کسب و کار، سازمان، موسسه یا شرکتی می‌شود که وظیفه نگهداری و حفظ دارایی‌های رمزنگاری شده یا کلید‌های خصوصی رمزنگاری شده مردم را برعهده دارند. حال این شرکت‌ها ممکن است ارائه دهنده سرویس‌های کیف پول دیجیتال باشند، ناشرین توکن یا ارزهای دیجیتال، موسسه‌های سرمایه‌گذاری، یا پلتفرم‌های داد و ستد ارزهای رمزنگاری شده.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

استفاده بلاکچین توسط استارتاپ آلمانی برای شتاب‌دهی به فرایند تعیین هویت زنجیره تامین

شرکت Ontology به تازگی با شرکت فراهم کننده‌ی هویت دیجیتال و کیف پول کلاود (Cloud) آلمانی که Spherity نامیده می‌شود، همکاری‌ می‌کند تا فرایند تعیین هویت زنجیره تامین یا Supply Chain در کشور آلمان، با سرعت و نظم بیشتری انجام شود.

همکاری Ontology با شرکت آلمانی Spherity برای گسترش توسعه راه حال‌های تعیین هویت دیجیتال انجام گرفته و برای محصولات و شرکت‌ها کاربرد دارد. در این همکاری، کیف پول مبتنی بر فناوری ابری یا Cloud از طرف استارتاپ Spherity با بلاک چین شرکت Ontology ترکیب می‌شود و زمانی که این دو دست به دست یکدیگر می‌دهند، راه برای Ontology در جهت استفاده از سیستم تعیین هوت دیجیتال غیر متمرکز شده‌ی Spheriy باز می‌شود.

اوراق بهادار با پشتوانه بیت کوین در بورس آلمان

شرکت سرمایه‌گذاری ETC Group  قصد دارد محصولی به نام BTCE (Bitcoin Exchange Traded Crypto)  را به فهرست بازار معاملات الکترونیکی بورس آلمان اضافه کند. کاربران از کشورهای انگلستان، ایتالیا و اتریش هم به این BTCE دسترسی خواهند داشت.

اوراق بهادار با پشتوانه بیت کوین به صورت ۱۰۰ درصد با پشتوانه بیت کوین عرضه می‌شود و  با موافقت قانون‌گذاری مالی آلمان، در دسترس قرار می‌گیرد. خدمات وثیقه‌گذاری توسط شرکت دارایی‌های دیجیتال ایالات متحده به نام بیت‌گو (BitGo) ارائه می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند سهم خود را به صورت بیت کوین یا پول نقد بازخرید کنند. سرمایه‌گذاران از این طریق ضمن اینکه از معامله و نگهداری بیت کوین به صورت اوراق بهادار تنظیم شده سود کسب می‌کنند، این امکان را دارند تا در صورت تمایل بیت کوین خود را بازخرید هم کنند.

راه‌اندازی صندوق ارزهای دیجیتال توسط بانک آلمانی

بانک Hauck & Aufhäuser، از جمله قدیمی‌ترین بانک‌های کشور آلمان، با همکاری شرکت Kapilendo مستقر در برلین، قصد راه‌اندازی یک صندوق ارزهای دیجیتال را دارد.

این صندوق ارزهای دیجیتال در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی خواهد شد. در ابتدا صندوق دارایی دیجیتال این بانک روی سه دارایی دیجیتال، بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و استلار (XLM) تمرکز خواهد داشت.

مایکل بنتلاژ (Michael Bentlage)، رئیس Hauck & Aufhäuser باور دارد که ورود بانک آلمانی به بازار ارزهای رمزنگاری شده نشانه‌ای از رشد و جذابیت رو به رشد رمز ارزها در آلمان است.

در ماه سپتامبر، Hauck & Aufhäuser مجوز HAIC را از سازمان نظارت بر امور مالی فدرال کشور آلمان یا BaFin دریافت کرد. BaFin، بیت کوین و رمز ارزها را به عنوان ابزارهای مالی قانونی در آلمان طبقه‌بندی کرده است:

به عنوان نمایش دیجیتالی از ارزشی که توسط هیچ بانک مرکزی یا ارگان عمومی صادر یا تضمین نشده و لزوماً با ارز مشخص شده توسط قانون مرتبط نبوده و دارای وضعیت حقوقی یک ارز یا پول نیست، اما توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به عنوان وسیله مبادله پذیرفته شده و می‌تواند به صورت الکترونیکی انتقال داده شده، ذخیره و معامله شود.

نظر شما در خصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در آلمان چیست؟ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Norton Rose Fulbright، Global Legal Insights