برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در ایتالیا و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در ایتالیا

نام کشور به انگلیسی Italy
پایتخت رم (Rome)
مساحت ۳۰۱٫۳۴۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۶۰٫۴۷۲٫۰۰۰ میلیون نفر
زبان ایتالیایی
واحد پول یورو (EUR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
مساوی با ارز رسمی کشور قابل استفاده برای خرید سرویس و محصول
ICO قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز مشمول مالیات
استفاده از بلاک چین مجاز با حمایت دولت

موقعیت اقتصادی و سیاسی کشور ایتالیا

ایتالیا با نام رسمی جمهوری ایتالیا، کشوری در اروپای جنوبی است و با وجود برخی بحران‌های اقتصادی، یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی جهان شناخته می‌شود. ایتالیا دارای اقتصادی پیشرفته در نظام سرمایه‌داری است. فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، خودرو و وسایل نقلیه، مواد غذایی، هواپیما و کشتی‌سازی، پتروشیمی و انرژی پاک، گوشه‌ای از مهم‌ترین صنایع این کشور هستند.

ایتالیا، در مرکز دریای مدیترانه، تولد تمندن‌های بسیاری را در خود دیده است و همین عامل باعث شده تا به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشکری دنیا تبدیل شود. همین مسئله اجازه داده تا ایتالیا همچنین به یکی از کشورهای مهم از نظر هنر، مد، طراحی و تاریخ بدل شود.

ایتالیا دارای نظام جمهوری پارلمانی است و رئیس جمهوری آن برای مدت ۷ سال توسط مجمع ملی، انتخاب می‌شود که البته نقشی تشریفاتی دارد. نخست‌وزیر ایتالیا، وظیفه تشکیل دولت را برعهده دارد. همچنین پارلمان ایتالیا از ۲ مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ایتالیا

هیچ قانونی در ایتالیا، مالکیت، استفاده، خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت، ممنوع نکرده است. با این حال، هنوز قانون واضحی در خصوص ارزهای دیجیتال در این کشور وجود ندارد.

اما آژانس قانون‌گذاری مالیات ایتالیا، دیدگاه خود نسبت به ذات مالی توکن‌ها، ارزهای دیجیتال و عرضه اولیه سکه (ICO)‌ را به اشتراک گذاشت و در این خصوص تصمیم‌گیری کرده است. در این قانون آمده است که هرگونه تراکنشی که شامل دارایی‌های ارزهای دیجیتال باشد، قابل مالیات بندی نیست، اما هرگونه سود و ضرری که از طریق تراکنش‌ها ایجاد می‌شود، باید مشمول مالیات باشد.

البته دولت ایتالیا در تلاش است تا قانون‌گذاری مناسبی در خصوص ارزهای دیجیتال انجام دهد. دولت این کشور باور دارد که تکنولوژی‌های اقتصادی جدید می‌توانند تغییرات بزرگی در سیستم کسب و کارها و بانک‌های سنتی ایجاد کنند. وزیر سابق اقتصاد ایتالیا، از اهمیت همکاری بانک‌های سنتی با صنعت ارزهای دیجیتال خبر داده است.

خرید لامبورگینی با بیت کوین
استفاده از بیت کوین در سیستم پرداخت ایتالیا

از طرفی برخی از شرکت‌های بزرگ ایتالیایی، به راحتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر را به عنوان سیستم پرداخت برای محصولات خود پذیرفته‌اند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها، شرکت خودروسازی لامبورگینی است که اجازه می‌دهد با بیت کوین، مستقیما برای خود یک ماشین سوپراسپرت لامبورگیری خریداری کنید.

رفتار دولت ایتالیا با تکنولوژی بلاک چین

در سپتامبر سال ۲۰۱۸، ایتالیا به گروه European Blockchain Partnership پیوست؛ گروهی به منظور ایجاد همکاری بهتر در زمینه‌های مرتبط با داد و ستد ارزهای دیجیتال، تکنولوژی بلاک چین و قانون‌گذاری‌های مختلف در این زمینه‌ها. هدف از ایجاد این کارگروه، انتشار یک اپلیکیشن بلاک چین واحد در سرتاسر اروپا است تا یک بازار دیجیتالی اروپایی شکل بگیرد. ماه‌ها بعد، ایتالیا یکی از ۷ کشور اروپای جنوبی بود که حمایت خود از تکنولوژی دفتر توزیع بلاک چین را اعلام کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند

در حال حاضر، شرایط قانون‌گذاری مرتبط با ارزهای دیجیتال و بلاک چین، چه از سوی مردم و چه از سوی دولت، سریع و پرهیجان پیش نمی‌رود، اما نه ممنوعیتی در استفاده از آن‌ها وجود دارد و نه قانونی پیشروی این تکنولوژی را در خاک ایتالیا متوقف کرده است.

بازار بورس ایتالیا خواستار تنظیم مقررات ارز دیجیتال شد

 پس اعلام دفتر تجزیه و تحلیل سیاست اقتصادی CPB هلند، یک ناظر ایتالیایی نیز می‌گوید که سیستم رمزنگاری بدون نظارت می‌تواند موجب نگرانی شود و ممکن است به بازار سهام خسارت وارد کند. براساس گزارش رویترز، رئیس اداره تنظیم‌کننده بازار بورس ایتالیا، پائولو گریپ، معتقد است که تا زمانی که ارز های دیجیتال تنظیم نشده اند، ممکن است موجب نگرانی شوند و حتی به شیوه‌ای که بازار کار می‌کند، زیان بار باشند.

همکاری صرافی بیتمکس با باشگاه فوتبال آ.ث. میلان

صرافی بیتمکس (Bitmex) با باشگاه فوتبال آ.ث. میلان قراردادی را امضا کرد. طبق این قرارداد، صرافی بیتمکس اسپانسر آستین لباس ورزشی این تیم فوتبال و شریک تجاری رسمی این تیم در زمینه ارز های دیجیتال خواهد بود. پس از همکاری، لوگو این صرافی بر روی آستین لباس فوتبال مردان و زنان تیم آ.ث. میلان قرار می گیرد.

منبع: Coin Telegraph، Winco